Apakah Itu Mageran Tujuan Utama Ianya Di Tubuhkan


 


Apakah itu MAGERAN & Tujuan Utama Ianya di Tubuhkan | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sejak kebelakangan ini, kerap juga nampak perkataan MAGERAN ini lalu lalang dekat wall sosial media. Entah kenapa tiba-tiba ianya muncul dan apakah fungsinya MAGERAN ini. Namun, apa yang lebih penting adalah, MAGERAN itu sebenarnya apa? Itu yang banyak menjadi persoalan kepada ramai orang ketika ini kan? Baik, hari ini, kita akan cuba faham sedikit apakah disebalik makna perkataan ini.

Apakah itu MAGERAN

Mageran membawa maksud Majlis Gerakan Negara. Ianya kembali disebutkan selepas bekas perdana menteri, iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad mencadangkan semula penubuhan Mageran ini pada satu sidang media selepas menghadap Yang Di pertuan Agong.

Bilakah Mageran ditubuhkan?

Baik. Mageran ditubuhkan pada 15 Mei 1969 selepas pengisytiharan darurat dan perintah berkurung dikenakan susulan kejadian rusuhan kaum pada 13 Mei. Ini bermakna, mageran ini ditubuhkan hanya 2 hari selepas kejadian 13 Mei. Tahukan apa yang terjadi sewaktu itu?

Dan sememangnya, perkataan Mageran ini sangat asing kepada orang muda kerana ianya sudah lama berlaku. Namun bagi kebanyakkan generasi lama, ianya pasti mengimbau kembali detik hitam sejarah negara dalam memori mereka.

Apakah fungsi dan matlamat Mageran?

Seterusnya, apakah fungsi Mageran? Tidak lain dan tidak bukan, mengapakah mageran ditubuhkan adalah sebagai kerajaan sementara dan ianya berfungsi untuk memulihkan kedaulatan undang-undang dan membawa negara Malaysia (sewaktu itu) kearah pendamaian. Dan Mageran ini berfungsi selama 2 tahun dan ianya dibubarkan pada tahun 1971.

Siapakah pengerusi Mageran ketika itu?

Sewaktu penubuhan Mageran pada tahun 1969, perdana menteri sewaktu itu, Tunku Abdul Rahman tidak memegang jawatan sebagai pengerusi sebaliknya jawatan itu diserahkan kepada timbalan perdana menteri iaitu Tun Abdul Razak.

Fungsi mageran adalah sama dengan fungsi kerajaan sedia ada. Terdapat beberapa Jemaah menteri yang bertugas dengan portfolio masing-masing. Namun tugas utama mageran ketika itu adalah untuk memulihkan undang-undang dan peraturan negara.

Mageran ketika itu Berjaya didalam perlaksanaan nya untuk mewujudkan semula keamanan dalam tempoh beberapa bulan sahaja.

Dan berbalik semula kepada perlaksaannya dalam tempoh darurat ketika ini, ianya adalah berbeza kerana darurat sewaktu tahun 1969 adalah darurat keselamatan dan mageran sangat diperlukan ketika itu bagi memulihkan kedaulatan undang-undang dan mengelakkan insiden kekerasan daripada menjadi lebih teruk. Dan ianya adalah berbeza dengan darurat kesihatan yang berjalan ketika ini.

Apa pun yang pasti, Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah pastinya punya rencana terbaik di dalam menentukan apakah langkah terbaik yang boleh dilakukan. Rakyat Malaysia menjunjung kasih kepada Tuanku Agong. Dan marilah kita bersama-sama mendoakan agar negara tercinta kita bebas dari wabak ini dan kita dapat menjalani kehidupan seperti sedia kala, aminnn.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2021/06/apakah-itu-mageran-tujuan-utama-ianya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Itu Mageran Dan Adakah Diperlukan Sekarang

Apa Itu Mageran Dan Adakah Diperlukan Sekarang

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 186 hits
Nicholas ChungPETALING JAYA Generasi muda Malaysia mungkin tertanya tanya apa itu MAGERAN selepas disebut bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad semalam Bagi kebanyakan generasi yang lebih tua ia mengimbau semula detik sejarah hitam nega...
Apakah Cadangan Kerajaan Mageran Akan Menguntungkan Dap Zahid Anwar Dan Najib

Apakah Cadangan Kerajaan Mageran Akan Menguntungkan Dap Zahid Anwar Dan Najib

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 218 hits
Yang tidak terjejas berat tentulah Muhyiddin Hadi Mat SABU Shafie parti Sarawak dan umno KEMBALI bersih Persoalan ITU Makin sah jika mereka bantah tidak setuju Pembangkang hanya ada dua pilihan kerajaan mageran atau kerajaan Perpaduan cadan...
Apakah Tujuan Dan Agenda Adakan Sidang Parlimen Soal Gerakan

Apakah Tujuan Dan Agenda Adakan Sidang Parlimen Soal Gerakan

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 325 hits
gemilangdaily comJika agenda sidang Parlimen hanya untuk membawa matlamat politik masing masing tanpa mengutamakan keselamatan dan kehidupan rakyat ia jelas tidak membawa sebarang makna ketika negara masih berperang dengan wabak Covid 19 ka...
Ph Tolak Idea Mageran

Ph Tolak Idea Mageran

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 235 hits
Idea penubuhan Majlis Gerakan Negara sebuah majlis eksekutif dianggotai campuran ahli politik dan bukan politik yang memerintah dalam situasi Darurat sebagaimana dicadangkan oleh Tun Dr Mahathir semalam ditolak sebulat suara oleh Pakatan Ha...
Mageran Bakal Menamatkan Pemerintahan Kelam Kabut Pn

Mageran Bakal Menamatkan Pemerintahan Kelam Kabut Pn

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 238 hits
Kalau tidak ada angin masakan pohon bergoyang Kalau tiada dapur memasak kari mana datang aroma mengisi taman perumahan Begitulah pepatah Melayu lama dan kiasan masa kini yang disesuaikan dengan keadaan semasa buat masa ini Berbagai spekulas...
Selain Ph Pemimpin Umno Dan Pas Juga Tolak Mageran Dr M

Selain Ph Pemimpin Umno Dan Pas Juga Tolak Mageran Dr M

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 164 hits
Nora Mahpar dan Yasmin Abdul LatifPETALING JAYA Pemimpin empat parti daripada gabungan pemerintah dan pembangkang utama negara menolak cadangan menubuhkan Majlis Gerakan Negara yang diajukan oleh Dr Mahathir Mohamad dan meminta bekas perdan...
Mageran Dr M Bukan Nyanyuk Tapi Mahu Kuasa Kata Amk

Mageran Dr M Bukan Nyanyuk Tapi Mahu Kuasa Kata Amk

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 169 hits
Yasmin RamlanPemuda PKR mendakwa tindakan Dr Mahathir Mohamad mencadangkan penubuhan kerajaan ala Majlis Gerakan Negara pada tahun 1969 semasa menghadap Yang di Pertuan Agong semalam menunjukkan hasrat bekas perdana menteri itu untuk kembal...
Pakatan Harapan Tolak Cadangan Tubuh Mageran

Pakatan Harapan Tolak Cadangan Tubuh Mageran

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 309 hits
PH menolak candangan penubuhan Majlis Gerakan Negara seperti pada 1969 yang dibawa bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad PH sebaliknya sekali lagi menggesa penguatkuasaan darurat ditamatkan dan Parlimen kembali bersidang Sebagai parti y...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Utilizing Crowdfunding For Business

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons

Apam Lenggang Rangup Manis Berlemak