Apa Kaitan Emosi Dengan Minda Bawah Sedar


AssalamualaikumBismillah


Hari ini aku ingin berkongsi sedikit ilmu yang dipelajari tentang kognitif psikologi. Pernah dengar tak tentang Teori Freud iaitu "psychoanalytic theory"? Jadi hari ini ingin menjelaskan dengan lebih mudah berkenaan konsep "Unconscious Mind".

Cuba lihat gambar botol di atas. Aku akan terangkan konsep "minda separa sedar" berdasarkan botol tersebut. 
Botol sebelah kiri adalah tubuh badan (body) kita.

Manakala, botol di tengah pula adalah akal fikiran (mind) ataupun minda sedar kita. Segala pertimbangan, logik, analisis ada pada akal fikiran. 

Dan botol sebelah kanan pula adalah emosi kita. Kehendak, keinginan dan perasaan. Ini adalah minda bawah sedar (unconcious mind) yang mana menampung emosi negatif sejak dalam kandungan lagi.

Sekiranya wanita itu sedang hamil, suaminya selalu menyakitkan hatinya maka emosi negatif itu akan terpendam di minda bawah sedar. Memori semasa ibunya sedih dan menangis itu disedari oleh janin. 
Minda bawah sedar ini ibarat sebuah penyimpanan memori. Ia seperti hardisk yang ada dalam komputer kita. Kita sedia maklum bahawa hardisk ini mempunyai kapasiti kuota tertentu samada  100GB, 500GB dan seterusnya. Begitu juga dengan jiwa dan emosi manusia. Kita tidak tahu berapa banyak beban atau emosi negatif boleh menampung dalam minda bawah sedar ini. 
Emosi dan jiwa kita juga ada had limit tertentu dimana ketika ia sudah terlalu penuh ia akan menyebabkan kita :

menjadi pelupatidak dapat menumpukan perhatian (poor of concentration)sukar untuk tidur (insomnia)mudah atau sukar jatuh cintamudah marah dan emosi menjadi kurang stabilmigrainhalusinasi dan pelbagai lagi kesan yang kita tidak sedar akibat terlalu banyak memendam.
Seringkali yang membuat kita rasa okay itu adalah akal fikiran.

"Aku tidak apa-apa"
"I'm okay"
"Aku harus kuat"

Akal fikiran ini membuatkan kita kelihatan tidak mempunyai masalah, bahagia dan positif.

Jadi akal fikiran ini membantu kita untuk kekal berfikiran positif. Hal ini kerana kita sendiri tidak mahu terlihat sedih di hadapan orang lain. 
Oleh itu, ketika fikiran kita sudah mulai penat dan lelah, maka perasaan (unconscious mind) ini akan mengambil alih fikiran kita. Apabila perasaan telah mengambil alih fikiran ia akan mengganggu kesihatan jasmani kita.

Oleh sebab itulah ada sesetengah orang apabila fikirannya mula penat, emosi akan menguasai. Kita cenderung menjadi emosi, mudah marah dan tersinggung kerana akal fikiran kita sudah penat. 
Apabila seorang individu itu terlalu penat, elakkan untuk mendekati dia kerana emosi dia akan menjadi kurang stabil pada ketika itu. Fikiran kita tidak sedar dalam momen tertentu sahaja seperti rasa mengantuk dan kekenyangan. 
Namun ada orang yang pada ketika itu mengalami depresi, maka fikiran dia itu tidak sedar sama sekali, emosi sentiasa menguasai. Ketika minda bawah sedar itu semakin penuh, maka perasaan menjadi semakin kurang stabil kerana perasaan dan emosi itulah paling hampir dengan minda bawah sedar kita. 

Sekiranya gudang semakin penuh dengan emosi-emosi negatif yang paling kelihatan sekali adalah perasaan.  Sebab itulah apabila kita marah atau emosi, akal fikiran kita itu tidak hadir pada ketika itu. Akal fikiran inilah yang menapis segala perasaan kita, yang menjadi benteng pertahanan kita.
Sekali fikiran sudah mulai penat, maka perasaan akan menguasai dan kita mudah untuk menyakiti orang lain dengan perbuatan, dan lisan kita. Jadi untuk megelak minda bawah sedar kita ini penuh, apabila ada masalah wajib luahkan.

Tidak kiralah sama siapapun, keluarga, kawan-kawan mahupun adik-beradik. Kalau tidak percaya mahu meluah dengan siapa, setiap kita mempunyai pegangan agama masing-masing. Maka luahkan saja sama ALLAH. Solat dan berdoa meminta kepada ALLAH supaya diringankan beban masalah di hati. 

Ada juga individu yang jenis pendiam dan memendam. Dipendam semua masalah dan berharap agar perasaannya itu sembuh sendiri. Walaupun kamu menganggap bahawa beban itu tidak ada, sebenarnya beban itu tetap ada. Sama seperti laptop, kalau data semakin penuh pasti laptop itu akan hang (loading lambat). 
Sekiranya mahu meluah jangan whatsapp ataupun sms kerana cara paling efektif untuk meluah adalah melalui lisan dan percakapan. Komunikasi dua hala. Berdoa kepada Allah itu tidak semestinya harus meminta sesuatu kerana ALLAH itu Maha Mendengar apa sahaja masalah yang kita hadapi. 
Semoga bermanfaat




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ciknurul23.blogspot.com/2019/12/apa-kaitan-emosi-dengan-minda-bawah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aud Jpy Bertindak Balas Di Bawah Tahap Rintangan Potensi Penurunan Harga

Aud Jpy Bertindak Balas Di Bawah Tahap Rintangan Potensi Penurunan Harga

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 270 hits
Cadangan PerdaganganKemasukan 74 230Sebab masuk 50 Anjakan FibonacciAmbil Keuntungan 73 680Sebab mengambil keuntungan 78 6 anjakan Fibonacci lanjutan Fibonacci 100 Stop Loss 74 850Sebab untuk Stop loss pergerakan mendatar pada tahap rintang...
Wanita Sempat Rakam Muka Lelaki Intai Bawah Pintu Tandas

Wanita Sempat Rakam Muka Lelaki Intai Bawah Pintu Tandas

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 961 hits
Golongan wanita sering terdedah kepada pelbagai bahaya terutamanya ketika berada di tempat awam Seperti kejadian berlaku di Thailand wajah seorang lelaki telah berjaya dirakam ketika dia dipercayai cuba mengintai seorang wanita di dalam tan...
Vina Masih Di Bawah Umur Saat Video Asusila Vina Garut Dibuat

Vina Masih Di Bawah Umur Saat Video Asusila Vina Garut Dibuat

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 254 hits
Vina Masih di Bawah Umur Saat Video Asusila Vina Garut Dibuat Selain itu juga ia menegaskan bahwa kabar tentang adanya lebih dari 100 video yang berkaitan dengan kliennya tidaklah terbukti
Wajib Tahu Alasan Bayi Di Bawah 6 Bulan Dilarang Konsumsi Makanan Selain Asi

Wajib Tahu Alasan Bayi Di Bawah 6 Bulan Dilarang Konsumsi Makanan Selain Asi

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 231 hits
Dilansir dari laman Ikatan Dokter Anak Indonesia orangtua sebaiknya memberikan nutrisi sesuai dengan usia anak Pada bayi berusia 0 6 bulan nutrisi pilihan yang paling baik diberikan hanyalah ASI saja
Almarhum Bapa Tpm Berkhidmat Bawah Empat Pm

Almarhum Bapa Tpm Berkhidmat Bawah Empat Pm

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 222 hits
Dec 12 2019 Keadilan DailyJenazah bapa kepada Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah selamat dikebumikan pada jam 11 15 di Tanah Perkuburan Ukay Perdana Ampang Almarhum Wan Ismail Wan Mahmood 93 tahun meninggal dunia pada jam lebih kurang 2...
Mata Kiri Bawah Kedutan

Mata Kiri Bawah Kedutan

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 694 hits
Sudah masuk seminggu lebih mata kiri aku dok kedutan berkedip kedip Tak tahu apa puncanya Risau juga kot kot petanda tidak baik ke kan Dari sudut sains pula puncanya ialah aku dok tengok komputer Smartphone lama sangat Lagipun aku memang te...
Ngo Tuntut Majlis Penasihat Masyarakat India Siasat Kronisme Di Bawah Mitra

Ngo Tuntut Majlis Penasihat Masyarakat India Siasat Kronisme Di Bawah Mitra

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 451 hits
Wakil NGO komuniti India Dayalan Sreebalan menyerahkan memorandum kepada ahli Parlimen Batu dan anggota IAAC P Prabakaran dengan disaksikan pemimpin persatuan lain hari ini KUALA LUMPUR Pertubuhan bukan kerajaan komuniti India hari ini mend...
Lima Peratus Bakal Dikurangkan Malangnya Nasib Penjawat Awam Di Bawah Kerajaan Ph

Lima Peratus Bakal Dikurangkan Malangnya Nasib Penjawat Awam Di Bawah Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 427 hits
Kerajaan pimpinan Barisan Nasional dahulu sentiasa menjaga kepentingan penjawat awam tetapi kini kerajaan dibawah pimpinan Pakatan Harapan bakal menyebabkan penjawat awam kehilangan punca rezeki Ketua Pembangkang Datuk Seri Ismail Sabri Yaa...
Imunisasi Tambahan Untuk Kanak Kanak Bawah 5 Tahun Di Sabah

Imunisasi Tambahan Untuk Kanak Kanak Bawah 5 Tahun Di Sabah

papar berkaitan - pada 15/12/2019 - jumlah : 237 hits
Imunisasi tambahan untuk kanak kanak bawah 5 tahun di Sabah Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 15 Dec 2019 11 40AM
Zahid Risks Ouster From Umno Over Mahb Deal Says Analyst

Roh Masuk Semula Ke Dalam Jasad

Orang Cina Kembalilah Kepada Islam

Is It Time To Boycott University Ratings

Blackrock Pertahan Urus Niaga Mahb Zahid Berisiko Disingkir Umno

Tak Pa Nak Pi Sangat Demontrasi Kena Tangkap Makan Tak Habih

Imigrasi Pernah Minta Kominfo Back Up Data Pdn Tapi Tak Direspons

Impak Terapi Pertuturan Terhadap Kemahiran Komunikasi Kanak Kanak Autistik



5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea


Playing It Safe Understanding Winzir S Security Measures For Filipino Players

Lima Askar Maut Ketika Latihan Kereta Kebal Seberang Sungai

Certot Surat Buat Atikah

Kerjasama Parti Resipi Tawan Putrajaya Pas Beritahu Dr M

Penagih Dianggap Sebagai Pesakit Selepas Pindaan Akta Penagih Dadah Dibuat

2 Pelancong China Maut Dalam Nahas Bas Genting Highlands