Apa Beza Antara Zoom Apps Dengan Microsoft Teams Ini Kata Cikgu Amimah


Musim COVID-19 nih memaksa ramai guru dan murid untuk menjalankan pembelajaran jarak jauh atau pembelajaran online bagi membolehkan PdPc masih berlangsung. Ye lah, cuti lama kot. Jadi banyak platform yang ada dan boleh dicuba, antaranya adalah Zoom Apps dan juga Microsoft Teams. Jadi kita ikuti perkongsian daripada Cikgu Amimah Ayub, guru Kimia dari MRSM Tun Ghafar Baba, Melaka dalam Facebook beliau.


Apa Beza Antara Zoom Apps Dengan Microsoft Teams? Ini Kata Cikgu Amimah


𝙕𝙊𝙊𝙈 𝘼𝙋𝙋𝙎 𝙫𝙨 𝙈𝙄𝘾𝙍𝙊𝙎𝙊𝙁𝙏 𝙏𝙀𝘼𝙈𝙎 (Part 1)
Musim-musim #workfromhome ni saya yakin ramai guru / pensyarah yang akan membuat online class bersama para pelajar masing-masing..Jadi, sebagai sambungan daripada post saya sebelum ini, saya ingin kongsikan apa yang ditawarkan oleh kedua-dua medium online cloud meeting ini?? Jom kita lihat. Sebagai ‘beginner’ apa yang saya dapati;


𝗭𝗢𝗢𝗠 𝗔𝗣𝗣𝗦
1️⃣Mudah untuk digunakan, lebih simple dan sangat sesuai untuk swift collaboration (kolaborasi pantas). Apabila saya guna, saya rasa macam Zoom apps sangat sesuai sebagai ready on the go apps. Mudah diakses dan sebagai ‘first time user’ pun saya mudah faham bagaimana cara untuk menggunakannya.

2️⃣Part best ni, untuk sign up Zoom Apps boleh menggunakan mana-mana email provider (cth: gmail, yahoo, etc). Jadi semua pelajar saya tiada masalah untuk login terus ke Zoom Apps tanpa masalah.

3️⃣Boleh share screen / paparan yang kita kehendaki bersama ahli cloud meeting.

4️⃣Boleh share files di dalam chat room Zoom meeting

5️⃣Host boleh menulis di atas whiteboard untuk memberi penerangan kepada ahli. Jika ahli ingin menulis sesuatu mereka boleh memaparkan whiteboard mereka tetapi hanya satu paparan whiteboard pada satu-satu masa dan masing-masing menulis pada whiteboard masing-masing.

6️⃣Host boleh mengawal suara semua ahli dengan menekan Alt+M di keyboard laptop anda sahaja. (Ini tricks yang ramai tidak tahu 😉)

7️⃣Saiz storage usage yang lebih kecil berbanding apps teams iaitu 94.6MB sahaja di telefon anda.

8️⃣Host boleh melihat video ahli (sehingga 49 orang sekali papar).

9️⃣Boleh save sesi meeting yang dijalankan (untuk rujukan dikemudian hari atau kepada sesiapa yang tdak dapat hadir).

🔟Mampu menampung sehingga 10,000 penonton (webinar)!

Ok itu yang saya dapat simpulkan tentang Zoom Apps sebagai beginner user..
Untuk Microsoft Teams, kita sambung di post yang seterusnya.



𝗠𝗜𝗖𝗥𝗢𝗦𝗢𝗙𝗧 𝗧𝗘𝗔𝗠𝗦 (focus kepada penggunaan meet di dalam Teams Apps)

1️⃣ Menawarkan collaborative sharing yang lebih real. Setiap ahli meeting boleh menulis di atas SATU whiteboard yang sama. Sebagai guru saya sangat suka kelebihan ini kerana ia berguna untuk pelajar kongsikan hasil penulisan jawapan/latihan mereka secara live dan guru boleh terus semak. Guru juga boleh meminta pelajar-pelajar yang lain untuk menyemak. Selain itu, sharing whiteboard ini juga membolehkan setiap ahli menulis idea mereka secara in promp to. Sesui untuk melukis peta minta, i-think dan membuat kesimpulan sesuatu hasil pembelajaran.

2️⃣Boleh share desktop screen/power point/whiteboard dan boleh juga browse files yang kita ingin kongsikan dengan ahli lain.

3️⃣Boleh upload files di Teams. Semua bahan ini akan tersimpan dan mudah untuk menjadi rujukan semua ahli pada bila-bila masa.

4️⃣Namun, untuk penggunaan yang lebih optimum, setiap ahli memerlukan akaun Microsoft untuk login masuk.

5️⃣Saiz storage use yang lebih besar berbanding Zoom Apps iaitu sebanyak 155 MB. Sebab itu ramai yang kata Teams ini agak berat.

6️⃣Boleh save sesi meeting yang dijalankan (untuk rujukan dikemudian hari atau kepada sesiapa yang tdak dapat hadir)

7️⃣Mudah kerana Microsoft Teams menjadi tapak asas sebagai one stop center untuk semua collaborative teams yang kita ada.

Ohh ya, untuk pengetahuan semua, Zoom Apps boleh diintegrasikan di dalam Microsoft Teams tau.
Di bawah ni saya sertakan link video bagaimana untuk mengintegrasikan Zoom Apps di dalam Microsoft Teams anda:
https://youtu.be/5r5DATJHrGA
 
Walaupun secara peribadi saya lebih sukakan Zoom Apps dari segi ciri easy and simple to use, tetapi disebabkan kesemua pelajar saya memiliki akaun Microsoft yang membolehkan mereka mengakses Microsoft Teams dengan mudah, maka akhirnya saya memilih untuk menggunakan Microsoft Teams sebagai medium untuk online class kami bermula esok.

Tambahan pula, saya tetap boleh gunakan Zoom Apps di dalam Microsoft Teams. 2 in 1. Menarik kan! Selamat mencuba.

Nota: Apa yg ditulis ini adalah berdasarkan pengalaman sebagai pengguna ‘beginner’ untuk kedua2 medium online cloud meeting yang disertai dengan bilangan peserta kurang daripada 100 orang pada satu-satu masa.

Amimah Ayub

baru belajar cara nak jadi Youtubers ;)

#mimsensei #mrsmchannel #maraappleteacher #microsoftedu #cikgootube

Semoga lebih ramai rakan guru mendapat manfaat daripada perkongsian Cikgu Amimah Ayub ini. Sekaligus dapat membantu untuk membuat pilihan platform pembelajaran online yang lebih tepat pada masa-masa seperti ini. Oh ya, perkongsian ini juga mendapat kebenaran daripada beliau. Terima kasih banyak ya Cikgu Amimah!




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikguhailmi.com/2020/03/beza-antara-zoom-apps-dengan-microsoft-teams.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beza Antara Menteri Kesihatan Ph Dan On

Beza Antara Menteri Kesihatan Ph Dan On

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 336 hits
https www facebook com 100000353970691 posts 3014196135268823 Hari ini Dr Lee Boo Chye menegur dan membetulkan fakta Menteri Kesihatan berkenaan kaitan air suam dan COVID 19 Untuk Pengetahuan Ini Dr Lee Boon Chye Ahli Parlimen Gopeng kawasa...
Pergerakan Antara Semenanjung Dengan Sabah Sarawak Tidak Dibenar Ketika Ini Kata Wisma Putra

Pergerakan Antara Semenanjung Dengan Sabah Sarawak Tidak Dibenar Ketika Ini Kata Wisma Putra

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 164 hits
Menurut Kementerian Luar rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura juga tidak dibenarkan berulang alik sepanjang tempoh pelaksanaan perintah kawalan pergerakan KUALA LUMPUR Pergerakan dari Semenanjung ke Sabah serta Sarawak dan sebaliknya a...
Beza Antara Dr Adham Baba Dengan Dr Zulkefly

Beza Antara Dr Adham Baba Dengan Dr Zulkefly

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 210 hits
Dr Adham Baba 1 Berjaya dapatkan RM500 juta untuk kos tambahan lawan Covid19 2 Berjaya dapatkan RM100 juta untuk tambah 1000 doktor dan 800 jururawat tambahan 3 Berjaya buat perintah MOC Dr Zul1 Berjaya tutup 40 klinik 1Malaysia2 Berjaya ga...
Lantiklah Menteri Kanan Jurucakap Covid 19 Kata Azalina

Lantiklah Menteri Kanan Jurucakap Covid 19 Kata Azalina

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 155 hits
Sebelum ini Azalina antara ahli parlimen Umno yang tidak berpuas hati dengan lantikan jawatan kabinet kerajaan baru yang diterajui oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Pemimpin Umno terus menyerang kerajaan Perikatan Nasional dengan desaka...
Matlamat Mco Akan Gagal Jika Arahan Tidak Jelas Kata Dr Dzul

Matlamat Mco Akan Gagal Jika Arahan Tidak Jelas Kata Dr Dzul

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 293 hits
Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan amat penting dijalankan secara terancang dan berkesan dengan semua Kementerian dan Agensi Penguatkuasaan supaya ia tidak seperti yang disaksikan 48 jam lalu kata Bekas Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr ...
Penumpang Bas Jb Ke Kuantan Positif Covid 19 Kata Pejabat Kesihatan

Penumpang Bas Jb Ke Kuantan Positif Covid 19 Kata Pejabat Kesihatan

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 334 hits
PETALING JAYA Pejabat Kesihatan Kuantan mengesahkan seorang penumpang bas dari Johor Bahru ke Kuantan disahkan positif Covid 19 Difahamkan penumpang itu menjalani ujian saringan Covid 19 di Johor Bahru tetapi tidak mengkuarantinkan dirinya ...
Orang Asli Masih Samar Isu Covid 19 Kata Aktivis

Orang Asli Masih Samar Isu Covid 19 Kata Aktivis

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 291 hits
PETALING JAYA Komuniti Orang Asli di pedalaman tidak terkesan dengan situasi panik yang melanda masyarakat akibat wabak Covid 19 berikutan mereka masih tidak sedar sejauh mana berlakunya wabak itu kata aktivis Majlis perkahwinan masih berla...
Banyak Perbuatan Fitnah Yang Ditutupi Dengan Kata Fake Palsu Petanda Zaman Fitnah Akhir Zaman 9961

Banyak Perbuatan Fitnah Yang Ditutupi Dengan Kata Fake Palsu Petanda Zaman Fitnah Akhir Zaman 9961

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 206 hits
Menegur dengan maki hamun mencarut pun ada Memang benarlah cara tidak menghalalkan hukum Rujuk MKN di https t me MKNRasmiContoh fitnah Hari ini helikopter tentera khas akan menyembur racun perosak terhadap virus Corona di langit di seluruh ...
Sabar Anggota Baru Kabinet Perlu Masa Kata Muhyiddin

Sabar Anggota Baru Kabinet Perlu Masa Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 208 hits
PUTRAJAYA Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata mana mana anggota Kabinet yang memegang portfolio baru akan memerlukan masa untuk meneliti kementerian terbabit dan menguruskannya dengan baik Mengulas kebimbangan kumpulan wanita berkaitan...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris