Anwar Ibrahim Tidak Ada Alasan Untuk Kefanatikan Agama




Saya bertegas menentang retorik fanatik agama atau kaum yang terus memecahbelahkan perpaduan rakyat Malaysia.

Ahli Parlimen Pasir Puteh YB Nik Muhammad Zawawi Salleh yang memberi komen terkait kitab Injil baru-baru ini adalah sikap yang kurang bijak, tidak peka dan mencerminkan pemahaman Islam yang rendah etika tatkala berbahas dengan penganut-penganut agama lain, dalam konteks ini ia merujuk pada agama Kristian. 

Saat kita paculkan dialog antara umat Islam dan Kristian, ia sewajarnya dipaksikan pada semangat persaudaraan seperti yang ditegaskan Allah SWT yakni, "Wahai Ahli Kitab, marilah kepada satu kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu" (Surah Ali 'Imran :64) yang menyeru persaudaraan atas asas mentaati Tuhan yang satu.

Jika niat beliau adalah untuk mengajak orang ramai untuk memahami Islam, adalah mustahak untuk menggunakan "kebijaksanaan dan nasihat yang baik" (An-Nahl: 125) yang bermaksud saling menghormati antara satu dengan yang lain.

Jika perkataan kita itu menimbulkan perseteruan dan kesalahfahaman, maka jalan terbaik adalah menonjolkan kerendahan hati dengan mengakui kemungkinan terdapat kesalahan dalam pendekatan kita itu.

Kita mampu membawa dan mencipta kerukunan dengan memperteguh akhlak dan teladan Rasul yang menegaskan tentang aspek kasih sayang dan sikap belas kepada jiran-jiran kita tanpa mengira agama. Dan ini ditonjolkan sendiri oleh Nabi Muhammad SAW melalui kata-kata dan sikapnya.

Perdana Menteri dalam perutusan kemerdekaan menyatakan bahawa, "Bersatu padu dengan semangat waja, mari bersama kita pertahankan kemerdekaan negara" seharusnya mencerminkan komitmen beliau dalam memperkukuh perpaduan dan menolak faham kefanatikan.

Al Quran memerintahkan 'fa yusari'una fil khayrat' yang bermaksud berlumba-lumbalah dalam mengerjakan kebaikan. Saranan saya kepada rakan-rakan Muslim yang berkhidmat di sektor awam agar berlumba-lumbalah dalam membanteras kemiskinan dan membendung jurang pendapatan yang semakin melebar. Ini antara nilai kebaikan yang telah diamanahkan oleh pengundi kepada kita.

Rakyat Malaysia juga sedar bahawa dalam usaha kita dalam mendepani tantangan-tantangan seperti pengangguran, kemunduran ekonomi, tahap pendidikan yang semakin merudum, kebejatan dan kefanatikan agama bergantung pada sikap kita dalam memastikan prinsip keadilan, kesaksamaan dan sikap belas kepada semua dipraktikkan. Tidak harus ada yang terkecuali dari hukum, dan keadilan mesti ditegakkan.

ANWAR IBRAHIM



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/09/anwar-ibrahim-tidak-ada-alasan-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Ibrahim Pkr Muktamad Untuk Gnakan Lambang Sendiri Dalam Prn Sabah

Anwar Ibrahim Pkr Muktamad Untuk Gnakan Lambang Sendiri Dalam Prn Sabah

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 396 hits
PETALING JAYA PKR memutuskan untuk mengunakan lambang parti sendiri dalam pilihan raya negeri Sabah kata Anwar Ibrahim Presiden PKR itu berkata walaupun terdapat cadangan supaya PH dan Warisan menggunakan 1 lambang dalam menghadapi lawan na...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis