Antara Menu Wajib Di Pagi Hari Raya




Menu wajib ada atas meja pada pagi Hari Raya seperti ketupat dan rendang disediakan secara bergotong-royong sesama ahli keluarga. Biasanya anak-anak akan pulang ke kampung antara dua atau tiga hari sebelum untuk membantu mempersiapkan segala kelengkapan hari raya. Malah amalan ini sudah menjadi kebiasaan disetiap keluarga semasa menjelangnya bulan Syawal atapun semasa Hari Raya Korban. 


Antara Menu Wajib Ketika Sambutan Hari Raya Adalah : 
Rendang Daging /Ayam:


Menggunakan bahan utama seperti santan, cili yang sudah dikisar, bawang putih dan merah, daun kunyit, daun limau purut dan juga kerisik untuk memasak rendang. Biasanya resipi rendang berbeza-beza antara negeri di Malaysia dan mempunyai keunikannya sendiri. 
Manakala bahagian daging batang pinang atau daging ayam selalu digunakan sebagai bahan utama masakan rendang selain dimakan bersama lemang, nasi, ketupat dan juga pulut kuning.



Resepi Rendang Minang : Sini 
Lemang :


Lemang dimasak dengan menggunakan beras pulut dan santan yang dimasukkan ke dalam ruas-ruas buluh dan dilapik dengan daun pisang. Lemang perlu dimasak dengan cara dibakar dan perlu dijaga apinya supaya tidak hangus dan terlampau kering. Teringat zaman kanak-kanak dulu tiap kali raya mesti nenek bakar lemang di tepi rumah. 



Kredit image: Mstar
Ketupat Ataupun Nasi Himpit :


Kalau dikampung biasanya ketupat yang akan dimasak dengan cara memasukkan beras ke dalam ketupat yang dianyam daripada daun kelapa. tetapi ada juga yang hanya membuat nasi himpit sahaja dimana nasi panas dimasukkan ke dalam plastik tahan panas dah dihimpit dengan batu atau benda keras. 

kredit image : MStar
Manakala ketupat pula mempunyai pelbagai jenis dari ketupat pulut, ketupat nasi dah juga antara yang popular ialah ketupat palas. Ketupat palas ialah salah satu jenis ketupat yang dianyam dari daun palas dan mengunakan pulut sebagai isinya.


Kuah Kacang : 


Antara kegemaran rakyat Malaysia yang tidak patut dilupakan ialah Kuah Kacang. Kuih kacang dimasak menggunakan bahan-bahan seperti kacang tanah,  halia, bawang putih, cili kisar dan juga asam jawa. Kuah kacang juga biasanya dimakan dengan sate ayam ataupun yang lain-lain.
Kredit Image : VanillaKismis

Kuah Lodeh :

Ada yang panggil kuah lodeh, ada juga yang gelarkan sebagai kuah lontong. Tapi apapun ianya tetap menjadi hidangan kemestian ketika hari raya. Antara bahan yang digunakan ialah kubis, lobak merah, kacang panjang, udang kering dan juga santan serta suhun.



kredit image : Sirap Limau

Biskut Raya :


Biskut atau kuih raya juga antara menu wajib ada semasa sambutan hari raya. Kalau tak ada biskut raya macam tak rasa raya pula. Antara pilihan semestinya dari jenis biskut raya klasik seperti biskut kacang mazola, biskut makmor dan juga pilihan moden seperti almond london dan juga biskut cip coklat. 



Resipi Biskut Almond London 
Sekali sekala mengimbas cerita pasal raya ni memang boleh buat suasana jadi syahdu sekejap. Macam saya dah lama tak balik kampung sejak tahun lepas sebabkan PKP dan juga pandemik. Semoga dugaan pandemik untuk satu dunia ini cepat-cepat berakhir dan kita semua dapat beraya bersama.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.eksplorasilea.com/2021/07/antara-menu-wajib-di-pagi-hari-raya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Juadah Hari Raya Aidiladha Yang Biasa Sahaja

Juadah Hari Raya Aidiladha Yang Biasa Sahaja

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 339 hits
Juadah Hari Raya Aidiladha Yang Biasa Sahaja Umi pun tak taulah apa yang nak dimasak untuk hari raya Sebelum ke pasar tu berbincang dulu dengan si babah Tanya dia apa yang nak dimasak untuk hari raya Ikut mood umi memang malas nak masak jua...
Sweetnya 13 Gaya Sedondon Selebriti Bersama Anak Kecil Sambut Hari Raya Korban

Sweetnya 13 Gaya Sedondon Selebriti Bersama Anak Kecil Sambut Hari Raya Korban

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 471 hits
Walaupun negara masih lagi dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan namun umat islam tetap menyambut hari raya korban walaupun tiada aktiviti ziarah dibenarkan dan perlu duduk di rumah sahaja Ianya bukanlah penghalang untuk kita tidak merai...
Selamat Hari Raya Aidiladha 2021

Selamat Hari Raya Aidiladha 2021

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 782 hits
Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha 2021 kepada seluruh umat Islam di seluruh Malaysia
Cara Dan Panduan Takbir Hari Raya

Cara Dan Panduan Takbir Hari Raya

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 454 hits
Cara Dan Panduan Takbir Hari Raya Tak kira aidilfitri atau aidiladha Takbirnya sama saja Panduan takbir hari raya aidilfitri aidiladha buat anda semua Boleh buat berseorangan atau berjemaah Cara Dan Panduan Takbir Hari Raya Aidilfitri Salam...
Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha

Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 238 hits
Kepada semua sahabat dan pembaca budiman disini kami ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Menyambul Hari Raya AidilAdha Semoga semua dapat menghayati dan melakukan pengorbanan dikala musim pandemik ini dengan mematuhi se...
Reminders On Hari Raya Haji Prayer Sops Ignored Says Penang Govt

Reminders On Hari Raya Haji Prayer Sops Ignored Says Penang Govt

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 254 hits
A total of 49 men comprising 48 Bangladeshis and one local were remanded yesterday following the incident outside a surau in Taman Pelangi flats in Juru Penang GEORGE TOWN Two reminders on the rules for prayers were ignored by the hundreds ...
Koleksi Bahan Mewarna Sempena Hari Raya Aidil Adha

Koleksi Bahan Mewarna Sempena Hari Raya Aidil Adha

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 361 hits
Koleksi Bahan Mewarna Sempena Hari Raya Aidil Adha ini sesuai untuk dijadikan sebagai bahan mewarna oleh kanak kanak semasa waktu lapang Pada masa yang sama ia dapat mendedahkan kepada kanak kanak mengenai suasana perayaan Aidil Adha yang b...
Asam Pedas Daging Tetel Menu Wajib Orang Melaka

Asam Pedas Daging Tetel Menu Wajib Orang Melaka

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 265 hits
assalamualaikum salam sejahtera jumaat tiba lagi alhamdulillah meskipun BDR kepenatannya tetap ada tambahan pula dok pantau anak PdPR faham faham je la menyinga kejap memberuang kejap mengrimau kejap hu hu hu hu stress bila weekend baru la ...
Menu Lunch Hari Ini Yang Simple Simple Sahaja

Menu Lunch Hari Ini Yang Simple Simple Sahaja

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 207 hits
Assalamualaikum Hi korang Dah petang baru nak update masakan tengahari tadi sebenarnya buntu tak tau nak mask apa left over lauk semalam pun ada lagi Pak Zain masak Ayam Masak Lemak Cili Padi tak habis bawak ke hari ni tapi tu la takkan nak...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid