Antabax Dan Kpj Ampang Puteri Specialist Hospital Anjur Kembali Kempen Abc For Health


Hi Korang,
Dengan peningkatkan jumlah kes influenza di Malaysia, Antabax dan KPJ Ampang Puteri Specialist Hospital kini bekerjasama untuk menganjurkan kempen kebersihan ‘Always Be Clean’ (ABC) for Health. Ia bermatlamat meningkatkan kesedaran dalam kalangan rakyat Malaysia mengenai kebersihan tangan. 

Kementerian Kesihatan Malaysia menasihatkan orang ramai supaya mengamalkan tahap kebersihan diri yang tinggi, sentiasa membasuh tangan dengan sabun dan air atau pembersih tangan (hand sanitizer), mengikuti etika yang betul ketika bersin dan batuk serta menjalani gaya hidup yang sihat. 
Menurut Pengurus Kanan Jenama Antabax, Vivian Lee, memastikan kebersihan tangan merupakan salah satu langkah paling penting untuk mengelakkan diri daripada jatuh sakit. Sekali gus mengurangkan risiko penyebaran penyakit berjangkit kepada orang lain. 
“Antabax mengambil langkah proaktif sebaik sahaja mendapat tahu jumlah kes influenza kian meningkat. Kami telah bekerjasama dengan pihak berkuasa berkaitan untuk menggalakkan tabiat kebersihan selama lebih satu dekad. Kami berbesar hati kerana dapat berkolaborasi dengan KPJ Ampang Puteri Specialist Hospital untuk mendidik orang ramai mengenai langkah mengurangkan risiko dijangkiti dan menyebarkan penyakit berjangkit seperti influenza.” 
Data daripada Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit menunjukkan bahawa amalan tidak membasuh tangan mengundang bahaya kepada kanak-kanak di seluruh dunia. Membasuh tangan dengan sabun boleh melindungi 1 daripada 5 kanak-kanak yang mengalami jangkitan pernafasan seperti pneumonia. Walaupun orang ramai di seluruh dunia membersihkan tangan dengan air, sangat sedikit yang menggunakan sabun untuk membasuh tangan mereka. Membasuh tangan menggunakan sabun boleh menghilangkan kuman dengan lebih efektif. 

Mengenai Influenza 
Influenza biasanya dipindahkan menerusi titisan air yang keluar daripada batuk dan dan bersin apabila mulut tidak ditutup. Jangkitan virus influenza yang dibawa oleh udara dalam jarak pendek mungkin boleh berlaku, terutamanya di kawasan yang sesak. Pencemaran pada tangan juga menjadi satu lagi sumber jangkitan tersebut. 
Tanda-tanda dan Simptom Influenza 
Tanda-tanda dan simptom influenza termasuklah suhu badan yang tinggi melebihi 38 darjah selsius, rasa penat yang lama sehingga dua dan tiga minggu, sakit sendi dan otot, batuk kering, sentiasa bersin, sakit tekak dan kepala. Mereka yang mempunyai tanda-tanda dan simptom ini perlu segera mendapatkan rawatan. Kumpulan berisiko tinggi termasuklah mereka yang berusia 65 tahun ke atas, ibu mengandung, penghidap penyakit-penyakit kronik, masalah pernafasan dan anak-anak kecil. 

Kementerian Kesihatan Malaysia juga mencadangkan kepada orang ramai, terutama mereka daripada kumpulan berisiko tinggi supaya mendapatkan vaksin selsema secara bermusim. 
Menurut Perunding Dalaman Perubatan dan Penyakit Berjangkit KPJ Ampang Puteri Specialist Hospital, Dr Muhamad Yazli Yuhana, hospital telah merawat lebih 50 kes influenza pada minggu ini. Jadi, adalah penting untuk meningkatkan kesedaran dan mengurangkan jangkitan. 

“Hospital merekodkan lebih banyak kes berbanding tahun-tahun sebelum ini. Kami harap dengan inisiatif bersama seperti kempen Antabax ABC for Health, orang ramai akan belajar untuk mengambil langkah-langkah pencegahan demi melindungi diri dan keluarga mereka. Kita perlu lebih proaktif dalam mengambil vaksin, memastikan kebersihan tangan dan mendapatkan rawatan segera untuk mengurangkan penyebaran influenza,” kata Dr. Yazli yang menyampaikan ceramah bertajuk “Wabak Infleunza: Kurangkan Penyebarannya!” 


Lagu kebersihan tangan Antabax yang menarik nyata menaikkan semangat kanak-kanak daripada KPJ Ampang Puteri Specialist Hospital yang turut serta dalam program kesedaran dan pendidikan ini. Ia mampu membantu mereka mengingati langkah-langkah membasuh tangan yang betul sebagaimana yang ditunjukkan oleh para jururawat daripada unit kawalan jangkitan hospital berkenaan. 
“Penyebaran penyakit berjangkit seperti influenza boleh dikurangnya apabila kita bekerjasama. Langkah penting untuk tidak menyebarkan penyakit ini adalah dengan tidak terkena jangkitannya. Cara utama yang boleh diamalkan oleh setiap orang adalah sentiasa bersih sepanjang masa,” kata Lee. 
Kempen ABC for Health dimulakan oleh Antabax pada tahun 2018 untuk meningkatkan kesedaran dalam kalangan murid pra-sekolah dan sekolah rendah. Ia telah melibatkan lebih 6,000 orang murid di seluruh negara. 

Mari LIKE dan FOLLOW di media sosial berikut : 
Facebook : http://www.facebook.com/NewAntabax 
Instagram : https://www.instagram.com/antabax/?hl=en 





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ciklilyputih.com/2020/01/antabax-dan-kpj-ampang-puteri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kempen Abc For Health Dengan Kerjasama Antabax Dan Kpj Ampang Puteri Specialist Hospital

Kempen Abc For Health Dengan Kerjasama Antabax Dan Kpj Ampang Puteri Specialist Hospital

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 466 hits
Dengan peningkatkan jumlah kes influenza di Malaysia Antabax dan KPJ Ampang Puteri Specialist Hospital kini bekerjasama untuk menganjurkan kempen kebersihan Always Be Clean for Health Ia bermatlamat meningkatkan kesedaran dalam kalangan rak...
Health Groups In A Huff Over Funding For Areas To Puff

Health Groups In A Huff Over Funding For Areas To Puff

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 229 hits
Smokers are prohibited to light up at any place closer than three metres to a restaurant PETALING JAYA Two health interest groups have denounced Putrajaya s support for designated smoking areas in places where it is an offence to light up S...
Health Minister Okay For Smoking Huts But Follow Rules

Health Minister Okay For Smoking Huts But Follow Rules

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 205 hits
The Health Ministry has allowed designated smoking areas or huts to be built in public spaces including in commercial areas and food courts However Minister Dr Dzulkefly Ahmad said this was all right as long as the rules especially for smok...
Health Ministry Speeds Up Permit Application Process For Flu Medicine

Health Ministry Speeds Up Permit Application Process For Flu Medicine

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 197 hits
The Health Ministry has sped up the permit application process for private healthcare facilities for the import of Oseltamivir used to treat influenza infections to cater to the increase in applications since last month Reiterating there wa...
What The Future Holds For Malaysian Education

What The Future Holds For Malaysian Education

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 286 hits
We cannot humanise the future until we draw it into our consciousness and probe it with all the intelligence and imagination at our command This is what we are now beginning to do Alvin Toffler The FuturistsWhether we are aware of not we ha...
Yoursay The Tasks Ahead For Acting Education Minister Mahathir

Yoursay The Tasks Ahead For Acting Education Minister Mahathir

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 262 hits
YOURSAY Selfish politicians have compromised the education system resulting in millions mired in poverty Mazilamani The government may not see it coming but parents are already seeing it and therefore their rebellious move to send their chi...
Student Who Sued Teacher For 7 Month Absenteeism Gets Day In Court This May

Student Who Sued Teacher For 7 Month Absenteeism Gets Day In Court This May

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 286 hits
The student who sued her English teacher for allegedly failing to turn up for classes for seven months will finally get her day in court this May Nafirah Siman who is 20 years old now initiated the lawsuit against Jainal Jamran in Oct 2018 ...
Apple Will Replace Defective Smart Battery Cases For Free

Apple Will Replace Defective Smart Battery Cases For Free

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 363 hits
Apple will replace defective smart battery cases for free Apple has started replacing some of its Smart Battery Cases after users reported charging issues California Apple began replacing some of its Smart Battery Cases after users reported...
Rm5 000 Wedding Incentive For Pahang Men

Rm5 000 Wedding Incentive For Pahang Men

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 286 hits
Pahang bridegrooms will receive a special incentive from the state government PETALING JAYA Pahang men getting married for the first time are to get a state government incentive payment of RM5 000 each Pahang Menteri Besar Wan Rosdy Wan Ism...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Continuous Learning

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu