Anjing Jalanan


بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيمWoof! Woof! Bisingla anjing-anjing di luar rumah ni, Tedi nak tidur pun tak lalu.Anjing yang terbiar akan berkumpulan kerana mereka memang hidup dalam kumpulan.Banyaknya anjing, tak masuk akal pula sebab kawasan ni kawasan orang Islam dan Tedi tau orang Islam tak bela anjing (walaupun bela anjing tu tak haram).
Orang Islam bukan tak sayang anjing, bukan tak suka, tapi kerana patuhi perintah Allah S.W.T, maka mereka redha. Bukannya disuruh seksa anjing pun, cuma dilarang makan anjing, dan najis menyentuhnya. Bukannya tak boleh sentuh, cuma bila sentuh wajib dibasuh mengikut kaedahnya kerana anjing dikategorikan sebagai najis mughallazah (najis berat).
Al-Quran pun ada sebut dibolehkan makan buruan yang diburu menggunakan haiwan pemburu yang terlatih. Haiwan apa lagi yang boleh digunakan untuk memburu? Harimau? Singa? Anjinglah yang sesuai.
Master pun kata, "kita redha dan patuh, insya-Allah pada masa kemudian (di akhirat) kita boleh bersama mereka (anjing)". Ini mungkin ujian dan hanya Allah S.W.T tahu akan hikmahnya.
Agak-agaknya dia-anjing ni dibuang oleh tuan mereka?
Kasihan la anjing-anjing tu. Dah tu banyak pula anjing berkeliaran, sebab anjing ni kan haiwan yang hidup dalam kawanan. Makin kesian pula tengok mereka selongkar tong sampah. Mesti mereka kelaparan. Tapi Master sesekali takkan bagi mereka makan kerana Master pernah alami satu kisah yang sayu berkaitan dengan anjing buangan ini.
Kisah Master dan Anjing BuanganPada suatu masa dahulu, ketika Master masih murid sekolah rendah, datanglah seekor anjing buangan ke rumah Master.
Tok Mak pula merupakan seorang yang penyayang, sukakan haiwan terutamanya kucing. Maka Tok Mak pun bagi la anjing itu makan.
Tapi kawan-kawan mesti sedia maklum kan?. Anjing adalah haiwan yang setia.
Seperti dalam kisah Ashabul Kahfi yang disebut dalam Al-Quran di mana sang anjing itu setia menunggu di pintu gua menjaga keselamatan tuannya hingga akhirnya dia pun mati.
Kalau Tedi la, Tedi tinggalkan jer gua itu, lantakla Master nak hidup ka, mati ka, terbaring ka, tergolek ka, apa Tedi kisah? Baik la Tedi pergi cari makanan, bukannya tak lapar kan?
Begitu jugalah anjing yang Tok Mak beri makan ni. Ia tak mau tinggalkan rumah. Duduk di atas tangga, tak berganjak walau dihalau.
Sampai satu ketika, Master rejam dengan batu, tapi dia masih duduk senyap dengan pandangan sayu. Sampai sekarang bila Master teringat mesti dia sayu, mata dia mesti berair, orang lain tak perasan tapi Tedi perasan. (jangan inform Master yang Tedi citer pasal hal ni).
Itu sekali Master rejam, selepas itu Master akan dukung anjing ini ke tempat lain, berulangkali apabila ia duduk atas tangga. Bukan apa, tangga kan tempat tetamu datang dan rumah Tok Mak itu selalu dikunjungi orang.
Kisah ini tamat apabila si anjing itu menghilangkan diri setelah seminggu Master dan keluarga pulang beraya ke kampung. Master duk harap, kalau lah dia dapat masuk syurga, boleh jumpa anjing tu balik. Tapi yang diketahui cuma anjing Ashabul Kahfi yang masuk syurga.
Bukan kerana Bencikan AnjingCukuplah kisah Master dan anjing dan polisi tidak mau beri anjing makan. Bukan kerana benci, tapi kerana sayang, takut terpaksa berkeras menghalau mereka.
Wahai tuan-tuan atau pemilik atau pembela anjing. Kalau dah tak nak bela tu, hantarlah ke tempat yang sesuai. Kasihanilah mereka.
Anjing ini golongan pemburu. Mereka boleh bergerak jauh dalam kumpulan. Banyak kali Tedi jumpa mereka di tepi highway. Jauh tu mereka berjalan, mencari arah dalam kesibukan lalu lintas. Bukan sikit yang Tedi nampak terkorban atas jalan raya.
Sungguh kasihan.
Anjing berkeliaran di highway mencari arah tujuan.
dogsdishesanddecor.comTapi apa nak kata. Masa orang nak, mereka bela. Masa tak nak, buang macam tu je. Nasib baikla anjing tu tak jadi Incredible Hulk, mengamuk satu rumah. Tak pernah kan?
Kutuk orang Islam bukan main, tuduh orang Islam benci anjing (sebab tak nak sentuh anjing), kamu tu yang tak sayang anjing, habis madu sepah dibuang. Anjing tu dah tua kamu buang.
Itu terkutuk namanya, hipokrit sungguh diri kamu.
Nasib baik master Tedi tak buang Tedi. Kalau master Tedi buat camtu ke atas Tedi, Tedi akan kungfu-pandakan beliau, baru padan muka Master.
~ Filem yang boleh buat Master Tedi menangis ialah filem Lassie terutama kisah kawan Lassie mati dilanggar kereta ketika melintas highway.Anjing pun ada masalah juga.
20120702


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.interpretzz.com/2012/07/anjing-jalanan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Interpretzz+%28interpretZZ%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Remaja Samseng Jalanan Langgar Pkpb Tidur Balai

7 Remaja Samseng Jalanan Langgar Pkpb Tidur Balai

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 260 hits
KUALA LUMPUR Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat PKPB belum pun tamat lagi samseng jalanan sudah buat hal Kegiatan 7 remaja lelaki berusia di antara 19 ke 27 tahun yang meronggeng di Lebuhraya Duke malam tadi berkahir ke Balai Polis Kesem...
Langgar Aturan Psbb Dj Dinar Candy Dihukum Menyapu Jalanan Kenakan Rompi Pelanggar

Langgar Aturan Psbb Dj Dinar Candy Dihukum Menyapu Jalanan Kenakan Rompi Pelanggar

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 176 hits
Semoga bisa jadi contoh untuk publik agar mematuhi aturan yang berlaku ya Demi kepentingan bersama kok
Pemotor Tewas Setelah Lehernya Tersayat Benang Layangan Di Jalanan

Pemotor Tewas Setelah Lehernya Tersayat Benang Layangan Di Jalanan

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 351 hits
Laka kendaraan bermotor menimpa Yohanis Budi Santoso warga RT 02 RW 07 Kelurahan Sumber Kecamatan Banjarsari Solo Jawa Tengah Pemuda yang mengenakan kendaraan bermotor Kawasaki dengan Nopol AD 2393 QF tewas akibat lehernya terjerat senar la...
22 Tahun Bekerja Untuk Beri Makan Kepada Kucing Jalanan Lelaki 76 Tahun Ini Mempunyai Hati Yang Sangat Mulia

22 Tahun Bekerja Untuk Beri Makan Kepada Kucing Jalanan Lelaki 76 Tahun Ini Mempunyai Hati Yang Sangat Mulia

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 527 hits
Mungkin ramai yang mengaku bahawa mereka adalah pencinta haiwan tetapi tidak ramai yang sanggup berkorban apa sahaja untuk memastikan haiwan di sekeliling mereka dalam keadaan baik Ada juga hanya menyukai haiwan haiwan yang comel dan bersih...
Kisah Lesen Penjaja Untuk Peniaga Jalanan

Kisah Lesen Penjaja Untuk Peniaga Jalanan

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 336 hits
Satu perkongsian dari Ipoh Mali Hari ini viral cerita Anuar Musa Bagi lesen Penjaja kepada peniaga Jalanan tengok gambar Anuar Musa teringat Nasi lemak Anak Dara dulu Bagaimana Azmin sebagai MB Selangor turun bagi lesen kat Anak dara tu Tap...
Syabas Pdrm Op Samseng Jalanan Di Jalan Baru Pulau Bunting Ulu Sedaka 108 Saman Dikeluarkan

Syabas Pdrm Op Samseng Jalanan Di Jalan Baru Pulau Bunting Ulu Sedaka 108 Saman Dikeluarkan

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 410 hits
Op Samseng Jalanan26 5 2020 5 petang sehingga 9 malamPolis IPD Yan telah menjalankan Op Samseng Jalanan bertempat di Jalan Baru Pulau Bunting Ulu Sedaka Operasi ini telah disertai seramai 3 orang pegawai dan 19 anggota pelbagai cawangan IPD...
Seni Sulaman Jalanan Yang Menakjubkan

Seni Sulaman Jalanan Yang Menakjubkan

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 185 hits
Yarn bombing guerilla knitting urban knitting atau graffiti knitting adalah salah satu bentuk seni jalanan atau grafiti dengan menggunakan seni sulaman Seni jalanan ini bermula beberapa tahun yang lalu sebagai bentuk ekspresi di ruang awam ...
Memberi Undi Kepada Ph Di Pru14 Ibarat Melepaskan Anjing Tersepit

Memberi Undi Kepada Ph Di Pru14 Ibarat Melepaskan Anjing Tersepit

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 232 hits
Belum reda masalah covid19 kini mereka cuba menakut nakut kan rakyat dengan ingin menukar kerajaan semula Apa mereka ingat tukar kerajaan tu macam tukar baju ke Sekejap nak kerajaan A kemudian B kemudian A semula Kerajaan PN terbentuk pun b...
Tolong Anjing Ph Tersepit Terlepas Dia Gigit Kita Balik

Tolong Anjing Ph Tersepit Terlepas Dia Gigit Kita Balik

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 297 hits
Memberi Undi Kepada PH Di PRU14 Ibarat Melepaskan Anjing TersepitBelum reda masalah covid19 kini mereka cuba menakut nakut kan rakyat dengan ingin menukar kerajaan semula Apa mereka ingat tukar kerajaan tu macam tukar baju ke Sekejap nak ke...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu

Lelaki Diganggu Oleh Pemandu Selepas Mengekori Kenderaannya

Indonesia Kaji Semula Tadbir Urus Pekerja Asing