Analisis Faktor Yang Menyebabkan Harga Bitcoin Naik Dan Turun Dengan Cepat



Harga Bitcoin yang cepat naik dan turun dengan cepat telah menjadi satu tanda tanya. Pada tahun pertama ianya dikeluarkan iaitu pada 2009, Bitcoin telah mencatatkan harga yang sangat rendah. Pada tahun 2013, Bitcoin telah mula mendapat tarikan di mana ketika itu krisis perbankan di Crypus telah berlaku.

Rakyat di negara itu berkejar untuk mengeluarkan simpanan yang mereka ada untuk membuat pelaburan Bitcoin bagi menghalang kerajaan menguasai mata wang mereka pada ketika itu.

Jadi apakah yang menyebabkan Bitcoin ini naik gila-gila sampai mencecah paras $20,000 US Dolar pada Disember 2017? Dan kenapa pula ianya jatuh menjunam ke paras $7,700 US Dolar daripada $10,000 US Dolar dalam masa sehari pada 2 Februari 2018?

Jom kita tengok faktor apakah yang telah menyumbang kepada kenaikan dan penurunan Bitcoin ini?

1. Jumlah Bitcoin Yang Terhad

Jumlah Bitcoin yang dikeluarkan adalah sangat terhad. Ia hanya berjumlah 21 juta dan pengeluarannya juga tidak secara sekaligus. Pada ketika Bitcoin berjaya dilombong sebanyak 16 juta, lebih daripada 14 juta orang telah berjaya memiliki BTC.

Disebabkan oleh pengeluaran Bitcoin yang terhad dan ianya pula mendapat permintaan yang tinggi daripada orang ramai, ia seolah-olah menjadi Limited Edition. Berpusu-pusu orang mahu walaupun ‘secebis’ Bitcoin.

2. Permintaan dan Bekalan

Faktor ini merupakan faktor utama yang menyumbang kepada kenaikan serta penurunan harga Bitcoin. Jika anda lihat kepada teori ekonomi, apabila berlaku permintaan yang tinggi terhadap sesuatu; secara semulajadinya harga akan meningkat naik.

Dan apabila barang tersebut tidak lagi laku di kaca mata orang ramai, maka ramai pula penjual melebihi pembeli – ada yang sanggup jual walaupun terpaksa menampung kerugian yang besar.

3. Keadaan Politik dan Ekonomi Seluruh Dunia

Berita berkenaan Bitcoin telah mendapat liputan hebat dan meluas di seluruh dunia. Pada awalnya, berita penerimaan Bitcoin sebagai matawang alternatif bagi negara Jepun telah memberikan satu impak yang sangat positif di seluruh pelusuk dunia.

Tetapi sebaliknya yang berlaku apabila China dan Korea Selatan mula menyekat perdagangan Bitcoin di negara mereka, maka pelabur daripada kedua-dua negara tersebut terpaksalah melepaskan pegangan mereka sebelum terlambat.

4. Berita dan Reaksi

Bitcoin dan matawang krypto yang lain adalah bergantung sepenuhnya kepada kepercayaan pengguna. Ia langsung tidak bersandarkan kepada apa-apa aset fizikal. Jika kepercayaan orang ramai meningkat, maka naiklah nilainya, dan begitulah sebaliknya.

Sebarang berita berkaitan Bitcoin sama ada positif ataupun negatif turut mempengaruhi pergerakan harga Bitcoin. Ada cerita peminat Bitcoin yang sanggup menjual segala harta benda semata-mata untuk mendapatkan Bitcoin apabila ianya sedang meningkat naik, dan ada juga kes bunuh diri apabila harga Bitcoin menjunam.

Ini semuanya berpunca daripada kenaikan harga yang luar biasa tinggi dan juga kejatuhan harga yang luar biasa tinggi.

Mata Wang Digital Hilang US$100 Bilion Dalam Masa Sehari pada 2 Februari 2018 yang lalu, yang merupakan titik hitam dalam sejarah mata wang digital.

5. Isu Teknikal

Bitcoin pernah melalui fasa ‘hard fork’, ‘soft fork’ dan ‘upgrade’. Panjang ceritanya, tetapi isu-isu teknikal ini turut menyumbang kepada ketidaktentuan harga Bitcoin.

Bukan itu sahaja, mata wang digital turut terdedah kepada penggodaman besar-besaran di mana pelanggan ‘hilang’ jutaan malah berbilion Ringgit akibat kena hack. RM261 Juta Bitcoin Hilang Dicuri – NiceHash kena hack Disember 2017 yang lalu, dan yang terbaru Kerugian Terbesar Mata Wang Digital – $533 Juta di mana Coincheck pula kena hack baru beberapa minggu yang lepas.

Mata Wang Digital Bukan Untuk Mereka Yang Lemah Semangat

Kalau anda tidak mempunyai jantung yang kuat, jauhkanlah diri daripada Bitcoin atau mana-mana mata wang digital yang lain. Ini kerana harganya boleh meroket naik dalam masa sehari, dan juga menjunam ke dalam gaung dalam masa sehari juga.


sumber

Masukkan emel anda disini untuk melanggan terus posting terbaru kami ke emel anda:


Ditaja oleh FeedBurner

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bloginfo4uall.blogspot.com/2018/11/analisis-faktor-yang-menyebabkan-harga.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+BlogSensasi+%28Blog+Sensasi%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jokowi Harga Telur Naik Konsumen Teriak Tapi Kalau Turun Peternak Yang Teriak

Jokowi Harga Telur Naik Konsumen Teriak Tapi Kalau Turun Peternak Yang Teriak

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 265 hits
Presiden Joko Widodo menyambangi Pondok Pesantren Darul Hikmah Pamulang Tangeran Selatan Banten Minggu malam Jokowi menyinggung tentang dilema yang saat ini dihadapi pemerintah tentang terkait harga bahan pangan
Mengapungkan Harga Minyak Ketika Harga Pasaran Dunia Tinggi Akan Mengakibatkan Inflasi Mencanak Naik

Mengapungkan Harga Minyak Ketika Harga Pasaran Dunia Tinggi Akan Mengakibatkan Inflasi Mencanak Naik

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 580 hits
Antara bahagian perbahasan belanjawan 2019 yang saya tidak sempat untuk menyampaikan tengah hari ini termasuk bahagian berikut Belanjawan 2019 juga mengembalikan pengapungan harga minyak sekali lagi di mana langkah itu adalah satu perkara y...
Di Palembang Sandi Dengar Keluhan Pedagang Soal Harga Beras Naik

Di Palembang Sandi Dengar Keluhan Pedagang Soal Harga Beras Naik

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 188 hits
Di Palembang Sandi Dengar keluhan Pedagang Soal Harga Beras Naik Sandi blusukan ke Pasar 16 Ilir Palembang Lagi lagi Sandi diminta warga untuk berswafoto Sandi menyambangi para pedagang dan bertanya mengenai harga kebutuhan pokok saat ini
Satgas Pangan Buru Penjual Beras Premium Palsu Penyebab Harga Medium Naik

Satgas Pangan Buru Penjual Beras Premium Palsu Penyebab Harga Medium Naik

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 172 hits
Pemerintah memantau harga beras jenis medium merangkak naik Kepala Satgas Pangan Polri Irjen Setyo Wasisto mengamini bahwa terjadinya anomali harga tersebut karena indikasi ada yang mengubah spesifikasi beras dari medium ke premium Dia meny...
Harga Beras Bergerak Naik Bulog Disarankan Segera Turunkan Stok

Harga Beras Bergerak Naik Bulog Disarankan Segera Turunkan Stok

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 215 hits
Sekarang harusnya sudah menggelontorkan Apalagi saat ini Bulog kan sudah bebas melakukan operasi pasar di sepanjang tahun
Pengguna Digalakkan Untuk Muat Turun Aplikasi Price Catcher Untuk Pemantauan Harga Barangan

Pengguna Digalakkan Untuk Muat Turun Aplikasi Price Catcher Untuk Pemantauan Harga Barangan

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 257 hits
Bersama sama dengan pengumuman Belanjawan 2019 hari ini kerajaan kini turut mengalakkan pengguna untuk memuat turun aplikasi Price Catcher sekaligus memudahkan pengguna memantau harga barangan semasa Aplikasi Price Catcher menawarkan kemuda...
November 2018 Harga Batu Bara Turun 2 97 Persen

November 2018 Harga Batu Bara Turun 2 97 Persen

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 255 hits
Kepala Biro Komunikasi Layanan Informasi Publik dan Kerja Sama Kementerian Energi Sumber Daya Mineral Agung Pribadi mengatakan penetapan HBA November 2019 sebesar USD 97 90 persen jauh lebih rendah dibanding penetapan HBA Oktober 2018 100 8...
Menteri Gobind Berang Tm Tidak Beri Penjelasan Harga Tidak Turun

Menteri Gobind Berang Tm Tidak Beri Penjelasan Harga Tidak Turun

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 287 hits
TM seharusnya lebih prihatin Berikanlah penjelasan berkenaan isu Streamyx kpd pelanggan mereka Apakah cadangan utk selesaikan isu ini Kalau infra copper Streamyx tidak mampu memberikan kelajuan tinggi sila nyatakan dan sebut dgn jelas apaka...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan