Anak Mr Os Berkorban Untuk Abahnya



INNALILLAHHI WAINNA ILAIHI ROJI'UN
February 11, 2019 - 
” Seluruh Pahala Saya Sebagai Doktor Untuk Abah”. Ini Janji Anak Pelawak Mr Os Sebaik Bergelar DoktorUsaha pelawak Allahyarham Mohd Yusof Abdul Hamid atau lebih dikenali sebagai Mr Os dalam memberi pendidikan yang sempurna membuahkan hasil apabila anak sulungnya Syafiqa Hayra kini bergelar doktor.
Biarpun tidak mempunyai pelajaran tinggi, namun Allahyarham tetap percaya anak-anaknya mampu untuk berjaya dalam bidang pelajaran.
Syafiqa, 26, berkata, kejayaan yang dikecapi hari ini adalah menunaikan impian bapanya yang mahu dia menjadi seorang doktor dan berbakti kepada masyarakat.
“ Arwah abah seorang yang sangat serius dalam pelajaran dan agama. Tapi dia tak pernah marah mahupun jentik sepanjang membesarkan kami. Dia seorang yang sangat lembut apabila menasihati saya dan adik. Sejak kecil abah selalu cakap yang dia yakin saya boleh jadi doktor.
“ Sepanjang hidupnya dia tidak pernah mengeluh mencari rezeki untuk kami sekeluarga. Walaupun saya nampak dia sangat penat dan sakit,” ujarnya kepada mStar Online.Allahyarham Mr Os mening gal dunia pada 8 April 2016 di Hospital Selayang akibat kanser paru-paru.
Syafiqa merupakan anak sulung daripada dua adik beradik ini merupakan perkahwinan kedua Allahyarham.Allahyarham turut mempunyai lima lagi cahaya mata dan dua cucu dengan perkahwinan pertama.
Syafiqa menerima Ijazah Sarjana Muda Perubatan dari Universiti Mansoura Mesir dengan keputusan cemerlang Januari lalu.
Biarpun bapanya tidak sempat melihat kejayaan itu, Syafiqa berkata, dia berniat segala pahala ketika berkhidmat sebagai doktor nanti diberikan kepada bapanya.
“ Dia tidak dapat melihat kejayaan saya dan saya juga tidak dapat membalas jasanya menjadikan saya seorang manusia. Jadi saya berniat semua pahala saya sepanjang berkhidmat sebagai doktor ini diberikan kepada abah dan ibu.
“ Itu janji saya kepada diri sendiri kerana tanpa abah dan ibu saya bukan siapa-siapa,” ujarnya.
Dalam pada itu, Syafiqa berkata, pelbagai dugaan dilalui sepanjang enam tahun pengajiannya di Mesir.
Berbekalkan, kata semangat Allahyarham bapanya, dia tidak pernah putus ada dan teruskan pengajian.
“ Enam tahun masa yang agak panjang dan memang ada rintangannya tapi setiap hari ketika arwah masih hidup dia akan bertanya khabar dan hantar gambar bersama ibu. Pesanan terakhirnya minta saya habiskan pengajian walau apa yang berlaku dan ketika itu dia sedang tenat,” ujarnya.Pelakon dan pelawak Mr Os atau nama sebenarnya Mohd Yusof Abdul Hamid mening gal dunia kira-kira pukul 2.50 petang Jumaat ( 2016) di Hospital Selayang dekat sini akibat kanser paru-paru.
Anaknya, Mohd Hafizul Mohd Yusof, 20, berkata, Allahyarham dirawat di hospital itu sejak Isnin lalu selepas lemah dan sesak nafas.
” Ayah sakit teruk sejak Isnin lalu dan di rawat di Hospital Selayang, namun ketika itu dia masih boleh bercakap sehinggalah pagi itu.” Pagi tadi dia kelihatan betul-betul lemah dan hanya boleh angguk dan geleng sahaja,” ujarnya kepada mStar Online, ketika dihubungi.
Tambah Mohd Hafizul, sejak beberapa minggu Allahyarham lemah dan tidak dapat bekerja seperti biasa.
Malah sebelum menghembuskan nafas terakhir, dia sempat berpesan agar anak-anaknya sentiasa ingat pada Allah dan menutup aurat.” Dia nampak tenat beberapa minggu ini dan lemah kerana kanser paru-paru yang dihadapinya itu. Sebelum meninggal banyak pesanan yang diberikan kepada kami adik beradik terutamanya berkenaan agama,” ujarnya.Mr Os atau Mohd Yusuf,55, memulakan kerjaya sebagai pelakon filem pada tahun 1986 menerusi filem Balik Kampung.Setahun kemudian beliau diberikan kepercayaan untuk memegang watak utama dalam filem Mr Os dan ketika zaman kemuncaknya, beliau sering digandingkan dengan pelawak Sheila Rusly, Salih Yaakob dan Datuk Aziz Sattar.Pada tahun 1988, beliau bersama-sama Hussein Abu Hassan, Puteri Salbiah dan Latif Ibrahim telah membintangi sebuah filem seram Indonesia bertajuk Bisikan Arwah.Pada tahun 1990, beliau dicalonkan untuk kategori Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik (FFM) di Festival Filem Malaysia ke-9 menerusi lakonan berkesannya sebagai pemuda autisme dalam filem Adik.
Beliau juga pernah memenangi anugerah Pelakon Komedi Terbaiksebanyak dua kali di FFM iaitu menerusi filem Mr.Os (1987) dan Ghazal Untuk Rabiah (1997).Meneusi rancangan Maharaja Lawak Mega 2011, Os yang bergandingan dengan Abon sebagai kumpulan Osbon menjuarai rancangan itu dan memenangi wang tunai RM350,000.
Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Newsviral


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2019/02/anak-mr-os-berkorban-untuk-abahnya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Selesakan Anak Tapi Orang Lain Merana Netizen Kecam Pasangan Suami Isteri Pentingkan Diri

Nak Selesakan Anak Tapi Orang Lain Merana Netizen Kecam Pasangan Suami Isteri Pentingkan Diri

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 613 hits
Di mana semangat Malaysia Baru demikian soal seorang netizen yang kesal dengan tindakan pasangan suami isteri yang sengaja menggunakan ruang tempat duduk bagi menidurkan anak mereka sehingga seorang ibu dan anaknya terpaksa duduk di atas la...
Kita Seronok Beraya Anak Yang Merana Anak Terkena Jangkitan Hfmd Semasa Beraya

Kita Seronok Beraya Anak Yang Merana Anak Terkena Jangkitan Hfmd Semasa Beraya

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 299 hits
Kasihan melihat keadaan seorang kanak kanak perempuan yang dijangkiti penyakit tangan kaki dan mulut atau lebih dikenali sebagai HFMD ketika beraya ke open house Pada hari kedua keadaan anaknya menjadi semakin teruk dan tidak dapat tidur de...
4 Cara Mendidik Anak Tentang Keberagaman Sejak Dini Supaya Kelak Saat Besar Nanti Punya Toleransi

4 Cara Mendidik Anak Tentang Keberagaman Sejak Dini Supaya Kelak Saat Besar Nanti Punya Toleransi

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 308 hits
Yuk ajari anak bertoleransi sejak dini Supaya saat mereka besar nanti tak punya mental pembully
Tak Semuanya Betul Check Balance Perlu Dalam Mendidik Anak Ibu Ayah Lakukan 4 Perkara Ini

Tak Semuanya Betul Check Balance Perlu Dalam Mendidik Anak Ibu Ayah Lakukan 4 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 375 hits
Apa yang dilakukan ibu ayah tidak semuanya betul Periksa Check balance dalam mendidik anak ibu ayah lakukan 4 perkara ini Tiada siapa yang dapat lari dari kesilapan Dalam mendidik ibu ayah juga perlu bercermin diri menilik kesalahan yang mu...
Ini 9 Fakta Menarik Anak Kedua Yang Jarang Diketahui Yang No 7 Tu Betul Ke

Ini 9 Fakta Menarik Anak Kedua Yang Jarang Diketahui Yang No 7 Tu Betul Ke

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 328 hits
Ini 9 Fakta Menarik Anak Kedua Yang Jarang Diketahui Yang No 7 Tu Betul Ke Anak yaitu bagian dari generasi muda atau mereka yang berusia muda sebagai salah satu sumber daya manusia yang merupakan potensi dan penerus cita cita perjuangan ban...
Anak Dia Dia Punya Suka La Janji Tak Mudarat

Anak Dia Dia Punya Suka La Janji Tak Mudarat

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 466 hits
Tak ada life duduk asrama sebab tak ada hiburan Sebab tu ramai pelajar yang curi curi bawak handphone ke sekolah Memang banggalah kalau tak kantoi tapi kalau kena tangkap memang nayalah Lain pula ceritanya apabila viral baru baru ini di seo...
Foto Muka Mommy Sangat Ni Fatin Afeefa Anak Dipuji Netizen Cemburu Part Mata Paling Cantik

Foto Muka Mommy Sangat Ni Fatin Afeefa Anak Dipuji Netizen Cemburu Part Mata Paling Cantik

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 1337 hits
Pelakon Fatin Afeefa diantara selebriti yang sering menjadi perhatian ramai dilaman sosial Instagram malah ada sahaja pujian buat pelakon Tentang Bulan ini FOTO Muka Mommy Sangat Ni Fatin Afeefa Anak Dipuji Netizen Cemburu Part Mata Paling ...
Cara Diana Amir Urus Anak Banyakkan Istighfar Dan Tenung Wajah Anak Tiap Kali Rasa Penat

Cara Diana Amir Urus Anak Banyakkan Istighfar Dan Tenung Wajah Anak Tiap Kali Rasa Penat

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 368 hits
Selepas pantang anak ketiga Diana Amir akui kehidupannya kini dah lengkap dengan kehadiran dua anak perempuan dan seorang lelaki Walaupun sedikit kelam kabut menguruskan anak anak Diana gembira melihat ketiga tiganya membesar sekali Berkong...
Anak Korang Macam Ni Tak Beli Baju Banyak Tapi Yang Pakai Cuma Satu Ds Aliff Syukri

Anak Korang Macam Ni Tak Beli Baju Banyak Tapi Yang Pakai Cuma Satu Ds Aliff Syukri

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 306 hits
Dato Seri Aliff Syukri telah memuatnaik gambar anak ketiganya Ibraheem Adham memakai baju kesukaan Baem Menerusi posting tersebut beliau tertanya tanya adakah anak anak yang lain juga mempunyai perangai yang sama dengan anaknya Anak korang ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap