Anak Makan Sesuap Dua Tutup Mulut Rapat Ibu Jangan Stres Sabar Sikit Nanti Ok


Bayi nak mula makan? Bayi tak nak makan? Usia 6 bulan nak perkenalkan makanan macam mana? Tekstur makanan macam mana?
Bagi menjawab persoalan ini, perkongsian Puan Nur Miera boleh memberi panduan buat anda.

Bagi ibu yang nak sediakan bubur anak, tekstur bubur tidak lah terlalu cair. Jika diangkat dengan sudu ianya tidak mudah jatuh. Kenapa tak boleh cair?? Sebab semakin cair bubur nasi semakin rendahlah kalori bubur nasi tu.

Protein + sayur sebaiknya sayur berdaun hijau dan dinasihatkan bayi 6-7 bulan tidak berlebihan dalam menambah lobak/labu/cauliflower/brocoli sebab sayur jenis ini adalah dari kategori karbo dan bayi yang berlebihan karbo amat berisiko untuk mendapat sembelit.
Minyak – ini ramai ibu yang terlepas pandang. Seawal 6 bulan adalah sangat disarankan untuk menambah minyak. Minyak apa? Segala jenis minyak di bolehkan tapi kena tahu minyak zaitun hanya boleh di tambah sewaktu nak beri makan anak bukan masak ya dan sebaik baik minyak, minyak sawit adalah yang baik. Kenapa nak tambah minyak? Boleh rujuk dalam buku anak ya. Sebab minyak ni membantu dalam penyerapan vitamin A,D,E,K..

Air masak – mengikut saranan permulaan boleh beri 2-4oz sehari
Sembelit – najis sembelit ni macam tahi kambing. Kering berketul-ketul. Kalau najis anak liat macam playdoh atau keluar secalit dua itu bukan sembelit ya ibu dan normal baby 6-8 bulan meneran beria-ia menangis tapi keluar najis macam playdoh liat-liat. Anak baru belajar meneran perkara baru dia cuba nak buat. Memang akan menangis. Muka meneran jangan di hairankan sangat, kita yang besar pun time poo poo meneran, ini kan pula si anak kecil.
Normal anak baru mula makan tak berak hari-hari. 2-3 hari tak berak normal janji PANTAU. Perut anak keras berurat dan tak kentut, anak meragam terus ke klinik dapatkan khidmat nasihat doktor. Sembelit dan cirit ni satu penyakit perlu rawatan.

Penting beri finger food
6-8 bulan menu anak dari berpuree tu boleh beransur2 tukar tekstur makanan anak dari puri – lecek dan bila ke usia 8 bulan dah boleh beri separa pejal (boleh rujuk buku di bawah)
7 bulan dah boleh intro finger food jangan risau n takut anak tak ada gigi. Boleh buat pinch test guna jari picit makanan jejari kalau boleh picit bermakna makanan tu boleh di kunyah dengan gusi anak. No worries.

PENTING KE BERI FINGER FOOD?? Ya penting. Saat ini anak sedang melatih pincer grasp anak. Nanti check up 9 bulan nurse KK akan tengok perkembangan anak. Mereka akan tengok anak guna jari telunjuk dan ibu jari dalam mengutip makan.

GAGS REFLEX – normal situasi seolah tercekik tapi tu bukan cekik setiap kali anak di perkenalkan tekstur yang baru. Ianya adalah gags reflex. Mak-mak perlu tenang, biarkan anak belajar. Bagusnya gags ni supaya anak belajar meluahkan semula makanan yang dia tak terkunyah. Boleh cari di youtube tengok beza gags dan cekik..
KAEDAH BERI MAKAN – Jangan terkejut ada baby 6 bulan di beri makan sendiri dengan pemakanan finger food atau nasi ianya di panggil kaedah Baby Lead Weaning atau pun ada ibu termasuk saya sendiri guna kaedah MIX WEANING iaitu gabungan teknik tradisional dan juga baby led weaning...

TAK MAKAN? – baby makan sesuap dua its ok… jangan stress ibu… sabarlah melayani anak-anak. Normal sangat-sangat anak makan sikit-sikit ni sebab usia ni dia sedang meroket membesar mengexplore dunia. Nak tumbuh gigi, nak berjalan, nak merangkak dan upgrade skill. Semua ni adalah 1 proses buat anak dan silibus bab makan tu kira jatuh yang terakhir sekali. Boleh rujuk buku di bawah ada nyatakan kekerapan dalam beri anak makan. Makan sikit tak apa. Anak tutup mulut rapat-rapat tak apa. Ibu tambah kekerapan makan setiap sejam dua. Sikit-sikit lama-lama habis 1 portion kan.
CUCI MULUT ANAK (oral stimulation) – Ini wajib setiap hari ya ibu. Cucilah gigi, lidah, lelangit, belakang pipi dan gusi.
Anak tak nak?? Tak pe buat hari-hari sebab tu cuci mulut ni kita buat sejak dari lahir lagi. Cuci lidah kan? haa macam tu la cuma tambah keliling mulut.
Kredit: Nur Miera

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Pa&Ma dengan kerjasama 9 bulan 10 hari nak bagi webinar PERCUMA tanda terima kasih atas sokongan follower semua selama ini.
Webinar ‘Aku Tak Takut Beranak’ menampilkan barisan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.
Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone.
So apa yang anda kena buat untuk dapat HADIAH CABUTAN BERTUAH tu? Just daftar je kat sini https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-aku-tak-takut-beranak/
FREE je tau Webinar ni!!
The post Anak Makan Sesuap Dua, Tutup Mulut Rapat, Ibu Jangan Stres. Sabar Sikit, Nanti Ok! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-makan-sesuap-dua-tutup-mulut-rapat-ibu-jangan-stres-sabar-sikit-nanti-ok/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Ayah Kena Jaga Pertuturan Depan Anak Kalau Anak Dah Terikut Susah Nak Ubah Nanti

Ibu Ayah Kena Jaga Pertuturan Depan Anak Kalau Anak Dah Terikut Susah Nak Ubah Nanti

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 322 hits
Sebagai ibu bapa anda pasti mengalami kejutan apabila mendengar percakapan anak yang tidak sepatutnya Itu impaknya jika anda tidak menjadi contoh teladan terbaik buat mereka Ibu bapa jadi contoh teladan Setiap ibu bapa akan berfikir tentang...
Letak Dalam Kuantiti Yang Sikit Kecil Kalau Letak Banyak Anak Akan Takut Nak Makan

Letak Dalam Kuantiti Yang Sikit Kecil Kalau Letak Banyak Anak Akan Takut Nak Makan

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 276 hits
Amalan pemakanan yang tidak sihat boleh menyebabkan anak susah makan Jom ketahui cara yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah tabiat makanan anak ini Tabiat pengambilan makanan anak Memastikan anak mendapat makanan berkhasiat dan seimb...
Jangan La Perfectionist Sangat Tak Berbaloi Nak Anak Buat Semua Sempurna Nanti Kita Yang Stress

Jangan La Perfectionist Sangat Tak Berbaloi Nak Anak Buat Semua Sempurna Nanti Kita Yang Stress

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 150 hits
Di waktu PKP ini hal hal kecil dan remeh pun sudah semestinya membuatkan kita merasa geram dengan anak Namun jangan dibiarkan hal sebegini membelenggu diri kita dan selebihnya melepaskan kemarahan pada anak Ada waktunya kita harus belajar m...
Jangan Buat 10 Perkara Ini Jika Tidak Mahu Anak Lembab Ya Ibu Ibu

Jangan Buat 10 Perkara Ini Jika Tidak Mahu Anak Lembab Ya Ibu Ibu

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 188 hits
Semua ibu bapa mahu anak mereka menjadi yang terbaik dan pintar Namun begitu kadang kala kita terlalu memanjakan mereka tanpa sedar menyebabkan anak mudah naik lemak lantas menjadi malas dan lembab Jadi mulalah kita terkial kial untuk cuba ...
Satu Lagi Ibu Yang Tertukar Anak Pula Tampil Beriltahu Apa Yang Jadi Sebenarnya

Satu Lagi Ibu Yang Tertukar Anak Pula Tampil Beriltahu Apa Yang Jadi Sebenarnya

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 224 hits
Belum pun cukup setahun mendirikan rumah tangga sepasang suami isteri berdepan d ugaan apabila cahaya mata sulung mereka yang baru lahir tertukar dengan anak orang lain Begitulah yang dialami Muhammad Khairulazman Moh Pardon dan isterinya y...
Bunuh Makan Anak Kucing Turki Usir Lelaki Jepun Balik Ke Negara Asal

Bunuh Makan Anak Kucing Turki Usir Lelaki Jepun Balik Ke Negara Asal

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 224 hits
Seorang lelaki warga Jepun yang mengakui telah membunuh dan memakan kucing di daerah K k ekmece di Istanbul telah didenda dan menghadapi pengusiran kerana perbuatannya itu lapor portal Hurriyet Daily News Anak kucing di kawasan itu telah hi...
Dinasehati Warganet Jangan Beri Empeng Ke Anak Asmirandah Patahkan Mitos Yang Beredar

Dinasehati Warganet Jangan Beri Empeng Ke Anak Asmirandah Patahkan Mitos Yang Beredar

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 184 hits
Warganet mengatakan bahwa empeng bisa membuat gigi anak tonggos dan juga menjadi lambat bicara
Hiburan Rayyan Khalaf Tak Makan Cekodok Elfira Loy Nafi Anak Sulungnya Memilih Makanan

Hiburan Rayyan Khalaf Tak Makan Cekodok Elfira Loy Nafi Anak Sulungnya Memilih Makanan

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 313 hits
Pelakon dan juga usahawan Elfira Loy tampil menjelaskan beberapa kekeliruan melibatkan anak lelakinya Muhammad Rayyan Khalaf yang dianggap sebagai seorang bayi yang memilih makanan ataupun picky eater oleh segelintir netizen Kata Elfira ata...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis