Anak Kecil Main Api


Semalam apabila mendengar lagu anak kecil main api di program Gpms saya teringat senikata lagu anak kecil main api yang di tulis oleh Dato Dr Nordin Kardi "Melayu kan gagah di nusantara" yang menusuk hati saya .Dato Dr Nordin Kardi pernah menjadi moderator semasa pembentangan saya dan sahabat-sahabat semasa di UiA dahulu semasa program PAT di sana. Saya telah membentangkan tajuk "Peranan Media Sosial dalam Samudera Biru" dan menekankan kepentingan anak bangsa dalam menguasai bidang ini. Baru-baru ini PM sekali lagi menekankan kepentingan media sosial dalam mempertahankan dasar kerajaan. Adakah seruan ini hanya sekadar dendangan tidur? Saya tidak mahu menangguk di air yang keruh kerana Melayu memang mudah lupa. Tidak mungkin seorang ketua tak kira semut hitam atau semut api sahaja dapat menangkis fitnah ini tanpa bantuan barisan semut yang lain.Mana semangat soladariti seperti setiakawan dalam semut? Adakah semut api Melayu mudah lupa?

GPMS Negeri Melaka telah memberi watikah pelantikan Datuk Hajah Mas Ermieyati Samsudin Timb Menteri Pelancongan dan Kebudayaan sebagai panel penasihat Gpms Negeri kerana sumbangan beliau dalam pembangunan belia dan ingin berkongsi idea dan sumbangan untuk menaikkan perjuangan pendidikan anak bangsa. YB Datuk Hjh Mas Ermieyati yang saya kenali dulu adalah Ketua Puteri Umno Melaka , Setiausaha Perhubungan Negeri dan kini menjadi Ketua Puteri UMNO Malaysia merangkap Timb Menteri Pelancongan dan Kebudayaan. Saya pernah membantu beliau di program Konvensyen Media Sosial bersama SMMK , semasa bertanding ahli parlimen dan KPUM.Pada pandangan saya beliau seseorang yang gigih , amanah dan rajin dalam melakukan sebarang tugasan. Harapan saya agar beliau pegang pada azimat lagu anak kecil main api agar Melayu terus gah di Nusantara agar anak bangsa terus maju ke hadapan.

Tidak siapa yang dapat menyangkal bahawa Melayu sekarang ini berada dalam kedudukan yang agak kritikal baik dari segi sosial, ekonomi dan politik. Statistik khusus tidak dapat di ajukan namun secara kasar nya ianya dapat di lihat dan di rasai oleh kita sendiri.

Dari semua sudut Melayu itu terus tertekan. Keruntuhan kaum Melayu tidak dapat tidak seharusnya sudah di jangka tetapi sehingga hari ini isu kemerosotan Melayu dalam semua bidang dalam negara ini masih tidak di maklumkan secara terbuka kerana isu ini amat sensitif untuk di bahaskan.

Namun mungkin Melayu sahaja yang merasakan perlu untuk isu sensitif ini di jaga tetapi kaum lain sudah mula mendesak pelbagai kemudahan sehingga adakalanya mereka tersasar dengan mempersoalkan hak dan keistimewaan orang - orang Melayu.

Adakalanya kita agar runsing dengan persoalan mereka yang merangkumi persoalan tentang agama Islam khususnya persoalan - persoalan seperti hukum murtad yang di katakan sebagai mencabuli hak individu Islam sehingga di label hukum tersebut sebagai satu hukum yang jahil dan secara langsung menghina Islam itu sendiri. Itu mungkin di lihat sebagai remeh tetapi isu ini melanggari integriti Agama Islam itu sendiri dan sekiranya isu ini di jawab maka ianya mungkin akan berlarutan sehingga memecah belahkan perpaduan kaum. Justeru itu Melayu sendiri khususnya kepimpinan yang sedia ada merasakan bahawa perpaduan kaum itu penting sehingga terpaksa menelan bulat - bulat kritikan mereka yang tidak bertanggungjawab terhadap hukum syarak agama Islam.

Kita harus mengkaji dan melihat peranan yang di mainkan oleh organisasi Cina khususnya pertubuhan bukan kerajaan, parti - parti pembangkang Cina dan media - media Cina yang tidak terikat membicarakan isu - isu tuntutan yang secara jelas mahu menghakis pegangan dan hak keistimewaan Melayu itu sendiri. Mereka berani dan di lihat sebagai tidak sensitif terhadap perasaan orang - orang Melayu. Apa yang kita mampu lakukan hanya mencabar agar mereka supaya jangan bermainkan api tetapi tidak langsung meneliti asal usul keberanian mereka yang kini se olah - olah berani memijak kedaulatan dan maruah bangsa Melayu.

Siapa yang harus di salahkan, di mana perjuangan bangsa?

Bagi pembangkang dan mereka yang memegang ideologi pembangkang, kerajaan harus di salahkan dan kesalahan ini merujuk kepada UMNO sebagai nadi pertubuhan orang -orang Melayu yang memegang kuasa politik. Ada pula antara pendapat yang mengatakan bahawa Melayu sendiri harus di persalahkan atas kemunduran mereka sehingga kaum lain mampu mengatakan apa sahaja. Sememang nya isu mencari siapa yang salah itu penting agar kesalahan itu tidak berlaku lagi lalu dapat di bendung serta di ambil langkah - langkah baru yang bersesuaian untuk memartabatkan kembali bangsa Melayu itu. Namun asas yang perlu bagi kita adalah kesedaran. Kesedaran ini perlu untuk kita menarik nafas yang panjang lantas melakukan usaha pembaharuan agar bangsa ini dapat semula bertapak dengan kukuh. Justeru itu bagi menimbulkan kesedaran maka pengetahuan mengenai kedudukan Melayu harus di maklumkan tanpa sekatan biarpun ianya amat memilukan. Jangan pula kita sorokan kebenaran hanya kerana kita mahu rakyat terus tertipu dengan khayalan bahawa Melayu itu bangsa yang utuh dan dominan di Malaysia ini. Jangan kita palsukan hakikat kononnya kita masih memegang kuasa khususnya kuasa politik sedangkan kini kuasa politik bergantung kepada kedudukan ekonomi yang mampu meletakkan tanda harga pada kuasa politik pegangan kita. Kita jangan sorokkan statistik pencapaian Melayu dengan menukar angka - angka yang akan menunjukkan bahawa kita sudah maju dan sudah punyai pegangan kuat politik dan ekonomi sedangkan itu hanya satu pembohongan pada diri yang mampu menjahanamkan bangsa kita sendiri.

Apakah sekiranya statistik, 254,000 penagih dadah dengan peningkatan mendadak setiap jam "statistik Agensi Dadah kebangsaan" yang menjerumuskan majoriti penagih adalah belia Melayu tidak merisaukan kepimpinan negara ini?

Apakah lebih dari 90% industri peruncit negara ini di pegang oleh kaum Cina termasuk perniagaan barang makanan halal tidak merisaukan Melayu itu sendiri.

Apakah kita tidak ketinggalan dengan pegangan majoriti sektor pembinaan, sektor pembekalan peralatan dan bahan bangunan yang di pegang hampir 95 % oleh kaum Cina.

Industri Telekomunikasi seperti telefon bimbit dan lain - lain alat telekomunikasi sungguhpun baru tiba di Malaysia sekitar 8-10 tahun sudah kita di pegang oleh bangsa lain tidak memeranjatkan kita. Contoh terbesar isu Low Yat.

Televisyen yang kini mula di dominasi oleh bangsa - bangsa lain adalah satu hakikat yang perlu di maklumkan untuk menimbulkan kesedaran Melayu itu sendiri.Siapa pemilik Astro?

Adakah pernah kita membuat kajian harta - harta pegangan kaum Cina khususnya dari segi bangunan dan perumahan di bandar - bandar utama berbanding dengan harta - harta Melayu.

Pernahkah kita di sedarkan tentang kemerosotan pegangan tanah rizab Melayu di seluruh negara.

Sebenarnya pelbagai statistik sekiranya di beri oleh kerajaan Malaysia kepada kita untuk di nilai amat merisaukan bangsa kita yang semakin terjejas kehadiran nya di Malaysia. Kita dapat melihat sekeliling kita industri besar yang di pegang oleh kaum lain khususnya Cina berbanding dengan Melayu. Kita dapat lihat sekiranya mahu bahawa Melayu adalah hamba pada pegangan ekonomi yang telah di dominasi oleh kaum lain khususnya Cina dan kini mereka mula untuk menonjolkan kehadiran nya di negara ini.

Siapakah yang sebenarnya khianat pada Melayu? Apakah kita lupa melihat bandar Kuala Lumpur itu sendiri, berapa banyak bangunan yang tergadai terjual kepada usahawan Cina yang mempunyai tempat tertinggi di mata kepimpinan Melayu. Kita lihat kehadiran agensi kerajaan seperti Perbadanan Pembangunan Bandar (UDA) yang kini bergelar UDA Holding Berhad, tanyakan kepada mereka berapa banyak tanah yang telah mereka cagar kan dan jual lantas kini segi tiga emas Kuala Lumpur itu sendiri seakan "China Town" kecuali bangunan UDA yang terletak di Jalan Imbi.

Kita belum meneliti peranan Peladang, FAMA, Nelayan dan beberapa pertubuhan peladang yang sebenarnya memeras ugut petani kecil lantas membenarkan kapitalis membolot kekayaan hanya sebagai orang tengah. Lihat bagaimana mereka memeras petani seperti penternak ayam lalu menyalurkan hasil belian murah mereka kepada peraih - peraih Cina yang menjadi saluran pembekal kepada pasar - pasar besar seperti Giant, Tesco dan Care Four. Di mana orang - orang Melayu yang sebenarnya menjadi penggiat ekonomi tersebut ?

Nelayan adalah satu contoh klasik pemerasan agensi kerajaan ke atas penggiat ekonomi tersebut. Berapa ramai sebenarnya nelayan berbangsa lain di Malaysia ini? Siapa pula yang menjadi pembekal utama sumber ikan di negara kita ini? Siapa pemegang utama menjadi pembekal kepada pasar - pasar utama negara kita ini khususnya pasar 'hyper" . Sekali lagi persoalan yang timbul ialah di mana kedudukan Melayu dalam kerancakan ekonomi negara ini ?

Sebenarnya apa yang berlaku adalah agihan tidak seimbang antara Melayu itu sendiri. Sungguhpun pembuat dasar senantiasa memikirkan kepentingan Melayu tetapi Melayu dalam agensi kerajaan sendiri hanya memikirkan diri sendiri lantas sanggup melakukan apa sahaja untuk diri sehingga mengorbankan Melayu lain. Melayu berada dalam apa yang saya kategori kan sebagai "sakai" dalam ekonomi negara kita ini. Cuma segelintir Melayu yang DIKAYAKAN untuk menjadi pemangkin petunjuk bahawa Melayu itu sudah berjaya di bumi Malaysia. Dengan menjadikan beberapa Melayu yang terpilih menjadi kaya maka indeks keseluruhan pegangan Melayu individu dan kerajaan akan menunjukkan kekuatan palsu MELAYU dalam ekonomi negara .

Baru - baru ini kita telah di gegarkan bahawa kejayaan Barisan Nasional mentadbir Malaysia adalah melalui perkongsian kuasa antara kaum di negara ini. Sungguhpun begitu setakat hari ini kejayaan perkongsian kuasa itu di lihat dari segi pembangunan fizikal negara dan bagi saya adalah selama mana kita masih hidup harmoni dari tarikh 13 Mei 1969. Perkongsian kuasa dalam erti yang sebenarnya tidak wujud bagi kaum Cina dan kaum - kaum lain di Malaysia. Apa yang ada hanya satu gimik pilihan raya yang mahukan undi dari bangsa lain kepada Barisan Nasional termasuk UMNO yang kini merosot secara mendadak sokongan orang - orang Melayu terhadap partinya. Dalam erti kata yang lain undi Cina amat di perlukan bagi membolehkan Melayu terus hidup dengan sebilangan kecil kepimpinan tertinggi memegang kuasa politik. Ini sebenarnya tidak dapat di sangkal oleh kerajaan memerintah dan sekiranya kita lihat perpecahan politik antara kaum Cina - MCA dan DAP, maka peratus perpecahan ideologi politik mereka amat kecil berbanding dengan peratus perpecahan dari sudut ideologi politik Melayu yang merangkumi UMNO-PAS dan KEADILAN. Sebenarnya ini sepatutnya menggerunkan kita.

Kita juga dapat melihat dari bahawa penyandang jawatan penting politik dari Setiausaha Politik, Timbalan Menteri dan Menteri memang sudah terbahagi dan peningkatan kaum - kaum lain kini semakin subur dalam politik negara ini. Kesuburan kehadiran mereka memang menunjukkan penyatuan dalam pemerintahan tetapi asas nya masih sama - pemberian hak politik kepada bangsa - bangsa lain di buat berteraskan perkongsian kuasa yang menjerumus kepada pemberian kuasa orang - orang Melayu tanpa pulangan yang menguntungkan kita.

Melihat dari sudut yang lain pula, apakah ada keseimbangan perkongsian kuasa politik dengan ekonomi dalam negara ini. Apakah berlaku peratusan yang sesuai dalam kita mengorbankan kuasa politik dan mereka mengorbankan kuasa ekonomi? Apakah mereka dalam industri - industri besar sanggup menerima kontraktor - kontraktor Melayu atau semestinya mereka mendahulukan bangsa mereka yang mereka anggap lebih berkaliber dalam melakukan sesuatu kerja kontrak.

Bagi memudahkan andaian, rumah banglo untuk orang Cina di siapkan oleh kontraktor Cina dan rumah banglo orang - orang Melayu turut di siapkan oleh orang - orang Cina. Kenapa, kualiti kerja ? Mungkin tetapi peluang langsung tidak di berikan sehinggakan kontraktor kecil bumiputera tersebut terus melukut di tepian gantang. Yang lebih menyepikan kita adalah barangan kontrak pembinaan, sekiranya kontraktor Melayu yang di lantik harus merujuk kepada "hardware" bangsa Cina yang mendominasi perniagaan tersebut.

Siapa pula yang berani menyangkal bahawa sekarang ini kuasa politik di pegang oleh dalang - dalang yang mempunyai kekuatan ekonomi? Seperti yang telah saya katakan sebelum ini kekuatan ekonomi dapat meletakkan tanda harga pada kuasa politik yang di pegang oleh orang - orang Melayu. Apakah ini satu kenyataan palsu atau sebenarnya kalau kita lebih terbuka berdiskusi mengenainya maka kita ketahui bahawa rasuah adalah alat yang menjadi kuasa sebenar bagi membeli kuasa politik negara ini. Siapa pula yang jadi majoriti perasuah dalam negara ini? Kita belum mengkaji atau mendapatkan statistik menyeluruh tetapi dari pengamatan kita, siapa yang sering di tangkap sebagai penerima rasuah dan siapa pula yang menjadi pemberi nya.


Majoriti penagih dadah yang berada di Pusat Pemulihan adalah dari belia - belia Melayu. Melayu ?

Majoriti mereka yang menerima rasuah sekiranya di amati secara terbuka tanpa statistik khas adalah orang - orang Melayu. Melayu ?

Apakah sebenarnya masalah orang - orang Melayu, apa kah sebenarnya masalah pemimpin - pemimpin Melayu?

Sebenarnya jawapan kepada beberapa persoalan di atas ada kepada kepimpinan Melayu itu sendiri. Kepada siapa projek - projek di salurkan dan kepada siapa di beri kontrak - kontrak mereka juga yang tahu. Kedudukan Melayu dalam politik serta bagaimana hambanya Melayu kepada ekonomi negara ini, mereka juga yang tahu. Perkongsian politik yang di berikan, mereka juga yang tahu mengapa.

Apakah mereka menjual bangsa mereka sendiri? Apakah Melayu tidak mampu, atau sebenarnya mereka yang di beri peluang untuk maju adalah mereka yang akan memajukan individu yang memegang kuasa politik. Sebenarnya di mana kesalahan kita kalau kita bandingkan dengan pemegang lesen komunikasi CELCOM yang kini merosot berbanding dengan pemegang lesen Maxis yang kini subur sungguhpun CELCOM adalah syarikat pertama memegang lesen tersebut. Apakah tidak langsung kita kaji mengenai individu yang menjadi tunjang utama dalam CELCOM sebelum penjualannya. Mungkin tidak salah kalau saya katakan - Melayu itu adalah antara Melayu yang terbodoh di dunia ini. Begitu juga Syarikat Penerbangan Malaysia MAS berbanding dengan Syarikat Penerbangan Air Asia. Apakah tidak boleh sekali lagi saya katakan bahawa Melayu yang menunjangi MAS sebelum "bail out" kerajaan adalah Melayu yang terbodoh di dunia.Siapa CEO MAS sekarang?

Tanyakan pula kepada Melayu - Melayu yang menjaga kutipan TOL, apakah syarikat mereka mempunyai hasrat untuk membangkitkan mereka dengan memberi kemudahan pembelajaran, kursus dan sebagainya untuk menjamin masa depan mereka atau syarikat yang telah untung berbillion tersebut lebih rela melihat anak - anak Melayu menghulur tangan mengutip tol.

Terlampau banyak persoalan dan terlampau banyak yang boleh di lakukan - cuma apabila diri mendahului segala nya - di tambah dengan ketamakan - maka di gadai nya bangsa. Dan satu pesanan khusus saya - Parti Keramat martabatkan bangsa dan jangan menggadai nya.

Mohd Saifullah Bin Dolmat
Setiausaha Gpms Negeri Melaka






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://gpmsmelaka.blogspot.com/2015/08/anak-kecil-main-api.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rumah Ada Anak Kecil Disarankan Tukar Tuil Jenis Ada Pemegang Ini Sebabnya

Rumah Ada Anak Kecil Disarankan Tukar Tuil Jenis Ada Pemegang Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 137 hits
Membuka dan menutup pintu selalu menjadi kesukaran pada anak kecil kita lebih lebih lagi tombol jenis bulat yang sedikit menyukarkan anak Rupanya penggunaan pintu di rumah kita juga perlu ditukar supaya mesra alam dan paling penting untuk k...
Ajar Anak Berenang Dari Kecil Perlu Atau Tidak

Ajar Anak Berenang Dari Kecil Perlu Atau Tidak

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 208 hits
Ajar Anak Berenang Dari Mereka Kecil Perlu atau tidak dan ini selalu bermain difikiran kita sebagai mak mak Yelah mak mak ni emosi dia terlebih kadang kadang Macam macam perasaan timbul bila baru nak mula mengajar anak berenang Begitu jugak...
Jadi Anak Yang Kuat Vanessa Suami Meninggal Dunia Ramai Sebak Lihat Keadaan Anak Kecil Ini

Jadi Anak Yang Kuat Vanessa Suami Meninggal Dunia Ramai Sebak Lihat Keadaan Anak Kecil Ini

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 208 hits
Artis terkenal Indonesia Vanessa Angel dan suaminya Febri Andriansyah disahkan meninggal dunia selepas terbabit dalam kemalangan jalan raya semalam Menurut Portal berita CNN Indonesia kemalangan maut itu berlaku di Tol Jakarta Surabaya berh...
Masih Elok Koleksi Anak Sulung Hingga No 4 Ibu Ini Kongsi Peraturan Main Kemas

Masih Elok Koleksi Anak Sulung Hingga No 4 Ibu Ini Kongsi Peraturan Main Kemas

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 112 hits
Rumah yang ada anak kecil tak sah kalau tak ada mainan Mainan dan anak ibaratnya tak boleh dipisahkan Walaupun dah ada mainan yang sama di rumah bila keluar nampak lagi di kedai tetap mahukannya Apa pun sebagai ibu bapa waktu inilah kita na...
Sjcam C100 Kecil Kecil Cili Api Padu Beb

Sjcam C100 Kecil Kecil Cili Api Padu Beb

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 41 hits
SJCAM C100 Baru baru ini aku ada beli mini action cam SJCAM C100 Saiznya yang kecil memang menarik minat aku Mudah dibawa kemana mana Quality video pun cantik WAlaupun bukan 4k bagi aku cukuplah 2k tu pun Janji aku nak record video senang B...
Ibu Tidak Sihat Tapi Perlu Menjaga Anak Kecil Ini Tip Untuk Anda

Ibu Tidak Sihat Tapi Perlu Menjaga Anak Kecil Ini Tip Untuk Anda

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 130 hits
Apabila perlu menjaga anak yang baru lahir walaupun ibu jatuh sakit pastinya membimbangkan Apatah lagi jika melibatkan penyakit viral seperti selesema Bertenang Hello Doktor akan kongsikan petua penjagaan bayi selepas bersalin apabila ibu d...
Make School A Safer Place Jadi Penjenayah Kerana Anak Murid

Make School A Safer Place Jadi Penjenayah Kerana Anak Murid

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 94 hits
Hashtag cerita anak murid lawan cikgu ni bukan benda baru Cumanya kalau nak bantai cikgu tak cukup kalau setakat jadi juara isu kena ada kabel kuat duit banyak dan kekal konfiden walaupun bukannya betul pun Shining Eun soo Still Loving You ...
Anak Kecil Menasihati Orang Dewasa

Anak Kecil Menasihati Orang Dewasa

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 42 hits
Dalam sebuah riwayat menyatakan bahawa ada seorang lelaki tua sedang berjalan jalan di tepi sungai Semasa dia berjalan jalan dia terpandang seorang anak kecil sedang menangis sambil mengambil wudhuk Apabila orang tua itu melihat si anak kec...
Rumah Kecil Punca Anak Cari Hiburan Diluar

Rumah Kecil Punca Anak Cari Hiburan Diluar

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 47 hits
Credit image Astroawani comRumah kecil punca anak habiskan masa diluar Adalah beberapa bulan yang lalu aku terbaca komen mamat sorang ni tentang suatu isu Aku pun tak ingat isu apa Yang aku ingat ialah pasal rumah yang kecil menjadikan anak...
Antara Satu Sebab Tun Letak Jawatan Adalah Menghalang Missi Kotor Dap Terjawab

6 Produk Popular Google Yang Gagal Dan Telah Di Tamatkan

Azmin Ali Nafi Bawa Keluarga Lawatan Kerja Ke Eropah

Branding Details You Need To Be Sure For

The Best Project Ideas When It Comes To Balcony Decor

Apakah Siri Kayangan Akan Berakhir Hari Ini Atau Teruskan

Jika Tanah Rizab Melayu Pun Tergadai Apa Lagi Nak Diharapkan Kepada Melayu

Dosa Itu Bukan Miliknya



Kahwin Uqasha Senrose Ini 10 Fakta Biodata Kamal Adli Yang Ramai Tak Tahu

6 Fakta Menakjubkan Tentang Orang Sherpa Yang Ramai Tak Tahu

Kahwini Kamal Adli Ini 10 Fakta Biodata Uqasha Senrose Yang Ramai Tak Tahu

7 Kayu Paling Mahal di Dunia

Apa Berlaku Jika Asteroid Menghentam Bumi


Chemistry Kami Hebat Jung Haein Ulas Lakonan Dengan Jisoo Bp Watak Dalam Snowdrop

Lee Jinwook Dilamar Bintangi Drama Romantik Wedding White Paper

Lucu Dan Informatif Saat Dustin Tiffani Dan Tretan Muslim Jadi Teknisi Indihome

Sebelum Ada Kinder Joy 6 Jajanan Ini Jadi Favorit Anak Kecil Zaman Dulu Hadiah Jadi Incaran

Allah Maha Baik Kanser Saya Hilang Perjuangan 11 Tahun Berhasil Elyana

Ditemani Bayi 3 Bulan Ibu Muda Ini Gigih Habiskan Jualan Undang Sebak Ramai