Amalkan Ayat Kursi Elak Gangguan Kerana Syaitan Datang Dalam Pelbagai Bentuk Sesatkan Anak Adam



Amalkan Ayat Kursi Elak Gangguan Kerana Syaitan Datang Dalam Pelbagai Bentuk Sesatkan Anak Adam
SYAITAN adalah merupakan musuh nombor satu kepada orang-orang beriman. Mereka akan sedaya upaya berusaha bagi menyesatkan anak-anak Adam dengan mendekatkan mereka kepada segela jenis maksiat.
Bahkan makhluk itu menghasut dan menjadikan perbuatan maksiat tersebut indah di mata manusia.
Persoalannya, adakah syaitan boleh menyerupai manusia?
Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri berkata, terdapat kisah syaitan menyerupai manusia dan meminta harta zakat kepada Abu Hurairah RA yang ketika itu diamanahkan untuk menjaga zakat sebagaimana katanya: (Maksudnya): Rasulullah SAW mewakilkanku untuk menjaga zakat Ramadhan, lalu datang kepadaku seseorang dan mengaut makanan. Aku memegangnya dan berkata: “Sesungguhnya aku akan melaporkanmu kepada Rasulullah SAW.” Orang itu pun menceritakan apa yang berlaku, lalu berkata: “Apabila kamu ke tempat tidurmu bacalah ayat kursi, maka pemelihara dari Allah akan sentiasa bersamamu, dan syaitan tidak akan mendekatimu sehingga subuh.” Nabi SAW bersabda: “Dia telah berkata benar kepadamu sementara dia adalah pendusta, dia itu ialah syaitan.”
Jelasnya lagi, terdapat satu riwayat bagaimana iblis datang menjelmakan diri dengan rupa seorang lelaki lalu menabur janji-janji indah sebagaimana yang diriwayatkan daripada Ibn Abbas dengan sanad yang dipertikaikan mengenainya daripada riwayat Ali bin Abi Talhah. Ibn Abbas R.Anhuma berkata:

Syaitan akan menggunakan pelbagai cara untuk menghasut manusia.
(Maksudnya): “Ketika hari perang Badar, iblis muncul dalam barisan tentera syaitan dan aku melihat dia menjelmakan diri seperti lelaki dari Bani Mudlij, dengan rupa seperti Suraqah ibn Malik ibn Jus’um. Dia berkata kepada musyrikin: “Tidak ada seorang pun dari manusia yang dapat mengalahkan kalian pada hari ini dan sesungguhnya saya adalah pelindungmu.” Ketika manusia telah berbaris, Rasulullah mengambil segenggam debu, lalu baginda melemparkan ke arah orang-orang musyrikin, mereka pun lari bertempiaran. Lalu Jibril menuju ke arah iblis. Ketika itu iblis sedang memegang tangan salah seorang musyrik, apabila dia melihat kedatangan Jibril, dia terus melepaskan tangan orang musyrik tersebut, kemudian iblis bersama syaitan-syaitan yang mengiringinya melarikan diri. Lelaki (musyrik) itu pun berkata: “Wahai Suraqah, kamu bagitahu kamu adalah pelindung kami? ” Iblis menjawab: “Sesungguhnya aku dapat melihat apa yang kalian tidak bisa melihatnya, sesungguhnya saya takut kepada Allah. Dan Allah sangat keras siksa-Nya.” Ketika itulah Iblis melihat para malaikat.”
Kisah ini kata Zulkifli diriwayatkan oleh Imam al-Tobari dalam tafsirnya, dan Ibn Kathir dalam tafsir surat Al Anfal. Al-Tabrani juga telah meriwayatkan di dalam al-Mu’jam al-Kabir daripada Rifa’ah bin Rafi’ al-Ansariy sepertimana Riwayat Ibn Abbas, tetapi sanadnya dhaif kerana terdapat Abd al-Aziz bin Imran, seorang yang dhaif. Al-Haithami telah mendhaifkan riwayat ini disebabkan olehnya di dalam Majma’ al-Zawaid.

Sementara itu, Zulkifli berkata, Sheikh Muhammad Al-Syibli menyebut bahawa tidak syak lagi bahawa jin dan syaitan mampu untuk berubah-ubah bentuk sama ada bentuk manusia atau haiwan.
Sepertimana syaitan menyerupai Suraqah Bin Malik Bin Ja’syam dan mendatangi orang musyrikin Quraisy ketika mana mereka mahu keluar ke medan Badar.
“Sheikh Sulaiman al-Asyqar menyebut bahawa kadang-kadang syaitan mendatangi manusia bukan dengan membisikkan perkara was-was akan tetapi ada satu ketika ia datang menyerupai manusia. Kita boleh dengar suara tapi tidak nampak tubuhnya. Ia juga boleh menyerupakan diri dengan bentuk-bentuk yang pelik,” katanya.

Syaitan atau iblis boleh menyerupai pelbagai rupa dan bentuk, termasuk juga dengan manusia.
Tambahnya, Al-Qadhi Abu Ya’la menyebut bahawa Syaitan tidak ada kemampuan untuk merubah-ubah bentuk. Akan tetapi boleh jadi Allah mengajarkan kepadanya beberapa perkataan dan perbuatan yang mana jika ia dilakukan atau disebutkan maka akan mengubah bentuknya kepada bentuk yang lain atau menyerupakan dirinya dengan sesuatu yang berbeza.
“Walaupun syaitan dan jin boleh merubah-ubah bentuk atau merupakan diri mereka dengan sesuatu bentuk yang asing akan tetapi satu perkara yang perlu diingat bahawa penyerupaan tersebut tidak mampu langsung untuk memberikan mudarat kepada kita. Mudarat atau manfaat kesemuanya datang daripada Allah SWT,” ujarnya.
Perkara ini dikuatkan lagi dengan sabda Nabi SAW yang diriwaytakan daripada Jabir bin Abdullah R.Anhuma, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
(Maksudnya):”Tidak ada penyebaran penyakit(secara tabi’i),tidak ada kesialan dalam bulan safar bahkan tidak ada Ghul (Syaitan yang boleh menyerupai dalam pelbagai bentuk untuk menyesatkan manusia).”
“Justeru, kami nyatakan bahawa syaitan atau iblis boleh menyerupai pelbagai rupa dan bentuk, termasuk juga dengan manusia sebagaimana peristiwa syaitan menyerupai manusia meminta zakat dan mengajarkan ayat al-Kursi, serta peristiwa penyerupaan Suraqah bin Malik di dalam peperangan Badar,” jelasnya.
Amalkan Ayat Kursi Elak Gangguan Kerana Syaitan Datang Dalam Pelbagai Bentuk Sesatkan Anak Adam
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Muhyiddin kata pengundi Cina jangan takut, PAS sudah tinggalkan Hudud Tok Mat lipat Tajuddin Krisis Rusia-Ukraine: Jeneral Perang Rusia Dibunuh Penembak Tepat Di Ukraine PRN Johor: Cukup-cukuplah dikencing ‘Atuk’ selama 22 bulan Netizen Marahkan Tindakan Ibu Tangmo Nida Sanggup Maafkan Suspek Selepas Terima Pampasan Pesawat terbesar dunia Antonov musnah di bom Rusia [VIDEO] Zeti dan keluarga terima dana 1MDB, Mahathir kata tidak tahu PRN Johor: Calon MUDA Menipu Ibu Sendiri, Apa Jaminan Tidak Menipu Pengundi? ‘Seriau Tengok’ Heboh Foto Mayat Tangmo Nida Tular Di Media Sosial, Netizen Malaysia Tolong Siasat. PPV Mega ditutup bermula 16 Mac – KP Kesihatan PM sahkan sempadan negara dibuka menjelang Hari Raya Isteri tikam zakar suami guna lembing, mangsa lari ke rumah ibu Muhyiddin Dan Mahathir Punca Kewangan Negara Tenat – Isham Jalil Layari Laman Facebook MYKMU.NET
 
Video Wanita Dakwa Dirasuk Roh Tangmo Nida Tular Sehari Sebelum Mayat Pelakon Ditemui [VIDEO]

Anggap Menteri Tak ‘Gentleman’ Tamatkan Kontrak Tanpa Sebab – Idham, Eizlan [VIDEO]

The post Amalkan Ayat Kursi Elak Gangguan Kerana Syaitan Datang Dalam Pelbagai Bentuk Sesatkan Anak Adam appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/03/09/amalkan-ayat-kursi-elak-gangguan-kerana-syaitan-datang-dalam-pelbagai-bentuk-sesatkan-anak-adam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Datang Ketuk Pintu 6 Pagi Sebumbung Tapi Terpisah Ika Nabila Sebak

Anak Datang Ketuk Pintu 6 Pagi Sebumbung Tapi Terpisah Ika Nabila Sebak

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 126 hits
Berpisah seketika seakan berpisah terlalu lama Inilah perasaan mak mak dikala berpisah dengan anak tersayang Bagi pelakon Ika Nabila emosinya terganggu gara gara terpaksa berpisah dengan anaknya selepas disahkan positif Covid 19 empat hari ...
Anak Seronok Dapat Main Air Tapi Awas Ibu Ayah Kena Pastikan Perkara Elak Risiko Anak Lemas

Anak Seronok Dapat Main Air Tapi Awas Ibu Ayah Kena Pastikan Perkara Elak Risiko Anak Lemas

papar berkaitan - pada 10/3/2022 - jumlah : 164 hits
Kebanyakkan anak anak kecil memang suka bermain air kalau dapat mandi mesti nak lama lama Tapi jangan sampai bahayakan si kecil ibu air yang kedalamannya hanya 1 inci atau kurang daripada 2 5cm juga boleh buatkan anak lemas hati hati semua ...
Anak Delay Buat Ibu Ayah Susah Hati Jangan Fokus Masalah Je Pakar Pesan Kena Elak 5 Perkara Ni

Anak Delay Buat Ibu Ayah Susah Hati Jangan Fokus Masalah Je Pakar Pesan Kena Elak 5 Perkara Ni

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 153 hits
Memang risau bila perkembangan anak tidak berlaku seperti yang sepatutnya justeru ibu ayah terlupa tentang beberapa perkara yang perlu dielakkan untuk anak yang ada masalah seperti lambat bercakap dan sebagainya Akibat terlalu mengharapkan ...
Lori Remuk Teruk Netizen Terharu Lihat Kasih Sayang Seorang Anak Kepada Ayah Digambarkan Dalam Bentuk Lukisan

Lori Remuk Teruk Netizen Terharu Lihat Kasih Sayang Seorang Anak Kepada Ayah Digambarkan Dalam Bentuk Lukisan

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 137 hits
Seorang ayah seringkali digambarkan sebagai insan yang bersifat tegas dan garang berlawanan dengan sifat ibu Namun begitu di sebalik perwatakan tegas dan garang seorang ayah itu sebenarnya penuh dengan sifat mesra mengambil berat dan kasih ...
Air 1 Inci Pun Boleh Lemas Dr Kongsi Tip Elak Anak Lemas Dalam Bilik Air

Air 1 Inci Pun Boleh Lemas Dr Kongsi Tip Elak Anak Lemas Dalam Bilik Air

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 161 hits
Ibu bapa kena tahu hal ini Kanak kanak boleh lemas di dalam air walaupun kedalamannya hanya 1 inci atau kurang daripada 2 5 sentimeter Ada beberapa perkara ibu bapa perlu pastikan untuk elak risiko anak lemas di dalam bilik air Ia boleh ber...
Sejarah Ayat Kursi

Sejarah Ayat Kursi

papar berkaitan - pada 28/2/2022 - jumlah : 185 hits
Ayat ini diturunkan setelah hijrah Semasa penurunannya ia telah diiringi oleh beribu ribu malaikat kerana kehebatan dan kemuliaannya Syaitan dan iblis juga menjadi gempar kerana adanya satu perintan dalam perjuangan mereka Rasullah s a w de...
Dah Makan Ubat Tapi Demam Anak Masih Tak Kebah Ada Perkara Mak Ayah Kena Periksa

Dah Makan Ubat Tapi Demam Anak Masih Tak Kebah Ada Perkara Mak Ayah Kena Periksa

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 264 hits
Buntu dibuatnya bila mana demam anak masih tak kebah kebah lagi walaupun sudah makan ubat mengikut aturan dan kuantiti yang betul Apa sebabnya Dalam tak sedar cara kita menyimpan ubat dan ubat lama sebenarnya sudah tidak memberi kesan kepad...
Nak Ambil Swab Pun Comel Steady Tak Perlu Daddy Pegang Anak Hanis Zalikha Raih Perhatian

Nak Ambil Swab Pun Comel Steady Tak Perlu Daddy Pegang Anak Hanis Zalikha Raih Perhatian

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 138 hits
Selepas sekeluarga disahkan positif Covid 19 pasangan selebriti Hanis Zalikha dan Hairul Azreen kini semakin pulih bersama kedua anak mereka Melalui Instagramnya semalam Hanis berkongsi gambar dua kesayangannya Yusoff Iskandar dan Alisa Ais...
Steady Je Datin Beli Baju Anak Kat Pasar Ramai Puji Sikap Isteri Datuk Aliff

Steady Je Datin Beli Baju Anak Kat Pasar Ramai Puji Sikap Isteri Datuk Aliff

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 134 hits
Kasih ibu kasih yang tiada tandingannya Dari anak dalam kandungan sehinggalah dah dewasa perasaan sayang itu tak pernah pudar sekalipun Jika pergi ke mana mana mesti akan ingatkan anak Ibaratnya anak sebahagian nyawa ibu Jika anak sakit ibu...
Apa Itu Wang What Is Money

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Dapsy Open Up Uitm S Cardiothoracic Surgery Post Grad To Non Bumi To Prepare For Ageing Population Challenges

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Benarkah Orang Yang Syahid Tidak Merasakan Sakit Mati

Sama Nama Kitabnya Beda Ulama Penulisnya

Definisi Umur Warga Emas

Pangkat Tentera Darat Malaysia Lencana

Sebutkan Satu Ayat Tentang Rahasia Yahudi By Dr Hm Rakib S H M Ag

Ai Team Subscribers Mei 21 2024