Allah Menutup Aib Orang Yang Menutup Keaiban Saudaranya



Islam mengajar umatnya supaya tidak mendedahkan keburukan seseorang kepada orang lain. Sesiapa yang menutup keburukan saudara seagamanya nescaya Allah menutup keburukannya di hari kiamat kerana ganjaran yang disediakan sesuai dengan amalan yang dilakukan.
1. “Wahai sekalian manusia yang beriman dengan lidahnya, (namun) belum masuk iman ke dalam hatinya. Janganlah engkau sekalian mengumpat orang-orang Islam dan jangan membuka aib mereka, (kerana) sesungguhnya orang yang membuka aib saudaranya yang muslim, maka Allah akan membuka aibnya. Dan siapa yang aibnya dibuka Allah, maka Dia akan membukanya sekalipun di dalam rumahnya.” (HR. Muslim, Abu Daud dan at-Tirmidzi)
2. “Siapa yang membela harga diri saudaranya yang muslim, nescaya Allah swt menjaga wajahnya dari neraka pada hari kiamat” (HR. at-Tirmidzi)
3. “Sesiapa yang menutup aib saudara muslimnya maka Allah akan menutup aibnya di akhirat” (HR. at-Tirmidzi dan disahihkan oleh Al-Albani)
4. “Seorang muslim itu ibarat cermin kepada yang lainnya, bila dia melihat sebarang kekotoran maka segera dia menyapunya” (HR. at-Tirmidzi dan Abu Daud)
5. “Sesiapa yang melakukan dosa sedemikian (syirik, mencuri dan zina) dan dihukum keranannya, maka hukuman itu adalah kifarah baginya. Dan sesiapa yang melakukan dosa sedemikian lalu Allah menutupinya, maka terpulang kepada Allah sama ada untuk mengampunkannya atau mengazabnya.” (HR. al-Bukhari)
6. “Wahai Rasulullah, apa sebenarnya Ghibah itu?” Rasulullah s.a.w. menjawab, “Iaitu berkata sesuatu tentang saudaramu yang dia tidak suka”, ditanya lagi “Bagaimana kalau ianya benar?” 
Rasulullah s.a.w. menjawab “Sekiranya apa yang kau katakan itu benar engkau telah melakukan ghibah dan sekiranya tidak engkau telah melakukan fitnah”
7. Diriwayatkan dari Abu Hurairah RA, ia berkata, “Ada seorang lelaki yang minum minuman keras (khamr) dibawa di hadapan Nabi s.a.w., maka Baginda bersabda: “Kalian pukullah dia”. Abu Hurairah berkata, “Di antara kami ada yang memukul dengan tangannya, ada yang memukul dengan sandalnya, dan ada yang memukul dengan pakaiannya”. 
Ketika orang itu akan kembali, sebahagian orang berkata kepadanya. “Mudah-mudahan Allah menghinakanmu”. Rasulullah bersabda: “Janganlah kamu berkata yang demikian itu, jangan kamu membantu perbuatan syaitan (syaitan sangat suka jika Allah menghinakan hambanya kerana memang itu pekerjaan syaitan)”. (HR. al-Bukhari)
8. “Wahai golongan yang beriman dengan lisannya, tetapi tidak beriman dengan hatinya. Janganlah kamu mengumpat kaum Muslimin dan janganlah mengintip keaiban mereka, maka barang siapa yang mengintip keaiban saudaranya, nescaya Allah akan mengintip keaibannya dan siapa yang diintip Allah akan keaibannya maka Allah akan membuka keaibannya walaupun dirahsiakan di lubang kenderaannya.” (HR. at-Tirmidzi)
9. “Seorang Muslim itu saudara bagi Muslim yang lain. Dia tidak menganiayanya dan tidak pula membiarkan dia teraniaya. Siapa yang menolong keperluan saudaranya maka Allah akan menolong keperluannya pula. 
Siapa yang menghilangkan kesusahan seorang Muslim, Allah akan menghilangkan kesusahannya di hari kiamat. Dan siapa yang menutup keaiban seorang Muslim, maka Allah SWT akan menutup keaibannya di hari akhirat.” (HR. al-Bukhari)
10. “Setiap orang mempunyai keaiban dan tidak ada seorang pun yang terlepas dari melakukan kesalahan. Rasulullah SAW bersabda, “Setiap daripada kamu adalah orang yang berbuat salah, dan sebaik-baik orang yang berbuat salah adalah orang yang bertaubat.”( HR Ahmad).
Sumber

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://luvislam92.blogspot.com/2014/02/allah-menutup-aib-orang-yang-menutup.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalimah Allah Dalam Pelbagai Tulisan

Kalimah Allah Dalam Pelbagai Tulisan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 110 hits
KENAPA kita larang Kristian gunakan kalimah Allah Kita menentang Kristian di Malaysia ini guna kalimah Allah kerana mereka mahu memakainya dalam bentuk uluhiyyah iaitu dalam bentuk iktiqad atau akidah yang syirik dan kufur Iaitu mereka meng...
Kalimah Allah Pemuda Umno Nyatakan Pendirian Sokong Titah Sultan Selangor

Kalimah Allah Pemuda Umno Nyatakan Pendirian Sokong Titah Sultan Selangor

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 100 hits
November 2013 yang lalu DYMM Sultan Selangor telah menitahkan agar kalimah Allah tidak digunapakai oleh agama lain selain agama Islam bagi negeri Selangor Titah tersebut menerima sokongan yang positif dari seluruh pelusuk Malaysia dan sejaj...
Kisah Haiwan Dan Tumbuh Berzikir Pada Allah Swt

Kisah Haiwan Dan Tumbuh Berzikir Pada Allah Swt

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 249 hits
Semua makhluk baik haiwan dan tumbuh tumbuhan sentiasa bertasbih kepada Allah SWT tanpa henti Semua makhluk Allah berzikir dan bertasbih mengingatiNya Al Israa 44 Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya sentiasa m...
Kisah Budak Kecil Yakin Bahawa Rezeki Itu Daripada Allah

Kisah Budak Kecil Yakin Bahawa Rezeki Itu Daripada Allah

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 136 hits
Sebagai seorang muslim kita perlu percaya dan yakin bahawa setiap rezeki yang datang itu datang hanya daripada Allah SWT Janganlah sesekali kita berasa rugi dalam bersedekah kerana Allah SWT sentiasa akan memperbanyakkan lagi rezeki kita Se...
Keampunan Dari Allah Tersedia Pada Malam Malam Ramadhan

Keampunan Dari Allah Tersedia Pada Malam Malam Ramadhan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 99 hits
Jika di siang hari Ramadhan Allah sediakan keampunan atas dosa dosa yang terdahulu bagi orang orang yang berpuasa dengan penuh keimanan pengharapan pada malamnya pula Allah sedia menghapuskan dosa dosa orang yang membangunkan malam malam di...
Kalimah Allah Antara Titah Agung Dan Agenda Jahat Pembangkang

Kalimah Allah Antara Titah Agung Dan Agenda Jahat Pembangkang

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 109 hits
Rakyat makin jelas kesan penganiayaan pembangkang terhadap umat Islam Tangan Ghaib yang merancang memijak samada secara terang atau pun tersembunyi tetap dapat kita hidu Hanya mereka yang mempunyai terlalu banyak kepentingan peribadi dalam ...
Azab Allah Kepada Yang Meninggalkan Solat

Azab Allah Kepada Yang Meninggalkan Solat

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 188 hits
1 Solat Subuh satu kali meninggalkan akan dimasukkan ke dalam neraka selama 30 tahun yang sama dengan 60 000 tahun di dunia 2 Solat Zuhur satu kali meninggalkan dosanya sama dengan membunuh 1 000 orang umat islam 3 Solat Ashar satu kali men...
Inilah Rupa Rupanya Sebab Saddam Hussien Dibunuh Amerika Syarikat Semoga Allah Merahmati Rohnya

Inilah Rupa Rupanya Sebab Saddam Hussien Dibunuh Amerika Syarikat Semoga Allah Merahmati Rohnya

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 130 hits
Dulu sebelum Teknologi secanggih sekarang nonton berita hanya di TV hitam putih Perang di Irak berkecamuk diikuti berita berita bohong sampai Semua orang terpedaya dan ikutan menghujat Saddam Hussein dan mendukung Amerika Ternyata beliau ad...
Subhanallah Ternyata Inilah 5 Sebab Mengapa Allah Datangkan Kucing Pada Kita

Subhanallah Ternyata Inilah 5 Sebab Mengapa Allah Datangkan Kucing Pada Kita

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 154 hits
Setiap kejadian alam mempunyai dua makna yang tersurat dan tersirat Beruntunglah mereka yang boleh memahami kedua dua maknanya Ini termasuklah dalam perkara mengenai kucing Apakah makna yang tersirat jika kucing datang kepada kita Apakah ya...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag