Alasan Tambang Mahal Tak Masuk Akal Jangan Paksa Saya Gantung Lesen Syarikat E Hailing Menteri Pengangkutan





Lesen operasi syarikat pengendali e-hailing (EHO) boleh ditarik balik atau digantung jika mereka melanggar surcaj melebihi 200 peratus daripada tambang asas iaitu antara 70 hingga 90 sen satu kilometer, kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong.

Beliau berkata Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) telah diarahkan menyiasat perkara itu kerana surcaj tersebut telah diputuskan pada 2019 yang menjadi undang-undang yang telah dipersetujui.


"Dari segi tambang asas untuk EHO mengenakan 70 sen hingga 90 sen satu kilometer. Mereka juga diberi kelonggaran mengenakan surcaj yang ada peraturan, melihat kepada permintaan dan penentuan harga dinamik,” katanya kepada pemberita.


Beliau berkata demikian selepas mengumumkan penambahbaikan oleh Prasarana Malaysia Bhd untuk meningkatkan prestasi perkhidmatan, di Putrajaya hari ini.


Wee juga mengingatkan supaya EHO tidak terus mendesak kerajaan dengan pelbagai permintaan dan alasan atau Kementerian Pengangkutan (MOT) terpaksa mengambil tindakan mengawal selia industri itu.


"Jangan paksa saya, satu hari nanti saya terpaksa mengawal selia (industri e-hailing). Saya tidak mahu sehingga kami terpaksa ganggu ekonomi gig, sebab itu saya kata kita kena buat secara harmoni," katanya.


Mengenai alasan tambang mahal kerana permintaan mendadak susulan pengeluaran RM10,000 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan tidak cukup pemandu, Wee berkata alasan itu tidak masuk akal.


Selain itu, beliau menyifatkan dakwaan EHO bahawa MOT tidak membantu industri e-hailing sebagai amat mengecewakan kerana kerajaan telah memberi kemudahan kepada mereka untuk mencari pekerja.


Namun, katanya, mereka meminta keistimewaan supaya Lesen Kenderaan Pengangkutan Awam (PSV) untuk pemandu e-hailling dimansuhkan.


"Kepada mereka yang mahu berkecimpung menjadi pemandu e-hailling mereka perlu mendapatkan PSV...ia adalah dasar yang jelas,” katanya.


Wee juga berkata EHO tidak boleh menyalahkan MOT sekiranya mereka tidak boleh mencari pemandu kerana mereka telah diberi kelonggaran untuk kursus PSV yang dikendalikan di syarikat masing-masing.


Beliau turut menyeru orang ramai yang mengalami tambang e-hailing empat kali ganda tinggi supaya tampil membuat laporan rasmi dan MOT tidak akan teragak-agak mengambil tindakan jika laporan itu didapati betul.


Beliau berkata ketika ini sebanyak 28 syarikat e-hailling yang beroperasi di Lembah Klang termasuk yang berkapasiti kecil selain perkhidmatan teksi.


Katanya ini membolehkan pengguna membuat pilihan menggunakan perkhidmatan yang lebih murah sekiranya tambang yang ditawarkan tidak munasabah.


Selain itu Wee turut menegaskan bahawa MOT tidak memihak kepada EHO, ketika diminta mengulas kenyataan Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna (FOMCA) dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mengenai perkara itu.


Sumber: Bernama


source https://www.thereporter.my/2022/05/alasan-tambang-mahal-tak-masuk-akal.html

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kongsibro.blogspot.com/2022/05/alasan-tambang-mahal-tak-masuk-akal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Ini Kena Cekupkh4lwat Dengan Suami Orang Dan Alasan Diberikan Memang Tak Masuk Akal

Wanita Ini Kena Cekupkh4lwat Dengan Suami Orang Dan Alasan Diberikan Memang Tak Masuk Akal

papar berkaitan - pada 17/5/2022 - jumlah : 140 hits
Wanita yang dicekupp berkhlwat dengan suami orang memberi alasan hanya makan sate dalam Toyota Vios yang diparkir di hadapan sebuah rumah di Taman Keladi di sini ketika waktu malam
Syarikat E Hailing Dipanggil Isu Kadar Tambang Naik Kata Wee

Syarikat E Hailing Dipanggil Isu Kadar Tambang Naik Kata Wee

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 158 hits
Syarikat e hailing dipanggil isu kadar tambang naik kata Wee Dikemas kini 31 minit yang lalu Diterbitkan pada 22 May 2022 10
Tambang Naik 2 Kali Ganda Mot Panggil Syarikat E Hailing Beri Penjelasan

Tambang Naik 2 Kali Ganda Mot Panggil Syarikat E Hailing Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 24/5/2022 - jumlah : 180 hits
Tambang naik 2 kali ganda MOT panggil syarikat e hailing beri penjelasanHiasan Foto Warna WarniKementerian Pengangkutan sedang meneliti dan berbincang dengan syarikat perkhidmatan e hailing berhubung aduan serta rungutan orang ramai mengena...
Alasan Tiada Bekalan Ayam Tidak Masuk Akal Ppim Majoriti 22 05 2022

Alasan Tiada Bekalan Ayam Tidak Masuk Akal Ppim Majoriti 22 05 2022

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 140 hits
PERSATUAN Pengguna Islam Malaysia menyifatkan tindakan beberapa pihak yang mendakwa tiada bekalan ayam di ladang ternakan sebagai tidak bertanggungjawab dan tidak masuk akal Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata pengguna di Malaysia...
Pengguna Merungut Tambang Grab Mahal Ini Jawapan Pemandu Grab

Pengguna Merungut Tambang Grab Mahal Ini Jawapan Pemandu Grab

papar berkaitan - pada 24/5/2022 - jumlah : 183 hits
Minggu lalu kami telah berkongsi tentang rungutan pengguna berkaitan tambang Grab yang semakin melambung sejak beberapa minggu ini Daipada perkongsian pengguna di serata media sosial hampir kesemuanya bersetuju bahawa tambang Grab kini meni...
Kajian Wajibkan Abs Ke Atas Motosikal Bakal Dijalankan Tidak Lama Lagi Kata Menteri Pengangkutan

Kajian Wajibkan Abs Ke Atas Motosikal Bakal Dijalankan Tidak Lama Lagi Kata Menteri Pengangkutan

papar berkaitan - pada 31/5/2022 - jumlah : 127 hits
Satu kajian terperinci bagi mewajibkan pemasangan sistem brek antikunci atau anti lock braking system kepada semua motosikal baharu akan dijalankan dalam masa terdekat Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berkata pemasanga
Myairline Syarikat Penerbangan Tambang Murah Terbaru Di Malaysia

Myairline Syarikat Penerbangan Tambang Murah Terbaru Di Malaysia

papar berkaitan - pada 13/5/2022 - jumlah : 232 hits
Nampaknya dominasi AirAsia bakal tergugat dek kerana sebuah lagi syarikat tambang murah yang dikenali sebagai MYAirline bakal diperkenalkan Kewujudan pesawat itu dikesan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur yang dikongsi oleh seora...
Jangan Paksa Mereka Ubah Dr Sheikh Kongsi Anak Kidal Banyak Kelebihan

Jangan Paksa Mereka Ubah Dr Sheikh Kongsi Anak Kidal Banyak Kelebihan

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 204 hits
Angkasawan Negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor berkongsi mengenai salah seorang anak kembarnya Emelia yang sudah mula menunjukkan dirinya seorang kidal selepas banyak aktiviti dilakukan menggunakan tangan kiri Menurut Dr Sheikh Muszapha...
Jangan Kaji Lama Sangat Merana Rakyat Menteri Dan Timbalan Menteri Kena Tukar Tu

Jangan Kaji Lama Sangat Merana Rakyat Menteri Dan Timbalan Menteri Kena Tukar Tu

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 162 hits
Kerajaan kaji hapus lebih banyak AP May 22 2022 Ismail Sabri Yaakob berkata kajian memansuhkan lebih banyak permit import bertujuan mengurangkan tekanan kekurangan bekalan di pasaran tempatan KUALA LUMPUR Selepas bahan makanan kerajaan seda...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools