Akuilah Kita Bermasalah


Bull Run yang terjadi masa pasca 2008 adalah wayang . Pelabur diulit dengan wayang kerajaan bahawa ekonomi Malaysia berada pada paras terbaik .

Adakah ini benar ?

Jom kita tengok satu persatu .

Pasca subprime krisis - 2008-2014 .

Time ni , Federal Reserve menurunkan interest rate sampai ke paras sifat . Ini untuk stimulate ekonomi US yang terkesan teruk akibat daripada subprime krisis .

Bila interest rate 0 , duit literally jadi murah . Bila duit murah pelabur ambil kesempatan dengan membeli segala macam jenis aset . Akibat dia semua aset naik harga gila2 dan pasaran saham Malaysia tidak terkecuali .

Pasaran saham Malaysia mencatatkan “ World longest bull run “ . Adakah ini disebabkan pelabur tertipu dengan wayang kerajaan terdahulu ? Tidak . Kerajaan pada masa itu telah memperkenalkan pakej stimulan ekonomi berjumlah lebih RM60billion untuk merangsang balik pertumbuhan ekonomi . Time ni kerajaan berbelanja banyak . Banyak mega projek diperkenalkan time ni . So pelabur luar nampak outlook company Malaysia cerah disebabkan perbelanjaan kerajaan .

Ingat - Govt spending is private income ( Perbelanjaan kerajaan adalah pendapatan swasta ) .

Disebabkan ini Pelabur luar membanjiri pasaran kita . Pelabur membeli sesuatu aset disebabkan future value not current value . So bila pelabur membanjiri pasaran kita , dia tengok kepada future prospect dan future prospect kita cerah disebabkan kerajaan berbelanja .

Harus kita ingat lepas kerajaan banyak berbelanja , Kerajaan memperkenalkan langkah konsolidasi fiscal . Kerajaan berjaya mengurangkan deficit fiskal tanpa perlu mengacau perbelanjaan negara . Langkah ini dipuji oleh banyak pihak termasuk bank dunia dan IMF . Apa langkahnya ? Kerajaan bundlekan hutang berharga dan jual kepada pelabur . Beban hutang kerajaan berkurang .

Pada tahun 2014 apa yang terjadi ?

Kejatuhan harga minyak . Bila harga minyak jatuh , pelabur mula risau akan kemampuan kerajaan untuk berbelanja . Ini disebabkan kita adalah negara yang mempunyai kebergantungan yang besar dengan harga minyak sebab itu merupakan antara sumber pendapatan terbesar negara .

Atas sebab kerisauan pelabur tentang kemampuan kerajaan berbelanja , pelabur mula menjual saham2 milikan mereka . Sekali lagi pelabur membeli atau menjual atas sebab future value . Bila kerajaan kurang kuasa berbelanja atas sebab kekurangan pendapatan , outlook Malaysia malap .

- Kerajaan kurang berbelanja , pendapatan swasta berkurang .

Bila pendapatan swasta berkurang , future earning dijangka akan berkurang dan atas sebab itu pelabur mula menjual saham2 milik mereka sebab future value dah tiada .

Ini ditambah lagi dengan Federal Reserve nak naikkan interest rate . Bila Fed Reserve naikkan rate , USD mula mengukuh berbanding MYR . Untuk mengelakkan forex loss , pelabur lagi rancak menjual . Atas sebab itu , Index melakukan terjun tiruk .

Kerajaan menyelesaikannya dengan memperkenalkan GST . Pada 1 April GST diperkenalkan . Bila GST diperkenalkan kantung kerajaan penuh kembali . Bila kantung kerajaan penuh , kerajaan ada kemampuan berbelanja . Bila ada kemampuan berbelanja , pendapatan swasta meningkat . Disini pelabur mula nampak future value . Atas sebab itu pelabur membanjiri kembali market Malaysia . Jadi index naik balik .

2015 - 1MDB .

“Scandal” 1MDB mula meletup time ni . Kenapa meletup ? Sebab ada kemungkinan bond default . Kemelut antara IPIC dan 1MDB . Atas sebab itu pelabur mula menjual aset mereka di Malaysia sebab implikasi bond default sangat besar . Kerajaan pada masa itu memperkenalkan Rationalisasi hutang 1MDB . Pelabur nampak tindakan proaktif kerajaan untuk menyelesaikan hutang 1MDB boleh mengelakkan daripada bond default .

Atas sebab itu 2017 , bull run bermula kembali dan index melonjak ke paras tertinggi 1896 . Time ni banyak juga projek mega diperkenalkan - ECRL , MRT3 , LRT3 ( i stand corrected on this ) . Bila perbelanjaan meningkat , pendapat swasta bertambah . Atas sebab itu pelabur masuk market macam orang gila . Mereka menjangkakan jika kerajaan BN menang akan lebih banyak projek akan diperkenalkan .

Selepas Pilihanraya .

Pasaran saham jatuh , ini normal akibat dari pertukaran pemerintah . Bila kerajaan bertukar , polisi berubah . Jadi pelabur mula menjual pegangan mereka dan tunggu apa dasar yang ingin dibuat . Index jatuh sampai bulan 7 . Lepas bulan 7 index naik bila pelabur mula nampak apa yang kerajaan nak buat . Langkah fiscal tightening , penjimatan kos dan sebagainya .

Tak lama . Lepas tu pelabur mula perasan kerajaan ni sembang , diorang mula jual balik . Sebab apa ? Sebab perbelanjaan projek kurang , fiscal consolidation tak jadi apa , GDP revise ( direndahkan lagi ) , Current account surplus tapi makin berkurang , tiada proactive measure dalam kerajaan nak absorb global economic climate .

Tidak dinafikan trade war ada bagi kesan juga kepada kejatuhan . Bila iklim pasaran dunia tidak menentu dan ditambah pula dengan keadaan ekonomi lokal yang juga tidak bagus . Index kita kena double blow . Kesan dia ? Index kita jatuh paling teruk dan the only loser dalam Asia .

Kesimpulannya , pelabur tidak tertipu mahupon diulit oleh wayang kerajaan terdahulu . Berhentilah menyalahkan semua pihak . Itu tidak menyelesaikan masalah . Meh sini saya bagi u satu tips macam mana nak selesaikan masalah .

UNTUk MENYELESAIKAN MASALAH KITA KENA MENGAKU YANG KITA ADA MASALAH .

Kalau taknak mengaku kita bermasalah , sampai bila2 masalah itu tidak akan selesai


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pemudaselempangmerah.blogspot.com/2019/05/akuilah-kita-bermasalah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bawaslu Segera Tindak Lanjuti Laporan Bpn Soal Situng Kpu Bermasalah

Bawaslu Segera Tindak Lanjuti Laporan Bpn Soal Situng Kpu Bermasalah

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 229 hits
Laporan BPN lanjut Abhan akan ditindaklanjuti Bawaslu dalam tenggat waktu 14 hari kerja Bila memenuhi syarat akan disidangkan secara terbuka
Kpk Cek Lokasi Aset Aset Bermasalah Di Makassar

Kpk Cek Lokasi Aset Aset Bermasalah Di Makassar

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 154 hits
Tim Komisi Pemberantasan Korupsi berjumlah empat orang dipimpin koordinator wilayah VIII Koordinasi Supervisi dan Pencegahan KPK Ardiansyah Malik Nasution mengecek aset aset bermasalah di Kota Makassar Rabu
Pengaya Addon Firefox Bermasalah

Pengaya Addon Firefox Bermasalah

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 247 hits
Pagi ini agak kaget saya tiba tiba sebagian besar addon pengaya yang terpasang di browser Firefox saya dimatikan otomatis Awalnya tidak sadar tapi begitu membuka beberapa website yang ada kustomisasi khusus malah jadi polosan Dan memang say...
Boeing Akui 737 Max Bermasalah Sebelum Lion Air Dan Ethiopian Airline Jatuh

Boeing Akui 737 Max Bermasalah Sebelum Lion Air Dan Ethiopian Airline Jatuh

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 191 hits
Boeing usai dua kecelakaan itu telah mengakui bahwa sistem peringatan yang seharusnya menjadi fitur standar pada setiap armada tidak dapat dioperasikan di semua pesawat
Frustrated Ambil Cuti Semata Mata Nak Jawab Exam Nak Login Tak Lepas Calon Ptd Bengang Sistem Spa Bermasalah

Frustrated Ambil Cuti Semata Mata Nak Jawab Exam Nak Login Tak Lepas Calon Ptd Bengang Sistem Spa Bermasalah

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 721 hits
Frustrated Ambil cuti semata mata nak jawab exam nak login tak lepas Calon PTD bengang sistem SPA bermasalahBaru baru ini Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia telah membuat satu hebahan iklan kekosongan jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomat...
Kemaskini Bermasalah Menyebabkan Pengesan Buku Lali Polis Belanda Tidak Boleh Dikesan

Kemaskini Bermasalah Menyebabkan Pengesan Buku Lali Polis Belanda Tidak Boleh Dikesan

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 288 hits
Kemaskini perisian yang bermasalah boleh mendatangkan isu kepada pengguna dan kadang kala masalah tersebut bukan sahaja melibatkan pengguna biasa tetapi syarikat syarikat dan juga badan kerajaan ataupun penguatkuasaan undang undang Baru bar...
Kpk Identifikasi Aset Bermasalah Senilai Ratusan Miliar Di Papua

Kpk Identifikasi Aset Bermasalah Senilai Ratusan Miliar Di Papua

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 148 hits
Aset dengan nilai hingga ratusan miliar rupiah itu di antaranya sebuah tanah di Provinsi Papua sekurang kurangnya senilai Rp 111 miliar Hotel senilai Rp 96 5 miliar serta tanah di Jakarta senilai sekitar Rp 107 miliar
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku