Aku Rasa Kauni Memang Teruk Lah Rina Harun


 
Mereka layan kita macam haiwan, kata kumpulan OKUOleh FAZLI RADZI / January 26, 2022Gabungan persatuan orang kelainan upaya (OKU) telah menggelar Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rina Harun sebagai “tidak berhati perut” susulan pelaksanaan Projek Rintis Pembayaran Bantuan Bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Secara Tanpa Tunai (Cashless) atau JKMPay.
Jurucakap persatuan OKU, Francis Siva, berkata pihaknya mahu program JKMPay yang bermula Februari tahun lalu itu dimansuhkan kerana membabitkan pemotongan 50 peratus bantuan sehingga membebankan golongan terbabit.
Tegasnya, pelaksanaan JKMPay itu menindas golongan OKU kerana menyekat kebebasan mereka untuk berbelanja melalui wang bantuan yang diterima.
“Sekurang-kurangnya ada sedikit ihsan untuk bertanya kepada kami apa keperluan kami. Mereka melayan kami seperti haiwan,” katanya yang juga Presiden Pusat Latihan dan Hidup Berdikari (ILTC) itu.
Kritikan terhadap program yang diadakan secara rintis selama enam bulan itu termasuk mengehadkan kedai yang boleh dibeli oleh pengguna, yang akan membebankan orang kurang upaya, serta tidak melibatkan masyarakat sebelum ia dilaksanakan.
“JKM Tanpa Tunai menyusahkan, menteri tidak ada hati perut dengan kami,” dipetik Malaysiakini.
Melalui JKMPay, penerima bantuan akan menerima 50 peratus daripada jumlah kadar bantuan yang diluluskan dan dikreditkan ke dalam akaun Bank Islam penerima bantuan terbabit dan ia boleh dikeluarkan dengan kad juruwang automatik (ATM)/Debit Bank Islam.
Semalam, kira-kira 50 ahli mewakili Gabungan Persatuan OKU dari seluruh negara berkumpul di lobi Kementerian Pembangunan Wanita dan Keluarga (KPWK) di Putrajaya untuk menyerahkan memorandum kepada Rina.
Bagaimanapun, Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Siti Zailah Mohd Yusoff menerima memorandum terbabit.
Menurutnya, terdapat kekeliruan dalam kalangan penerima bantuan JKM mengatakan, program JKMPay itu membabitkan semua penerima termasuk OKU.
Pemimpin Pas itu berkata pelaksanaan program itu bukanlah secara paksaan serta terdapat proses temuduga terlebih dahulu.
“Dakwaan mengatakan ia membabitkan semua penerima OKU adalah salah faham dan ia hanya membabitkan penerima baharu sahaja,” katanya kepada media selepas menerima memorandum tersebut.
Siti Zailah menerima memorandum daripada Gabungan Persatuan OKU di lobi KPWK semalam.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/01/aku-rasa-kauni-memang-teruk-lah-rina.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mudah Sedap Memang Padu Rasa Daging Dendeng Ini

Mudah Sedap Memang Padu Rasa Daging Dendeng Ini

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 190 hits
Sedapnya daging dendeng padu ni Rasa lemak dan lembutnya daging sedap bila dimakan dengan nasi putih atau ketupat kan Resipi yang dikongsi Liza Idris ini tak susah pun untuk dimasak Jom kita masak DAGING DENDENG PADUBAHAN BAHAN kg daging2 s...
Mpkj Turun Papan Tanda Jawi Terbalik Setelah Teruk Dikecam Netizen

Mpkj Turun Papan Tanda Jawi Terbalik Setelah Teruk Dikecam Netizen

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 142 hits
MPKj Turun Papan Tanda Jawi Terbalik Setelah Teruk Dikecam Netizen Majlis Perbandaran Kajang bertindak menurunkan papan tanda memaparkan tulisan Jawi terbalik yang dipasang di beberapa kawasan pihak berkuasa tempatan itu selepas teruk dikec...
Kayu Getah Pun Nak Balaih Cukai Apa Punya Teruk

Kayu Getah Pun Nak Balaih Cukai Apa Punya Teruk

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 166 hits
BERITAKelantan kutip cukai kayu getah mulai 1 MacN Faizal GhazaliDiterbitkan Jan 12 2022 2 12 PM Dikemaskini 3 56 PMADKelantan memperkenalkan kutipan cukai kayu getah dan tanah berimilik berkuat kuasa pada 1 Mac depan Perkara itu disahkan P...
Pas Jadi Semakin Teruk Kenapa

Pas Jadi Semakin Teruk Kenapa

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 205 hits
Terlalu jauh sikap Pas dahulu dan sekarang Kenapa ianya terjadi Mohon komen dan share
Bekas Isteri Fizo Omar Mawar Karim Teruk Diserang Ini Respond Fizo Omar Selepas Baru Dapat Tahu Perkara Itu

Bekas Isteri Fizo Omar Mawar Karim Teruk Diserang Ini Respond Fizo Omar Selepas Baru Dapat Tahu Perkara Itu

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 594 hits
Pelakon Fizo Omar simpati atas nasib yang menimpa bekas isterinya Mawar Karim yang dikecam teruk oleh netizen gara gara berkongsi luahan hatinya mengenai anak mereka Wan
Teruk Dikecam Mpkj Turunkan Papan Tanda Tulisan Jawi Terbalik

Teruk Dikecam Mpkj Turunkan Papan Tanda Tulisan Jawi Terbalik

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 150 hits
Oleh Gambar tular papan tanda jalan tulisan Jawi yang ditulis secara terbalik Foto MEDIA SOSIAL SELEPAS dikecam netizen Majlis Perbandaran Kajang hari ini bertindak menurunkan beberapa papan tanda yang memaparkan tulisan Jawi terbalik yang ...
Nahas Sembilan Kenderaan Punca Kesesakan Teruk Lebih Sejam Di Lebuhraya Kl Karak

Nahas Sembilan Kenderaan Punca Kesesakan Teruk Lebih Sejam Di Lebuhraya Kl Karak

papar berkaitan - pada 30/1/2022 - jumlah : 182 hits
KUALA LUMPUR Kemalangan membabitkan sembilan kenderaan di Kilometer 40 Lebuhraya Kuala Lumpur Karak pada jam 9 30 pagi tadi menyebabkan kesesakan teruk lebih sejam di lebuh raya berkenaan Kejadian dipercayai berlaku selepas sebuah treler je...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Resepi Ikan Singgang

Mahkota Poll A Test For Dap To Ensure Chinese Voters Back Bn

Pengundi Dun Mahkota Pilih Wakil Rakyat Hari Ini

Lirik Lagu Adiwira Firdaus Rahmat Faizal Tahir

Suami Bakar Isteri Suka Berhutang


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Gejala Kekurangan Vitamin D

Selalulah Istighfar Walau Apa Keadaanmu

Hariz Danial Materialistik Chord

Murshid Nazri Angan Chord

Makanan Sedap Di Penang Dari Nasi Kandar Ke Cendol Semua Ada

Rasmi Hizbulloh Umum Hassan Nasrullah Pergi Menghadap Ilahi Al Fatihah