Adakah Sayyidatina Khadijah Pernah Meriwayatkan Hadith



SOALAN:
Pernahkah Sayyidatina Khadijah R.Anha meriwayatkan hadith daripada Rasulullah SAW? Saya sering mendengar kisah-kisah berkenaan Khadijah dalam sirah Baginda dan beberapa hadith, tapi tidak pernah bertemu hadith yang beliau riwayatkan. Ini berbeza dengan Sayyidatina Aisyah yang sangat banyak meriwayatkan hadith.

JAWAPAN:
Beliau ialah Ummul Mukminin Sayyidatina Khadijah binti Khuwailid bin Asad bin Abd al-‘Uzza bin Qusay bin Kilab, pemimpin wanita pada zamannya, ibu bagi anak-anak Nabi SAW, manusia pertama yang beriman dengan risalah kenabian Baginda. Beliau seorang yang sangat bijak, mulia, taat beragama, terjaga daripada sifat tercela dan dijamin sebagai ahli syurga. Nabi SAW juga sering memuji dan melebihkan beliau ke atas seluruh isteri Baginda yang lain.

Beliaulah yang telah membawa Baginda bertemu dengan Waraqah bin Naufal, seorang pendeta Kristian setelah Baginda didatangi Jibril dan dikurniakan wahyu yang pertama. (Rujuk Siyar A’lam al-Nubalaa’ 2/109)

Peristiwa ini tercatat dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Sayyidatina Aisyah R.Anha, dimana Baginda SAW merasa sangat takut setelah didatangi Jibril A.S, lalu pulang ke rumah dan bersabda kepada Sayyidatina Khadijah:

‏"‏ زَمِّلُونِي زَمِّلُونِي ‏"‏‏.‏ فَزَمَّلُوهُ حَتَّى ذَهَبَ عَنْهُ الرَّوْعُ، فَقَالَ لِخَدِيجَةَ وَأَخْبَرَهَا الْخَبَرَ ‏"‏ لَقَدْ خَشِيتُ عَلَى نَفْسِي ‏"‏‏.‏ فَقَالَتْ خَدِيجَةُ كَلاَّ وَاللَّهِ مَا يُخْزِيكَ اللَّهُ أَبَدًا، إِنَّكَ لَتَصِلُ الرَّحِمَ، وَتَحْمِلُ الْكَلَّ، وَتَكْسِبُ الْمَعْدُومَ، وَتَقْرِي الضَّيْفَ، وَتُعِينُ عَلَى نَوَائِبِ الْحَقِّ‏.‏ فَانْطَلَقَتْ بِهِ خَدِيجَةُ حَتَّى أَتَتْ بِهِ وَرَقَةَ بْنَ نَوْفَلِ بْنِ أَسَدِ بْنِ عَبْدِ الْعُزَّى ابْنَ عَمِّ خَدِيجَةَ ـ وَكَانَ امْرَأً تَنَصَّرَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ، وَكَانَ يَكْتُبُ الْكِتَابَ الْعِبْرَانِيَّ، فَيَكْتُبُ مِنَ الإِنْجِيلِ بِالْعِبْرَانِيَّةِ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَكْتُبَ، وَكَانَ شَيْخًا كَبِيرًا قَدْ عَمِيَ ـ فَقَالَتْ لَهُ خَدِيجَةُ يَا ابْنَ عَمِّ اسْمَعْ مِنَ ابْنِ أَخِيكَ‏.‏ فَقَالَ لَهُ وَرَقَةُ يَا ابْنَ أَخِي مَاذَا تَرَى فَأَخْبَرَهُ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم خَبَرَ مَا رَأَى‏.‏ فَقَالَ لَهُ وَرَقَةُ هَذَا النَّامُوسُ الَّذِي نَزَّلَ اللَّهُ عَلَى مُوسَى صلى الله عليه وسلم يَا لَيْتَنِي فِيهَا جَذَعًا، لَيْتَنِي أَكُونُ حَيًّا إِذْ يُخْرِجُكَ قَوْمُكَ‏.‏ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ أَوَمُخْرِجِيَّ هُمْ ‏"‏‏.‏ قَالَ نَعَمْ، لَمْ يَأْتِ رَجُلٌ قَطُّ بِمِثْلِ مَا جِئْتَ بِهِ إِلاَّ عُودِيَ، وَإِنْ يُدْرِكْنِي يَوْمُكَ أَنْصُرْكَ نَصْرًا مُؤَزَّرًا‏.‏ ثُمَّ لَمْ يَنْشَبْ وَرَقَةُ أَنْ تُوُفِّيَ وَفَتَرَ الْوَحْىُ‏.‏

“Selimutkan aku, selimutkan aku!” Maka ahli keluarga Nabi SAW pun menyelimutkan Baginda hingga hilang rasa takut. Baginda pun bersabda: “Wahai Khadijah, apa yang telah berlaku kepadaku? Aku bimbang akan keadaan diriku.” Khadijah menjawab: “Bergembiralah, demi Allah, Dia tidak akan sesekali menghinamu. Demi Allah, kamu menjalinkan silaturahim, berkata yang benar, meringankan beban orang lain, membantu golongan susah, melayani tetamu dan membantu mereka yang ditimpa bencana.”

Khadijah kemudiannya membawa Baginda bertemu Waraqah bin Naufal bin Asad bin Abdul ‘Uzza, bapa saudara Khadijah, dan dia memeluk agama Kristian sewaktu zaman Jahiliyah, dan dia ada menulis buku-buku serta kitab Injil dalam bahasa Ibrani. Dia merupakan seorang yang sudah tua dan buta.

Khadijah berkata kepadanya: “Wahai bapa saudaraku, dengarkan apa yang anak saudaramu ingin perkatakan.” Waraqah berkata: “Wahai anak saudaraku, apa yang kamu lihat?” Nabi menceritakan apa yang dilihatnya, lalu Waraqah berkata: “Dia lah Malaikat yang Tuhan utuskan kepada Musa. Alangkah bagus jika aku masih muda sewaktu tempoh kenabianmu. Alangkah bagus andainya aku masih hidup sewaktu kaummu mengusirmu!”

Nabi SAW bertanya: “Apakah mereka akan mengusirku?” Waraqah menjawab: “Ya, tidak pernah datang seorang lelaki yang membawa risalah sepertimu kecuali dia akan ditentang dengan keras. Jika aku masih hidup ketika itu, pasti aku akan membantumu sepenuh hatiku.” [Sahih al-Bukhari (3) dan Sahih Muslim (160)]

Sayyidatina Khadijah juga pernah diiktiraf oleh Nabi Muhammad SAW sebagai wanita terbaik melalui hadith yang diriwayatkan oleh Sayyidina Ali bin Abu Talib R.A:

خَيْرُ نِسَائِهَا مَرْيَمُ ابْنَةُ عِمْرَانَ ، وَخَيْرُ نِسَائِهَا خَدِيجَةُ
“Wanita terbaik yang pernah ada ialah Maryam binti Imran dan Khadijah.” [Sahih al-Bukhari (3432) dan Sahih Muslim (2430)]

Menurut Imam al-Nawawi, difahami daripada hadith ini bahawa Maryam dan Khadijah merupakan wanita terbaik pada zaman masing-masing. (Rujuk Syarh al-Nawawi ‘ala Muslim 15/176)

Selain itu, Nabi SAW juga tidak berkahwin dengan wanita lain semasa Sayyidatina Khadijah R.Anha masih hidup. Kata Sayyidatina Aisyah R.Anha:

لَمْ يَتَزَوَّجْ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى خَدِيجَةَ حَتَّى مَاتَتْ
“Nabi SAW tidak pernah berkahwin dengan wanita lain sehinggalah Khadijah meninggal dunia.” [Sahih Muslim (2426)]

Sayyidatina Khadijah juga diberikan khabar gembira akan ganjaran syurga oleh Jibril A.S dalam hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A:

فَأَقْرِئْهَا مِنْ رَبِّهَا السَّلاَمَ وَبَشِّرْهَا بِبَيْتٍ مِنْ قَصَبٍ لاَ صَخَبَ فِيهِ وَلاَ نَصَبَ
“Sampaikan salam daripada Tuhannya al-Salam, dan berikan kepada berita gembira akan sebuah rumah di syurga yang diperbuat daripada qasab, di mana tiada bunyi bising atau keletihan.” [Sahih al-Bukhari (7497)]

Adakah Sayyidatina Khadijah ada meriwayatkan hadith?

Sebahagian ulama', antaranya Ibnu Hibban dan Ibnu al-Jauzi mengkategorikan Sayyidatina Khadijah sebahagian daripada mereka yang ada meriwayatkan satu hadith daripada Nabi SAW. (Rujuk Al-Thiqaat 3/114 dan Talqih Fuhum Ahl al-Athar hlm. 258)

Disana terdapat satu riwayat hadith daripada Khadijah R.Anha, melalui jalan periwayatan Muhammad bin Ishaq, dimana Khadijah berkata kepada Rasulullah SAW:

يَا ابْنَ عَمِّ ، هَلْ تَسْتَطِيعُ أَنْ تُخْبِرَنِيَ بِصَاحِبِكَ هَذَا الَّذِي يَأْتِيكَ إِذَا جَاءَكَ ؟ قَالَ : ( نَعَمْ ) قَالَتْ : فَإِذَا جَاءَكَ فَأَخْبِرْنِي ، فَبَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِنْدَهَا يَوْمًا ، إِذْ جَاءَهُ جِبْرِيلُ عَلَيْهِ السَّلَامُ ، فَرَآهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ : ( يَا خَدِيجَةُ ، هَذَا جِبْرِيلُ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَدْ جَاءَنِي ). قَالَتْ : أَتُرَاهُ الْآنَ ؟ قَالَ : ( نَعَمْ )

فَقَالَتْ : " فَاجْلِسْ إِلَى شِقِّي الْأَيْسَرِ " . فَجَلَسَ . فَقَالَتْ : هَلْ تَرَاهُ الْآنَ ؟ قَالَ : ( نَعَمْ ) قَالَتْ : " فَاجْلِسْ إِلَى شَقِّيَ الْأَيْمَنِ " . فَتَحَوَّلَ فَجَلَسَ . فَقَالَتْ : هَلْ تَرَاهُ الْآنَ ؟ قَالَ : ( نَعَمْ ) .

قَالَتْ : " فَتَحَوَّلَ فَاجْلِسْ فِي حِجْرِي " . فَتَحَوَّلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَلَسَ ، فَقَالَتْ هَلْ تَرَاهُ الْآنَ ؟ قَالَ : ( نَعَمْ ) ، فَتَحَسَّرَتْ ، فَأَلْقَتْ خِمَارَهَا ، فَقَالَتْ : هَلْ تَرَاهُ الْآنَ ؟ قَالَ : ( لَا ) قَالَتْ : " مَا هَذَا بِشَيْطَانٍ ، إِنَّ هَذَا الْمَلَكُ يَا ابْنَ الْعَمِّ ، فَاثْبُتْ ، وَأَبْشِرْ ".ثُمَّ آمَنَتْ بِهِ ، وَشَهِدَتْ أَنَّ الَّذِيَ جَاءَ بِهِ الْحَقُّ .

“Wahai saudaraku (yakni Rasulullah, kerana jalur keturunan Rasulullah dan Khadijah bertemu pada Abdul ‘Uzza), bolehkah kamu ceritakan kepadaku tentang Jibril yang datang kepadamu?” Rasulullah menjawab: “Ya, boleh.”

Maka suatu hari sewaktu Rasulullah bersama dengan Khadijah, Baginda didatangi oleh Jibril, lalu Baginda bersabda: “Wahai Khadijah, ini Jibril telah datang kepadaku.”

Khadijah bertanya: “Apakah kamu melihatnya sekarang?” Rasulullah menjawab: “Ya.” Khadijah berkata: “Duduklah pada sebelah kiriku.” Rasulullah pun duduk, dan Khadijah bertanya lagi: “Adakah kamu melihatnya sekarang?” Rasulullah menjawab “Ya.” Khadijah berkata: “Duduklah pada sebelah kananku”, dan Rasulullah berpaling dan duduk, lalu dia Khadijah berkata: “Apakah kamu melihatnya sekarang?” Rasulullah menjawab “Ya.”

Khadijah pun berkata: “Duduklah pada belakangku”, lalu Rasulullah berpaling dan duduk, Khadijah bertanya: “Apakah kamu melihatnya sekarang?” Rasulullah menjawab “Ya.” Khadijah pun mengeluh, lalu membuka khimarnya dan bertanya: “Apakah kamu melihatnya sekarang?” Rasulullah menjawab: “Tidak.” Khadijah berkata: “Ini bukanlah syaitan, sesungguhnya ini ialah Malaikat, maka tetaplah kamu, dan sampaikanlah berita gembira ini.” Kemudiannya dia beriman, dan bersaksi bahawa apa yang datang kepada Nabi SAW itu adalah benar.

[Diriwayatkan oleh al-Aajurri dalam al-Syari’ah (5/2189) Imam al-Baihaqi dalam Dala’il al-Nubuwwah (2/151) dan Imam Tobarani (6435) dengan lafaz yang berbeza]

Kisah ini turut disebut dalam beberapa kitab yang masyhur, antaranya Al-Muwafaqat oleh Imam al-Syatibi dan Al-Khasa’is al-Kubra oleh Imam al-Suyuti.

Menurut Ibnu Hajar al-Haithami, sanad hadith ini adalah hasan (baik). (Rujuk Majma’ al-Zawa’id 8/259)

Namun hadith ini bermasalah dari sudut sanad, dimana salah seorang perawi dalam sanad hadith ini iaitu Ismail bin Abi Hakim tidak pernah berjumpa dengan Khadijah R.Anha, dan tiada riwayat yang menyatakan bahawa beliau pernah mendengar hadith daripada mana-mana sahabat. Hadith ini juga dinilai sebagai mursal oleh Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani, manakala Syeikh Syu’aib al-Arna’ut pula menilai para perawi hadith dalam sanad ini sebagai tsiqah (dipercayai), namun sanadnya munqati’ (terputus). (Rujuk Ma Syaa’a wa lam Yathbut fi al-Sirah al-Nabawiyyah hlm. 27; Fath al-Bari 8/591; Takhrij Siyar al-A’lam al-Nubala’ 2/116)

Kesimpulan

Tuntasnya, terdapat satu riwayat hadith yang dinisbahkan kepada Sayyidatina Khadijah berkenaan penurunan wahyu kepada Nabi Muhammad SAW, namun ia tidak terlepas daripada kritikan dari sudut sanad oleh para ulama', di samping ada juga yang menilainya sebagai baik (hasan).

Namun jika Sayyidatina Khadijah R.Anha tiada meriwayatkan hadith yang berstatus sahih sekalipun, ia tidak mengurangkan martabat dan kemuliaan beliau yang diperakui sendiri oleh Baginda Nabi SAW sebagai wanita terbaik pada zamannya, manusia pertama yang beriman dengan risalah kenabian dan diberi jaminan syurga oleh Allah SWT melalui hadith yang disebutkan di atas.

Wallahua’lam.

Oleh: Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al Bakri | Mufti Wilayah Persekutuan
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media

Oh! Youtube
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2020/01/adakah-sayyidatina-khadijah-pernah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Keuntungan Kamu Yang Menikah Tanpa Pernah Punya Mantan Seperti Isyana Sarasvati Sweet

5 Keuntungan Kamu Yang Menikah Tanpa Pernah Punya Mantan Seperti Isyana Sarasvati Sweet

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 204 hits
Kata Isyana sih mending putus nyambung putus nyambung daripada putus ganti putus ganti Uwu banget nggak sih
Mak Tu Tak Pernah Mengecewakan

Mak Tu Tak Pernah Mengecewakan

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 243 hits
Tak pasti siapa yang mula menulis kata kata ini Akak pun terima daripada perkongsian rakan rakan di group wasap Memang terkesan sangat Sebagai seorang ibu memang inilah yang akak selalu buat Cuba korang baca bait demi bait Alfatihah untuk a...
Bpk Pernah Ingatkan Jiwasraya Terkait Saham Gorengan Tapi Tetap Dilakukan

Bpk Pernah Ingatkan Jiwasraya Terkait Saham Gorengan Tapi Tetap Dilakukan

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 144 hits
Rekomendasi tersebut pernah dipatuhi oleh Jiwasraya melalui pengalihan saham berkualitas rendah ke reksadana penyertaan terbatas senilai Rp9 7 triliun tepatnya pada tahun 2016 Namun investasi ke saham gorengan alias saham berkualitas rendah...
Penyebab Kanker Serviks Pernah Diidap Almarhumah Jupe Dan Titiek Puspa

Penyebab Kanker Serviks Pernah Diidap Almarhumah Jupe Dan Titiek Puspa

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 127 hits
Penyebab kanker serviks atau kanker leher rahim menjadi momok di berbagai negara sehingga meningkatkan kewaspadaan dan perkembangan sensitivitas dalam pengamatan klarifikasi penyebabnya Kanker yang diderita oleh wanita pada bagian vital ber...
Prkkimanis Anti Semenanjung Shafie Lupa Dia Pernah Dilantik Pengerusi Umno Kedah

Prkkimanis Anti Semenanjung Shafie Lupa Dia Pernah Dilantik Pengerusi Umno Kedah

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 349 hits
Presiden parti Warisan Tan Sri Shafie Apdal menuduh UMNO sebagai parti rasis dan bersikap kuku beai Beliau juga menuduh UMNO tidak berbuat apa apa untuk Sabah kerana pentingkan Semenanjung sahaja Shafie terlupa bahawa BN telah memperuntukka...
Pernah Kedai Kena Buat Orang Wanita Kongsi Jerih Perih Ibu Tunggal Cari Rezeki

Pernah Kedai Kena Buat Orang Wanita Kongsi Jerih Perih Ibu Tunggal Cari Rezeki

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 344 hits
Setiap daripada kita mempunyai pelbagai kisah yang mungkin tidak pernah mampu dirasai oleh orang lain namun semuanya akan dipermudahkan jika kita terus yakin pada ketentuan ilahi Ada yang bernasib baik kerana mempunyai kehidupan yang senang...
Kimanis Karim Bujang Tak Pernah Kalah

Kimanis Karim Bujang Tak Pernah Kalah

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 183 hits
Oleh ISMAILY BUNGSU KESIAN sangat kalah di DUN Bongawan nak tawan parlimen Kimanis Kesian itu orang nafsu besar nak peluk gunung tangan tak sampai akhir lemas di sungai Membakut yang banyak buaya siap menelan kesan tingkah makan rasuah Lupa...
Saya Terkejut Dengan Pendedahan Ini Ini Tak Pernah Dilakukan Dalam Sejarah Negara Kita Najib Razak

Saya Terkejut Dengan Pendedahan Ini Ini Tak Pernah Dilakukan Dalam Sejarah Negara Kita Najib Razak

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 246 hits
Sebentar tadi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah mendedahkan beberapa set rakaman audio perbualan yang didakwa melibatkan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak Antara yang mencuri tumpuan ramai ialah rakaman audio yang meli...
Video Tidak Pernah Berlaku Dalam Sejarah Negara Ketika Prk Kimanis Pula Kata Najib

Video Tidak Pernah Berlaku Dalam Sejarah Negara Ketika Prk Kimanis Pula Kata Najib

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 326 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Najib Tun Razak terkejut dengan tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mendedahkan siri sembilan rakaman audio antaranya yang didakwa melibatkan perbualan bekas perdana menteri itu dengan beberapa individu d...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Ayam Masak Merah Untuk Tetamu

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Pengadu Terima Panggilan Pertama Ebit Pada 3 40 Pagi Mahkamah Diberitahu

Seorang Lelaki Ditemui Rentung Atas Katil Selepas Apartmen Terbakar

Masa Depan Pas Bukan Dalam Pn

Zus Yang Terakhir Kalinya