Adakah Haji Hadi Akan Saman Sarawak Report Sekali Lagi


Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang kini boleh sekali lagi menyaman Sarawak Report jika dakwaan terbaharu laman pembocor maklumat itu hari ini didapati tidak benar, tegas seorang peguam.





Ia berhubung pendedahan Editor SR, Clare Rewcastle-Brown menerusi hantaran di blognya bahawa pihaknya menerima bayaran RM1.4 juta daripada Hadi sebagai sebahagian daripada persetujuan untuk menyelesaikan saman di luar mahkamah pada bulan lalu.

Turut disertakan adalah beberapa gambar salinan dokumen berkaitan, termasuk perjanjian rahsia, sekeping cek Bank Islam dan sepucuk surat kepada Maybank yang mengesahkan wang bernilai RM1.4 juta itu datang daripada Abdul Hadi.

Kalau apa yang Sarawak Report kata tentang bayaran RM1.4 juta kepada Clare adalah tidak betul, maka adalah terbuka buat pemimpin PAS untuk menyaman Clare di mahkamah sekali lagi,” ujar peguam Syahredzan Johan di Twitter hari ini.

Untuk rekod, Hadi menyaman Clare berhubung dakwaan PAS menerima RM90 juta daripada UMNO.

Bagaimanapun, setelah meminta sumbangan daripada ahli-ahlinya, Hadi mengambil keputusan untuk menyelesaikan kes berkenaan di luar mahkamah.

PAS juga menegaskan tiada sebarang bayaran dibuat kepada Clare berdasarkan Perintah Persetujuan (Consent Order) yang direkodkan di hadapan Master Brown di Mahkamah Tinggi London pada 1 Februari lalu, selain kedua-dua pihak bersetuju tidak meneruskan tuntutan dan tuntutan balas masing-masing, mahkamah tidak membuat sebarang perintah mengenai kos kepada mana-mana pihak.

Mengulas mengenai perkara itu, Syahredzan berkata, pembayaran berkenaan tidak direkodkan di mahkamah secara khusus tetapi melalui perjanjian rahsia di antara kedua-dua pihak.

“Sebab itu, terma yang direkodkan di Mahkamah adalah ‘upon… confidential terms of settlement’.

“Maknanya, kalau betul, maka persetujuan untuk bayar RM1.4 juta tersebut dipersetujui secara sulit oleh Hadi dan Clare.

“Di mahkamah, apa yang direkodkan adalah ‘tiada perintah dibuat terhadap kos’. Mahkamah tidak perlu buat perintah kos kerana ikut Sarawak Report, RM1.4 juta sudah dibayar,” ujarnya.

Malah, tambahnya, ia menimbulkan persoalan mengapa Hadi bersungguh-sungguh mahu menyelesaikan kes itu di luar mahkamah sehingga membayar jumlah yang besar iaitu sebanyak RM1.4 juta kepada Clare.

“Ia juga timbulkan persoalan, kalau betul apa Sarawak Report cakap, kenapa pemimpin PAS menafikan ada bayaran pada Clare apabila dibangkitkan oleh Anwar Ibrahim,” ujarnya yang juga Setiausaha Politik kepada Ahli Parlimen Iskandar Puteri.

Jelas Syahredzan, Sarawak Report mendedahkan butir perjanjian rahsia itu kerana Hadi mungkir syarat-syarat yang dipersetujui apabila menafikan bahawa ada bayaran yang telah dibuat.

Anwar yang juga Ahli Parlimen Port Dickson sebelum ini bertanya kepada PAS sama ada penyelesaian luar mahkamah saman Abdul Hadi ke atas Clare dan Sarawak Report melibatan wang bernilai lebih RM1 juta.

Tidak lama selepas itu, Setiausaha Agung PAS yang juga seorang peguam, Takiyuddin Hassan, mengeluarkan kenyataan menafikan dakwaan tersebut. – Roketkini.comMedia Shah Alam Kini di Tukar Kepada www.suarabiru.com (https://mediashahalam.blogspot.com)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mediashahalam.blogspot.com/2019/03/adakah-haji-hadi-akan-saman-sarawak.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+SuaraBiru+%28SUARA+BIRU%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar To Expose Details On Hadi Paid Sarawak Report Tonight

Anwar To Expose Details On Hadi Paid Sarawak Report Tonight

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 217 hits
PKR president Anwar Ibrahim has reiterated his allegation that PAS president Abdul Hadi Awang paid more than RM1 million to Sarawak Report to settle his civil suit against the website Claiming to possess credible information on the matter h...
It S Slander Pas Deputy Says Of Anwar S Claim Hadi Paid Rm1 4m To Sarawak Report

It S Slander Pas Deputy Says Of Anwar S Claim Hadi Paid Rm1 4m To Sarawak Report

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 298 hits
No one will believe the claim that Datuk Seri Abdul Hadi Awang paid over RM1 million to Sarawak Report to settle his civil suit against the news portal the PAS president s deputy said last night Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man said that the cla...
Adakah Pas Bayar Rm1 Juta Kepada Editor Sarawak Report Soal Anwar

Adakah Pas Bayar Rm1 Juta Kepada Editor Sarawak Report Soal Anwar

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 454 hits
Predeep Nambiar GEORGE TOWN Presiden PKR Anwar Ibrahim mempersoalkan PAS jika parti Islam itu membayar RM1 juta kepada Claire Rewcastle Brown untuk penyelesaian di luar mahkamah kes saman fitnah difailkan Datuk Seri Abdul Hadi Awang Katanya...
Takiyuddin Pas Hadi Tak Perlu Bayar Editor Sarawak Report

Takiyuddin Pas Hadi Tak Perlu Bayar Editor Sarawak Report

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 281 hits
PETALING JAYA PAS malam tadi menegur kenyataan mengelirukan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung penyelesaian kes saman Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan editor Sarawak Report Clare Rewcastle Brown Setiausaha Agung Datuk T...
Hadi Condemned Rpk S Deplorable And Inaccurate Articles About Sarawak Report To London Court

Hadi Condemned Rpk S Deplorable And Inaccurate Articles About Sarawak Report To London Court

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 269 hits
In his sworn statement to the London Court in April 2018 Hadi Awang disowned his key witness RPK and what he had written about Sarawak Report which had become the subject of a counter claim by this blog against the PAS President included in...
Sarawak Report Now Says Umno Gave Pas Rm1 95 Million Not Rm90 Million

Sarawak Report Now Says Umno Gave Pas Rm1 95 Million Not Rm90 Million

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 301 hits
The MACC itself has not indicated whether they have found the RM90 million cheque or not But then the silence of the MACC is deafening and is worth more than 1 000 words In short they have not found the RM90 million cheque If not by now the...
Claire Rewcastle Brown Sahkan Terima Bayaran Rm1 4 Juta Penyelesaian Kes Saman Hadi

Claire Rewcastle Brown Sahkan Terima Bayaran Rm1 4 Juta Penyelesaian Kes Saman Hadi

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 429 hits
Pengarang Sarawak Report Clare Rewcastle Brown mengesahkan beliau menerima bayaran sebanyak RM1 4 juta sebagai penyelesaian di luar mahkamah kes saman membabitkan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang Dalam artikel bertajuk Time To Clear...
Pas Ge14 Candidates Deposits Funded By Umno Sarawak Report

Pas Ge14 Candidates Deposits Funded By Umno Sarawak Report

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 291 hits
The deposits for PAS candidates to contest a record number of seats in the 14th general election were funded by Umno claims Sarawak Report The whistleblower portal claimed an aide to then Umno treasurer Salleh Said Keruak had deposited RM2 ...
Kenapa Hadi Bersungguh Nak Selesai Saman Luar Mahkamah

Kenapa Hadi Bersungguh Nak Selesai Saman Luar Mahkamah

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 277 hits
Malaysiakini Seorang peguam hari ini berkata PAS bercakap benar apabila menegaskan Abdul Hadi Awang dan parti itu tidak membuat sebarang bayaran kos bagi menyelesaikan saman terhadap Clare Rewcastle Brown baru baru ini Hal itu kerana kata S...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan