Ada Anak Usia 1 Hingga 5 Tahun Periksa Tahap Perkembangan Mereka Dah Boleh Buat Perkara Ini Atau Belum


Pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak akan dilihat daripada aspek fizikal dan tingkah-laku mereka. Ia berbeza dari masa ke masa.
Secara umumnya, perkembangan yang akan dilalui anak adalah satu proses tumbesaran dan pembelajaran berterusan.

Ia dibahagikan kepada beberapa kategori, seperti:
Kognitif: Berfikir, membuat pertimbangan,menyelesaikan masalah dan memahami
Koordinasi motor: Kemahiran motor kasar / halus, melompat, melempar, menangkap, melukis, menyusun
Interaksi sosial: Memulakan hubungan rakan sebaya, permainan kumpulan
Adaptif: Berpakaian, makan, mencuci
Terdapat perbezaan bagi proses pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak. Ini kerana mereka akan mengikut rentak sendiri.
Ada kanak-kanak mungkin melangkau sesuatu tahap pencapaian (milestone), sementara yang lain mungkin memerlukan lebih banyak masa.
Peringkat umur bagi kanak-kanak adalah mereka yang berusia dari setahun hingga 5 tahun.
Biasanya anak akan meninggalkan kategori kanak-kanak ini apabila mula melangkah masuk ke alam prasekolah.
Pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak
Ia adalah kemahiran yang dikembangkan oleh kebanyakan kanak-kanak mengikut usia tertentu.
Anak akan mencapai pencapaian tertentu melibatkan aspek bagaimana mereka bermain, belajar, bercakap, bertingkah-laku dan bergerak. Ia merangkumi perkara seperti melompat, berlari atau mengimbangi diri.
Adalah satu perkara biasa untuk anak mempunyai keinginan berdikari. Disebabkan itu, pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak pada fasa ini sering dianggap sebagai ‘terrible twos’.

Ini kerana dalam tempoh perkembangan sosial anak ketika berusia sekitar 2 tahun sering dikaitkan dengan tingkah laku menentang atau tidak teratur. Pun begitu, fasa ini juga boleh menjadi tempoh menggembirakan bagi ibu bapa dan kanak-kanak.
Umumnya, si kecil anda akan mengalami perubahan berkaitan cara pemikiran, pembelajaran, sosial dan emosi yang besar. Ia penting untuk membantu meneroka dunia baru di sekeliling mereka dan memahaminya.
Pada tahap ini, seorang kanak-kanak harus boleh:
Mengikuti 2-3 arahan Menyusun objek berdasarkan warna dan bentuk Meniru tingkah laku individu dewasa dan rakan sepermainan Mengekspresikan pelbagai emosi Petua
Berikut beberapa perkara mudah boleh dilakukan untuk membantu perkembangan kanak-kanak pada usia ini:
#Beri anak peluang untuk bermain dengan kanak-kanak lain
Bermain bersama individu lain adalah cara terbaik dalam proses pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak. Tetapi jangan berharap anak akan bergilir atau berkongsi permainan – ini kerana kanak-kanak masih berfikir semuanya adalah milik mereka.
#Galakkan penggunaan kemahiran harian
Antara kemahiran tersebut seperti menggunakan sudu dan memakai kasut. Ia melibatkan pergerakan otot kecil dan besar serta kemampuan anak untuk memikirkan apa yang patut mereka lakukan.
#Berbual dengan anak
Bercakap mengenai perkara harian – bahagian tubuh, permainan dan peralatan rumah seperti sudu atau kerusi. Secara tidak langsung membantu mengembangkan kemahiran berbahasa anak.
Pada lingkungan usia ini, anda boleh mengajar anak bahawa ‘bola’ boleh menjadi ‘bola besar’, ‘bola biru’, bahkan ‘bola biru besar’.
#Berikan perhatian
Buat anak berasakan diri dihargai. Apabila mereka mengatakan sesuatu, dengar dan berikan respons. Sebagai contoh, jika si kecil mengatakan ‘Mama susu”, berikan ucapan balas seperti “Husna mahu Mama berikan susu, ya?” Mudah, tetapi ia membuatkan anak rasa diri disayangi dan dihargai.
#Membacakan buku cerita
Dorong anak untuk bercakap dan berimaginasi dengan membaca buku, bercerita serta menyanyi bersama-sama.
#Memasak bersama
Ajak anak memasak bersama anda, ini secara tidak langsung menggalakkan pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak untuk menggemari makanan sihat dan seimbang.
Di samping itu, anak juga akan belajar perkataan baharu serta konsep matematik seperti 1 sudu teh atau 20 minit. Berikan anak tugasan mudah seperti membasuh sayuran atau menyusun sandwich.
Keselamatan
Apabila anak membesar, langkah mereka juga semakin luas dan ini bermaksud banyak bahaya yang menanti. Situasi bahaya boleh berlaku dalam sekelip mata, jadi penting untuk anda sentiasa memantau keadaan si kecil.
Berikut antara tip keselamatan yang boleh diamalkan semasa proses pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak adalah:
Jangan tinggalkan si kecil di sekitar atau berhampiran kawasan air – tab mandian kolam atau lautan – tanpa pemantauan individu dewasa. Lemas adalah penyebab utama kecederaan dan kematian bagi kanak-kanak dalam peringkat usia ini Galakkan anak untuk duduk ketika makan dan mengunyahnya dengan teliti untuk elak tersedak Sentiasa periksa barang permainan si kecil untuk mengesan bahagian longgar, pecah atau rosak Galakkan si kecil untuk tidak meletakkan pensel atau krayon di dalam mulut ketika mewarna atau melukis Jangan memegang minuman panas semasa anak kecil berada dipangkuan anda. Pergerakan secara tiba-tiba dan mendadak boleh mengakibatkan anak melecur Pastikan anak duduk di dalam kerusi kereta dengan selesa dan dipakaikan tali pinggang Proses pembelajaran
Bergelar ibu bapa, ia adalah satu proses pembelajaran. Tiada salahnya untuk berasa yakin dengan apa yang anda ketahui. Jangan malu mengakui apabila tidak mengetahui sesuatu perkara untuk meminta pertolongan dan bertanya.
Dalam melalui fasa pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak, akan ada masanya anda berasa kecewa, marah dan letih.
Ambil masa untuk bertenang, okay?
Paling penting, tidak kira dalam apa keadaan emosi yang anda lalui, jangan pernah sesekali mengoncang si kecil.
Tindakan itu boleh menyebabkan pendarahan dalam otak dan berkemungkinan berlakunya kerosakan otak kekal.
_
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!
Jom daftar sekarang, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/
The post Ada Anak Usia 1 Hingga 5 Tahun? Periksa Tahap Perkembangan Mereka, Dah Boleh Buat Perkara Ini Atau Belum? appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ada-anak-usia-1-hingga-5-tahun-periksa-tahap-perkembangan-mereka-dah-boleh-buat-perkara-ini-atau-belum/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Tolak Susu Lepas 2 Tahun Tetap Kena Bagi Mereka Produk Tenusu Boleh Tukar Keju Atau Yogurt

Anak Tolak Susu Lepas 2 Tahun Tetap Kena Bagi Mereka Produk Tenusu Boleh Tukar Keju Atau Yogurt

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 235 hits
Kanak kanak berumur 1 3 tahun perlukan 500mg kalsium sehari manakala kanak kanak berumur 4 6 tahun perlukan 600mg kalsium sehari Berikan Anak Anda Produk Tenusu Susu Setiap Hari Hidangkan 2 3 gelas susu penuh krim kepada anak anda Elakkan m...
Bermula Usia 6 13 Tahun Anak Lelaki Akan Mula Tertarik Dengan Ayahnya Ambil Peluang Jadi Ayah Yang Baik

Bermula Usia 6 13 Tahun Anak Lelaki Akan Mula Tertarik Dengan Ayahnya Ambil Peluang Jadi Ayah Yang Baik

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 194 hits
Ayah merupakan lelaki pertama yang hadir dalam hidup anak anak Seawal usia mereka masih kecil idola mereka tentu sekali ayah Sebolehnya ayah ayah luangkan masa untuk bersama anak terutama anak lelaki Kenapa penting Ikuti perkongsian ini Ber...
Pakar Jelaskan Sepatutnya 1 Tahun 3 Bulan Anak Boleh Kenal Beberapa Bahagian Tubuh

Pakar Jelaskan Sepatutnya 1 Tahun 3 Bulan Anak Boleh Kenal Beberapa Bahagian Tubuh

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 211 hits
Sepatutnya pada usia 15 bulan anak kita dah boleh kenal lebih kurang 5 6 bahagian tubuh Kemahiran kenal bahagian tubuh ini penting sebagai indikator yang anak kita tu berkembang secara normal dan seiring usianya Menurut Terapis Cara Kerja A...
Subhanallah Di Usia 49 Tahun Eja Manfaatkan Masa Tersisa Bersama Pencipta Suami Dan Anak

Subhanallah Di Usia 49 Tahun Eja Manfaatkan Masa Tersisa Bersama Pencipta Suami Dan Anak

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 388 hits
Eja muncul buat kali pertama di kaca TV semasa menjadi 8220 Gadis Roda Impian 8221 disisi pengacara terkenal ketika itu iaitu Halim Othman Rancangan 8220 Roda Impian 8221 sudah pasti di dalam kenangan buat mereka pernah menontonnya ketika d...
Anak 2 Tahun Miliki Nama 19 Perkataan 115 Huruf Keluarga Risau Belum Dapat Sijil Lahir

Anak 2 Tahun Miliki Nama 19 Perkataan 115 Huruf Keluarga Risau Belum Dapat Sijil Lahir

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 242 hits
Pemilihan nama untuk bayi biarlah yang baik maksudnya Ini kerana panggilan nama itu adalah satu doa dan akan dibawanya sehingga ke akhir hayat Bagaimanapun trend ibu bapa sekarang gemar meletakkan nama anak yang panjang atau menggabungkan n...
Setelah Solat Subuh Pertarungan Maut Itu Berada Di Antara Usia 60 Hingga 70 Tahun

Setelah Solat Subuh Pertarungan Maut Itu Berada Di Antara Usia 60 Hingga 70 Tahun

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 264 hits
Jika kita mencapai usia 60 tahun maka waspadalah kerana inilah saat yang menentukan akhir perjalanan seorang manusia Akhir yang baik Inshaa Allah atau akhir yang buruk NA UDZUBILLAH Dengan usia yang mencapai 60 tahun Maka Tidak Ada Yang Lay...
Penting Ini 7 Gestur Yang Harus Sudah Bisa Dilakukan Anak Usia 1 Tahun

Penting Ini 7 Gestur Yang Harus Sudah Bisa Dilakukan Anak Usia 1 Tahun

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 202 hits
Penting untuk tahu bagaimana perkembangan anak usia 1 tahun supaya ke depannya nggak ada kendala berarti
Idai Pertanyakan Anak Di Bawah 12 Tahun Belum Divaksinasi Tapi Ikut Ptm Terbatas

Idai Pertanyakan Anak Di Bawah 12 Tahun Belum Divaksinasi Tapi Ikut Ptm Terbatas

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 247 hits
Perwakilan Satgas Covid 19 Ikatan Dokter Anak Indonesia Kurniawan Taufiq Kadafi mengatakan pihaknya telah merekomendasikan anak di bawah 12 tahun belum bisa mengikuti PTM terbatas di sekolah
Jangan Main Bagi Telur Pada Anak Periksa Dulu Telur Masih Elok Atau Lama Ini Caranya

Jangan Main Bagi Telur Pada Anak Periksa Dulu Telur Masih Elok Atau Lama Ini Caranya

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 323 hits
Anak yang cukup gemar makan telur sememangnya cukup baik Mana tidaknya telur mengandungi cukup banyak khasiat untuk kanak kanak Bila anak menjadi penggemar telur janganlah dilarang kerana terdapat banyak khasiat pada makanan ini khususnya d...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord