7 Tips Elak Kulit Tangan Jadi Kering Kerana Kerap Membasuh Guna Sabun


Kulit tangan kering atau kasar merupakan salah satu masalah yang sering dialami oleh semua orang, baik perempuan ataupun lelaki.
Walaupun keadaan ini hanya berlaku sementara, tetapi sekiranya kerap kali berlaku akan menyebabkan ketidakselesaan kepada seseorang.
Secara umumnya, masalah kulit tangan ini disebabkan oleh kurangnya kelembapan pada tangan. Namun, ada yang mengatakan punca kulit tangan kering juga disebabkan oleh terlalu kerap mencuci tangan. Jangan risau, Hello Doktor ada 7 cara yang boleh dicuba bagi mengatasi masalah tersebut.
Berikut dikongsikan cara-cara yang boleh anda cuba bagi mengatasi atau mengurangkan kecenderungan mengalami masalah kulit tangan daripada menjadi kering.
Basuh dengan air suam Menurut Pengarah Dermatologi Pediatrik di Massachusetts General Hospital, Dr. Daniela Kroshinsky, tempoh mencuci tangan terbaik yang disarankan adalah paling kurang 20 saat dengan menggunakan air dan sabun.
“Nyanyilah lagu ‘Happy Birthday’ sebanyak 2x. Anda pasti dapat mencuci bahagian telapak tangan, belakang jari, jari, celahan cari, pergelangan tangan serta kuku,” ujar Dr Daniela.
Penggunaan air suam adalah pilihan terbaik berbanding air panas. Ini kerana air panas cenderung menyebabkan kulit kering.
Gunakan sabun pelembap Kebanyakan sabun yang digunakan boleh menghilangkan kelembapan pada kulit, ia sekali gus menjadikan kulit kering, merekah dan mengelupas.
Pakar Kulit dan Pengasas London Premier Laser and Skin Clinics, Lucy Xu, “Penggunaan sabun yang mengandungi pelembap adalah pilihan terbaik. Elakkan sabun bar dan pilihanlah sabun dengan kandungan gliserin dan lanolin.”
Lucy juga menjelaskan tidak kira apa sabun yang digunakan, sebaiknya cuba untuk tidak terlalu agresif ketika mencuci tangan. Apatah lagi jika anda mengejar masa.
Gunakan pelembap Apabila lembapan tidak dapat dikekalkan pada kulit selepas mencuci, ia pastinya akan menjadikan kulit tangan kering.
Ketika mencuci tangan, air akan bertindak seperti magnet dan akan menarik keluar air daripada lapisan kulit paling dalam. Hasilnya kulit yang sudah kering akan menjadi lebih kering.
Bagi mengatasinya, anda disarankan untuk menggunakan losyen pelembap selepas mencuci tangan. Penggunaan losyen secara nipis sudah memadai.
Jadi selalulah menggunakan losyen setiap kali selepas mencuci, sebelum tidur dan pada bila-bila masa anda berasa kering.
Penggunaan sarung tangan Pemakaian sarung tangan dan topeng muka dapat membendung individu yang tidak sihat daripada menyebarkan jangkitan. Dalam masa yang sama sarung tangan juga membantu dalam mengekalkan kelembapan kulit, bagaimana?
Anda boleh mencuba merendam tangan dengan air selama 5 minit, kemudian sapukan losyen pelembap dan pakailah sarung tangan kapas untuk 1 hingga 2 jam. Ia dapat memastikan permukaan tangan akan memperolehi kelembapan yang diperlukan.
Balsam kulit Jika anda mempunyai masalah kulit seperti ekzema atau psoriasis dan mendapati kulit tangan kering akibat kerap mencuci tangan, anda disarankan untuk mengunakan balsam kulit seperti Vaseline dan menyapunya terus kepada bahagian bermasalah.
Penggunaan balsam kulit dipercayai dapat memberikan ketenangan kepada bahagian bermasalah dan melindunginya daripada menjadi lebih teruk.
Gel pembersih tangan Sekiranya keadaan tangan anda terlalu sakit untuk dibasuh, anda boleh menggunakan gel pembersih tangan sebagai ganti.
Penggunaan gel pembersih tangan adalah pilihan untuk mengehadkan anda daripada kerap mencuci tangan sehingga keadaan kulit pada tangan kembali pulih.
Tetapi anda tidak boleh menggunakan gel pembersih dan perlu mencuci tangan untuk melakukan perkara seperti:
Sebelum dan selepas makan Selepas ke bilik air Ketika terdapat kotoran yang kelihatan pada tangan seperti tanah Tisu kertas Jika ingin mengelap, pilihan terbaik adalah untuk menggunakan tisu kertas pakai buang. Ia dapat mengelakkan pindah silang mikro kepada kulit.
Tetapi jika ingin menggunakan kain pengelap, pastikan setiap isi rumah mempunyai kain pengelap sendiri dan perlu diganti setiap 3 hari sekali.
Pastikan tangan dilap dan dikeringkan sebaiknya, ini kerana kuman lebih mudah berpindah pada tangan yang basah.
Menjaga kebersihan diri Bagi membendung penularan wabak COVID-19, penjagaan kebersihan diri dengan kerap mencuci tangan, mengelakkan sentuhan pada muka, pemakaian topeng muka serta penggunaan sarung tangan ketika melakukan sesuatu adalah amat digalakkan.
Namun dalam masa yang sama penjagaan kelembapan tangan juga perlu bagi mengelakkan kulit tangan kering akibat kekerapan membersihkan tangan sama ada dengan mencuci atau menggunakan gel pembersihan.
Sumber: Hello Doktor
The post 7 Tips Elak Kulit Tangan Jadi Kering Kerana Kerap Membasuh Guna Sabun appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/05/22/7-tips-elak-kulit-tangan-jadi-kering-kerana-kerap-membasuh-guna-sabun/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cermin Mata Berkabus Bila Pakai Topeng Muka Doktor Kongsi Tips Mudah Elak Kabus Guna Dua Bahan Sahaja

Cermin Mata Berkabus Bila Pakai Topeng Muka Doktor Kongsi Tips Mudah Elak Kabus Guna Dua Bahan Sahaja

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 352 hits
Bagi pemakai cermin mata pasti tidak selesa apabila cermin mata berkabus semasa memakai topeng muka Kabus terbentuk disebabkan haba yang dibebaskan ketika anda bernafas naik ke cermin mata Kandungan wap air berhaba dari pernafasan anda akan...
Tips Memilih Jam Tangan Wanita Sesuai

Tips Memilih Jam Tangan Wanita Sesuai

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 364 hits
Tips Memilih Jam Tangan Sesuai Tak lengkap gaya sekiranya di pergelangan tangan tak terbelit seutas jam tangan Betul tak Bagi aku sendiri kalau keluar tanpa jam tangan rasa macam tak cukup sesuatu Bukan setakat tak lengkap gaya tetapi rasa ...
Ramai Yang Takut Nak Guna Wanita Kongsi Tips Jika Anda Ingin Memiliki Kad Kredit

Ramai Yang Takut Nak Guna Wanita Kongsi Tips Jika Anda Ingin Memiliki Kad Kredit

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 496 hits
Seringkali kita mendengar tentang keburukan memiliki kad kredit Ramai yang terjebak dengan hutang yang banyak apabila berbelanja menggunakan kad kredit melebihi limit dan kemampuan masing masing Namun sebenarnya kebaikan dan keburukan memil...
Tips Cuci Contengan Anak Guna 3 Bahan Mudah Ini Dinding Terus Berkilat

Tips Cuci Contengan Anak Guna 3 Bahan Mudah Ini Dinding Terus Berkilat

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 299 hits
Raya dah dekat macam mana persiapan anda Menjelang hari raya tak sah kalau tak buat persiapan membersih dan menghias rumah Kekemasan dan kecantikan rumah seakan sudah menjadi rukun kelengkapan menyambut perayaan Tapi bagi anda yang mempunya...
3 Kumpulan Orang Yang Kerap Cerita Pasal Politik Dalam Media Sosial Elak Jadi Yang Ke 3 Tu

3 Kumpulan Orang Yang Kerap Cerita Pasal Politik Dalam Media Sosial Elak Jadi Yang Ke 3 Tu

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 286 hits
Media sosial ada banyak Tapi yang sangat biasa dan jadi lumrah majoriti orang kita main hanya ada beberapa kerat saja Berdasarkan ranking berikut saya kongsikan media sosial paling laris mendapat tempat di kalangan rakyat Malaysia Facebook ...
Bau Makanan Melekat Pada Tangan Guna Beberapa Bahan Ini Untuk Menghilangkannya

Bau Makanan Melekat Pada Tangan Guna Beberapa Bahan Ini Untuk Menghilangkannya

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 416 hits
Ramai antara kita lebih gemar untuk menggunakan makanan berbanding sudu ketika makan di rumah Kadangkala apa yang kita makan baunya akan melekat pada tangan walaupun sudah dicuci banyak kali Oleh yang demikian Ohmedia nak kongsi dekat koran...
Cipta Rekod Berlari Guna Kaki Dan Tangan

Cipta Rekod Berlari Guna Kaki Dan Tangan

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 512 hits
ITO berlari dengan menggunakan kaki dan tangannya REUTERSTOKYO Seorang lelaki Jepun Kenichi Ito mencipta rekod dunia apabila dia berlari sejauh 100 meter dengan menggunakan kaki dan tangannya dalam tempoh 16 87 saat di sini semalam Ito 31 y...
Hiburan Kulit Selalu Kusam Dan Kering Ketahui 7 Kelebihan Pelembap Muka Bagi Melawan Masalah Ini

Hiburan Kulit Selalu Kusam Dan Kering Ketahui 7 Kelebihan Pelembap Muka Bagi Melawan Masalah Ini

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 299 hits
Sedihnya apabila setiap kali melihat wajah sendiri di cermin Dah guna pelbagai produk tak kiralah murah atau pun mahal semuanya tak berkesan langsung Seluruh wajah masih kelihatan kusam dan kelembapan nampak tak sekata sehingga menyebabkan ...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih