7 Cara Atasi Mata Letih Tengok Komputer Ketika Wfh





Mata korang tahan ke kalau menghadap komputer berjam-jam? Lagi-lagi yang terpaksa WFH (work from home) tu. Ada tak rasa macam mata letih?
Sis pun tak betah kalau berlama-lama duk menghadap komputer. Bukan apa, kalau kita asyik menghadap komputer, dah tu berjam-jam pula, bukan mata letih, mata gatal atau masalah mata kering jer yang terpaksa kita hadap. Leher dan bahu kita pun boleh jadi tegang urat tau… huuuhu..huuu.

Disebabkan itulah sis nak share sikitlah apa yang sis tahu dan sering sis praktikan bagi mencegah mata penat, mata kering, mata gatal, leher dan bahu tegang akibat terlalu gigih menatap layar komputer.

Kalau tak der kerja yang memerlukan sis perlu berkorban bersengkang mata menghadap komputer, memang sis tak nak bukak pun komputer! Hahhaa… kunun!!!

Berikut beberapa cara mengatasi mata letih akibat menghadap komputer yang boleh dicuba:





1. Postur Tubuh Kena Betul

Korang jangan tak tahu, postur tubuh dan kesihatan mata saling berkait rapat. Apabila kedudukan postur tubuh betul, tu merupakan langkah awal untuk mencegah mata letih.

Ketika bekerja dengan mengadap komputer, pastikan kedua belah kaki kita mencecah lantai. Pergelangan tangan tidak menempel pada keyboard. Kedudukan layar komputer seeloknya diposisikan pada kedudukan di bawah garis pandangan biasa kita,

Kedudukan sebegini lebih mudah untuk kita memandangkan berbanding melihat lurus ke depan atau melihat ke atas.Secara tak langsung hal ini dapat mengurangkan stress pada mata dan melegakan lehar dan bahu.




2. Ubah Pencahayaan

Penting untuk memastkan pencahayaan yang baik di ruang kerja. Mata kita akan jadi lebih cepat penat kalau terlalu terang benderang ataupun terlalu suram.

Korang kenalah pandai-pandai ‘mengejasnya’ ya dan jangan biarkan cahayanya silau

Jika korang menggunakan lampu meja, elakkan cahayanya menghadap ke monitar atau muka korang secara langsung. Mata yang penat juga boleh mengundang sakit kepala.

3. Gunakan Font Besar

Bekerja berhadapan dengan layar komputer memang boleh membuatkan mata cepat penat. Apatah lagi, kalau saiz huruf yang digunakan ‘halus’ atau kecil.

Memperbesarkan saiz huruf boleh mencegah stress dan juga penat pada mata.Tak percaya, cubalah




4. Blue Light atau Sinar Biru

Terdedah pada sinar biru yang terdapat pada layar komputer boleh mengakibatkan mata letih, sakit kepala serta memberikan efek buruk kepada kualiti tidur kita.

Cara terbaik, korang boleh pasang filter anti silau pada monitor untuk menjaga tahap pencahayaan.




5. Jangan Lupa ‘Kedip-Kedip’ Mata!
Korang jangan lupa ‘kedip-kedip’kan mata korang supaya mata menjadi lebih relaks. Lakukannya setiap 20 minit, alih pandangan mata daripada menatap layar komputer selama 20 saat untuk melihat sesuatu objek yang jauh

Kalau dapat tengok, pokok-pokok menghijau lagi bagus supaya otot mata menjadi lebih segar dan dapat mengurangkan mata penat.

6. Pejamkan Mata

Kalau rasa masih tak okay lagi, apakata korang cuba cara nie pula. Pejamkan mata seketika setiap satu jam sekali supaya mata menjadi lebih relaks.

Tak pun, cuba berdiri dan berjalan-jalan di sekitar selama beberapa minit untuk merehatkan mata serta diri sendiri!




7. Tuam Mata dan Urut Perlahan

Cara nie selalu sis buat, gosok kedua belah telapak tangan selama beberapa minit untuk menghasilkan rasa panas, kemudian tekaplah kedua telapak tangan tu di atas mata yang tertutup.

Buat sampai mata rasa panas dari telapak tangan kita tu meresap. Selain itu, sis suka juga urut mata secara perlahan-lahan bagi mengatasi masalah mata letih nie.

Sis akan urut di sekitar kawasan mata dengan menggunakan ibu jari. Bermula dari kawasan dekat tulang hidung, bawah mata dan sekitar kening.

Kalau dah penat, matapun sakit segala kerja yang nak dibuat pun pasti tak jadi. Produktiviti kerja pun menurun dan fokus pun boleh hilang tau.So, better lah… rest kejap ok!






Itulah beberapa tips atau cara mengatasi mata letih akibat menatap layar komputer/gajet yang boleh korang lakukan pada setiap hari. 

Di samping itu, jangan lupa rehat dan tidur secukupnya serta amalkan pengambilan makanan yang sihat untuk menjaga kesihatan mata.

Sekian dulu. Jangan merayap time PKPB nie #staysafe ya!


Lurve,
Sis Anie Mohamed



Kredit Foto: Google







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://aniemohamed.blogspot.com/2020/10/7-cara-atasi-mata-letih-tengok-komputer.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengalaman Cara Mengatasi Masalah Hb Rendah Ketika Mengandung

Pengalaman Cara Mengatasi Masalah Hb Rendah Ketika Mengandung

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 75 hits
Pengalaman Cara Mengatasi Masalah HB Rendah Ketika MengandungPengalaman Cara Mengatasi Masalah HB Rendah Ketika Mengandung Permulaan kehamilan kedua saya dengan bacaan hemoglobin sewaktu 12 minggu ialah 12 4 g dL Ini pengalaman kedua hamil ...
4 Cara Elak Mata Pedih Semasa Potong Bawang

4 Cara Elak Mata Pedih Semasa Potong Bawang

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 101 hits
4 Cara Elak Mata Pedih Semasa Potong Bawang Paling tak suka bila potong bawang besar tu boleh menangis menahan nak habiskan potong atau kupas bawang tau Kenapa ye bila kita kupas bawang atau potong bawang besar atau bawang kecil mesti rasa ...
Bergelar Bapa Muda Tegar Timang Cahaya Mata Pertama Di Usia 19 Tahun

Bergelar Bapa Muda Tegar Timang Cahaya Mata Pertama Di Usia 19 Tahun

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 62 hits
Bergelar penyanyi di usia muda penyanyi kanak kanak Tegar Septian yang dahulu kisahnya pernah tular kini sudah berusia 19 tahun dan telah berkahwin Penyanyi yang popular dengan lagu Aku Yang Dulu Bukanlah Yang Sekarang itu bernikah pada 20 ...
Pasangan Mata Wang Gbp Usd 26 Oktober 2020 Laporan Cot Pemain Utama Keliru Pedagang Penurunan Harga Perlu Menutup Pada

Pasangan Mata Wang Gbp Usd 26 Oktober 2020 Laporan Cot Pemain Utama Keliru Pedagang Penurunan Harga Perlu Menutup Pada

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 84 hits
Pasangan mata wang GBP USD carta masa 1H Menurut carta masa setiap jam harga pasangan mata wang GBP USD melakukan pemulihan dari tahap pembetulan 127 2 pembalikan yang memihak kepada mata wang AS dan kesinambungan semula kejatuhan ke arah t...
Air Mata Seorang Ibu Orang Ramai Luluh Lihat Keadaan Ibunda Almarhum Pengiran Muda Azim

Air Mata Seorang Ibu Orang Ramai Luluh Lihat Keadaan Ibunda Almarhum Pengiran Muda Azim

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 381 hits
Allahu gambar ini benar benar membuat hati saya luluh Tiada apa yang mampu gambarkan kesedihan dan kehilangan lebih daripada seorang ibu yang kehilangan anak Itu antara kata kata diluahkan warganet sebaik melihat sekeping gambar Hajah Maria...
Hiburan Pelakon Niena Baharun Timang Cahaya Mata Kedua Perempuan

Hiburan Pelakon Niena Baharun Timang Cahaya Mata Kedua Perempuan

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 70 hits
Pelakon cantik Datin Niena Baharun dilaporkan telah selamat menimang cahaya mata kedua iaitu seorang bayi perempuan di sebuah pusat perubatan semalam Bayi perempuan itu difahamkan telah dilahirkan secara pembedahan pada jam 9 30 pagi dengan...
Ubat Sakit Mata Semula Jadi

Ubat Sakit Mata Semula Jadi

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 91 hits
Ubat Sakit Mata Semula jadi Adakah anda sering mengalami sakit mata atau mata merah biasanya disebabkan oleh jangkitan alergi mata kering kecederaan atau faktor lain yang boleh menyebabkan kerengsaan mata Mata bengkak adalah jenis sakit mat...
Power Mata Areez Berkurang

Power Mata Areez Berkurang

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 114 hits
Assallammualaikum06 10 2020 genap sebulan Areez menggunakan cermin mata Hari itu juga merupakan hari dia periksa untuk di Hospital Pakar Kanak kanak KL Alhamdulillah hasil pemeriksaan yang yang dilakukan power mata operation Areez berkurang...
Apa Rahsia Panjang Umur Sampai 100 Tahun Atok Ini Jawab Dia Merokok Setiap Hari

Jenazahnya Masih Utuh Dan Wangi Usai Dikubur 3 Tahun Lalu Ternyata Ini Amalan Almarhum Semasa Hidup

Dalam Iklan Nampak Macam Mata Dewi Bila Pakai Sendiri Mata Nampak Juling

Ogah Ditemani Ambil Buah Nangka Halim Fauzan Tewas Usai Jatuh Terpeleset

Kerepek Batang Pisang Kudapan Rare Zaman Sekarang

Wanita Dari Miri Sarawak Rela Tidur Di Jalanan Dari Berkongsi Bilik Di Singapura

Mt Umno Desak Gabenor Bank Negara Dan Ceo Kwsp Letak Jawatan Kerana Menyusahkan Rakyat

Urus Anak Seorang Diri Bagaimana Untuk Terus Gagah Bertahan



Resepi Kerepek Bayam Brazil Paling Rangup dan Tahan lama

Info Dan Sinopsis Drama Isteri Misteri TV3

Kisah Penyokong Flat Earth Cari Penghujung Bumi

Mengapa Lelaki Lebih Sukakan Wanita Bermata Besar

Kenapa Babi Sering Dijadikan Bentuk Tabung Duit


Cara Mudah Hilangkan Kesan Hangus Pada Seterika

Macam Mana Cara Nak Kesan Akaun Facebook Palsu

Jadual Dan Keputusan Kejohanan Pmgc 2020

Ragam Praktikum Beberapa Perubahan Poster Pengenalan Diri Di Agensi Anti Dadah Kebangsaan

Tak Punya Hati Pedagang Kaki Lima Ini Ditabrak Lari Sampai Dagangannya Kocar Kacir Di Jalan Raya

Habib Rizieq Terancam Penjara Fpi Beri Warning Demi Allah Kami Akan Mati Matian Membela