6 Tempat Menarik Di Kelantan Yang Wajib Dilawati



6 Tempat Menarik di Kelantan Yang Wajib Dilawati. Negeri Cik Siti Wan Kembang ini sangat menarik untuk dikunjungi, terutama jika Anda sudah terbiasa dengan suasana perkotaan. Di mana lagi Anda bisa menemukan keindahan panorama alam semulajadi selain di kawasan pedesaan?
6 Tempat Menarik di Kelantan Yang Wajib Dilawati Jika Anda mengunjungi negeri ini bersama keluarga, Anda akan merasakan suasana kehidupan masyarakat pedesaan yang sederhana dan saling dekat satu sama lain. Suasana ini sangat menyenangkan.
Jika Anda datang ke Kelantan, Anda pasti akan terpesona oleh keramahan penduduk setempat. Bahasa Kelantan sendiri memiliki keharmonisan yang terdengar indah di telinga. Apakah Anda ingin mengenal lebih banyak orang Kelantan?
Bagaimana jika Anda menghabiskan waktu liburan Anda dengan mengunjungi negeri ini? Ada banyak tempat menarik di Kelantan yang sayang untuk dilewatkan saat berada di sini. Kami telah menyusun daftar 53 tempat menarik di Kelantan yang pasti akan membuat Anda menyesal jika tidak mengunjunginya saat berada di sini.
1. Street Art, Kota Bharu
Masuklah ke lorong yang dihiasi dengan seni jalanan di Jalan Dato Pati, Bandar Kota Bharu, dan Anda akan terkejut dengan betapa kreatifnya mural-mural yang ada di sini.
Beberapa tema yang dapat Anda temui saat melihat karya seni ini adalah ‘impian’ dan ‘kebahagiaan’. Salah satu contoh mural yang menggambarkan perasaan ini adalah mural balon berwarna-warni yang terbang bebas di langit, motif bunga, dan banyak lagi.
Di beberapa sudut, terdapat juga lukisan yang menyampaikan pesan tentang isu-isu yang terjadi di negara-negara lain. Namun, yang paling menarik adalah mural permaidani yang melintang di lantai lorong Street Art ini. Lokasi ini benar-benar unik dan menarik untuk difoto.
Alamat: Jalan Dato Pati, Bandar Kota Bharu, 15000 Kota Bharu, Kelantan
2. Pasar Terapung Pulau Suri
Anda tidak perlu pergi ke Thailand untuk merasakan pengalaman berbelanja sambil dikelilingi oleh air di Pasar Terapung Pulau Suri, yang baru dibuka pada 17 September 2016.
Untuk mencapai pasar terapung ini, Anda perlu membayar biaya untuk naik perahu yang disediakan, berkisar antara RM3 hingga RM10 tergantung pada jenis perahu yang ditawarkan di Jeti Kuala Besar.
Terletak di Kampung Pulau Suri, selain berbelanja berbagai hidangan tradisional yang dijual di atas perahu dan perahu kecil, Anda juga dapat menikmati panorama indah di sekitar yang menenangkan jiwa.
Alamat: Pulau Suri, Tumpat, Kelantan
Jam Operasional: Sabtu (10.30 pagi – 12.30 siang)
Bayaran:
Perahu: RM2 Sekali Jalan Pulau: Dewasa RM5 | Anak-Anak RM2
3. Min House Camp
Min House Camp, sebuah destinasi yang takkan terlupakan, hanya beberapa kilometer dari bandar Kota Bharu. Di tengah-tengah keindahan alam semula jadi, dengan sungai yang mengalir tenang dan pemandangan hijau pepohonan, anda akan merasakan ketenangan dan kesegaran di Min House Camp.
Lokasi Min House Camp ini terletak di rimba hijau yang menjadi habitat bagi lebih dari 40 spesies burung, 20 spesies rama-rama, dan banyak lagi jenis haiwan lainnya. Ini menjadikan kawasan ini menarik untuk meneroka flora dan fauna yang kaya. Dalam harmoni dengan suasana hijau tersebut, penginapan dan kemudahan di kamp ini kebanyakannya dibina menggunakan bahan seperti buluh dan kayu.
Setelah berehat secukupnya, anda dapat menikmati pelbagai aktiviti menarik yang ditawarkan di sini. Anda boleh menyusuri sungai untuk melihat kelip-kelip, meluncur di atas air dengan kayak, mempelajari pertanian organik, memancing, mengunjungi mini petting zoo, dan banyak lagi.
Selain itu, Min House Camp juga menawarkan pelbagai aktiviti kebudayaan seperti kelas membuat kraf tangan, kelas memasak, permainan tradisional, dan pertunjukkan wayang kulit serta dikir barat.
Sebelum beristirahat pada malam hari, jangan lepaskan peluang untuk menikmati pemandangan matahari terbenam dan keindahan bulan yang menawan di waktu malam. Jika anda ingin mengemaskini pengalaman anda di Instagram, jangan risau, terdapat wifi percuma yang disediakan.
Salah satu alasan lagi untuk bercuti di sini adalah Min House Camp adalah destinasi yang mesra OKU (orang kurang upaya). Fasiliti yang mudah diakses dengan menggunakan kerusi roda disediakan untuk keselesaan mereka.
Alamat: Min House Camp, Lot 1287, Kampung Pulau, 16150 Kota Bharu, Kelantan
Bayaran: Bermula dari RM25 semalam, terdapat pelbagai pilihan penginapan yang sesuai dengan bajet anda.
4. Pantai Nami Bachok (Pantai Senok)
Merupakan sebuah destinasi yang menarik terletak di Kelantan. Pantai ini diilhamkan oleh keindahan lanskap Kepulauan Nami di Korea yang terkenal melalui filem Winter Sonata. Di Pantai Nami Bachok, anda akan menemui pemandangan yang menakjubkan yang memberikan rasa seolah-olah anda berada dalam dunia yang lain. Pokok-pokok ru yang tumbuh tinggi dan tersusun dengan indah, bersama-sama dengan angin yang sentiasa berhembus dari kawasan pantai, menciptakan ketenangan yang sukar digambarkan dengan kata-kata. Pasti tidak akan mengecewakan jika anda meluangkan masa untuk mengunjungi Pantai Nami Bachok atau Pantai Senok semasa melancong di Kota Bharu.
Sebagai makluman, waktu terbaik untuk melawat pantai ini adalah antara bulan April dan September, di mana anda boleh mengelakkan hari-hari hujan yang biasanya berlaku antara bulan November dan Februari.
Alamat: 16020 Kota Bharu, Kelantan
5. Air Terjun Jelawang di Kelantan
Adalah salah satu air terjun tertinggi di Malaysia dan Asia Tenggara. Kawasan ini terdiri daripada beberapa tingkat air terjun yang memberikan pemandangan yang menakjubkan. Sebahagian daripada air terjun ini tersembunyi daripada pandangan mata, kecuali jika anda mendaki ke bahagian atasnya.
Namun, pendakian ke air terjun ini boleh mencabar dan licin, dengan banyak cabaran semak dan rumpai. Oleh itu, disarankan agar anda mendapatkan panduan dan arahan dari Pejabat Taman sebelum memulakan pendakian. Jangan lupa untuk mendapatkan permit terlebih dahulu sebelum memasuki kawasan tersebut.
Pendakian bermula dengan menempuh perjalanan sekitar 2 kilometer atau sekitar 3 jam sehingga anda tiba di Kem Baha. Anda boleh memilih untuk bermalam di sini sebelum melanjutkan perjalanan ke air terjun pada waktu matahari terbit.
Setibanya di kawasan air terjun, anda akan menemui sebuah jambatan gantung yang membolehkan anda melintasinya dan mengambil gambar dengan latar belakang air terjun yang indah.
Alamat: Dabong Forest Reserve, Kelantan, 18200, Dabong, Kelantan
Bayaran:
– Bayaran masuk: RM2
– Bayaran untuk pendakian: RM5
6. Gunung Stong
Merupakan sebuah destinasi alam yang sangat diminati oleh para pencinta aktiviti mendaki. Keindahannya dan cabaran yang ditawarkannya, ditambah dengan kekayaan flora dan fauna yang terdapat di sana, menjadikannya sebagai pilihan utama para pendaki. Selain itu, terdapat juga Air Terjun Jelawang, salah satu air terjun bertingkat yang terkenal di Kelantan, berdekatan dengan Gunung Stong.
Gunung Stong mempunyai ketinggian puncak yang mencapai 1422 meter. Perjalanan menuju ke puncak memerlukan usaha dan ketekunan yang tinggi. Oleh itu, pendaki disarankan untuk bermalam di Kem Baha yang terletak pada ketinggian 466 meter. Perjalanan dari tempat meletak kereta ke Kem Baha mengambil masa kira-kira 2 jam.
Dari Kem Baha, perjalanan untuk mencapai puncak memakan masa kira-kira 3 jam. Apabila anda tiba di kawasan puncak, anda akan dapat menikmati pemandangan Laut China Selatan dan keindahan awan yang mendinginkan suasana.
Alamat: Gunung Stong, Dabong, Kelantan
Bayaran:
– Bayaran pendakian: RM5
– Air Terjun Gunung Jelawang: RM3
– Pondok Campsite: RM10 seorang semalam
– Tapak Perkhemahan: RM3 seorang


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/05/6-tempat-menarik-di-kelantan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
11 Tempat Menarik Di Terengganu Untuk Dikunjungi

11 Tempat Menarik Di Terengganu Untuk Dikunjungi

papar berkaitan - pada 30/5/2023 - jumlah : 144 hits
11 Tempat Menarik di Terengganu untuk Dikunjungi Jika anda berniat untuk berkunjung ke negeri Terengganu jangan lupa untuk singgah ke 11 tempat menarik ini 11 Tempat Menarik di Terengganu untuk Dikunjungi 1 Pulau Perhentian Pulau Perhentian...
10 Tempat Sarapan Menarik Di Selangor

10 Tempat Sarapan Menarik Di Selangor

papar berkaitan - pada 3/6/2023 - jumlah : 173 hits
Sebulan berhari Raya bersama Lemang dan Ketupang semestinya membuatkan anda merindui suasana bersarapan pagi dengan tenang dan santai Mari kita jejaki 10 tempat sarapan menarik di Selangor dengan masakan yang lazat dan sesuai dengan citaras...
Kelantan Struggling Says Hadi Indirectly Pinning Blame On Pm

Kelantan Struggling Says Hadi Indirectly Pinning Blame On Pm

papar berkaitan - pada 23/5/2023 - jumlah : 186 hits
PAS president Abdul Hadi Awang has blasted those who belittled PAS struggle and who have accused the party of not caring about the welfare of the people in Kelantan Without mentioning any names the PAS president appeared to blame Prime Mini...
Air Kelantan Official Sidesteps Queries On Rm10 000 Bonus For Board Members

Air Kelantan Official Sidesteps Queries On Rm10 000 Bonus For Board Members

papar berkaitan - pada 23/5/2023 - jumlah : 160 hits
Supply of clean water continues to be a problem in Kelantan with many tube wells being dug even in Kota Bharu to obtain water for daily use PETALING JAYA A top Air Kelantan Sdn Bhd official has sidestepped queries on a purported circular cl...
Exco Kelantan Jumpa Menteri Diingatkan Baiki Tatakelola Aksb

Exco Kelantan Jumpa Menteri Diingatkan Baiki Tatakelola Aksb

papar berkaitan - pada 24/5/2023 - jumlah : 104 hits
Malaysiakini Satu pertemuan diadakan di antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri Kelantan dalam usaha menyelesaikan masalah air di negeri itu Kelantan diwakili Exco Kerja Raya Infrastruktur dan Utiliti Kelantan Azami Mohd Nor dan kerajaan ...
Supply Air Keruh Pun Dpt Bonus Air Kelantan Didakwa Beri Saguhati Rm10k Pada Bod Sempena Raya

Supply Air Keruh Pun Dpt Bonus Air Kelantan Didakwa Beri Saguhati Rm10k Pada Bod Sempena Raya

papar berkaitan - pada 23/5/2023 - jumlah : 102 hits
Selain masalah air di Selangor masalah air keruh dan ketiadaan air di Kelantan juga sering menjadi topik perbualan hangat netizen di media sosial Memetik laporan dari Menteri Sumber Asli Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Nik Nazmi Nik Ahmad ...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom

Aktivis Gagal Rayu Mohon Cabar Keputusan Ag Tak Dakwa Muhammad Zamri Vinoth Dan Firdaus Wong

What Are The Chances That Anwar Will Honour His Promise To Raise The Salary Of Civil Servants

Is The Government Getting Paranoid About The Media

Bila Rakyat Kurang Faham Jangan Kata Lantaklah Ka Siong