6 Sebab Kenapa Jerung Takut Dengan Ikan Lumba Lumba


Jerung sering dianggap sebagai salah satu pemangsa paling berbahaya di lautan dalam, walaupun jerung berada dalam klasifikasi yang cukup berprestij, tetapi ada satu haiwan laut yang kebanyakan jerung lebih suka menghindarinya daripada bertembung dengan speseis ini; ia adalah ikan lumba-lumba bottlenose!


 


Kebanyakan orang mungkin melihat ikan lumba-lumba botol adalah sejenis haiwan mamalia laut yang sangat rendah hati, lembut dan mesra, tetapi fakta yang diketahui umum bahawa makhluk ini boleh menjadi agresif ketika mereka mahu pada waktu-waktu tertentu terutama ketika berkumpulan dalam jumlah besar, sering disebut polong.


Jerung amat mengetahui hal ini, bahkan pemangsa yang tinggal di lautan ini dapat menjadi mangsa kelakuan ganas lumba-lumba jika jerung bersendirian di sekitar kumpulan lumba-lumba.

Jerung dapat dikalahkan dengan mudah oleh ikan lumba-lumba dalam pertarungan satu lawan satu kerana ciri-ciri khusus yang terdapat pada ikan lumba-lumba.



Berikut 6 sebab kenapa ikan lumba-lumba menjadi igaun ngeri bagi jerung:




1. Lumba-Lumba Mempunyai Mobiliti Yang Lebih Baik
Sirip belakang lumba-lumba berorientasi menegak ditambah dengan fleksibiliti yang luar biasa memberikannya pergerakan yang sangat pantas. Secara perbandingan, ikan jerung mempunyai sirip belakang yang berorientasi mendatar dan hampir tidak fleksibel, yang menjadikannya sangat parah ketika berhadsapan dengan ikan lumba-lumba.



2. Muncungnya Sebagai Pemukul Berkuasa
Kelebihan lain yang dimiliki ikan lumba-lumba adalah muncungnya yang cukup kuat untuk digunakan sebagai senjata pemukul sangat berkuasa sekiranya sekumpulan ikan lumba-lumba perlu melindungi dirinya dari ikan jerung.


Ikan Lumba-lumba akan menggunakan muncungnya untuk mendaratkan pukulan yang baik di perut jerung hingga menyebabkan kerosakan dalaman atau insang jerung untuk menghalangnya bernafas sepenuhnya. Seperti yang anda jangkakan, hentaman ini boleh membawa maut kepada ikan jerung.





3.   Lumba-lumba Memburu berkumpulan
Walaupun seekor jerung secara fizikal lebih kuat daripada ikan lumba-lumba, ikan lumba-lumba selalu bergerak dalam kumpulan besar dan akan mempertahankan anggota kumpulan mereka jika diserang. Satu lawan satu seekor lumba-lumba mungkin tidak memiliki serangan yang baik, tetapi seekor jerung tidak dapat menahan serangan daripada kumpulan ikan lumba-lumba sendirian.

 

4.   Lumba-lumba Lebih Pintar

Bukan ikan jerung yang membuatnya sangat sukar pada lumba-lumba, tetapi ikan lumba-lumba adalah antara makhluk paling pintar di lautan. Apabila berkaitan dengan taktik, jerung akan selalu kalah.

 


5.   Orcas Merupakan Keluarga Dolphin

Orcas diketahui memakan ikan jerung putih yang hebat jika setiap kali makanan berkurangan.  Orcas boleh dikatakan sebagai pemangsa puncak yang sebenar di perairan.

 

6.   Lumba-lumba Lebih Pantas

Walaupun sudah memiliki mobiliti yang lebih tinggi serta otak yang lebih besar daripada ikan jerung, ikan lumba-lumba juga memiliki kelebihan kepantasan di dalam air daripada ikan jerung yang akan berusaha memburu mereka. Ini memberi kelebihan kepada lumba-lumba mengatasi jerung melalui bilangan yang banyak.
Banyak jerung cukup bernasib baik jika ia memilih untuk melarikan diri sahaja dari pergaduhan ketika ia menyedari bahawa nyawanya berada dalam bahaya, tetapi jika jerung cukup berani untuk bertahan, ketahuilah bahawa ikan lumba-lumba akan membuktikan mengapa ia makhluk yang dominan di lautan. [brainberries.co/ labroots.com]




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.orangmuo.my/2021/02/6-sebab-kenapa-jerung-takut-dengan-ikan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Ikan Bilis Ikan Selayang Dan Ikan Jerung Di Terengganu

Kisah Ikan Bilis Ikan Selayang Dan Ikan Jerung Di Terengganu

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 233 hits
Raja Kamarul berkata sejak tahun lepas beliau telah meminta penjelasan terhadap berita yang bertiup kencang TDM Berhad sebuah syarikat tersenarai di Bursa Saham Malaysia yang tidak mengemukakan penyata tahunan untuk tiga tahun berturut turu...
Jual Rm10 Sebungkus Pelanggan Dari Kalangan Penduduk Kampung Penjual Ikan Laga Jual Air Ketum Ditahan Polis

Jual Rm10 Sebungkus Pelanggan Dari Kalangan Penduduk Kampung Penjual Ikan Laga Jual Air Ketum Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 464 hits
Jual RM10 sebungkus pelanggan dari kalangan penduduk kampung Penjual ikan laga jual air ketum ditahan polisTertarik dengan hasil penjualan air ketum mendorong seorang penjual ikan laga untuk melakukan pekerjaan sampingan itu di Kampung Chab...
Rasuah Busuk Ikan Mula Di Kepala

Rasuah Busuk Ikan Mula Di Kepala

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 140 hits
Sementara itu Fitch Solutions telah menyemak semula ramalan pertumbuhan KDNK 2021 menjadi 10 0 daripada 11 5 sebelumnya Pekerjaan dan gaji cenderung sekali lagi berada di bawah tekanan yang kuat kali ini dengan ruang lingkup sokongan fiskal...
Nelayan Aceh Tewas Diterkam Saat Mencari Ikan Di Pulau Habitat Buaya

Nelayan Aceh Tewas Diterkam Saat Mencari Ikan Di Pulau Habitat Buaya

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 174 hits
Kepala Balai Konservasi Sumber Daya Alam Aceh Agus Arianto mengatakan nelayan asal Pulau Banyak Barat Kabupaten Aceh Singkil diterkam buaya karena berenang mencari ikan dan teripang ke lokasi habitat buaya
Pintu Air Karet Pasar Ikan Dan Sunter Hulu Berstatus Siaga

Pintu Air Karet Pasar Ikan Dan Sunter Hulu Berstatus Siaga

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 157 hits
Sedangkan terdapat juga beberapa pintu air yang masih berstatus waspada salah satunya adalah Pintu Air Manggarai Tercatat tinggi muka air di Pintu Air Manggarai mencapai 830 centimeter dengan kondisi gerimis
Peniaga Bergerak Jual Ikan Segar Harga Murah Kepada Golongan Memerlukan

Peniaga Bergerak Jual Ikan Segar Harga Murah Kepada Golongan Memerlukan

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 262 hits
Golongan B40 di Lembah Klang boleh membeli ikan pada harga murah dengan Kiki Fish Market Penduduk sekitar Desa Melawati memilih ikan ikan segar yang ditawarkan Kiki Fish Market di Klang Gate Hulu Klang Jika dua dekad lalu ikan kembung diang...
Ikan Keli Jijik

Ikan Keli Jijik

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 183 hits
MetroAmir MamatMELAKA Menjijikkan apabila sebuah syarikat penternakan ikan keli di Masjid Tanah di sini memberikan bangkai ayam telur tembelang serta darah ayam sebagai makanan ternakan itu Kerja gila pengusaha kolam berkenaan sejak lebih 1...
Pet Expo Midvalley 2024

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Bolehkah Berbuka Puasa Karena Merasa Pusing

Flexibility In Business Operations

Aktiviti Kunjungan Hormat Grt Dan Ppim Ke Atas Tun M Ppim 20 05 2024

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Bacaan Rukuk Cara Rukuk Yang Afdhal

Nyoman Paul Mundur Perlahan Chord