6 Manfaat Bedak Sejuk Untuk Muka Dan Sebab Kenapa Bedak Sejuk Sangat Berkesan


6 Manfaat Bedak Sejuk Untuk Muka dan Sebab Kenapa Bedak Sejuk Sangat Berkesan 10 Bagus atau tidak bedak sejuk? Kepada sesiapa yang mempuyai masalah kulit muka mesti pernah terfikir ubat apa yang patut diguna untuk merawatnya. Tetapi pernah terlintas tak untuk cuba gunakan bedak sejuk sebagai kaedah untuk membasmi masalah kulit?
Bedak sejuk ini telah lama dicipta oleh nenek moyang kita dahulu kala yang mampu merawat sesetengah kulit remaja atau orang dewasa yang rosak. Mari kita terokai tentang khasiat daripada bedak sejuk ini.
Apa Itu Bedak Sejuk 6 Manfaat Bedak Sejuk Untuk Muka dan Sebab Kenapa Bedak Sejuk Sangat Berkesan 11 Bedak sejuk adalah salah satu cara rawatan kulit secara tradisional yang diamalkan oleh nenek moyang kita sejak dahulu lagi. Bahan utama dalam pembuatan bedak ini adalah beras. Bedak sejuk berbentuk tiga segi seperti piramid, berwarna putih, bersaiz kecil, bertekstur lembut dan mudah hancur.
Bedak sejuk juga lazimnya dibuat dalam bentuk biji-biji tetapi ada juga dalam bentuk serbuk yang dilarutkan dengan air lalu disapukan pada badan, terutamanya bahagian muka sebagai pupur muka. Tujuan utama penggunaan bedak ini ialah menyejukkan badan, melicinkan kulit, mengurangkan minyak pada muka dan justeru membasmi jerawat, serta menanggalkan sel kulit.
Cara Buat Bedak Sejuk Tradisional Secara asasnya bedak sejuk ini menggunakan bahan yang simple dan mudah sahaja untuk dibuat, tetapi masa yang diambil juga cukup membosankan kepada para pembuat. Akan tetapi ramai yang lebih gemar membeli kerana harganya tidaklah terlalu tinggi. Namun dengan masa yang agak lama ianya bukanlah penghalang kepada generasi nenek moyang kita untuk membuatnya. Disini dikongsikan bagaimana cara aslinya membuat bedak tersebut:
Cara buat bedak sejuk
Beras berkualiti tinggi yang diperap selama 6 bulan – 1 tahun, kemudiannya dikisar/diramas sehingga hancur menghasilkan campuran air dan tepung yang pekat. Semasa tempoh pemerapan, air rendaman perlu kerap diganti untuk mengelakkan beras berbau hapak/busuk. Dikatakan rahsia bedak sejuk yang baik adalah semakin lama ia diperam semakin bagus kualitinya. Beras yang direndam lama akan menjadi reput dan halus membuatkan ia mudah untuk diramas/dikisar menjadi tepung. Setelah itu, ia akan ditapis menggunakan kain putih atau penapis untuk memastikan semua air telah keluar dan tepung menjadi kering. Akhirnya, tepung yang kering tadi akan dicampurkan sedikit air dan dititik menggunakan daun pisang dan dijemurkan di bawah matahari sehinggalah menjadi bedak sejuk. Ini adalah cara tradisional, jadi tiada bahan awet tambahan atau bahan kimia yang digunakan.
Cara Memakai Bedak Sejuk Dengan Betul 6 Manfaat Bedak Sejuk Untuk Muka dan Sebab Kenapa Bedak Sejuk Sangat Berkesan 12 Pada zaman dahulu, nenek moyang kita akan membuat serta memproses secara sendiri produk ini. Jika anda kurang pasti cara pakai bedak sejuk, mudah sahaja. Anda cuma perlu menghancurkan ia menjadi serbuk sebelum menyapukan dan meratakan ia di kulit muka dengan cara lembut.
Konklusinya, wujud banyak manfaat yang ditawarkan oleh bedak ini kepada kulit wajah mengikut kepercayaan orang lama tetapi kajian lanjutan masih perlu dijalankan kerana bedak itu sendiri ada risiko kesihatan yang termasuk boleh menyebabkan kanser. Berikut adalah
Sebab Bedak Sejuk Bagus Pada Muka 6 Manfaat Bedak Sejuk Untuk Muka dan Sebab Kenapa Bedak Sejuk Sangat Berkesan 13 Kenapa bedak sejuk ini bagus untuk kulit muka? Kerana proses pembuatan yang tidak menggunakan bahan awet tambahan atau bahan kimia. Proses pembuatan bedak sejuk cara tradisional memang kelihatan mudah tetapi sebenarnya jika ia dibuat dengan cara tradisional dan teliti, ia adalah proses yang rumit.
Bedak sejuk juga mengandungi 16 amino acid dan amino acid yang tinggi adalah glutamic acid yang berfungsi untuk memberi kelembapan kepada kulit. Fungsi utama amino acids mengekalkan kelembapan kulit dan menghaluskan tekstur kulit untuk kelihatan anjal dan lembut.
Manfaat Kegunaan Bedak Sejuk Secara Menyeluruh Manfaat bedak sejuk ini banyak sangat di turuti dan ianya masih diamalkan oleh golongan remaja dan juga warga berusia pada masa kini.
Ada sebab kenapa bedak sejuk ini telah lama digunakan, ia dikatakan akan membawa manfaat bukan sahaja kepada muka tapi pada kulit yang berpenyakit seperti chicken pox juga mampu merawatnya. Berikut manfaat daripada bedak sejuk pada kulit kita:
Manfaat Fakta1. Melembapkan KulitBedak sejuk berfungsi sebagai pelembap kulit. Jika digunakan, kulit akan nampak lebih segar dan berseri. Kulit yang kering akan menyebabkan wajah nampak tua dan kusam.2. Mengecilkan saiz pori-poriDengan pemakaian bedak sejuk juga dapat mengecilkan saiz pori-pori di wajah. Hasilnya tekstur kulit akan nampak lebih gebu, licin dan cantik. Wajah anda turut kelihatan awet muda.3. Menegangkan kulit wajahTidak hanya itu, anda yang sedang mengalami proses penuaan dengan kedutan dan kerutan yang banyak mungkin boleh menegangkan kembali kulit muka dengan menggunakan bedak ini.4. Menyelesaikan masalah jerawatPunca munculnya jerawat pada kulit muka anda ialah liang pori tersumbat angkara minyak. Maka masalah jerawat akan selesai di samping mampu mengurangkan komedo hitam (blackhead) atau putih (whitehead) dari terus membelenggu dengan menggunakan bedak sejuk.5. Mencerahkan tona warna kulitAnda boleh cuba gunakan bedak sejuk untuk mencerahkan tona warna kulit. Ia turut dapat memudarkan parut-parut jerawat.6.Menyejukkan dan menyegarkan kulitKandungan utama bedak sejuk ialah beras. Ada juga yang menggunakan tanah liat putih. Kesemua ini berfungsi untuk menyejukkan dan menyegarkan wajah. Itulah sebabnya ketika menyapu bedak sejuk, wajah akan terasa nyaman. Soalan FAQs Berkaitan Bedak Sejuk 1. Bolehkah pakai bedak sejuk setiap hari? Boleh tidak ada masalah boleh pakai setiap hari waktu siang dan malam.
2. Bagaimana cara pakai bedak sejuk untuk hilangkan jerawat? Pakai bedak sejuk dimuka dan lebihkan jumlah bedak sejuk di bahagian yang ada jerawat timbul.
3. Berapa lama perlu pakai bedak sejuk? Tiada tempoh minimum atau maksimum untuk pakai anda boleh pakai lama mana pun, sangat sesuai jika dipakai ketika tidur malam hari.
4. Dimanakah boleh dapatkan bedak sejuk? Bedak ini boleh didapati di kedai kedai ubatan tardisional melayu, pasar pasar malam, pasar pasar sehari, farmasi malahan ada juga yang menjual secara online sekarang.
5. Apakah cara melarutkan bedak sejuk? Cara pakai bedak sejuk ini sangatlah mudah. Ambil beberapa biji bedak sejuk letak di atas tapak tangan mengikut sesuai dengan kegunaan di muka anda kemudian masukkan sedikit air untuk larutkannya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/01/bedak-sejuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terima Atau Tidak Ikut Dia Lah Bukan Boleh Layan Sangat Hadi Awang Ni

Terima Atau Tidak Ikut Dia Lah Bukan Boleh Layan Sangat Hadi Awang Ni

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 70 hits
Ada lebai berbangga bercerita Hadi tak mahu terima kedatangan DS Anwar untuk menziarahinya yang sakit Katanya DS Anwar berbohong sebab di status DS Anwar dinyatakan tak dapat bertemu Hadi sebab baru habis rawatan dan perlu berehat Aku tak t...
Amarah Kepada Suami Yang Sangat Penting Diri Sendiri

Amarah Kepada Suami Yang Sangat Penting Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 167 hits
Izinkan aku untuk melepaskan amarah kepada seorang suami orang yang aku pun tak kenal tapi kisahnya sampai sekarang membikin hati aku sebagai seorang isteri terasa sangat sangat Suaminya sangat pentingkan diri sendiri Tidak fikir panjang de...
Hujan Sangat Lebat Berterusan Tahap Bahaya Di Rompin

Hujan Sangat Lebat Berterusan Tahap Bahaya Di Rompin

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 96 hits
JABATAN Meteorologi meramalkan hujan sangat lebat berterusan tahap bahaya berlaku di Rompin Pahang bermula hari ini hingga esok Jabatan itu turut mengeluarkan amaran hujan lebat berterusan tahap buruk diramalkan berlaku hingga Isnin melib
Ekspresi Over Sangat 7 Pelakon Ini Dipilih Sebagai Pelakon Filem Teruk Pada 2023

Ekspresi Over Sangat 7 Pelakon Ini Dipilih Sebagai Pelakon Filem Teruk Pada 2023

papar berkaitan - pada 7/1/2024 - jumlah : 126 hits
Pada tahun 2023 penonton telah disajikan dengan pelbagai filem Korea yang menarik ARTIKEL BERKAITAN Namun menurut Anugerah Sanddalki ke 7 yang dianjurkan oleh media Sports Kyunghang 7 pelakon Korea ini telah dipilih sebagai pelakon filem te...
Apa Yang Kecoh Sangat Dia Bukan Saingan Saya Fathia Latiff Hairan Netizen Ambil Kisah Isu Faceshaming Zahirah Macwilson

Apa Yang Kecoh Sangat Dia Bukan Saingan Saya Fathia Latiff Hairan Netizen Ambil Kisah Isu Faceshaming Zahirah Macwilson

papar berkaitan - pada 9/1/2024 - jumlah : 102 hits
Tular di media sosial sejak semalam apabila pelakon Fathia Latiff ada mengeluarkan kenyataan memerli pelakon Zahirah MacWilson di Instagram Live baru baru ini Gara gara kenyataannya itu aktres itu dikecam hebat oleh netizen di media sosial ...
Langkah Dubai Nampak Sangat Pas Paling Terdesak

Langkah Dubai Nampak Sangat Pas Paling Terdesak

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 73 hits
SITI NUR ZAWANIDalam komplot Langkah Dubai untuk merampas Putrajaya Pas dilihat paling terdesak mahu menjadi kerajaan kata Pengarah Komunikasi AMANAH Khalid Samad Ini kerana kata Khalid yang juga bekas Ahli Parlimen Shah Alam parti itu yang...
Hiburan Kau Aniaya Tyzo Dari Awal Jahat Sangat Nak Masuk Abpbh Tahun Depan Tak Ada Pesaing Dj Anne Selangor Fm

Hiburan Kau Aniaya Tyzo Dari Awal Jahat Sangat Nak Masuk Abpbh Tahun Depan Tak Ada Pesaing Dj Anne Selangor Fm

papar berkaitan - pada 13/1/2024 - jumlah : 217 hits
Susulan daripada penamatan kontrak penyampai radio Suria FM Tyzo oleh pengurus besar syarikat radio tersebut iaitu DJ Lin muncul pula beberapa kenyataan daripada penyampai radio stesen lain berkenaan isu tersebut Berikutan pendedahan itu ne...
Dorang Sangat Serasi Gelagat Mesra Han Sohee Park Seojoon Raih Perhatian Netizen

Dorang Sangat Serasi Gelagat Mesra Han Sohee Park Seojoon Raih Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 12/1/2024 - jumlah : 107 hits
Suka betul tengok hubungan selebriti bahagia macam ni ARTIKEL BERKAITAN Semasa majlis makan malam untuk meraikan tamatnya penggambaran drama Gyeoseong Creature Park Seo joon dilihat bermain dart sambil diperhatikan Han So hee Apa yang menar...
Sangat Komited Teruskan Lakonan Walaupun Cedera Pengarah Gyeongseong Creature Puji Semangat Han Sohee

Sangat Komited Teruskan Lakonan Walaupun Cedera Pengarah Gyeongseong Creature Puji Semangat Han Sohee

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 67 hits
Pengarah Gyeongseong Creature mengimbau peristiwa ngeri semasa penggambaran drama itu ARTIKEL BERKAITAN Mengimbas kejadian itu Pengarah Jeong Dong yoon berkongsi Kejadian itu berlaku apabila ada adegan di mana Han So hee diikat dengan ranta...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni