6 Cara Anda Membazirkan Wang Tanpa Sedar




Anda tidak akan membiarkan paip bilik mandi bocor, bukan? Jadi mengapa anda membiarkan tabiat pembaziran wang ini terus berlaku tanpa menutup kebocoran itu? Jom Abam Kie bercerita pasal 6 perbelanjaan yang bakal menghabiskan banyak wang daripada yang anda sedar.
1. Menggunakan pelan telefon bimbit lama


Anda mungkin tidak menaik taraf telefon anda dalam beberapa tahun kerana ia berfungsi dengan baik, tetapi itu tidak bermakna anda tidak perlu melihat pelan telefon anda untuk memastikan ia tetap sesuai dengan keperluan anda.
Setiap kali kontrak anda berakhir, anda perlu meninjau untuk tawaran yang lebih baik.

Pelan telefon anda harus datang dengan sejumlah data percuma dan minit panggilan, tetapi jika penggunaan data dan panggilan anda melebihi kos bulanan sehingga menyebabkan anda perlu membayar lebih, maka itu bukan rancangan yang paling kos efektif untuk anda.

Bercakap kepada pembekal perkhidmatan anda untuk menyemak purata penggunaan bulanan anda dan bertukar kepada pelan yang bersesuaian dengan penggunaan anda.

Sebagai contoh, jika anda menggunakan lebih banyak data daripada minit panggilan, jadi seharusnya anda mencari pelan yang menyediakan lebih banyak data.

Dengan beberapa syarikat bersaing untuk perniagaan, anda sepatutnya dapat mencari pelan yang sesuai dengan bajet dan keperluan anda dengan lebih baik.

2. Menggunakan pelan jalur lebar lama

Begitu juga dengan pelan jalur lebar untuk melayari internet di rumah anda.

Sekiranya anda masih berada dalam kontrak lama, anda mungkin telah membayar lebih untuk kelajuan yang lebih perlahan, jadi pastikan anda mendapat tawaran terbaik sebaik sahaja kontrak anda berakhir.

Anda juga boleh menghubungi pembekal semasa anda untuk meminta tawaran yang lebih baik untuk mengekalkan anda sebagai pelanggan mereka.

Sesetengah pembekal menawarkan pakej yang lebih murah jika anda menggabungkan perkhidmatan jalur lebar dan telefon bimbit anda bersama-sama, jadi anda perlu melakukan penyelidikan untuk melihat apakah itu berfungsi untuk anda.

Walaupun internet adalah tempat yang bagus untuk belajar, bersosial dan bersenang-senang, ia juga boleh datang dengan beberapa bahaya.

Bantu anak-anak anda selamat dengan mengajar mereka kemahiran yang betul.

3. Membayar yuran tahunan kad kredit

Bank akan sering mengenakan yuran tahunan jika anda ingin menggunakan kad kredit mereka tetapi anda boleh dengan mudah mendapatkan pengecualian ini hanya dengan memanggil dan meminta pengecualian bayaran.
Sekiranya bank enggan mengetepikan yuran, ini mungkin peluang yang baik untuk membatalkan kad itu dan mencari yang baru dengan bank lain.

Kad kredit baru sering datang dengan hadiah promosi yang boleh anda nikmati seperti rebat atau bagasi percuma.

Jadi anda seharusnya membatalkan kad ini juga jika bank tidak mengetepikan yuran tahunan.
4. Membayar perkhidmatan yang anda tidak gunakan


Penyebab terbesar adalah gimnasium. Ramai orang mendaftar pada permulaan tahun apabila kesungguhan mereka untuk menjadi lebih sihat adalah yang paling kuat. Kemudian Mac datang dan semua azam hilang, bersama-sama dengan yuran yang anda bayar. 

Lakukan audit semua yuran keahlian bulanan yang anda bayar dan jujur kepada diri sendiri tentang apa yang anda benar-benar perlukan dan apa yang tidak anda gunakan sepenuhnya. Sebagai contoh, anda mungkin menggunakan Spotify setiap hari tetapi anda tidak berada di rumah sepanjang hari untuk menikmati perkhidmatan Astro anda.

5. Membeli makanan yang anda tidak makan

Kira-kira satu pertiga daripada semua makanan yang dihasilkan di dunia, atau 1.3 bilion tan, hilang atau terbuang setiap tahun.

Kita merasa bersalah membuang makanan itu apabila kita membeli lebih banyak daripada yang kita makan, sama ada dengan membeli bahagian-bahagian besar yang tidak dapat dihabiskan, atau membeli bahan bahan makanan dalam kuantiti yang banyak dan akhirnya menjadi buruk dan dibuang begitu sahaja.

Oleh itu, adalah kebiasaan yang baik untuk membeli hanya apa yang anda perlukan dan kemudian menggunakan semua yang anda beli itu.

6. Membeli secawan kopi mahal setiap hari

Pasti, anda perlukan kafein anda pada waktu pagi untuk berfungsi.

Walau bagaimanapun, berbelanja lebih daripada RM5 setiap hari di kafe hipster terkini adalah satu tindakan yang kurang bijak. Anda mungkin ingin mengurangkan hanya dua atau tiga cawan kopi seminggu, dan membuat secawan kopi di pantri pejabat untuk sepanjang tahun.

Penjimatan hanya RM10 seminggu boleh bertambah sehingga lebih dari RM500 setahun!

Anda boleh membuat kopi secara konsisten dan lebih baik jika anda mematuhi peraturan ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.zukidin.com/2019/01/6-cara-anda-membazirkan-wang-tanpa-sedar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mantap Tanam Kesum Tanpa Tanah Tak Perlu Risau Tak Bersiram

Cara Mantap Tanam Kesum Tanpa Tanah Tak Perlu Risau Tak Bersiram

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 251 hits
Wah dapat idea dari facebook sekejap tadi cara nak tanam kesum tanpa tanah Cara ini yang bagus sangat sangat adalah kerana tak perlu nak di siram setiap kali Biarkan saja ia akan tumbuh membesar dengan sihat dan sedia untuk di gunakan bila ...
Ibu Ini Kongsi Cara Berkesan Tak Mahu Bagi Anak Makanan Rapu Berkesan Kalau Betul Disiplin

Ibu Ini Kongsi Cara Berkesan Tak Mahu Bagi Anak Makanan Rapu Berkesan Kalau Betul Disiplin

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 972 hits
Konsep makanan rapu adalah sebagai kudapan Tapi disebabkan makanan ini diambil untuk isi perut inilah yang menyebabkan ketagihan Kenapa ketagihan Kerana bahan didalamnya Jadi macam mana nak buat kalau anak memang tak nak makan sebab sukakan...
Mesti Ramai Tidak Tahu Cara Wanita Isi Minyak Kereta Lagi Banyak Dari Cara Lelaki Yang Cuma Ada 4 Langkah

Mesti Ramai Tidak Tahu Cara Wanita Isi Minyak Kereta Lagi Banyak Dari Cara Lelaki Yang Cuma Ada 4 Langkah

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 663 hits
Cuba anda perhatikan tabiat anda setiap kali mengisi minyak kereta Tidak kira lah sama ada anda ni lelaki atau wanita Kalau ikutkan ada perbezaan cara lelaki dan wanita ketika isi minyak kereta Anda tak percaya Cuba lihat perbezaan ketara n...
Begini Cara Yang Aman Dalam Membersihkan Kotoran Telinga

Begini Cara Yang Aman Dalam Membersihkan Kotoran Telinga

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 185 hits
Membersihkan telinga memang merupakan sebuah kegiatan yang menimbulkan kenikmatan tiada tara hingga bikin mata merem melek Karena rasa nyaman yang ditimbulkannya ini banyak orang yang sangat sering membersihkan telinganya beberapa hari seka...
Cara Paling Mudah Atasi Bau Keringat

Cara Paling Mudah Atasi Bau Keringat

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 345 hits
Aktivitas tubuh yang terlalu tinggi sering kali menjadi pemicu tubuh menghasilkan keringat Meski berkeringat itu sehat namun jika keringat yang berlebih apalagi berbau dapat menjadi penanda bahwa tubuh tidak dalam kondisi bersih Keringat se...
Cara Murah Ibu Boleh Buat Rawatan Facial Di Rumah Untuk Cantik Rileks Media

Cara Murah Ibu Boleh Buat Rawatan Facial Di Rumah Untuk Cantik Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 425 hits
Penjagaan wajah yang rapi dan teratur adalah kunci kepada memiliki kulit wajah yang licin dan bersinar Umumnya wanita akan mendapatkan khidmat di spa kecantikan untuk merawat wajah agar kekal cantik dan sihat Namun semua itu memerlukan kos ...
7 Cara Mudah Untuk Kurus

7 Cara Mudah Untuk Kurus

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 292 hits
7 Cara mudah untuk kurus Senang ke kalau nak kuruskan badan Ada sesetengah orang mudah kurus dan mudah pula gemuk Ada sesetengahnya pula cepat gemuk dan susah nak kuruskan badan Macam mana nih Lagipun jika badan kurus mudah untuk kita melak...
Hibah Tabung Haji 2019 Anda Tetap Akan Dapat Dan Bagaimana Cara Kira

Hibah Tabung Haji 2019 Anda Tetap Akan Dapat Dan Bagaimana Cara Kira

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 1061 hits
Hibah Tabung Haji 2019 Anda Tetap Akan Dapat dan Bagaimana Cara Kira kiraan yang betul dan tepat Jikalau sebelum ini ada cakap cakap yang mengatakan ramai yang tutup akaun tabung haji gara gara skandal demi skandal melanda tabungan orang Is...
Psi Blusukan Jadi Cara Ampuh Memperkenalkan Partai

Psi Blusukan Jadi Cara Ampuh Memperkenalkan Partai

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 172 hits
Dengan blusukan langsung ke warga dia mengungkapkan PSI bisa menyempatkan diri untuk berkenalan langsung dengan warga Kedikenalan saat ini memang masih menjadi hal yang PSI ingin terus kejar
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City