5945 Pakar Sifatkan Pelalian Covid 19 Vaksin Ujikaji


 

KUALA LUMPUR – Seorang pakar perubatan menyifatkan pelalian  Covid-19 sebagai ‘vaksin ujikaji’ yang memberi tekanan besar kepada kebanyakan rakyat ketika ini .
Dr. Norshinah Kamarudin yang juga Ahli Endokrinologi berkata, suntikan pelalian itu telah menjadi dilema kepada pekerja apabila majikan memaksa agar mereka mengambil vaksin.
Katanya, perkara itu amat menyedihkan dan ia boleh memberi tekanan kepada sesiapa sahaja yang berdepan dengan situasi sama.
“Tidak ada analisis ataupun mana-mana program di dalam televisyen yang menyebut mengenai analisis risiko. Ia wajar dibuat sebelum suntikan secara besar-besaran dilakukan.
“Analisis risiko juga perlu dibuat berdasarkan faktor demografi, geografi, ekonomi, agama dan sosial dalam negara ini.
“Analisis risiko ini juga perlu dibuat mengikut kumpulan umur dan komobid. Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) juga meletakkan tekanan besar ke atas ibu bapa, pelajar dan guru (apabila diarah untuk mengambil vaksin),” katanya.
Beliau berkata demikian ketika menjadi panelis dalam program bertajuk Isu Paksaan dan Keselamatan Vaksin Buatan Baru Covid-19 anjuran Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), hari ini.
Norshinah berkata, ibu bapa pula menanggung dilema apabila anak-anak mereka digesa supaya menerima suntikan pelalian sekiranya mahu hadir ke sekolah.
“Kalau tak setuju sebab enggan ambil risiko atau sebab lain, dia menghadapi diskriminasi oleh sekolah, kolej, pentadbir, kementerian dan hilang hak belajar seperti dulu. Ibubapa juga yang susah. Di mana letak adilnya,” ujarnya.
Dalam pada itu beliau berkata, statistik yang dikeluarkan oleh KKM setiap hari tidak memberikan apa-apa nilai tambah atau penyelesaian kepada individu daripada perspektif kesihatan diri mereka.
Sebaliknya, perkara yang perlu ditekankan oleh pihak berkenaan adalah bagaimana untuk menguatkan lagi sistem ketahanan badan seseorang agar tidak dijangkiti wabak itu.
Katanya, perkara tersebut jarang sekali ditekankan sebaliknya, perkara yang sering diulang-ulang adalah dengan menumpukan perhatian kepada faktor luaran seperti pemakaian pelitup muka, face shield, penjarakan fizikal dan larangan bersalam.
“Statistik itu tidak memberikan apa-apa pun penyelesaian kepada seseorang. Jadi penilaian semula mengenai perkara ini harus dilakukan.
“Kami syorkan kepada pihak berwajib seperti Majlis Agama Negeri, Majlis Fatwa, MOSTI, KKM, Kementerian Pendidikan Malaysia untuk mempelawa dan mendengar hujah dan data dari pihak yang ada pandangan sahih, hujah yang bernas atau fakta yang berbeza dari apa yang dibentangkan oleh saintis-saintis atau penjawat-penjawat dalam kementerian.
“Contohnya agamawan, pakar, saintis, penyelidik, pendidik, iaitu mereka yang tidak ada apa-apa kepentingan jawatan dalam kerajaan, tiada apa-apa kepentingan komersial untuk mengemukakan hujah dan pandangan mereka.
“Maka barulah keputusan yang adil, rasional, seimbang dapat dirumuskan daripada semua yang terlibat,” katanya. – MalaysiaGazette


Artikel oleh: Malaysia Gazette
PAKAR SIFATKAN PELALIAN COVID-19 'VAKSIN UJIKAJI'

https://malaysiagazette.com/2021/09/21/pakar-sifatkan-pelalian-covid-19-vaksin-ujikaji/


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2021/09/5945-pakar-sifatkan-pelalian-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Vaksin Covid 19 81 8 Peratus Populasi Dewasa Lengkap Dos

Vaksin Covid 19 81 8 Peratus Populasi Dewasa Lengkap Dos

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 212 hits
81 8 peratus populasi dewasa dalam negara telah lengkapkan vaksinasi mereka sekali gus menyaksikan sasaran untuk capai imuniti kelompok semakin hampir SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWA...
Vaksin Covid 19 14 Agamawan Tolak Vaksin Atas Faktor Kesihatan

Vaksin Covid 19 14 Agamawan Tolak Vaksin Atas Faktor Kesihatan

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 214 hits
Sebilangan besar golongan agamawan dan azatizah di Pulau Pinang sudah menerima suntikan vaksin COVID 19 Mufti Pulau Pinang Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor berkata setakat ini hanya 14 individu dalam kalangan agamawan di negeri itu tid...
Vaksinasi Covid 19 Tembus 68 Persen Wali Kota Cirebon Minta Tambah Pasokan Vaksin

Vaksinasi Covid 19 Tembus 68 Persen Wali Kota Cirebon Minta Tambah Pasokan Vaksin

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 175 hits
Pemerintah Kota Cirebon terus menggenjot angka vaksinasi di wilayahnya saat ini vaksinasi menyentuh angka 68 persen Untuk terus meningkatkan masyarakat penerima vaksin Wali Kota Cirebon Nashrudin Azis
5948 Sidang Media Isu Paksaan Dan Keselamatan Vaksin Buatan Baharu Covid 19 Gpmc Media 21 09 2021

5948 Sidang Media Isu Paksaan Dan Keselamatan Vaksin Buatan Baharu Covid 19 Gpmc Media 21 09 2021

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 209 hits
SIDANG MEDIA ISU PAKSAAN DAN KESELAMATAN VAKSIN BUATAN BAHARU COVID 19 Mengenai isu isu Paksaan kewajipan vaksin secara tidak langsungHentikan diskriminasi antara rakyat yang divaksin dan yang tidak divaksinPenangguhan vaksinasi untuk kanak...
Pekerja Lebih Takut Membuang Air Besar Di Pejabat Daripada Fikir Pasal Covid 19 Atau Vaksin

Pekerja Lebih Takut Membuang Air Besar Di Pejabat Daripada Fikir Pasal Covid 19 Atau Vaksin

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 172 hits
Pekerja Lebih Takut Membuang Air Besar Di Pejabat Daripada Fikir Pasal Covid 19 Atau Vaksin SATU kajian yang dilakukan di United Kingdom baru baru ini mendedahkan 18 peratus pekerja bimbang untuk membuang air besar di pejabat sekiranya mere...
Indonesia Berupaya Persempit Kesenjangan Vaksin Covid 19

Indonesia Berupaya Persempit Kesenjangan Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 165 hits
Menlu Retno memaparkan bahwa pada awal pidato yang disampaikan dalam pembukaan High Level Segment Sidang Majelis Umum Sekretaris Jenderal PBB Antonio Guterres juga menyoroti ketimpangan akses terhadap vaksin yang masih sangat lebar
Vaksin Covid 19 Perlu Untuk Lindungi Kanak Kanak

Vaksin Covid 19 Perlu Untuk Lindungi Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 154 hits
Seorang kanak kanak sedang diberikan suntikan vaksin cacar di China Negara itu akan mula menjalankan vaksinasi COVID 19 untuk kanak kanak seawal usia 3 tahun Foto AFP COVID 19 China vaksinasi kanak kanak seawal 3 tahun Kuala Lumpur Pemberia...
Segerakan Pemberian Dos Ke 3 Vaksin Covid 19

Segerakan Pemberian Dos Ke 3 Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 149 hits
Tan Sri Lee Lam Thye Lee Tidak ada masa untuk rakyat Malaysia merasa leka KUALA LUMPUR Pertubuhan Ikatan Komuniti Selamat menggesa kerajaan mempercepatkan pemberian suntikan dos ketiga vaksin COVID 19 atau dos penggalak bagi memastikan masy...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven