5 Sikap Isteri Yang Mengundang Murka Allah



Isteri yang solehah bakal menjadi penghulu bidadari di syurga kelak namun Rasulullah saw memberi peringatan bahawa akan ramai wanita yang akan dimasukkan kedalam neraka disebabkan sikap mereka terhadap suami.
Maka ini menjadi tanggung jawab ibubapa untuk mengasuh anak perempuannya dengan didikan agama yang baik dan juga tanggung jawab suami untuk mentarbiah isterinya menjadi isteri yang solehah, sehingga menjadi penyejuk matanya didunia dan akhirat.
Berikut ini disenaraikan antara sikap-sikap isteri yang boleh mengundang murka Allah.
1. Mengungkit-Ungkit Pemberiannya Terhadap Suami Di Masa Lalu
Terdapat berlaku dimana rezeki istri lebih lapang dibandingkan rezeki suami. Kelapangan rezeki ini mungkin diperolehnya dari jalan kerjaya atau dari latar belakang keluarga yang memang dikurniai kekayaan berlimpah. Hal ini menyebabkan pihak istri sering kali memberikan sesuatu pada sang suami. Jika pemberian itu didasari niat ikhlas membantu suami demi mendapat redha Allah SWT semata, maka tentu alangkah baiknya hal tersebut.
Namun lain halnya jika seorang istri sering mengungkit-ungkit pemberian tersebut, tentu secara langsung akan membuat hati suami menjadi tersakiti dan itu merupakan suatu bentuk kederhakaan terhadap seorang suami. Pernah sebuah rasa sakit hati tersebut semakin menjadi ketika seorang isteri berkata “Yah, kamu itu dahulunya gak punya apa-apa. Namun kerana bantuan modal dari saya kini awak sudah boleh senang. Tapi apa buktinya sekarang? Gaji awak tak cukup buat nafkah saya dan anak-anak kita. Kalau saya tak kerja, keperluan dapur tak cukup dengan gaji awak itu.” Astagfirullah.
Sesungguhnya orang yang suka mengungkit-ungkit pemberiannya kepada orang lain akan Allah timpakan azab yang sangat pedih. Hal ini telah Rasulullah sabdakan dalam hadisnya.
“Ada tiga golongan yang pada hari kiamat Allah tidak berbicara kepada mereka, tidak melihat mereka dan tidak mensucikan mereka, serta bagi mereka azab yang pedih” Abu Dzar berkata “Mereka merugi, siapa mereka ya Rasulullah?” Beliau menjawab “Orang yang memanjangkan ujung pakaiannya, orang yang suka mengungkit-ungkit pemberian dan orang yang memberikan barangnya dengan sumpah palsu” (HR Muslim)
2. Kurang Bersyukur Dan Banyak Mengeluh
Dalam kehidupan rumah tangga, ada juga jenis istri yang kurang bersyukur dan justru banyak mengeluh. Ucapan seorang muslim saat diberi rezeki seperti ucapan Alhamdulillah pun jarang diucapkannya, apalagi mengucapkan terima kasih kepada si suami.
Ketika suami memberikan nafkah hasil jerih payahnya, istri tak mensyukurinya dan merasa apa yang diberikan selalu kurang dan kurang. Saat nafkah suami bertambah seperti naik gaji ataupun keuntungannya yang lebih besar, istri pula sering membandingkan pendapatan suaminya dengan tetangga atau temannya yang lebih hebat.
Sikap seorang istri yang tidak berterima kasih inilah yang membuatnya menjadi kufur akan nikmat Allah terhadap dirinya dan keluarganya serta menjerumuskannya dalam seksaan di neraka.
“Diperlihatkan neraka kepadaku. Ketika itu aku melihat kebanyakan penghuninya adalah wanita” Seseorang bertanya “Apakah mereka kufur kepada Allah?” Rasulullah menjawab “mereka kufur kepada suami dan tidak berterima kasih atas kebaikan yang diterimanya. Walaupun sepanjang masa engkau telah berbuat baik kepada mereka, begitu mereka melihat sedikit kesalahan darimu, mereka akan berkata “Aku tidak pernah melihat kebaikan darimu” (HR Bukhari).
3. Menuntut Kesempurnaan Secara Berlebihan
Awalnya seorang istri membayangkan bahwa yang namanya kehidupan rumah tangga akan dipenuhi dengan hal yang indah, penuh cinta dan kehidupan yang serba bahagia. Tak pernah dalam benaknya akan ada problem, hal yang menyedihkan dan sesuatu yang menyusahkan.
Namun saat dia mulai berumah tangga ternyata keadaannya tidak seperti yang dia bayangkan dahulu dan berfikir telah salah dalam memilih pasangan hidup. Saat masalah datang dan problem menghampiri, suaminyalah yang menjadi kambing hitam dan merasa bahwa dia telah salah memilih suami.
Pandangan seorang istri dalam memikirkan kehidupan berumah tangga yang hanya berupa keindahan saja dikeranakan lemahnya pendidikan rumah tangga yang telah didapatkannya sebelum menuju sebuah pernikahan. Terlebih lagi sikap dimanjakan dari orang tuanya yang membuat kehidupan rumah tangga bak seperti sebuah cerita novel yang indah-indah saja. Sementara situasi lain dari rumah tangga yang sebenarnya tidak dia ketahui dan tidak siap sedia untuk menerimanya.
4. Mengenepikan Mertua
Di zaman sekarang sangat sukar sebuah pasangan suami istri untuk memiliki rumah sendiri dan kena tinggal bersama dengan mertuanya. Kadangkala ada pula pasangan yang telah memiliki rumah dan suami membawa orangtuanya untuk tinggal di rumah agar dapat dijaga orang tuanya tersebut. Keadaan seperti itu akan menjadi sebuah ujian bagi seorang istri untuk bersikap dalam menghadapi orang tua dari suaminya. Ini kerana berbuat baik terhadap mertua merupakan salah satu ciri baktinya seorang istri terhadap suaminya.
Seorang istri yang bersikap tidak hormat, tidak memperhatikan perasaan mertuanya dan meninggikan suara di hadapan keduanya menjadi bahagian dari derhakanya dia terhadap suaminya.
Ingin jauh dari mertua pun menjadi sebuah kesalahan dan mengharapkan mereka segera meninggal ataupun menyakiti serta mencari kesalahan mereka merupakan derhaka yang sangat besar. Apalagi memburuk-burukkannya mereka berdua dan membuat suami mengusirnya. Astagfirullah
Sikap demikian tak hanya terjadi saat pasangan suami istri tinggal serumah dengan mertua saja. Seorang istri harus menyedari bahwa mertua sama seperti orang tuanya sendiri yang harus dihormati serta diberi kasih sayang juga.
5. Tidak berpenampilan baik Di Hadapan Suami
Istri yang tidak mempercantik dirinya di hadapan suami juga merupakan sikap derhaka jika memang hal itu dia mampu lakukan. Namun ini tidak berlaku jika memang apa yang dimilikinya tidak mampu membuat penampilannya lebih baik. Contoh seperti pasangan suami istri pemulung ataupun yang memang kekurangan dalam segi harta sehingga hanya cukup untuk makan sehari saja. Namun jika memang berkecukupan untuk membuat penampilan seorang istri lebih cantik, maka hal itu menjadi sebuah kewajipan bagi dirinya.
Sungguh disayangkan banyak sekarang ini yang berkemampuan untuk mempercantik diri di hadapan suaminya namun justru tidak ia lakukan. Yang lebih anehnya lagi adalah kosmetik dan baju barunya lebih suka dipakai untuk berjalan-jalan bersama dengan teman-temannya. Bahkan waktu di rumah habis untuk berdandan demi mendapat pujian dari orang lain seperti memakai wangian semerbak dan bermake up yang berlebihan. Padahal Rasulullah melarang seorang wanita mengenakan wangian saat pergi keluar rumah.
“Wanita mana saja yang memakai wangian kemudian melalui pada suatu kaum supaya mereka mencium bau wangian itu maka perempuan itu telah berzina” (HR An Nasai)
“Wanita mana saja yang wangian lalu melalui suatu kaum supaya mereka mencium bau wangian itu maka perempuan itu telah berzina” (HR Ahmad)
Demikianlah Beberapa Perilaku Derhaka Istri Yang Menyakitkan Hati Suami, Semoga keluarga kita selalu dilimpahi keberkahan dan dijauhkan dari segala hal yang boleh mengundang murka dan azabNya.
Amiin..
Oleh Sh.Muhammad bin Ibrahim Al Hamd dan Abdullah bin al-Juatsain dalam buku Min Akhta’ Az Zaujat Aswa Az Zaujat.
SILA SHARE DAN SEBARKAN
The post 5 Sikap Isteri Yang Mengundang Murka Allah appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/5-sikap-isteri-yang-mengundang-murka-allah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isteri Berubah Sikap Dalam Sekelip Mata Selepas Gambar Selfie Dihantar Kepada Bomoh

Isteri Berubah Sikap Dalam Sekelip Mata Selepas Gambar Selfie Dihantar Kepada Bomoh

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 505 hits
Isteri Lari Ikut Jantan Lain Selepas Gambar Selfie Dibomohkan Nah peringatan kepada gadis gadis dan isteri isteri orang di luar sana termasuklah isteri dan adik adik perempuan saya sendiri Perkongsian ini dipetik menerusi Facebook Jangan as...
Bukti Suami Mencintai Isteri Kerana Allah

Bukti Suami Mencintai Isteri Kerana Allah

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 321 hits
Suami yang tekal dengan cinta sejatinya bukan hanya menjadi teman pendamping tetapi juga menjadi teman pembimbing Menjadi insan yang bermanfaat dan tidak rela bermaksiat Hebat berbuat taat dan enggan tersesat Ikhlas dalam niat kepada Allah ...
Kunci Allah Nak Bagi Rezeki Suami Jangan Sakiti Isteri Anak Anak Kerana Doa Mereka Ajaib

Kunci Allah Nak Bagi Rezeki Suami Jangan Sakiti Isteri Anak Anak Kerana Doa Mereka Ajaib

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 714 hits
Kunci Allah Nak Bagi Rezeki Suami Jangan Sakiti Isteri Anak Anak Kerana Doa Mereka Ajaib Jika anda tergolong di kalangan suami yang sering kesempitan hidup dikelilingi hutang dan rezeki seolah olah tersekat cuba renung renungkan diri anda A...
Lebih 2 Tahun Kahwin Soal Anak Hazama Serah Pada Allah Tak Mahu Streskan Isteri

Lebih 2 Tahun Kahwin Soal Anak Hazama Serah Pada Allah Tak Mahu Streskan Isteri

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 425 hits
Lebih dua tahun berkahwin penyanyi Hazama akui dia dan isteri Genervie Kam sama seperti pasangan lain iaitu sentiasa mengimpikan cahaya mata dalam perkahwinan Namun Hazama berkata dia percaya dengan ketentuan Allah untuk bila masa yang sesu...
Pas Akan Mengadu Kepada Allah S W T

Pas Akan Mengadu Kepada Allah S W T

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 291 hits
RATUSAN RIBU AHLI PAS AKAN LAKUKAN SOLAT HAJAT TERUS MENERUS HINGGA NAMPAK HASILNYA APA LAGI YANG PAS HENDAK KATAKAN SELAIN MENGADU KEPADA ALLAH S W T MEMA ARIFATKAN WAJAH MUSUH PAS YANG SENTIASA BUAT FITNAH SEMASA BERMUNAJAT HAJAT PAS ADA ...
Kerap Beri Makan Kucing Jalanan Di Makkah Dan Madinah Allah Bantu Dapatkan Tempat Solat Subhanallah Rileks Media

Kerap Beri Makan Kucing Jalanan Di Makkah Dan Madinah Allah Bantu Dapatkan Tempat Solat Subhanallah Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 413 hits
Dalam sejarah Islam kucing memiliki keistimewaan yang sangat luar biasa Baginda Nabi berpesan kepada para sahabatnya untuk menyayangi kucing peliharaan layaknya seperti menyayangi keluarga sendiri Sesungguhnya kucing adalah makhluk yang man...
Allah Beri Dugaan Kecil Supaya Kita Terselamat Dari Dugaan Lebih Besar Pesanan Ustaz Ebit Lew Rileks Media

Allah Beri Dugaan Kecil Supaya Kita Terselamat Dari Dugaan Lebih Besar Pesanan Ustaz Ebit Lew Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 323 hits
Kita sering mengeluh apabila apa yang dirancang tidak menjadi Hakikatnya tanpa kita sedari semua yang berlaku itu ada hikmahnya Kebiasaannya hanya selepas sesuatu perkara itu berlaku barulah kita menyedari mengapa sesuatu yang kita rancang ...
Bertapa Allah Menghinakan Kamal Attarturk Disaat Kematiannya

Bertapa Allah Menghinakan Kamal Attarturk Disaat Kematiannya

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 391 hits
TANGGAL 3 Mac merupakan tarikh yang sepatutnya sentiasa diingati orang Islam seluruhnya Tarikh ini menyaksikan kejatuhan Khilafah Islam Turki Uthmaniyah yang merupakan khilafah terakhir di zaman ini Dunia Islam telah menderita kerana kehila...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Lirik Lagu Seribu Setia Siti Nordiana

Selamat Jalan Pak Jokpin

Drama Bawah Payung Awan

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Farel Prayoga Feat Fila Delfia Selendang Biru Chord

Jawaban Untuk Frans Donald Dan Buya Syakur Dari Dr Haji M Rakib S H