5 Misteri Yang Tidak Dapat Dijelaskan Oleh Sains Sehingga Sekarang






1. Kesedaran adalah salah satu aspek kehidupan manusia yang paling misteri. Walaupun setelah berabad-abad kajian dan penyelidikan oleh saintis dan ahli falsafah, ia tetap kontroversi tanpa jawapan yang pasti.



"Kesedaran adalah sesuatu yang sukar untuk dijelaskan dalam perkataan. Mungkin di suatu tempat di masa depan, melalui kajian dan pengembangan yang teliti, kita dapat memahami dan menerangkannya seperti kita menerangkan bagaimana otak berfungsi. Tetapi buat masa ini, yang dapat kita katakan adalah keadaan menyedari keberadaan seseorang, mengetahui bahawa pemikiran dan perasaan anda adalah milik anda sendiri. "


Sains telah mencapai kemajuan yang besar dalam menjelaskan cara kerja otak kita dan kaitannya dengan tingkah laku manusia. Namun, belum ada yang dapat menjelaskan bagaimana dan di mana kesedaran wujud dan sesuai dengan otak dan kehidupan kita. Ia tidak dapat diperhatikan dan oleh itu sukar untuk dikaji. Kita tahu keberadaannya hanya melalui pengalaman dan perasaan kita.


Ilmu pengetahuan moden telah memperluas ruang lingkup kesedaran dari khayalan, pemikiran, dan introspeksi kepada perasaan, pengalaman, kognisi, dan kesedaran diri. Walau bagaimanapun, banyak soalan tetap tidak dapat dijawab seperti;


Adakah kesedaran itu adalah jiwa roh?
Adakah haiwan mempunyai kesedaran?
Adakah elektron mempunyai kesedaran?
Adakah ia wujud dalam pelbagai peringkat di setiap sel hidup?


2. Hutan Bengkok di Poland adalah hutan belukar yang mempunyai 400 pokok pine berbentuk aneh yang ditanam pada tahun 1930. Sama ada bentuk J dari pokok yang unik itu adalah hasil campur tangan dari manusia atau semula jadi masih menjadi misteri.






Hutan berhampiran bandar Gryfino di Pomerania Barat, Poland telah menjadi daya tarikan pelancong kerana pohonnya yang unik. Semua 400 pokok yang berlainan berlekuk dan membengkok hanya beberapa inci dari atas tanah, sebelum tumbuh lurus ke arah langit. Walaupun bentuknya tidak teratur dari bawah, ianya telah tumbuh tinggi dan sihat, tingginya sekitar 50 kaki.


Ada yang percaya bahawa pokok-pokok dibengkok sejak awal oleh manusia untuk menjadikannya sesuai untuk membuat perabot. Teori yang lain ialah daya graviti yang unik merosakkan pokok. Walaubagaimanapun, kedua-dua teori ini tidak mempunyai bukti yang kukuh.


3. Pada 13 Oktober 1917, orang ramai berjumlah sekitar 70,000 orang berkumpul untuk menyaksikan penampilan terakhir Mary (Ibu kepada Jesus). Berdasarkan isyarat seorang gadis petani iaitu Lucia, orang ramai memandang Matahari dan menyaksikan fenomena supernatural iaitu matahari kelihatan menari-nari dan jatuh ke tanah.






"Peristiwa Keajaiban Matahari" ditonton secara beramai-ramai di Fatima, Portugal. Tiga anak pengembala iaitu Lucia, Francisco, dan Janito telah mendapat wahyu bahawa Ibu Mary akan membuat penampilan terakhir di Fatima pada 13 Oktober 1917. Ramai orang berkumpul pada hari itu untuk menyaksikan penampilannya. Mary muncul, tetapi hanya dapat dilihat oleh kanak-kanak. Tokoh itu memperkenalkan dirinya sebagai "The Lady Of The Rosary" dan menyampaikan ramalan dan visi yang tidak diketahui kepada kanak-kanak. Dia kemudian terus menunjuk ke arah Matahari.


Dengan isyarat Lucia, orang ramai memandang Matahari dan melihat cakera berwarna perak muncul dari balik awan (UFO?). Beberapa saksi juga melihat matahari seolah-olah seperti sedang menari. Bagi yang lain, ia seolah-olah bergerak dalam gerakan zig-zag dan melihatnya jatuh ke Bumi. Peristiwa ini dikenali di dalam sejarah sebagai "Keajaiban Matahari" atau "Keajaiban Fatima."


Fenomena tersebut telah dianalisis secara kritis oleh banyak pihak, baik dari segi sosiologi dan ilmiah. Penjelasan yang dicadangkan termasuk beberapa kes histeria dan efek ilusi yang disebabkan oleh memandang matahari terlalu lama.


4. Pada bulan Februari 2016, bunyi aneh di Forest Grove di Oregon yang membuat haiwan peliharaan menjadi resah dan menyedarkan penduduk dari tidur mereka. Bunyi aneh tersebut, digambarkan sebagai "jeritan mekanikal," didengari berkali-kali sepanjang bulan Februari. Sebuah rumah hantu bernama "Aliens in the Grove" dibina berdasarkan bunyi misteri tersebut.





Penduduk Forest Grove mula mendengar bunyi yang kuat dari pelbagai arah yang berlangsung sehingga beberapa minit. Bunyi menakutkan itu membuatkan ramai penduduk yang menganggap ianya berasal dari saluran gas yang rosak. Namun, ketika saluran gas mengalir di bawah tanah, saluran itu tidak mungkin akan menghasilkan bunyi sekuat itu.


Pakar audio iaitu Tobin Cobey yang mengukur tahap bunyi pada meter suara menyifatkannya sebagai luar biasa, dan mirip dengan bunyi gas bertekanan atau udara yang keluar melalui pemasangan atau injap.


Ketika pihak berkuasa gagal menjelaskan sumber kebisingan itu, orang mulai membuat spekulasi yang mengarut dan memberikan penjelasan mulai dari makhluk asing yang menghubungi Bumi hingga Sasquatch. Rasanya kat Malaysia pun pernah berlaku kejadian misteri ini bukan? Sampai hari ini masih menjadi tanda tanya.


5. Material licin yang pelik yang meliputi bahagian jalan raya di Caracas, Venezuela. Ia dikenali sebagai "La Mancha Negra" dan terus mengalir hingga tersebar ke jalan sejauh lapan batu. Tekstur bergetah menyebabkan banyak kemalangan dan 1.800 kematian antara tahun 1986 dan 1991.






Pada tahun 1986, pekerja jalan raya melihat tompokan bewarna hitam yang meliputi jalan raya sejauh 50 ela di Caracas. Selama bertahun-tahun, tompokan hitam tersebut tersebar sejauh lapan batu dan didakwa menyebabkan 1.800 kematian. Walaupun jumlah kematian semakin menurun, ianya masih berbahaya untuk menggunakan jalan raya itu. Walaupun masalah keselamatan dapat diselesaikan, sifat dan asal-usul tompokan hitam masih belum jelas.


Sebuah artikel berita di Chicago Tribune dari bulan Ogos 1992 melaporkan bahawa sebuah Pertubuhan Nasional Venezuela dibentuk untuk mengkaji bahan yang aneh tersebut. Banyak teori cuba menjelaskan sumber La Mancha Negra. Dua teori yang agak meyakinkan adalah;


1. Beberapa bahan untuk membuat tar dicampur dengan salah semasa membina jalan raya. Teori ini disokong oleh fakta bahawa tompokan hitam yang mengalir menyerupai tar. Masalah tompokan hitam ini bertambah buruk pada hari yang lebih panas. Perkara-perkara ini biasanya berlaku apabila bahan tar tidak dicampur dengan cara yang betul dan dalam kuantiti yang betul.


2. Teori kedua adalah ianya adalah cecair dari tar semula jadi yang dihasilkan dari simpanan petroleum terbesar di dunia di Orinoco Belt yang berdekatan.


Oleh itu, jika bahan tersebut hanya dicampurkan dengan tar dan minyak, mengapa kajian benilai jutaan dollar oleh pemerintah Venezuela gagal menjumpai penyebabnya? Ya, jawapan yang mungkin adalah rasuah. Wang itu kemungkinan besar diserahkan kepada pegawai yang korup dan bukannya kajian yang serius telah dijalankan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://johanharith.blogspot.com/2020/12/5-misteri-yang-tidak-dapat-dijelaskan_7.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Digesa Jelaskan Kenyataan Mengelirukan Sekarang Bukan Selepas Prn Johor

Najib Digesa Jelaskan Kenyataan Mengelirukan Sekarang Bukan Selepas Prn Johor

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 145 hits
freemalaysiatoday com March 8 2022 10 35 PMRSN Rayer berkata keputusan Najib Razak menangguhkan jawapan balas menunjukkan beliau enggan memberi sebarang penjelasan kepada Dewan Rakyat KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Najib Razak perlu mem...
Zaman Sekarang Nak Lakukan Drama Kena Up Pergaduhan Dekat Set Bila Dikecam Kata Salah Netizen Syafie Naswip

Zaman Sekarang Nak Lakukan Drama Kena Up Pergaduhan Dekat Set Bila Dikecam Kata Salah Netizen Syafie Naswip

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 160 hits
Minggu lalu kecoh dengan kes pergaduhan dua pelakon ketika sedang menjalankan penggambaran drama di mana pelakon wanita terbabit mendakwa lehernya dicekik dengan begitu kuat sehingga terasa sakit Tidak terhenti di situ insiden itu diperbesa...
Siapa Peguam Negara Sekarang Soal Ahli Parlimen

Siapa Peguam Negara Sekarang Soal Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 146 hits
Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo mempersoalkan mengapa laporan siasatan ke atas dakwaan kartel polis tidak dihantar kepada Jabatan Peguam Negara KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo mempersoalkan mengapa kerajaan merahs...
Ibas Bangga Pacitan Sekarang Punya Jalan Yang Bagus Pltu Dan Waduk

Ibas Bangga Pacitan Sekarang Punya Jalan Yang Bagus Pltu Dan Waduk

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 533 hits
Ibas menyerap aspirasi dan mengawal program tersebut di lima wilayah yaitu jalan yang menghubungkan Desa Purworejo dengan Desa Mentoro Ploso dengan Kebonsari Kalikuning dengan Gasang Hadiwarno dengan Hadiluwih dan Desa Belah dengan Desa Cem...
Uolls Agak Agak Kalau Tiada Skandal 1mdb Apakah Negara Berada Dalam Tercorot Sekarang

Uolls Agak Agak Kalau Tiada Skandal 1mdb Apakah Negara Berada Dalam Tercorot Sekarang

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 462 hits
Itulah punca segala permasalahan sekarang skandal rasuah terbesar Mana mana negara pun didunia ini hatta amerika china atau singapura sekalipun jika ujud penyamun perompak seperti skandal 1MDB negara itu juga mungkin sudah ranap alhamdulill...
Dulu Tak Setuju Luahkan Kekecewaan Bila Ibu Pilih Duit Tapi Sekarang Abang Tangmo Pula Tarik Diri Dari Tuntut Keadilan

Dulu Tak Setuju Luahkan Kekecewaan Bila Ibu Pilih Duit Tapi Sekarang Abang Tangmo Pula Tarik Diri Dari Tuntut Keadilan

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 151 hits
Melihat perkembangan siasatan serta penemuan bukti baru di Sungai Chao Phraya oleh pasukan penyelam nampaknya kebenaran tentang kehilangan Mo dipercayai semakin menghampiri penghujung Terdahulu Panida Siriyudthayothin iaitu ibu kepada mendi...
Lama Tiada Khabar Berita Solji Exid Jadi Profesor Di Universiti Seni Sains Yongin Kini

Lama Tiada Khabar Berita Solji Exid Jadi Profesor Di Universiti Seni Sains Yongin Kini

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 213 hits
Dah lama kan tak dengar berita mengenai keberadaan ahli EXID kini Terbaru Sol ji EXID dan Rothy muncul sebagai tetamu dalam program radio SBS Choi Hwa jung s Power Time yang disiarkan pada 1 Mac Pada masa itu seorang pendengar menghantar me...
Rph 2022 Subjek Sains Tingkatan 4

Rph 2022 Subjek Sains Tingkatan 4

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 607 hits
Masih ramai nampaknya guru yang sedang mencari RPH 2022 Subjek Sains Tingkatan 4 ini Alhamdulillah nampaknya kali ini pencarian anda akan tamat disini selepas anda melihat dan membaca penerangan padat mengenai RPH ini Macam Mana Nak Downloa...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang

Saravanan Takes Dig At Unity Govt While Stumping For It

Absolute Power Corrupts Absolutely

Ffp Membantu Menangani Isu Gaji Dalam Bola Sepak Tempatan