4 Aplikasi Al Quran Untuk Memantapkan Bacaan Dan Sesuai Untuk Yang Baru Belajar Mengaji


Sebelum Ramadan memang dah berniat nak khatam alquran sebab bila masuk Ramadan nak mulakan dengan juzuk 1 semula. Alhamdulillah berjaya khatam pada 20 April. Saya mengaji tak guna Alquran Manual. Guna Aplikasi je sebab mudah nak baca masa duduk-duduk depan tv atau kat dapur.

Maknanya bila ada masa lapang buka je la Quran untuk baca walaupun sekejap. Jadi cepatlah khatam nya.


Hari ni saya nak kongsikan beberapa aplikasi Al-quran yang korang patut cuba. Aplikasi Al-quran biasanya lebih lengkap dengan rujukan tajwid dan bacaan surah dari Qari dan ini sangat sesuai bagi mereka yang mengaji sendiri dalam masa yang sama boleh belajar dan merujuk cara bacaan.

Terima kasih untuk rakan-rakan facebook saya yang sudi berkongsi pengalaman menggunakan aplikasi-aplikasi ini.

1- Al-Quran Melayu
Aplikasi yang saya gunakan hingga sekarang ialah App Al-Quran Melayu. Saya suka aplikasi ni dan masih kekal menggunakan sampai hari ni sebab mudah nak cari ayat dan surah yang kita nak baca. lepas kita baca dan nak tanda bacaan kita yang terakhir pun senang je.







Nanti nak baca balik cuma klik pada "Terakhir Baca" terus terpapar ke bahagian yang terakhir kita baca. Kita juga boleh settiing nak paparan yang ada terjemahan atau pun tidak.

Kalau sakit jari nak scroll dia boleh auto scrool tau. Selain tu kalau nak semak bacaan boleh dengar bacaan dari Qari  untuk lebih tepat cara bacaan nya.


kelemahan aplikasi ni ialah nak rujuk hukum tajwid kena  pergi kat setting dan kena check melalui warna. Dia tak terus tunjuk hukum tajwid pada paparan surah yang kita baca tadi.

2- Muslim Pro
Kebanyakan rakan-rakan saya menggunakan Aplikasi Muslim Pro. Menurut pengguna ianya adalah aplikasi berbayar kalau korang mahu . Yang bagusnya aplikasi ni selain ada Al-quran dan terjemahan nya , ada juga azan setiap kali masuk waktu solat, ada kiblat checker, dan juga hadis2 setiap hari.





Paling best sekali aplikasi ni ada personal tracker . Dia akan tanya Are You fasting today? Lepas tu bila cukup sebulan nampak lengkap jadual tracker kita tu rasa kagum la dengan diri sendiri.

Kelemahan aplikasi ni pulak ialah ia nampak tak kemas dan ada banyak sangat iklan. Kalau nak guna aplikasi ni korang kena banyak scroll la.

Bagi yang baru2 reti guna smartphone untuk akan rasa serabut sikit la. Ada orang yang bila dia tengok banyak sangat benda kat satu paparan mula la dia rasa susah nak guna. kan??

Tapi bagi pendapat saya ianya adalah salah satu aplikasi terbaik setakat ni.


3- Quran By Quran.com
 Ramai juga yang menggunakan aplikasi Quran By Qrran.com ni. Aplikasi ni khas untuk bacaan Al quran sahaja. lengkap dengan terjemahan dan bacaan qari.



Kita boleh pilih Qari mana yang kita nak dengar alunan bacaan alquran dari mereka.

Tapi saya tak mengemari aplikasi ni sebab dia makan banyak space dalam storage phone saya. Selepas install saya di suruh untuk download  required files . Kalau tidak app tu tak berfungsi. 77.59 mb je. tapi bagi yang ada internet terhad tu tak sesuai untuk guna aplikasi ni.




Untuk menyemak terjemahan nya juga korang download terjemahan tersebut. Bermakna aplikasi ni 80 % nya menggunakan internet.



4- Tilawah Malaysia
Aplikasi tilawah Malaysia ni dikongsi saudara Mizue7 di twitter. Menurut Mizue Al-Qiran di aplikasi ni sangat senang di baca terutamanya bagi yang nak belajar mengaji. Contoh tengah baca dekat Mushaf, pastu rasa musykil, search je surah apa, ayat berapa, tekan play. Senang. Siap ada mathurat lagi



Yang paling saya suka dengan aplikasi ni ialah bila kita sentuh pada ayat yang nak dibaca, kemudian akan dengar secara perlahan-lahan ayat yang kita sentuh tadi . Ni bagi yang nak belajar sebutan ayat tu dengan betul dan jelas.

Sesuai untuk siapa yang nak belajar membaca Alquran.

Kelemahan aplikasi ni pulak ialah ianya hanya untuk bacaan quran. Tak ada peringatan waktu solat dan sebagainya. kalau nak aplikasi macam tu kena download lain lat app store.

Ok. tu je la yang saya nak kongsikan. Apa pun semoga kita semua gunakan aplikasi ini untuk memantapkan bacaan Al-quran kita. Kalau tak reti boleh belajar.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2020/05/4-aplikasi-al-quran-untuk-memantapkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mari Mengaji Contoh Kesalahan Di Dalam Bacaan Al Quran

Mari Mengaji Contoh Kesalahan Di Dalam Bacaan Al Quran

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 975 hits
Assalamualaikum wbt Mari Mengaji Contoh Kesalahan Di Dalam Bacaan Al Quran Mari mengaji kawan kawan di bulan Ramadhan yang mulia ini Perbanyakkan bacaan Al quran semoga amalan kita diterima Allah swt Matlamat ataupun impian untuk khatam Al ...
Aplikasi Belajar Mengaji Siap Dengan Ciri Bantuan Hukum Tajwid

Aplikasi Belajar Mengaji Siap Dengan Ciri Bantuan Hukum Tajwid

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 443 hits
Jika anda khuatir dengan bacaan yang kurang lancar atau tersalah hukum tajwid aplikasi Tilawah MY ada untuk membantu anda mengatasi semua masalah ini dilengkapi dengan ciri bantuan hukum Tajwid untuk anda lebih memahami cara bacaan ayat aya...
Google Perkenal Aplikasi Read Along Aplikasi Membantu Kanak Kanak Belajar Membaca

Google Perkenal Aplikasi Read Along Aplikasi Membantu Kanak Kanak Belajar Membaca

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 264 hits
Google hari ini telah melancarkan aplikasi percubaan dinamakan Read Along secara global 8211 iaitu sebuah aplikasi yang mengajar kanak kanak dalam melatih membaca selain mendidik mereka kaedah membaca Aplikasi ini memfokuskan kepada penawar...
Kejutan Luar Biasa Ketika Menutup Bacaan Quran Tanpa Adab

Kejutan Luar Biasa Ketika Menutup Bacaan Quran Tanpa Adab

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 630 hits
ADAB SHOQOLLAH DI AKHIR BACAAN AL QUR AN Catatan Kecil Dr Drs HM Rakib Jamari SH M Ag IKMI Pekanbaru Ada yang menuduh sesat siapa yang membaca Shodaqollah Nah Syaikh Athiyah Shaqr Mufti al Azhar mengeluarkan Fatwa terkait amaliah membaca Sh...
Biar Gagap Merangkak Kesusahan Untuk Belajar Al Quran Besar Pahala

Biar Gagap Merangkak Kesusahan Untuk Belajar Al Quran Besar Pahala

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 423 hits
Semalam merupakan hari penting untuk umat Islam di mana jatuhnya hari Nuzul A Quran Menerusi perkongsian di Instagram Pencetus Ummah Amin sempat berkongsikan kelebihan membaca Al Quran yang memberi manfaat kepada semua PU Amin berkata sesia...
Kematian Yang Dicemburui Guru Al Quran Meninggal Dunia Ketika Sedang Mengaji

Kematian Yang Dicemburui Guru Al Quran Meninggal Dunia Ketika Sedang Mengaji

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 954 hits
Kematian yang dicemburui dan amat menyentuh hati apabila menghembuskan nafas terakhir ketika membaca kalam Allah Itu pengakhiran mulia seorang huffaz dan guru al Quran terkenal di Nazilli Turki Mehmed Ali Seflek Hodja 96 yang menjadi bualan...
7 Jenis Seni Bacaan Al Quran

7 Jenis Seni Bacaan Al Quran

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 665 hits
Jenis jenis irama bacaan Al Quran1 Bayati2 Shoba3 Hijaz4 Nihawand5 Rast6 Sika7 Jiharka Rujukan ada praktik audio contoh bacaan Contoh lain Jika mahu membaca Al Quran dengan IRAMA SENDIRI seperti irama lagu2 Rujuk ini AL KAFI 614 HUKUM MELAG...
Resipi Daging Bawang Putih Super Senang Orang Baru Belajar Masak Pun Boleh Buat

Resipi Daging Bawang Putih Super Senang Orang Baru Belajar Masak Pun Boleh Buat

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 377 hits
Resipi emak emak memang sedap Biasanya agak renyah untuk dibuat tapi berbaloi bila kita makan Salah satu resipi yang menggunakan daging adalah Daging Bawang Putih Resipi ini dikongsikan oleh di laman Facebook via Masak Apa Hari Ni Sangat mu...
Cerita Sepanjang Tempoh Pkp Belajar Banyak Resepi Baru

Cerita Sepanjang Tempoh Pkp Belajar Banyak Resepi Baru

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 416 hits
Cerita sepanjang tempoh PKP belajar banyak resepi baru Pejam celik pejam celik dah pun Ramadhan yang ke 27 Sedih pula rasanya bila mana Ramadhan dah sampai penghujung dan tak lama lagi akan meninggalkan kita Entah sempat ke tak jumpa lagi t...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card