3 Persoalan Penting Tentang Isra Mikraj




ISRA’ Mi’raj adalah salah satu peristiwa besar dalam kehidupan Nabi ﷺ. Itu terjadi selama fasa sulit dalam kehidupan Nabi di Mekkah. Jadi, itu adalah pengalaman yang luar biasa dan menggembirakan bagi Nabi, penuh berkah dan peristiwa besar.
Di bawah ini, adalah jawaban atas 3 pertanyaan penting tentang peristiwa bersejarah ini:
1 Bila terjadinya Isra’ mi’raj?
Tanggal pasti tentang ini masih jadi kontroversi. Masih terdapat perbedaan pendapat di kalangan para ulama.
Beberapa ulama, termasuk Imam At-Tabari, berpendapat bahawa Perjalanan Malam terjadi di tahun yang sama ketika Nabi (saw) menerima wahyu pertama.
Imam An-Nawawi dan Al-Qurtubi lebih menyukai pendapat bahawa hal itu terjadi lima tahun setelah dakwah Nabi.
Pendapat lain menetapkan 27 Rajab, 10 tahun setelah Nabi memulai misi besarnya sebagai tanggal pasti dari peristiwa tersebut.
Namun, ulama lain mendukung tanggal mulai dari 12 hingga 16 bulan sebelum hijrah Nabi ke Madinah.
Tiga pendapat pertama ditolak oleh sebagian ulama dengan alasan bahawa Solat Wajib ditetapkan pada malam Al-Israa’ dan bahawa prasyarat tersebut tidak pernah terjadi selama masa hidup Khadijah, isteri Nabi, hingga wafatnya di bulan Ramadhan, 10 tahun setelah Nabi memulai misi mulianya.
Adapun pendapat lainnya, Syekh Mubarakpuri tidak menemukan bukti yang menguatkan hal itu. Namun, konteks Surat Al-Israa ‘menyiratkan bahawa hal itu diturunkan di akhir fasa penyebaran Islam di Makkah.
2 Apa yang terjadi selama Isra’ mi’raj?
Para ulama hadits melaporkan rincian Malam Al-Isra’. Berikut adalah ringkasannya:
Nabi ﷺ dibawa dari Masjid Suci di Makkah ke Masjid Al-Aqsa di Yerusalem dengan Buraq. Di sana, Nabi Muhammad ﷺ memimpin semua nabi lainnya dalam solat.
Setelah itu, Jibril membawanya ke syurga. Ketika mereka mencapai syurga pertama, Jibril meminta malaikat penjaga untuk membuka pintu syurga pertama. Nabi Muhammad ﷺ melihat Adam, nenek moyang umat manusia. Nabi memberi hormat padanya.
Adam menyambut Nabi dan mengungkapkan keyakinannya pada kenabian Muhammad. Nabi ﷺ melihat di sisi kanan Adam jiwa orang-orang yang akan bahagia di akhirat dan melihat jiwa orang-orang terkutuk di sebelah kirinya.
Jibril kemudian naik dengan Nabi ﷺ ke langit kedua dan meminta untuk membuka pintu gerbang. Di sana, Nabi melihat dan memberi hormat kepada Nabi Yahya dan `Isa. Mereka membalas salam, menyambutnya, dan mengungkapkan iman mereka pada kenabiannya.
Hal yang sama terjadi di setiap lapis langit yang dilalui.
Di langit ketiga, Nabi ﷺ melihat Nabi Yusuf.  Beliau ﷺ melihat Nabi Idris di langit keempat, nabi Harun di langit kelima, nabi Musa di langit keenam dan nabi Ibrahim di langit ketujuh.
Ketika Nabi Muhammad meninggalkan Nabi Musa di langit keenam, Nabi Musa mulai menangis. Ditanya tentang alasannya, ia menjawab bahawa meskipun Muhammad diutus sebagai utusan, mereka yang akan masuk syurga dari bangsa Muhammad lebih banyak daripada mereka yang berasal dari bangsa Musa.
Nabi kemudian dibawa ke Sidrat Al-Muntaha. Dia juga ditunjukkan Al-Bait Al-Ma`mur (bahasa Arab untuk “rumah yang paling sering dikunjungi”) yang dihadiri oleh 70.000 malaikat setiap hari; para malaikat yang hadir tidak pernah meninggalkannya sampai Hari Kebangkitan.
Dia kemudian dihadapkan pada Hadirat Ilahi. Di sana, Allah SWT menetapkan 50 waktu solat harian untuknya.
Dalam perjalanan pulang, dia memberi tahu Nabi Musa bahawa para pengikutnya telah diperintahkan untuk solat 50 kali sehari. Nabi Musa menasihati dia untuk meminta kepada Allah untuk mengurangi jumlahnya kerana Umat Muslim tidak akan tahan melakukan solat sebanyak itu.
Nabi berpaling kepada Jibril seolah-olah meminta nasihatnya. Jibril mengangguk, “Ya, jika engkau menginginkan,” dan naik bersamanya ke Hadirat Allah Yang Maha Kuasa.
Kemudian Allah SWT membuat pengurangan 10 waktu solat. Nabi kemudian turun dan melaporkan hal itu kepada Musa, yang sekali lagi mendesaknya untuk meminta pengurangan lebih lanjut.
Nabi sekali lagi memohon kepada Allah untuk mengurangi jumlah tersebut lebih lanjut. Dia pergi lagi dan lagi kepada Allah SWT atas saranan Musa sampai solat dikurangi menjadi lima saja. Sekali lagi, Musa memintanya untuk memohon pengurangan lebih banyak.
Tetapi Nabi berkata, “Saya merasa malu (berulang kali meminta kepada Tuhan saya untuk mengurangi jumlah doa harian). Saya menerima dan pasrah pada Kehendak-Nya.”
Ketika Nabi melangkah lebih jauh, seorang penelepon terdengar berkata, “Aku telah memberlakukan peraturan-Ku (Allah) dan meringankan beban hamba-Ku.“
3 Bagaimana reaksi orang-orang terhadap khabar tersebut?
Isra’ mi’raj menimbulkan banyak kehebohan di antara orang-orang, dan penonton yang skeptis menghujani Muhammad dengan segala macam pertanyaan. Orang-orang kafir menemukan kesempatan yang cocok untuk mengejek kaum Muslim dan keyakinan mereka.
Mereka melecehkan Nabi dengan pertanyaan-pertanyaan tentang gambaran Masjid di Yerusalem, tempat yang belum pernah dia kunjungi sebelumnya, dan yang mengejutkan mereka, jawaban Nabi memberikan informasi yang paling akurat tentangnya.
Namun, mereka tidak menerima apa-apa dan tetap tidak percaya.
Bagi Muslim sejati, bagaimanapun, tidak ada yang aneh dengan Isra’ mi’raj. Allah Yang Mahakuasa, Yang cukup kuat untuk menciptakan langit dan bumi, pasti cukup kuat untuk membawa Rasul-Nya melampaui langit dan menunjukkan kepadanya secara langsung tanda-tanda-Nya yang tidak dapat diakses oleh orang lain.
Sikap beriman ini dicontohkan oleh Abu Bakar yang ditantang oleh orang-orang kafir kerana peristiwa ini untuk mempercayai apa yang dikatakan Nabi. Dia langsung menjawab, “Ya, saya percaya itu.”
Dikhabarkan bahawa jawaban inilah yang membuatnya mendapatkan gelar As-Siddiq (bahasa Arab untuk “pemverifikasi kebenaran”).  ABOUT ISLAM


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ustazcyber.com/2021/03/3-persoalan-penting-tentang-isra-mikraj.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peristiwa Isra Mikraj Perjalanan Keajaiban Dan Keimanan

Peristiwa Isra Mikraj Perjalanan Keajaiban Dan Keimanan

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 388 hits
Peristiwa agung Isra Mikraj yang berlaku pada malam 27 Rejab merupakan satu mukjizat besar bagi umat Islam kerana ketika itulah baginda Rasulullah SAW menerima perintah oleh Allah SWT untuk mengerjakan solat lima waktu sehari semalam Pensya...
Design Poster Khatam Al Quran Selawat Tazkirah Isra Mikraj

Design Poster Khatam Al Quran Selawat Tazkirah Isra Mikraj

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 730 hits
Design Poster Khatam Al Quran Selawat Tazkirah Isra MikrajBersama Ustaz Ellyeen Amineen13 Mac 2021 SABTU 9pg 11 30pgBilik Mesyuarat Pejabat UMNOBahagian Batu Pahat83000 Batu Pahat Johor Berminat untuk tempah design poster banner bunting sti...
Daurah Khas Kisah Isra Mikraj Rasulullah Saw

Daurah Khas Kisah Isra Mikraj Rasulullah Saw

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 256 hits
Daurah KhasKisah Isra Mikraj Rasulullah SAWbersama Ustaz Ahmad Sallehuddin10 11 12 Mac 2021 9 00 mlm3 SesiAnjuran YADIM Johor RuqaiyahCare Qasswa TravelTempahan buku www wasap my 60136633004 Berminat untuk tempah design poster banner buntin...
Audio Clubhouse Yang Berjaya Distrim Ke Laman Luar Menimbulkan Persoalan Tentang Privasi

Audio Clubhouse Yang Berjaya Distrim Ke Laman Luar Menimbulkan Persoalan Tentang Privasi

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 180 hits
Clubhouse kini menjadi antara aplikasi popular di Malaysia kerana statusnya yang hanya untuk yang dijemput dan pada peranti iOS sahaja setakat ini Sejak dilancarkan awal tahun 2020 ia kini mempunyai jutaan pengguna untuk membincangkan isu i...
Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Berkhatan Anak Lelaki

Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Berkhatan Anak Lelaki

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 311 hits
Berkhatan adalah sesuatu yang lebih sinonim dengan orang Islam walaupun pada hakikatnya fahaman Yahudi dan ajaran Kristian juga ada menganjurkannya Hukumnya adalah wajib tetapi tidak fardhu bagi lelaki dan harus bagi wanita jika tidak memud...
Benarkah Pemimpin Kita Takut Membicarakan Tentang Sekolah Vernakular Cuba Tanyakan Pada Mereka

Benarkah Pemimpin Kita Takut Membicarakan Tentang Sekolah Vernakular Cuba Tanyakan Pada Mereka

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 162 hits
Pemimpin takut puak rasis punca vernakular kekal wujud BANGI Walaupun sudah melalui pelbagai fasa perubahan kerajaan Malaysia masih kekalkan perjanjian lama mempertahankan kewujudan sekolah vernakular Biarpun sistem vernakular masih diperta...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal