3 Kriteria Yang Anda Perlu Ada Jika Mahu Berjaya Menjadi Seorang Boss Yang Baik





Artikel ni nak cerita pasal boss.

Sebagaimana setiap gunung ada puncak, begitu juga setiap organisasi ada boss. Jika diberi pilihan antara menjadi boss atau orang bawah, tentu lebih ramai yang pilih untuk jadi boss. 
Tapi, agak pelik juga kan?
Kenapa setiap kali ada mesyuarat perlantikan boss dalam organisasi sukarela, lebih kerap berlaku orang tolak untuk jadi boss?
Bukankah jadi boss tu ada banyak kelebihannya?
Biasanya, orang ramai mahu kelebihan dan kuasa yang ada pada boss. Tapi tak mahu ambil tanggung jawab yang perlu dipikul oleh seorang boss. 
Jika ada orang bawah yang tak puas hati dengan boss yang dirasakan tak buat apa-apa kerjapun, biasanya dia secara sedar atau tidak, sakit hati kepada kelebihan yang ada pada boss tanpa fikirkan tanggung jawab yang boss perlu pikul. Itu biasanya berlaku dalam dunia makan gaji.
Boss dalam dunia makan gaji tak sama dengan boss dalam dunia perniagaan. Bagi boss yang makan gaji, dia sentiasa ada orang lain di atasnya lagi sebagai boss. Tugas utamanya adalah untuk gembirakan boss di atas itu terlebih dahulu. Sebab kalau yang ata stak gembira, dia terpaksa pergi cari kerja tempat lain.
Atau untuk lebih selamat, dia boleh berniaga. Jadi boss kepada dirinya sendiri. Begitulah orang anggap bila berniaga. Tak ada lagi sesiapa yang akan beri arahan padanya. Tak perlu gembirakan sesiapa lagi di atas.
Namun begitu, bila anda berniaga, masih tetap ada boss juga di atas. Boss kepada seorang usahawan ialah para pelanggannya. Kalau pelanggan tak gembira, bukan saja boss yang kena buang kerja, malah habis satu syarikat akan kena buang kerja.
Cuma kelebihan berniaga adalah anda tak perlu gembirakan semua orang. Tapi masih tetap selamat seandainya ada sekelompok pelanggan yang gembira terhadap perniagaan anda, mencukupi untuk membolehkan syarikat hidup.
Apapun, samada anda mahu berniaga, jadi usahawan atau jadi pekerja yang berkhidmat pada majikan, semuanya tidak menjadi masalah, asalkan anda melakukan yang terbaik dan beramanah dalam menunaikan tanggung jawab.
Apa juga yang dilakukan, pastikan anda berusaha menjadi yang terbaik. Jika jadi boss, jadi boss yang terbaik. Jika jadi tukang sapu sampah, jadilah seorang tukang sapu sampah yang terbaik.
3 kriteria boss yang berjaya Untuk menjadi Boss yang berjaya, anda perlu ada 3 kriteria berikut.
1. Bercita-cita tinggiHidup akan menjadi tidak bermakna bila anda tidak punya cita-cita. Dengan adanya cita-cita maka timbullah perjuangan. Seperti kata Buya Hamka yang pernah saya baca, katanya.

"orang yang tiada perjuangan, hidupnya seumpama mati".Oleh itu pra-syarat untuk berjaya samada sebagai seorang usahawan maupun makan gaji, anda mestilah mempunyai sesuatu yang disasarkan. Dan alang-alang buat sasaran biarlah tinggi dan logik untuk dicapai.

Ada 2 pemikiran dalam meletakkan sasaran. Yang pertama cadangkan agar anda rendahkan sasaran supaya ia mudah dicapai. Ini dapat mengelakkan berlakunya rasa kecewa seandainya tidak tercapai sasaran tersebut
Satu lagi pemikiran pula suruh letakkan sasaran yang paling tinggi yang mampu secara realistiknya untuk anda capai. Ini akan menolak anda menjadi orang yang lebih bagus berbanding dari kebanyakan orang. Risikonya adalah apabila semua sasaran diletakkan tinggi, kemungkinan untuk tidak berjaya mencapainya adalah jauh lebih banyak. Anda pasti akan hadapi banyak rasa kecewa.
Saya memilih untuk meletakkan sasaran yang tinggi. Tapi dengan pegangan bahawa sasaran hanyalah kompas arah terhadap semua perjalanan kerja dan usaha anda. Tak dapat capai sasaran pun tak ada masalah. Tapi perjalanan mesti ke arah itu.
2. Hidup ringkasUntuk menjalani budaya hidup ringkas, anda perlu berusaha melapangkan kehidupan agar banyak masa. Untuk itu, anda terpaksa meninggalkan perkara-perkara remeh yang tidak memberikan kesan besar terhadap kehidupan.
Masa yang dilapangkan itu dapat dipenuhi dengan aktiviti mengasah pemikiran dan menajamkan akal.

Dengan sikap begitu, anda akan merasa lebih mudah untuk melepaskan tanggung jawab kerja kepada orang bawah yang dipercayai. Susun sebanyak mungkin kerja pada orang bawah supaya mereka menjadi lebih cekap dengan tugasan yang diamanahkan kepada mereka. Masa anda akan menjadi lebih lapang.
3. Bijak mempengaruhi orangJika ada satu saja keupayaan yang diperlukan untuk jadi seorang boss, sudah tentu ia adalah keupayaan mempengaruhi orang lain.
Tak payah buang masa lantik diri jadi boss jika apa saja arahan, apa saja keputusan yang anda buat tak ada orang yang mahu laksanakan. Anda hanya syok sendiri dan akhirnya kena buat sendiri. Itu bukan boss namanya. 
Kita perlu mempengaruhi orang lain dengan bijak. Melihat siapa, di mana, keadaan, semasa dan mengenal pasti cara terbaik untuk pastikan orang ikut keputusan dan laksanakannya dengan baik adalah rahsia seorang boss yang cekap.
Ada masanya anda kena lembut, ada masa kena keras, ada masa kena kalah dan ada masa kena menang. Buatlah apa saja asalkan orang ikut dan laksanakan arah dan segala keputusan anda.
4. Buat keputusan baikJika semua di atas sudah berjaya anda bina, maka ini satu-satunya yang akan menentukan samada anda jadi seorang boss yang baik atau yang buruk.
Jika anda pandai buat keptusan baik, maka jadilah anda seorang boss yang baik. Sebaliknya anda sentiasa buat keputusan yang buruk, maka jadilah anda seorang boss yang buruk.
Jika anda buat keptusan jahat, maka jadlha anda seorang boss yang jahat.
Orang bawah, hanya aikut saj arahan anda sebab kepandaian yang saya sebutkan di atas tadi. Sama buruk atau baik, kerja dan keputusan pasti terlaksana.
Sebab itu bahaya jika anda ada keupayaan mempengaruhi orang tetapi jahat!
Bijak dan malasDengan semua kombinasi dia atas tadi, akan sentiasa berfikir macam mana nak berjaya melaksanakan sesuatu tugas dengan cara yang lebih mudah, ringkas dan berkualiti, tanpa anda sendiri perlu melakukannya.

Jika anda perhatikan, seorang yang malas, bijak serta punya cita-cita tinggi, biasanya sangat sesuai untuk diletakkan sebagai ketua paling tinggi dalam organisasi anda.
Malas di sini bermaksud mahu hidup lapang dan hanya memberi tumpuan pada kerja-kerja yang bermakna dan memberikan impak sahaja.
Tidak guna jika seorang boss itu terlalu rajin sebab dia akan buat kerja remeh temeh seperti sapu sampah dan mencuci longkang di depan pejabat. Dia akan sinsing lengan buat sendiri selesaikannya setiap kali ada benda tak kena. Itu semua langsung tidak membantu perkembangan syarikat.
Boss yang berjaya biasanya merupakan seorang yang bijak tetapi pemalas. Tapi malas secara terancang. Dengan adanya sikap mahu hidup lapang, anda akan mula melihat keperluan untuk menyerahkan tugasan pada orang bawahan.
Pastikan orang bawah melaksanakan tugasnya dengan baik sebagaimana yang dikehendaki dengan mencari jalan terbaik mendidik sehingga mereka faham dan cekap. Dengan itu anda berjaya membina satu lagi pelapis pengurus untuk menguruskan syarikat.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.hidupringkas.com/2023/07/3-syarat-utama-menjadi-usahawan-atau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kelebihan Menjadi Seorang Yang Tersusun Berorganisasi

Kelebihan Menjadi Seorang Yang Tersusun Berorganisasi

papar berkaitan - pada 23/7/2023 - jumlah : 165 hits
Kalau seseorang itu sangat tersusun teratur orang itu akan dipanggil OCD Obsessive Compulsive Disorder Seseorang yang sangat mementingkan aturan dan sangat berorganisai Apa itu OCD OCD atau Obsessive Compulsive Disorder adalah salah satu je...
Kerajaan Berjaya Memangkin Ekonomi Ke Arah Lebih Baik

Kerajaan Berjaya Memangkin Ekonomi Ke Arah Lebih Baik

papar berkaitan - pada 14/7/2023 - jumlah : 216 hits
Menteri Ekonomi Rafizi Ramli menyangkal dakwaan Perikatan Nasional yang mendakwa Kerajaan Perpaduan tidak mempunyai hala tuju ekonomi Menurut Rafizi pertumbuhan ekonomi yang sihat sejak beberapa bulan lalu selain kadar inflasi yang mereda m...
Saya Benci Orang Ingat Saya Baik Park Boyoung

Saya Benci Orang Ingat Saya Baik Park Boyoung

papar berkaitan - pada 22/7/2023 - jumlah : 222 hits
Susah apabila selebriti dikekang dengan satu imej sahaja dek sangkaan dan prejudis orang ramai ARTIKEL BERKAITAN Dalam temubual bersama Nothing Much Prepared bersama Lee Young ji Park Bo young telah pelbagai rahsia mengenai kehidupan periba...
Beli Barang Tak Berkhasiat Nanti Otak Sembab Baik Ko Beli Ayan Dapat La 3 4 Ekor

Beli Barang Tak Berkhasiat Nanti Otak Sembab Baik Ko Beli Ayan Dapat La 3 4 Ekor

papar berkaitan - pada 19/7/2023 - jumlah : 108 hits
Kelakar la walaun Dah terdesak sangat nak tunjuk harga barang mahal Dia tunjuk troli masih kosong tapi kena bayar RM163 70 total Tapi korang tengok barang apa yang dibelinya tu Aku pun tak tau yang RM17 99 tu apa tapi dalam video tunjuk mac...
Sama Sama Makan Bangkai Saling Membenci Tash Yong Akhirnya Selar Bekas Bekas Isteri Boss Kay

Sama Sama Makan Bangkai Saling Membenci Tash Yong Akhirnya Selar Bekas Bekas Isteri Boss Kay

papar berkaitan - pada 8/7/2023 - jumlah : 151 hits
Sedia maklum nama guru TikTok iaitu Boss Kay sering kali terpalit dengan kontroversi 8216 panas 8217 sejak kebelakangan ini susulan didakwa lepas tangan soal anak anaknya setelah berkahwin dengan wanita lain untuk kali ketiga Tash Yong Biar...
Hiburan Baik Tak Payah Pakai Tudung Anak Rambut Lebat Di Dahi Wanita Dah Biasa Diejek Tetapi Tak Ambil Hati

Hiburan Baik Tak Payah Pakai Tudung Anak Rambut Lebat Di Dahi Wanita Dah Biasa Diejek Tetapi Tak Ambil Hati

papar berkaitan - pada 21/7/2023 - jumlah : 105 hits
Kerana dahinya ditumbuhi anak rambut yang lebat wanita ini sering menerima hinaan ramai malah ada yang menyindirnya tidak perlu memakai tudung Lagi baik tak payah pakai tudung Kata kata negatif sebegitu bagaimanapun tidak membuatkan Nur Sha...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000