287 Kawasan Yang Dilanda Banjir Di Pulau Pinang Dikenal Pasti







GEORGE TOWN: Angkatan Pertahanan Awam Pulau Pinang (APM) telah mengenal pasti 287 kawasan yang dilanda banjir di seluruh negeri kerana tempoh peralihan monsun bermula hari ini.

 

Pengarah APM negeri, Leftenan Kolonel Cuthbert John Martin Quadra berkata, kawasan-kawasan ini dikenal pasti berdasarkan maklumat yang diterima dan juga pemantauan mereka sendiri setiap kali hujan turun dengan lebat.

 

Katanya, daerah Seberang Prai Tengah memiliki jumlah wilayah yang paling banyak dilanda banjir adalah 95, daerah Timur Laut (56), daerah Seberang Prai Utara (56), daerah Barat Daya (47), dan Seberang Prai Selatan (33).

 

"Dengan mempertimbangkan situasi ini, APM siap menghadapi segala kemungkinan. Semua personel di lima daerah telah dilatih mengenai protokol penempatan semula mangsa, penanganan kapal, dan pengelolaan pusat penempatan semula (banjir), termasuk pemeriksaan aset.

 

"Selain itu, 20 kenderaan darat, termasuk 11 lori, telah siap digunakan untuk memindahkan mangsa banjir, bersama dengan 28 kapal, dari daerah-daerah yang rawan banjir ini.

 

"APM juga mempunyai dua kapal amfibi (Sealeg), yang dapat beroperasi di darat dan laut, selain dari 14 ambulans," katanya ketika ditemui setelah memeriksa aset di pejabat APM negeri di Lorong Ayer Itam, di sini, hari ini.

 

Menurut Cuthbert, kira-kira 1.200 pegawai dan personel akan ditempatkan di setiap daerah dalam setiap bencana untuk menjaga keselamatan penduduk.

 

Dia juga mengatakan APM telah menyediakan prosedur operasi standard sistematik (SOP) untuk memindahkan mangsa, terutama mereka yang menjalani kuarantin berkaitan Covid-19 di rumah, ke pusat pemindahan banjir sementara.

 

"Kami mempunyai SOP dan pedoman kami sendiri dalam menangani kemungkinan kes Covid-19 di pusat pemindahan banjir. Oleh itu, kami menggesa kerjasama semua pihak untuk memberitahu kakitangan kami jika mereka menjalani kuarantin.

 

"Bagi orang-orang, mereka harus waspada terhadap bencana yang mungkin terjadi, lebih-lebih lagi mereka yang tinggal di dekat sungai atau kawasan rendah.

 

"Jauhkan dokumen dan ubat-ubatan peribadi anda kepada anda setiap saat sehingga dokumen itu dapat dicapai pada saat-saat kecemasan," tambahnya.

 

Malaysia dijangka melalui fasa peralihan monsun mulai hari ini, yang akan membawa ribut petir, hujan lebat, dan angin kencang dalam jangka waktu yang singkat.

 

Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) mengatakan keadaan cuaca ini juga berpotensi menyebabkan banjir kilat dan kerosakan infrastruktur yang tidak stabil.

 

Fasa peralihan monsun dijangka berlangsung hingga awal November.

 

--NST





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/09/287-kawasan-yang-dilanda-banjir-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selangor Pulau Pinang Kongsi Pandangan Kukuh Program Usahawan

Selangor Pulau Pinang Kongsi Pandangan Kukuh Program Usahawan

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 313 hits
GEORGETOWN 11 SEPT Selangor dan Pulau Pinang berkongsi pengalaman serta pandangan ke arah menjadikan kedua dua negeri sebagai peneraju dalam program pembangunan usahawan EXCO Pembangunan Usahawan Rodziah Ismail berkata arus digital masa kin...
Pulau Pinang Kukuh Cengkaman

Pulau Pinang Kukuh Cengkaman

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 313 hits
JOHOR BAHRU Pulau Pinang gah di persada Liga Perdana selepas menang tipis 2 1 menewaskan Johor Darul Ta zim II pada aksi di Stadium Tan Sri Hassan Yunos Larkin sebentar tadi Kemenangan itu pasti melonjakkan moral skuad bimbingan Manzoor Azw...
Pulau Pinang Kuala Lumpur Semakin Berkira Kira Ke Liga Super 2021

Pulau Pinang Kuala Lumpur Semakin Berkira Kira Ke Liga Super 2021

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 222 hits
Tiga mata berharga yang diperolehi pada minggu keenam saingan Liga Premier meletakkan Pulau Pinang dan Kuala Lumpur kini di kedudukan yang cukup selesa dalam memburu slot ke saingan CIMB Liga Super pada musim depan Pendahulu Liga Premier Pu...
Pemandu Van Mengalami Kecederaan Serius Dalam Serangan Oleh Lelaki Yang Memegang Parang Di Pulau Pinang

Pemandu Van Mengalami Kecederaan Serius Dalam Serangan Oleh Lelaki Yang Memegang Parang Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 278 hits
BUTTERWORTH Seorang pemandu van kilang mengalami kecederaan parah setelah diserang oleh sekumpulan lelaki bersenjatakan parang di depan rumahnya di Kampung Perlis di sini hari ini Lelaki itu juga merosakkan empat kenderaan milik mangsa Ketu...
Banjir Kilat Dekat Stesen Lrt Masjid Jamek Beberapa Kawasan Di Kl

Banjir Kilat Dekat Stesen Lrt Masjid Jamek Beberapa Kawasan Di Kl

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 913 hits
Banjir kilat dekat stesen LRT Masjid Jamek beberapa kawasan di KLParis air naik dekat Masjid Jamek di Kuala Lumpur LIMA lokasi di Kuala Lumpur dilanda banjir kilat setelah hujan lebat pada petang Khamis Lokasi tersebut adalah Lebuh Ampang J...
Pesawat Terhempas Di Pulau Pinang

Pesawat Terhempas Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 327 hits
Pesawat Ringan Terhempas Di Tanjung Bungah Pulau PinangTular di laman sosial semalam bahawa sebuah kapal terbang telah terhempas di perairan Malaysia di Pulau Keramat berhampiran dengan Hotel Flamingo Tanjung Bungah Pulau Pinang Laporan pol...
Bangunkan Umat Islam Pulau Pinang Melalui Jelajah Khaira Ummah 2030

Bangunkan Umat Islam Pulau Pinang Melalui Jelajah Khaira Ummah 2030

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 291 hits
Jelajah Khaira Ummah 2030 merupakan kaedah kerajaan negeri bagi menyampaikan perancangan bagaimana untuk membangunkan yang terbaik untuk umat Islam di Pulau Pinang Demikian dinyatakan oleh Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang Datuk Ir Ahma...
Kpdnhep Pulau Pinang Merampas 17 187 Unit Alat Ganti Aksesori Motosikal Palsu

Kpdnhep Pulau Pinang Merampas 17 187 Unit Alat Ganti Aksesori Motosikal Palsu

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 437 hits
Ketua pegawai penguatkuasa KPDNHEP Pulau Pinang Peter J Berinus Agang dan pegawainya menunjukkan barang barang yang dirampas BUKIT MERTAJAM Sebanyak 17 187 unit alat ganti motosikal dan aksesori palsu dirampas oleh Kementerian Perdagangan D...
Misteri Pulau Pinang Nahas 3 Saksi Yang Tidak Berkaitan Memberikan Akaun Serupa

Misteri Pulau Pinang Nahas 3 Saksi Yang Tidak Berkaitan Memberikan Akaun Serupa

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 229 hits
GEORGE TOWN Polis telah merakam pernyataan dari 10 orang termasuk tiga saksi berhubung dakwaan nahas pesawat di laut berhampiran Pulau Tikus di hadapan Hotel Flamingo di Tanjung Bungah di sini pada hari Ahad Ketua Polis Daerah Timur Laut As...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist

Sa Tak Pernah Buat Muka