2 251 Kes Dilapor Selangor Bukan Negeri Paling Parah Dr Zul



Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah berkata dari 6,075 kes baharu Covid-19 yang direkod hari ini Selangor terus mencatatkan jumlah jangkitan harian tertinggi, dengan 2,251 kes.
Ia disusuli Johor dengan 699 kes, Kuala Lumpur (660), Kedah (445), Kelantan (441), Sarawak (323), Perak (220), Terengganu (203), Negeri Sembilan (189), Pulau Pinang (183), Sabah (160), Pahang (150), Melaka (122), Labuan (14), Putrajaya (9) dan Perlis (6)


Namun begitu Pengerusi Selangor Task Force Covid-19, Dr Dzulkefly Ahmad, ketika menafikan dakwaan kerajaan negeri gagal membendung peningkatan penularan Covid-19 berkata, Selangor masih merekodkan kadar kebolehjangkitan (Rt) rendah iaitu 1.14 berbanding enam negeri lain seperti Pahang dan Kedah.
“Selain angka yang tinggi ketika ini, Selangor tidak boleh dikatakan negeri paling parah. Rakyat kita seramai tujuh juta dan jika termasuk Kuala Lumpur lebih lapan juta. KKM perlu tengok dari segi nisbah jangkitan kepada jumlah penduduk.
Pengerusi Selangor Task Force Covid-19, Dr Dzulkefly Ahmad, ketika menafikan dakwaan kerajaan negeri gagal membendung peningkatan penularan Covid-19 berkata, Selangor masih merekodkan kadar kebolehjangkitan (Rt) rendah iaitu 1.14 berbanding enam negeri lain seperti Pahang dan Kedah.

Bekas Menteri Kesihatan itu mendakwa, Pahang merekodkan Rt tertinggi iaitu 1.26 diikuti Kedah (1.24), Perak (1.22), Terengganu (1.20), Putrajaya dan Negeri Sembilan (1.16).
“Angka akan tetap tinggi tetapi adakah kita terbeban secara teruk sehingga kita mahu laksanakan PKP menyeluruh? Kita menolak keperluan itu tetapi perlu ada usaha untuk meminimumkan kesan terhadap rakyat yang terbeban ketika ini.
“Jangan jadikan ‘lock down’ jalan mudah kerana kegagalan kita urus PKP 2.0 contohnya. Kematian juga semakin hari semakin tinggi mencanak,” katanya sambil menambah sektor perkhidmatan kesihatan negeri masih lagi mampu menampung jumlah pesakit ketika ini dengan menambah jumlah katil ICU dan ventilator.
Beliau berkata demikian pada sidang media khas Covid-19 Negeri Selangor yang turut dihadiri Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan Awam Negeri Selangor, Dr Siti Mariah Mahmud.
Dalam pada itu, Dzulkefly mahu PKP bersasar dengan SOP yang lebih efektif dan berkesan dilaksanakan di Selangor.
“Kita tidak boleh duduk saja dalam tempoh PKP, perlu ada peningkatan dari segi tindakan.
“Selain angka yang tinggi ketika ini, Selangor tidak boleh dikatakan negeri paling parah. Rakyat kita seramai tujuh juta dan jika termasuk Kuala Lumpur lebih lapan juta. KKM perlu tengok dari segi nisbah jangkitan kepada jumlah penduduk.
“Jika PKP penuh, Selangor akan jadi mangsa dari segi industri dan aktiviti penduduk. Ini tidak adil,” katanya ~ FMT

Hmm.. dah 2,251 kes dilaporkan hari ini, masih dianggap tidak terlalu teruk? jadi yang dimaksudkan dengan teruk itu berapa puluh ribu kes agaknya

Cuba baca apa kritikan netizen terhadap kenyataan Dr. Zul itu di SINI

Tapi... kalau PKP menyeluruh di Selangor sahaja kerajaan akan kerugian RM600 juta sehari, jumlahnya bakal meningkat memandangkan penguatkuasaannya dijangka mempengaruhi Kuala Lumpur dan seluruh Lembah Klang..
PETALING JAYA: Malaysia perlu bersedia menghadapi kerugian lebih RM1 bilion sehari sekiranya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) secara menyeluruh dilaksanakan di Selangor yang merupakan penyumbang Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) terbesar negara.
Malah, PKP menyeluruh di Selangor sahaja akan menyebabkan kerajaan kerugian RM600 juta sehari, bagaimanapun jumlahnya bakal meningkat memandangkan penguatkuasaannya dijangka mempengaruhi Kuala Lumpur dan seluruh Lembah Klang.
Jumlah itu unjuran daripada sumbangan sebanyak 24 peratus Selangor kepada negara serta kawasan terimpak seperti Kuala Lumpur yang turut menyumbang 16 peratus kepada KDNK bagi tahun 2019.
Malah, pelaksanaan PKP yang lebih ketat itu juga akan memberi kesan kepada rantaian bekalan yang melibatkan negeri berhampiran seperti Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang dan Perak.

Justeru, Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Perniagaan Putra (PBS), Prof. Madya Dr. Ahmed Razman Abdul Latiff, menjangkakan negara akan kembali mengalami kemerosotan KDNK daripada -0.5 peratus pada suku tahun pertama 2021 kepada -1.0 hingga -2.0 peratus bagi suku kedua.
“Jadi, memang impaknya amat negatif, kita tahulah kalau Selangor ini dikuatkuasakan PKP secara menyeluruh, Kuala Lumpur, Putrajaya dan Cyberjaya turut akan terjejas. Secara ringkas, PKP di Selangor juga mungkin mendatangkan kerugian secara domino terhadap negeri-negeri lain.
“Kerugian yang dimaksudkan adalah, pertama dari segi ekonomi tempatan. Maknanya aktiviti jual beli dalam sektor tersebut terkesan teruk, ini kerana ramai penduduk di Selangor terlibat dalam ekonomi runcit,” katanya dihubungi Utusan Malaysia

Bukan mudah sebenarnya Kerajaan Negeri Selangor ini hendak memilih antara nak jaga ekonomi atau nak jaga kesihatan rakyat..
Kedua-duanya berkait rapat, ekonomi yang terjejas akan menjejaskan rakyat.. Rakyat yang terjejas kerana COVID-19 pula akan menjejaskan ekonomi..
Dah sakit.. nak buat kerja lagu mana? 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/05/2251-kes-dilapor-selangor-bukan-negeri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 493 Kes Kecuali Perlis Semua Negeri Catat Kes Tiga Angka

6 493 Kes Kecuali Perlis Semua Negeri Catat Kes Tiga Angka

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 196 hits
MALAYSIAKINI Sebanyak 6 493 kes baru Covid 19 dilaporkan hari ini menjadikan jumlah kumulatif sebanyak 498 795 kes maklum Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah Lembah Klang terus merekodkan kes harian tertinggi dengan Selangor 2 163 ke...
Covid 19 Sebanyak 3 551 Kes Positif Semua Negeri Catat Kes Baharu Semua 427 927 Kes

Covid 19 Sebanyak 3 551 Kes Positif Semua Negeri Catat Kes Baharu Semua 427 927 Kes

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 243 hits
PUTRAJAYA Kes harian negara masih lagi merekodkan angka melebihi 3 000 dengan 3 551 kes dilaporkan hari ini menjadikan jumlah kes positif Covid 19 sebanyak 427 927 kes Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata Selango...
Pkp Penuh Perlu Dilaksanakan Di Kl Dan Negeri Kes Covid Tinggi

Pkp Penuh Perlu Dilaksanakan Di Kl Dan Negeri Kes Covid Tinggi

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 211 hits
MSO Nasihat dan cadangan pakar kesihatan agar dilaksanakan PKP sepenuhnya di Kuala Lumpur dan juga negeri yang kadar jangkitan tinggi perlu diberi perhatian Pihak kerajaan tidak perlu berfikir panjang apa lagi mengambil kira kesan politik s...
3 807 Kes Baru Kl Selangor Terus Gawat

3 807 Kes Baru Kl Selangor Terus Gawat

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 195 hits
MALAYSIAKINIKementerian Kesihatan Malaysia hari ini melaporkan 3 807 kes baru berbanding 3 733 kes Covid 19 yang dicatatakan semalam Jumlah itu kembali meningkat berbanding tiga hari lalu yang melebihi 4 000 kes Pecahan mengikut negeri adal...
Tular Berita Palsu Nilai 3 Terletak Di Negeri Selangor Polis Siasat Pemilik Akaun Facebook N9 Radar

Tular Berita Palsu Nilai 3 Terletak Di Negeri Selangor Polis Siasat Pemilik Akaun Facebook N9 Radar

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 172 hits
1 314 total views 1 314 views today SEREMBAN Polis membuka kertas siasatan berhubung kes seorang pemilik akaun Facebook disyaki menyebarkan berita palsu yang boleh menimbulkan kegentaran awam mengenai isu Nilai 3 terletak di negeri Selangor...
Kes Rentas Negeri Neelofa Suami Dirujuk Ke Jabatan Peguam Negara

Kes Rentas Negeri Neelofa Suami Dirujuk Ke Jabatan Peguam Negara

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 217 hits
Oleh BADRUL HAFIZAN MAT ISA KES Neelofa dan Muhammad Haris merentas negeri dirujuk ke Jabatan Peguam Negara semalam UTUSAN MOHD SHAHJEHAN MAAMINSEREMBAN Kertas siasatan berkenaan isu pergerakan rentas negeri yang melibatkan selebriti popula...
Covid 19 Malaysia Rekodkan Positif Baharu Paling Tinggi Hari Ini Mencecah 6 075 Kes

Covid 19 Malaysia Rekodkan Positif Baharu Paling Tinggi Hari Ini Mencecah 6 075 Kes

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 258 hits
PUTRAJAYA Malaysia mencatat 6 075 kes baharu COVID 19 hari ini iaitu yang tertinggi sejak negara dilanda wabak itu pada Februari tahun lalu Kali terakhir Malaysia merekodkan angka harian tertinggi ialah pada Januari lalu membabitkan sebanya...
Video Kes Covid 19 Selangor Apa Yang Anda Perlu Tahu

Video Kes Covid 19 Selangor Apa Yang Anda Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 142 hits
Menyeru Kerajaan Persekutuan mempertingkatkan jumlah penerima vaksin sepantas mungkin di Selangor memandang kes harian yang tinggi Kadar vaksinasi di Selangor wajar dipertingkatkan Menggunapakai sepenuhnya aplikasi digital dalam mengesan da...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan