111 Bakal Jemaah Haji Terkandas Tuntut Ganti Rugi Rm3 Juta


 
Wakil mangsa, Mohd Hanif Mohd Salleh (kiri) dan Peguam Muhammad Nazrin Mohd Seth menunjukkan laporan polis yang dibuat mangsa bakal jemaah haji terkandas.(Gambar fail )BANGI: Seramai 111 bakal jemaah haji yang terkandas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) awal bulan ini bakal memfailkan tuntutan sivil di Mahkamah Tinggi terhadap sebuah agensi pelancongan atas dakwaan penipuan pakej haji.
Tuntutan tersebut difailkan menerusi firma guaman Tetuan Toriq Seth and Partner, menurut wakil peguam, Muhammad Nazrin Mohd Seth.
Katanya, jumlah kerugian yang dicatatkan setakat ini dianggarkan berjumlah RM3 juta berserta dengan ganti rugi emosi dan teladan.
Nazrin berkata, meskipun terdapat laporan media mengatakan bahawa pihak agensi yang terlibat mahu membuat pembayaran secara berperingkat namun sehingga kini masih belum ada bakal jemaah yang menerima wang mereka.
-ADVERTISEMENT-Ads by 
“Wang yang telah dibelanjakan oleh jemaah haji untuk menunaikan ibadah haji yang mana pihak agensi pelancongan terlibat sehingga kini masih gagal, enggan, abai untuk dikembalikan setelah pihak agensi menyempurnakan tawaran mereka kepada jemaah.
“Pihak jemaah yang terlibat telah bersedia dengan maklumat dan dokumen masing-masing untuk meneruskan dengan tuntutan,” katanya dalam sidang media.
Selain itu, pihaknya juga menggesa kerajaan terutamanya Kementerian Kesenian dan Budaya (MOTAC) untuk melaksanakan penguatkuasaan seperti mana diperuntukkan bawah Akta Industri Pelancongan 1992.
“MOTAC boleh melakukan siasatan selaras dengan peruntukan di bawah Seksyen 41 akta tersebut berhubung peristiwa yang telah berlaku,” ujarnya.
Difahamkan juga, terdapat kira-kira 100 laporan polis telah dibuat bakal jemaah terlibat, namun didakwa hanya sebahagian sahaja yang telah dipanggil untuk memberi keterangan.
Malah, Nazrin berkata, terdapat juga laporan tambahan yang mana bakal jemaah memaklumkan pihak agensi telah meminta 10 jap cari mereka untuk tujuan pemprosesan visa.
“Keadaan ini membimbangkan pihak jemaah kerana khuatir cap jari tersebut berada di dalam rekod milik pihak agensi pelancongan berkenaan disalahgunakan bagi tujuan lain yang boleh dikaitkan dengan jemaah tersebut,” tambahnya.
Dalam pada itu, pihaknya juga memohon pertimbangan Tabung Haji agar memberikan keutamaan kepada bakal jemaah haji yang terkandas baru-baru ini untuk mengerjakan haji pada tahun depan melalui muassasah Tabung Haji.
Pada 7 Julai lalu, seramai 380 bakal jemaah haji terkandas di KLIA, dipercayai menggunakan visa furada untuk menunaikan haji dan tidak melalui Lembaga Tabung Haji (TH).
Visa furada adalah visa yang diuruskan sendiri dan dilapor dikeluarkan oleh Arab Saudi, tanpa membabitkan jumlah kuota yang diperoleh TH.
Lima orang individu termasuk pemilik agensi pelancongan yang dipercayai terbabit insiden telah ditahan bagi, bagaimanapun sehingga kini mereka masih belum disabitkan sebagai bersalah. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/07/111-bakal-jemaah-haji-terkandas-tuntut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Idris Jamin Beri Kerjasama Agar Tiada Bakal Jemaah Haji Tertipu Lagi

Idris Jamin Beri Kerjasama Agar Tiada Bakal Jemaah Haji Tertipu Lagi

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 114 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Idris Ahmad itu berkata kes penipuan bakal jemaah haji baru baru ini berlaku di luar pengetahuan pihaknya KUALA LUMPUR Menteri di Jabatan Perdana Menteri Idris Ahmad memberi jaminan beliau sedia bekerjasam...
Langsung Sambutan Ketibaan Jemaah Haji Penerbangan Pertama 18 Julai 2022

Langsung Sambutan Ketibaan Jemaah Haji Penerbangan Pertama 18 Julai 2022

papar berkaitan - pada 18/7/2022 - jumlah : 287 hits
Lembaga Tabung Haji menganjurkan Majlis Sambutan Ketibaan Jemaah Haji Penerbangan Pertama dari Tanah Suci Bagi Musim Haji 1443H 2022M di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur Sepang AWANInews Haji1443H SUBSCRIBE now Astro A
5 Abg Kuras Ikan Dan Perlengkapan Kolam Korban Rugi Rp70 Juta

5 Abg Kuras Ikan Dan Perlengkapan Kolam Korban Rugi Rp70 Juta

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 102 hits
Pada aksi kedua tersebut anak korban memergoki dua pelaku sedang mencuri ikan lele dan patin di kolam Korban sengaja menjaga kolam karena pada pencurian pertama seluruh ikan dan perlengkapan kolam habis digondol maling
Jemaah Haji Gelombang Dua Berdatangan Ke Madinah Jemaah Sakit Dievakuasi Ambulans

Jemaah Haji Gelombang Dua Berdatangan Ke Madinah Jemaah Sakit Dievakuasi Ambulans

papar berkaitan - pada 24/7/2022 - jumlah : 168 hits
Sebanyak dua jemaah haji yang dievakuasi dari Makkah ke Madinah yakni dari kloter JKG 26 dan BTH 05 Proses evakuasi menggunakan satu unit ambulans jenis GMC didampingi satu dokter
Foto Foto Jemaah Haji Di Sulsel Berdandan Glamor

Foto Foto Jemaah Haji Di Sulsel Berdandan Glamor

papar berkaitan - pada 31/7/2022 - jumlah : 202 hits
Ratusan jemaah haji dari dua kelompok terbang debarkasi Makassar telah tiba di Asrama Haji Sudiang Makassar sejak Jumat Sejumlah jemaah khususnya perempuan yang tiba di Makassar menjadi perhatian dengan tampilannya yang glamor setelah menja...
Pengarah Syarikat Rugi Rm5 29 Juta Ditipu Love Scam

Pengarah Syarikat Rugi Rm5 29 Juta Ditipu Love Scam

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 168 hits
Kuala Lumpur Pengarah syarikat kerugian RM5 29 juta selepas menjadi penipuan sindiket Love Scam melalui perkenalan dengan seorang lelaki di sebuah laman sesawang Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Azmi Abu Kassim berkata pihaknya menerima lapor...
2 Kloter Terakhir Jemaah Haji Gelombang Pertama Terbang Ke Tanah Air Sabtu Dini Hari

2 Kloter Terakhir Jemaah Haji Gelombang Pertama Terbang Ke Tanah Air Sabtu Dini Hari

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 181 hits
Fase pemulangan jemaah haji gelombang pertama yang diterbangkan dari Bandara King Abdulaziz Internasional Airport Jeddah akan berakhir Sabtu dini hari Tersisa dua kloter terakhir yang akan diberangkatkan menuju Tanah Air
Cek Fakta Tidak Benar Jemaah Haji Dilarang Bawa Air Zamzam Karena Dinilai Radikal

Cek Fakta Tidak Benar Jemaah Haji Dilarang Bawa Air Zamzam Karena Dinilai Radikal

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 132 hits
Larangan jemaah haji membawa air zamzam bukan karena dinilai radikal Tetapi terkait aturan atau regulasi keselamatan dan standar penerbangan internasional
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur