Rancang Bercuti Ke Tanah Besar Lombok Ini Port Best Untuk Bersantai



Rancang Bercuti ke Tanah Besar Lombok? Ini Port Best Untuk Bersantai. Assalamualaikum dan hi..macam mana korang hari ini sihat ke? Cuti-cuti hujung tahun lepas tu korang semua merayap ke mana? Zaza dan family sempatlah juga beberapa hari bercuti di PD dan Melaka..tapi kan…zaza bukannya nak cerita pasal dua tempat ni..sebenarnya zaza nak story pasal Lombok.

Zaza memang tak pernah pergi pun tapi sebab zaza ada tengok-tengok rakan kat laman social share percutian diorang kat Lombok tu..so buat zaza rasa..kalau ada rezeki nanti boleh la berjalan ke sana pula.

Seronok pula tengok gambar-gambar yang diorang share. Zaza pula gila bergambar. So memang sesuai lah dijadikan port untuk photoshoot kan..hehe.

Kebanyakan zaza tengok mereka yang rajin berjalan ke luar ni selalu guna Traveloka kalau nak beli tiket penerbangan sebab lebih murah dan menguntungkan.

So macam korang kalau ada rancang nak pergi jalan-jalan macam nak ke Singapore ke boleh la guna Singapore Airlines dekat Traveloka tu..atau korang nak tiket tambang murah dalam Malaysia ni boleh la guna fireflyz air tickets juga ada kat Traveloka. Mungkin korang akan dapat harga yang lebih murah kan..

Oklah nak story pasal Lombok pula. Walaupun tak pernah pergi tapi tak apalah kan kalau zaza nak share sikit. Sekurangnya boleh jadi rujukan untuk zaza nanti di masa akan datang.

Apa yang bestnya Lombok ni?...


Penginapan di Lombok

Banyak tempat penginapan ada kat sini tapi yang agak menarik satu kat Tanah Besar dan satu lagi dekat Gili Trawangan ( Pulau ). Zaza kalau pulau-pulau ni memang teruja sebab suka sangat tengok laut.

Dua tempat ini antara pulau kecil yang boleh dikatakan popular juga bagi pelancong-pelancong yang datang ke Lombok.

Macam kat Tanah Besar Lombok tu..tempat paling meriah sekali ada dekat Senggigi. Jadi boleh la korang pertimbangkan untuk stay kat Senggigi ni atau lepak-lepak kat pulau-pulau yang berhampiran di Lombok ni.

Untuk perbandingan harga,boleh la korang cek dekat apps Traveloka, Booking.com atau Agoda. Mungkin korang nampak kat Traveloka lebih murah ke..haaa cepat-cepatlah booking kalau tak nanti bilik cepat penuh.

Gili Trawangan 
Kedai Makan di Lombok

Lombok ni memang antara tempat yang cantik dan salah satu pusat peranginan yang sangat popular. Memang kat sini tak pernah kurang dari sumber makanan sebabnya terdapat banyak kedai makan kat sini. Berderet-deret yang ada. So korang tak akan lapar la sebab sebab asyik nak makan je nanti..hahaha..

Dari segi harga makanan pula dengarnya murah juga. Sama seperti harga macam kat gerai-gerai tepi jalan kat Malaysia. So korang boleh la singgah kedai-kedai kecil yang ada sekitar situ. Tapi kalau korang nak makan ala-ala restoran tu boleh la cuba masuk rumahmakan tapi agak mahal sikitlah.

Makanan kat Lombok ni korang kena prepair la untuk makanan yang tak berkuah. Sebabnya makanan tradisi diorang memang tak ada kuah. Paling basic pun nasi putih dengan sambal kering. Katanya cukup pedas dan padu tauuu..

Kalau dah sampai Lombok, cuba try makan Nasi Goreng Taliwang. Pun dikatakan pedas ya amat. Kalau jenis yang tak pedas tu eloklah stanby siap-siap air kat sebelah.. fuhh dapat zaza bayangkan tahap kepedasannya tu.. kalau zaza lah memang sebotol besar kot air sebab zaza memang jenis tak tahan pedas.

Korang pun boleh try masakan Ayam Bakar Khas Taliwang kat situ.

Ayam Bakar Khas Taliwang.Foto : Midori   Senarai Tempat-tempat Best di Lombok 
Sebenarnya Lombok ni merupakan sebuah pulau jugak. Tapi disebabkan saiz dia yang besar, tak rupa pulau dah. Disebabkan itu jugak, Lombok ni mempunyai macam-macam tempat best yang korang boleh jengah. Daripada sumber alam semulajadi sampai lah ke seni warisan dan budaya diorang

Kat sini zaza senaraikan beberapa pantai yang ada. Antaranya :

Pantai-Pantai di Lombok :
Pantai Senggigi Pantai Mawun Pantai Kuta Pantai Bangko-bangko Pantai Selong Belanak 


Air Terjun di Lombok :
Air Terjun Benang KelambuAir TerjunTiu SekeperAir TerjunTiu KelepSendang Gile Waterfall
Pulau-Pulau di Lombok :Gili AirGili Trawangan – Cantik juga pulau ni. Banyak resort dengan chalet yang korang boleh booking online je. Kat pulau ni ada sediakan tempat tukar duit dan bank andai kata korang dah kehabisan wang.Gili Menor
Warisan dan Budaya di Lombok
Sasak Village – Sasak Village ni merupakan kampung bagi suku kaum SADE yang hidup dari zaman nenek moyang kita lagi. Suku kaum Sade ni sangat unik sebab dia mengamalkan konsep bawak lari anak dara sebagai tanda dia suka kat seseorang tu. Ni kalau kat Malaysia ni kena pancung dengan bapak dah. Haaha Seni tenunan – Kat Lombok ni juga ada seni batiknya yang tersendiri. Kalau korang sampai kat situ, siap ada orang buat tenun kain lagi kat depan kedai dia. Korang boleh pilih untuk tengok sahaja atau nak cuba belajar tenun sekali. Syok jugak.
Lombok Sade Village 
Ok ini je la yang zaza tau sikit pasal Lombok hasil dari baca-baca yang orang share. So korang rasa nak pergi tak? Tapi kena ingatlah tak semua tempat korang boleh pergi serentak tau sebab lokasinya pun jauh jugak. Makan masa dalam 2-3 jam lah macam tu..so sebelum nak pergi tu..elok lah check dulu lokasi yang korang nak pergi..takut kang kalau tak check membazir masa la pulak.

Oklah selamat bercuti korang…!




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.zazaiman.com/2020/01/rancang-bercuti-ke-tanah-besar-lombok.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umrah Ke Tanah Suci Ricky Harun Bawa Anak Serta Istri Yang Sedang Hamil Besar

Umrah Ke Tanah Suci Ricky Harun Bawa Anak Serta Istri Yang Sedang Hamil Besar

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 239 hits
Kepergian Ricky Harun bersama istri dan anaknya merupakan momen istimewa Sebab dia melaksanakan umrah bersama keluarga besarnya Apalagi saat ini sang istri Herfiza kembali hamil
Al Malhamah Al Kubra Perang Besar Di Tanah Arab Dan Iran Tanda Akhir Sebelum Kiamat

Al Malhamah Al Kubra Perang Besar Di Tanah Arab Dan Iran Tanda Akhir Sebelum Kiamat

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 579 hits
Antara tanda tanda akhir sebelum berlakunya hari kiamat adalah peperangan besar yang dinamakan Al Malhamah Al Kubra akan menyaksikan peperangan umat Islam menentang tentera Rom moden Yahudi Eropah Amerika dan tentera Dajjal Menyingkap maksu...
Ceramah Pemimpin Utama Pembangkang Dapat Sambutan Besar Besaran Di Kimanis

Ceramah Pemimpin Utama Pembangkang Dapat Sambutan Besar Besaran Di Kimanis

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 272 hits
Pemimpin pembangkang pada satu ceramah di Kimanis malam tadi KIMANIS Kemunculan ramai pemimpin utama pembangkang pada satu ceramah di sini malam tadi menarik jumlah hadirin terbesar sempena pilihan raya kecil Kimanis setakat ini menjelang h...
Sudah Uzur Tapi Gigih Bertongkat Setiap Hari Ke Masjid Bekas Imam Besar Ini Buat Ramai Kagum

Sudah Uzur Tapi Gigih Bertongkat Setiap Hari Ke Masjid Bekas Imam Besar Ini Buat Ramai Kagum

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 243 hits
Selagi ada hayat di kandung badan selagi itulah kita sebagai hamba Allah perlu mencari amalan untuk menuju alam akhirat yang kekal buat selamanya Dalam perkongsian di Facebook baru baru ini membuatkan ramai terinspirasi melihat foto seorang...
Kerugian Asabri Diduga Lebih Besar Dari Jiwasraya Ini Kata Kemenkeu

Kerugian Asabri Diduga Lebih Besar Dari Jiwasraya Ini Kata Kemenkeu

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 167 hits
Wakil Menteri Keuangan Suahasil Nazara mengatakan masih dilakukan penelitian secara intens terkait kasus PT Asabri Kerugian Asabri diprediksi lebih besar daripada PT Asuransi Jiwasraya Ke depan Kementerian Keuangan akan melakukan pengawasan...
Amalan Berpahala Besar Yang Bisa Dilakukan Oleh Ibu Rumah Tangga

Amalan Berpahala Besar Yang Bisa Dilakukan Oleh Ibu Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 334 hits
Pertanyaan Assalamu alaikum Selamat pagi ustd Amalan sunnah apakah yg besar pahalanya jika dikerjakan setiap hari bagi wanita Khusus nya ibu rumah tangga Jazakumullah Jawab Wa alaikumussalam warahmatullah Alhamdulillah shalawat dan salam at...
Derita Penyakit Kepala Besar Mohon Doakan Kesembuhan Aidan

Derita Penyakit Kepala Besar Mohon Doakan Kesembuhan Aidan

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 355 hits
KEGEMBIRAAN pasangan suami isteri dikurniakan cahaya mata pasangan kembar menjadi ujian buat mereka apabila salah seorang kembar itu menghidap penyakit Hydrocephalus atau dikenali penyakit kepala besar Selepas lima bulan saiz kepala adik Ai...
Tdm Kupas Salasilah Ulama Tok Ku Tuan Besar

Tdm Kupas Salasilah Ulama Tok Ku Tuan Besar

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 240 hits
KUALA TERENGGANU 19 Januari Kumpulan TDM Berhad meneruskan program Corporate Social Responsibility siri kelima dengan penganjuran program Salasilah Ulama Tok Ku Tuan Besar Ianya berkisar tentang ketokohan Tok Ku Tuan Besar dan sumbangannya ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu