Sumbat Kami Dalam Penjaralah Senang


Ramai rakyat Malaysia terkedu menyaksikan angka harian Covid-19 melepasi 20,000 kes untuk kali pertama dengan 20,596 jangkitan baharu dilaporkan hari ini.


PETALING JAYA – Ramai rakyat Malaysia terkedu menyaksikan angka harian Covid-19 melepasi 20,000 kes untuk kali pertama dengan 20,596 jangkitan baharu dilaporkan hari ini.

Kebanyakan mereka menyuarakan keresahan dengan penularan wabak yang terus mengganas tanpa menunjukkan tanda-tanda penurunan.

Tidak kurang juga yang mendesak kerajaan mengubah strategi serta pendekatan bagi mengawal jangkitan Covid-19 yang dilihat semakin kritikal.

“Jika beginilah, kita akan mengambil masa terlalu lama untuk menang. Strategi memeranginya di takuk lama, tiada pengubahsuaian. Penguasa berebut kuasa, rakyat menderita. Kita berada di lautan yang sama, tetapi di atas kapal persiaran, bot biasa, sampan dan tongkang yang berbeza,” ujar AK Lintau.

“Sudah ramai yang divaksin. Kes semakin tinggi pula. Daripada duduk, meniarap, menelentang, semua sudah buat di rumah. Gaya bagaimana lagi perlu duduk di rumah untuk bagi kes turun,” kata Lynn Abd Rahman.

Petugas kesihatan bersiap sedia menjalankan ujian saringan Covid-19 secara pandu lalu di Klinik Ajwa Seksyen 7, Shah Alam, Selangor, berlatar belakangkan mural lukisan penghargaan buat barisan hadapan memerangi pandemik berkenaan. “Semakin lama kena kurung semakin tinggi kes. Cakap selepas dua minggu kes turun. Aku tidak pernah rasa begitu kecewa begini. Apa tindakan susulan selepas ini? Kilang tidak mahu juga tutup,” ulas Sue Nieza.

“Sekarang tutup kilang pun sudah tidak berguna. Ini kes bukan lagi 3,000 atau 4,000 tapi sudah mencapai 20,000. Lagipun rakyat sudah betul-betul bosan dan benci Perintah Kawalan Pergerakan (PKP),” balas Majidee Dee.

Ada juga yang berkongsi rasa putus asa serta merayu untuk pulang ke kampung halaman dan menyifatkan mereka sudah tidak dapat bertahan dalam situasi yang amat meruncing sekarang.

“Sudah tidak mampu berkata apa-apa lagi. Izinkanlah kami berkampung dengan keluarga masing-masing supaya senang jenazah kami diuruskan oleh keluarga kami sendiri. Hanya di kampung kami berasa selamat.Di bandar seakan sudah hendak kiamat,” tulis Wan Rongak.

“Sudah sampai 20,000 tolonglah kerajaan, buat sesuatu. Serupa macam tiada sesiapa yang menjaga keselamatan negara. Kami sudah penat di rumah,” luah Daniel Kazuto Chan.

“Nampaknya, semakin lama agaknya kita akan dikurung. Semakin banyak tunggakan hutang dan bil sewa semua. Sesak nafas tengok angka itu,” komen Nana Yuttai.

“Sumbat kami semua dalam penjaralah senang. Makan semua percuma. Tidak perlu bayar bil elektrik dan air,” sindir Mohd Falzil.

Tidak kurang juga yang mempersoalkan usaha memerangi Covid-19 seperti PKP yang dilihat seolah-olah tidak membuahkan hasil sebaliknya membuatkan rakyat semakin berasa terhimpit dan tertekan.

“Tujuh bulan darurat PKP 2.0, PKP 3.0, ‘total lockdown’ rakyat terkurung sampai angkat bendera putih tetapi kes tetap juga naik setiap hari sampai sudah lebih sejuta positif ribuan jadi korban. Ini hendak kata gagal atau masih belum berjaya?,” soal Nasir Al Hakim.

“Semakin dikurung, semakin jaga prosedur operasi standard (SOP) makin ramai sudah diberi vaksin kes semakin naik tidak mahu lagi turun-turun. Apa lagi usaha yang perlu dibuat,” tanya pemilik akaun bernama Hajah Paridah Hassan. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/08/sumbat-kami-dalam-penjaralah-senang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senang Jaga Cepat Mati Tak Indoor Plant Pokok Bunga Anthurium Untuk Apartment Kami

Senang Jaga Cepat Mati Tak Indoor Plant Pokok Bunga Anthurium Untuk Apartment Kami

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 300 hits
SENANG JAGA CEPAT MATI TAK INDOOR PLANT POKOK BUNGA ANTHURIUM UNTUK APARTMENT KAMI Bos saya nak cari indoor plant pokok yang berbunga tapi nak senang jaga dan tak mudah mati Itulah soalan mummy kepada penjual pokok masa bulan puasa hari tu ...
Dapur Fiezasani Resipi Nasi Goreng Cili Api Yang Senang Nak Masak Dan Bahan Tak Banyak

Dapur Fiezasani Resipi Nasi Goreng Cili Api Yang Senang Nak Masak Dan Bahan Tak Banyak

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 351 hits
Haritu k fiezz ternampak ada sorang blogger ni kongsi kat Tik Tok dia cara masak nasi goreng cili api ni Tengok cara masak yang dia tunjuk tu macam senang je nak buat nasi goreng cili api ni Moh lah kita cuba Kadang bosan juga asyik ulang n...
My Masak Rendang Daging Senang

My Masak Rendang Daging Senang

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 272 hits
Semangat betul menghapdet blog dalam seminggu ni Berderet entry on schedule post Entah kenapa tiba tiba urat rajin terlebih timbul hahaha Rajin la sangat Sebenarnya ni tulis masa cuti sekolah seminggu tu So MY tak terkejar kejar dengan kela...
Dpr Minta Pemerintah Fokus Atasi Covid 19 Dan Hindari Manajemen Asal Bapak Senang

Dpr Minta Pemerintah Fokus Atasi Covid 19 Dan Hindari Manajemen Asal Bapak Senang

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 185 hits
Netty meminta pemerintah agar menjamin ketersediaan sarana dan prasarana yang dibutuhkan oleh faskes Seperti obat terapi Covid 19 oksigen dan ventilator
Kerabu Kacang Botol Campur Taugeh Yang Senang Dan Sedap

Kerabu Kacang Botol Campur Taugeh Yang Senang Dan Sedap

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 314 hits
Benda yang suami MY paling lemah bila MY kirim beli sayur Bila tanya sayur apa Apa apa aje lah Tapi banyak jenis jenis sayur yang MY tak makan Mama Yan suka sayur yang jenis daun je macam sawi bayam kobis pucuk manis pucuk ubi pucuk paku ka...
Sebelum Marah Marah Kenali Dulu 4 Personaliti Anak Dah Tahu Senang Nak Target

Sebelum Marah Marah Kenali Dulu 4 Personaliti Anak Dah Tahu Senang Nak Target

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 299 hits
Setiap anak mempunyai personaliti berbeza beza Kadang sebagai ibu bapa pening nak mengendali perangai anak anak Si abang atau kakak jenis sensitif adik pula jenis tak takut orang Sampai satu tahap suara ibu bapa terpaksa turun naik bagi pas...
Satu Anak Satu Rak Cantik Tersusun Kelengkapan Sekolah Anak Senang Nak Cari

Satu Anak Satu Rak Cantik Tersusun Kelengkapan Sekolah Anak Senang Nak Cari

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 294 hits
Mama boleh jadi stress bila kelas PdPR nak bermula anak mula mencari cari buku di merata tempat Sudahnya tak jumpa Anak stress mak pun ikut stress Idea ibu ini yang menjadikan ruang khas setiap satu rak kelengkapan buat anak anaknya pasti m...
Laksa Viral Kak Noor S Ringkas Senang Masak Sedap Makan

Laksa Viral Kak Noor S Ringkas Senang Masak Sedap Makan

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 304 hits
Laksa Viral Kak Noor s Ringkas Senang Masak Sedap Makan Bila sebut tentang laksa kita pasti akan membayangkan laksa yang lembut dengan kuah rasa berlemak dan pedas pedas Hantu laksa seperti aku ini bila dapat makan laksa alangkah happynya h...
Lelaki Mat Salleh Teruja Guna Bekas Rebus Telur Buatan Malaysia Senang Nk Guna

Lelaki Mat Salleh Teruja Guna Bekas Rebus Telur Buatan Malaysia Senang Nk Guna

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 322 hits
Pasti ramai yang tidak tahu bahawa banyak produk ciptaan rakyat Malaysia yang sangat bergvna dalam kehidupan seharian dan dapat dibanggakan antaranya termasuklah pendrive dan facemask Walaupun tidak begitu diketahui di seluruh dunia sebuah ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar