Smile Mot Cara Daftar Semakan Status Permohonan


SMILE MoT:CARA DAFTAR SEMAKAN STATUS PERMOHONAN(MUAT TURUN SURAT KEBENARAN BEROPERASI)

Kepada semua pengguna dan pekerja dalam sektor pengangkutan awam serta logistik,bagaimanakah cara untuk membuat permohonan kebenaran beroperasi semasa tempoh PKP?
Anda perlu buat permohonan melalui sistem SMILE MoT.
Jika sektor anda dibawah CIDB,boleh mohon surat kebenaran beroperasi melalui CIMS CIDB
Berikut adalah SOP terkini berkaitan MoT:
KENDERAAN PERSENDIRIAN
Hanya dua (2) orang termasuk pemandu dibenarkan menaiki sebuah kenderaan persendirian dalam satu masa tanpa mengira kapasiti.
Namun, tiga (3) orang termasuk pemandu dibenarkan menaiki sebuah kenderaan persendirian dalam satu masa bagi tujuan perubatan (seperti janji temu hospital berserta surat pengesahan doktor atau vaksinasi yang disahkan melalui aplikasi MySejahtera) atau bagi tujuan kecemasan.
TEKSI DAN KENDERAAN E-HAILING
Hanya dua (2) orang termasuk pemandu dibenarkan menaiki sebuah teksi atau kenderaan e-hailing dalam satu masa tanpa mengira kapasiti. Penumpang hendaklah duduk di tempat duduk belakang.
Tiga (3) orang termasuk pemandu dibenarkan menaiki sebuah teksi atau kenderaan e-hailing dalam satu masa bagi tujuan perubatan (seperti janji temu hospital berserta surat pengesahan doktor atau vaksinasi yang disahkan melalui aplikasi MySejahtera) atau bagi tujuan kecemasan.
PENGANGKUTAN AWAM
Semua pengendali pengangkutan awam darat dan laut dibenarkan beroperasi dengan kapasiti penumpang 50%. Syarikat penerbangan dikecualikan berikutan peratusan penumpang yang sedia ada adalah rendah.
Semua pengendali dibenarkan untuk menentukan frekuensi atau kekerapan perkhidmatan masing-masing secara optimum untuk mengelakkan kesesakan di terminal, platform dan stesen-stesen, serta memastikan SOP yang ditetapkan MKN dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dipatuhi sepenuhnya.
LOGISTIK
Syarikat logistik, lapangan terbang dan pelabuhan (lihat di bawah untuk senarai penuh) dibenarkan beroperasi pada tahap optimum. Walau bagaimanapun, pengendali mestilah memastikan pematuhan sepenuhnya terhadap SOP yang ditetapkan MKN dan KKM.
Syarikat logistik adalah merujuk kepada syarikat yang berkaitan dengan pengangkutan darat, laut, dan udara serta pengendalian barangan termasuk perniagaan e-dagang.
Sehubungan itu, Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) ingin memperincikan senarai penuh aktiviti-aktiviti yang dibenarkan termasuk di bawah sub-sektor pengangkutan dan logistik kepada pihak berkepentingan.
APA ITU SMILE MoT?
SISTEM SMILE (Sistem Maklumat Industri Logistik)
MOT akan mengeluarkan surat kelulusan baharu untuk membolehkan syarikat-syarikat yang berdaftar di bawah SMILE dapat beroperasi pada Fasa Pertama sekatan pergerakan atau ‘lockdown’ ini.
SENARAI PERKHIDMATAN DIBAWAH SMILE MoT
Contoh Syarikat Pengangkutan / Logistik & Kenderaan Perdagangan Yang Perlu Berdaftar di bawah SMILE MoT
  Pengangkutan Udara/Darat/Maritim   Pelabuhan   Freight Forwarder   Ejen Kastam   Ejen Perkapalan   Kren   Pergudangan   Servis kepada Bot dan Pelabuhan   Perkhidmatan Sewa Kenderaan   Lori dan haulier   Bas   Teksi   Courier Semua surat yang dikeluarkan di bawah SMILE sebelum ini adalah terbatal dan tidak sah. Surat kelulusan baharu kini boleh dimuat turun.
CARA PERMOHONAN SURAT KEBENARAN BEROPERASI SMILE MoT
Berikut adalah tutorial permohonan surat kebenaran beroperasi di bawah sistem SMILE MoT:
Sila pergi ke pautan https://application.mot.gov.my/ dan isikan borang permohonan SMILE seperti di bawah. Sila masukan nombor SSM yang didaftar sebagai ID Jika rekod syarikat tidak wujud,sila klik DISINI Baca semua arahan dengan teliti Kemudian,isi maklumat yang dipaparkan. SEMAKAN STATUS PERMOHONAN SMILE MoT
Sila pergi ke pautan https://application.mot.gov.my/ Sila masukan nombor SSM yang didaftar sebagai ID Sila isi (nama pengawai,nombor telefon ,emel,no pendaftaran persatuan[jika ada] Klik DAFTAR Sila tekan MUAT TURUN SURAT SOALAN LAZIM
Berapa lama tempoh masa permohonan SMILE MoT diproses?
Permohonan pengesahan pengoperasian bagi syarikat-syarikat logistik dan pengangkutan komersial melalui SMILE akan diproses dalam tempoh 72 jam mengambil kira bilangan pemohonan baru yang diterima terlalu tinggi dan keupayaan memproses permohonan.
Boleh ke buat rayuan jika gagal permohonan SMILE MoT?
Sebarang rayuan berhubung permohonan boleh diajukan ke e-mel: [email protected].
Apakah SOP  lain untuk warga MoT dibenarkan beroperasi?
MOT menggesa para kakitangan dan seluruh rakyat Malaysia yang menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam supaya mematuhi SOP di semua stesen dan terminal termasuklah menggunakan cecair pembasmi kuman, memakai pelitup separuh muka, mengamalkan penjarakan sosial dan mengimbas kod QR MySejahtera jika diperlukan.
MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN
Jika anda perlukan maklumat tentang SMILE MoT,sila layari https://www.mot.gov.my/
 
The post SMILE MoT:CARA DAFTAR SEMAKAN STATUS PERMOHONAN(MUAT TURUN SURAT KEBENARAN BEROPERASI) appeared first on KekandaMemey.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kekandamemey.com/smile-mot.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Login Aeon Credit Cara Daftar Permohonan Pinjaman Peribadi Semakan Baki Hutang

Login Aeon Credit Cara Daftar Permohonan Pinjaman Peribadi Semakan Baki Hutang

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 395 hits
LOGIN AEON CREDIT CARA DAFTAR PERMOHONAN PINJAMAN PERIBADI SEMAKAN BAKI HUTANG Kepada pelanggan AEON CREDIT jika anda membuat transaksi AEON CREDIT secara online anda perlu register login AEON CREDIT untuk memudahkan segala urusan Bagaimana...
Login Eis Cara Register Apply Semakan Status Portal Sistem Insurans Pekerjaan Perkeso

Login Eis Cara Register Apply Semakan Status Portal Sistem Insurans Pekerjaan Perkeso

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 521 hits
LOGIN EIS CARA REGISTER APPLY SEMAKAN STATUS PORTAL SISTEM INSURANS PEKERJAAN PERKESO SIP PRIHATIN adalah satu inisiatif bantuan kewangan segera untuk membantu pekerja yang kehilangan pekerjaan akibat wabak COVID 19 dan menolong mereka menc...
Mywira Ltat Semakan Penyata Caruman Dividen Status Permohonan Pengeluaran

Mywira Ltat Semakan Penyata Caruman Dividen Status Permohonan Pengeluaran

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 448 hits
MYWIRA LTAT SEMAKAN PENYATA CARUMAN DIVIDEN STATUS PERMOHONAN PENGELUARAN APA ITU MYWIRA LTAT Lembaga Tabung Angkatan Tentera telah melancarkan Aplikasi MyWIRA bagi memudahkan pencarumnya mengakses penyata caruman status permohonan pengelua...
Login Spdpr Kpm Cara Daftar Kelas Pengisian Semakan Pelaporan Pdpr Harian Setiap Negeri

Login Spdpr Kpm Cara Daftar Kelas Pengisian Semakan Pelaporan Pdpr Harian Setiap Negeri

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 665 hits
LOGIN SPdPR KPM CARA DAFTAR KELAS PENGISIAN SEMAKAN PELAPORAN PdPR HARIAN SETIAP NEGERI Untuk menyokong pelaksanaan PdPR di seluruh negara Kementerian Pendidikan Malaysia telah membangunkan satu sistem pelaporan PdPR standard bagi kegunaan ...
Lazada Wallet Malaysia Cara Daftar Aktifkan Semakan Baucar

Lazada Wallet Malaysia Cara Daftar Aktifkan Semakan Baucar

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 338 hits
LAZADA WALLET MALAYSIA CARA DAFTAR AKTIFKAN SEMAKAN BAUCAR Anda pernah menggunakan Lazada Wallet Malaysia Bagaimanakah cara nak aktifkan Laza Wallet Malaysia APA ITU LAZADA WALLET Ia merupakan dompet elektronik bagi menyimpan wang secara da...
Login Kt Online Cara Daftar Semakan Dividen Koperasi Tentera

Login Kt Online Cara Daftar Semakan Dividen Koperasi Tentera

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 654 hits
LOGIN KT ONLINE CARA DAFTAR SEMAKAN DIVIDEN KOPERASI TENTERA Kepada tentera di Malaysia adakah anda telah daftar sebagai ahli Koperasi Tentera Bagaimanakah cara login KT online Kenapa perlu login KT online Mudah untuk membuat sebarang traks...
Cara Kemas Kini Status Mengandung Dan Menyusukan Bayi Di Aplikasi Mysejahtera

Cara Kemas Kini Status Mengandung Dan Menyusukan Bayi Di Aplikasi Mysejahtera

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 379 hits
Cara Kemas Kini Status Mengandung dan Menyusukan Bayi di Aplikasi MySejahtera ini merupakan panduan untuk wanita hamil dan para ibu yang masih menyusui bayi mereka Seperti mana yang semua sedia maklum bahawa aplikasi MySejahtera merupakan s...
Check Keputusan Spm 2020 Semakan Semula Cara Buat Rayuan

Check Keputusan Spm 2020 Semakan Semula Cara Buat Rayuan

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 469 hits
CHECK KEPUTUSAN SPM 2020 SEMAKAN SEMULA CARA BUAT RAYUAN Kementerian Pendidikan Malaysia telah memaklumkan bahawa keputusan Sijil Pelajaran Malaysia bagi tahun 2020 akan diumumkan pada tarikh berikut Tarikh 10 Jun 2021 Masa Mulai jam 10 00 ...
Cara Daftar Affiliate Involve Asia Dan Jana Income Percuma

Cara Daftar Affiliate Involve Asia Dan Jana Income Percuma

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 272 hits
Jom buat duit secara online menerusi program affiliate percuma Involve Asia Menerusi program ini anda boleh menjana income samada secara sampingan atau sepenuh masa mengikut cara yang difikirkan sesuai Income yang akan anda diperoleh adalah...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik

Pertiwi Trending Boikot Bangkit Usahawan Bumiputera Tv Pertiwi 23 04 2024

Piala Presiden 2024 Senarai Pasukan Format

Saff One Zaidie Shidee Izmir Zoul Dzikri Sor Maaf Raya Kosong Kosong Chord