Sesungguhnya Kita Bertiga 9358


²
Kadang² Aku sedih, kadangi² Aku penat, kadang² Aku kecewa, kadang² Aku terasa, kadang² Aku sakit, kadang² Aku hampir putus asa, kadang² Aku rasa Aku tak kuat..
Apa pun ianya hanya kadang².Yang penting Aku happy

Laa Tahzan
by Rifki M Firdaus
Oleh: Erna Ummu Azizah Komunitas Peduli Generasi dan Umat
TERKADANG, ada satu kondisi tertentu yang rasanya bosan, karena terulang dan terulang lagi.
Bahkan nafsu kadang ingin teriak “Kenapa sih begini terus?..” 
Tapi, iman selalu berbisik lembut: “Tak apa, mungkin ada hikmah di balik semuanya, yang penting kamu sudah berusaha melakukan yang terbaik. Selebihnya pasrahkan kepada Allah. Dia yang Maha Tahu segalanya. Meski mungkin ada lisan-lisan yang tak henti mencibir, bahkan menghujat. Bersabarlah, jalani dengan ikhlas..”
BACA JUGA: Di Situ, Sering Saya Merasa Sedih
Bukankah Nabi Ayyub pun pernah diuji sekian lamanya dengan penyakit? Atau Nabi Nuh yang diuji dengan durhakanya sang anak? Atau Nabi Ibrahim yang diperintahkan menyembelih putranya? Dan Nabi Ismail disembelih ayahnya? 

Atau bahkan Aisyah yang tak bisa mengandung, dan Maryam yang melahirkan anak tanpa seorang suami? Andaikan mengikuti nafsu, siapa yang mau dengan kondisi seperti itu? Sampai-sampai Maryam pernah mencurahkan isi hatinya, dan Allah abadikan dalam Al-Qur’an:

“Maka rasa sakit akan melahirkan anak memaksa ia (bersandar) pada pangkal pohon kurma, dia berkata: “Aduhai, Alangkah baiknya aku mati sebelum ini, dan aku menjadi barang yang tidak berarti, lagi dilupakan.” (QS. Maryam: 23)

Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

“Maka Jibril menyerunya dari tempat yang rendah, “Jangan engkau bersedih hati. Sesungguhnya Rabbmu telah menjadikan anak sungai di bawahmu. Dan goyangkanlah pangkal pohon kurma itu ke arahmu. Niscaya ia akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu.” (QS. Maryam: 24-25) 

Ingatlah, mereka itu adalah insan-insan hebat pilihan Allah. Mereka diuji seperti itu karena Allah Maha Tahu mereka mampu. Dan yang utama adalah karena Allah begitu mencintai mereka. Ujian yang menimpa orang-orang yang Allah cintai, itu dalam rangka mensucikannya, dan mengangkat derajatnya, sehingga mereka menjadi teladan bagi yang lainnya dan bisa bersabar.

Bukankah Rasulullah SAW pernah bersabda:

“Jika Allah mencintai suatu kaum maka mereka akan diuji.” (HR. Ath-Thabrani)

“Manusia yang paling berat cobaannya adalah para Nabi, kemudian orang-orang shalih, kemudian yang semisal mereka dan yang semisalnya. Seseorang akan diuji sesuai dengan kondisi agamanya. Apabila agamanya begitu kuat (kokoh), maka semakin berat pula ujiannya. Apabila agamanya lemah, maka ia akan diuji sesuai dengan kualitas agamanya. Seorang hamba senantiasa akan mendapatkan cobaan hingga dia berjalan di muka bumi dalam keadaan bersih dari dosa.” (HR. Tirmidzi, Ibnu Majah, Ad Darimi dan Ahmad)

BACA JUGA: Ini Doa Ketika Hadapi Kesedihan

Karena itu disaat kita menghadapi ujian, selama kita berada di jalan Allah, jangan pernah putus asa. Lelah? Wajar. Menangis? Manusiawi. Tapi yakinlah di setiap ujian yang Allah beri, pasti ada kekuatan dan kebahagiaan yang menanti. Karena semakin pekat malam, semakin dekat fajar tiba. Insya Allah.


وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُون
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (QS. Al-Baqarah: 216)
لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا
“Janganlah engkau bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita“. (QS. At-Taubah: 40). Wallahu a’lam. []
Kirim RENUNGAN Anda lewat imel ke: [email protected], paling banyak dua (2) halaman MS Word. Sertakan biodata singkat dan foto diri. Isi dari RENUNGAN di luar tanggung jawab redaksi Islampos. 
https://www.islampos.com/laa-tahzan-145206/?

Berbisik berkatalah Abu Bakar Shiddiq r.a: “Wahai Rasulullah ﷺ, jika mereka melihat ke kaki-kaki mereka, sesungguhnya mereka pasti melihat kita berdua”. Rasulullah ﷺ memandang Abu Bakar r.a penuh makna. Ditepuknya punggung sahabat dekatnya ini pelan sambil berujar “Janganlah engkau kira kita hanya berdua. Sesungguhnya kita bertiga, dan yang ketiga adalah Dia, yang menggenggam kekuasaan Maha Allah Subhanahu Wa Ta'alla” Sejenak ketenangan menyapa Abu Bakar r.a di dalam gua Tsur. Sama sekali ia tidak mengkhawatirkan keselamatannya. Kematian baginya bukan apa-apa, ia hanya lelaki biasa. Sedang, untuk lelaki tampan yang kini dekat disampingnya, keselamatan di atas mati dan hidupnya.


Yaa Fattaah, Yaa Rozzaaq. Yaa Muhawwilal ahwaal, hawwil ahwaalanaa ilaa ahsanil haal.

Hasbunawllooh wani’mal wakiil. Ni’mal maulaa wani’mannashiir. Laa hawla walaa quwwata illaa billaahil ‘aliyyil ‘adzhiim.

Yaa Allah, Yang Maha Membuka, Yang Maha Memberi Rizki. Ubahlah keadaan kami menuju keadaan yg lebih baik lagi.
Cukuplah Engkau sebagai Pelindung dan Penolong kami.
Tidak ada daya kecuali Engkau ya Allah Yang Maha Agung.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2019/04/sesungguhnya-kita-bertiga-9358.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baby Girl Dah Keluar Kami Bukan Lagi Bertiga Syatilla Sam Sambut Anak Kedua

Baby Girl Dah Keluar Kami Bukan Lagi Bertiga Syatilla Sam Sambut Anak Kedua

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 299 hits
Syatilla Sam Shaheizy selamat menyambut kelahiran kelahiran anak kedua mereka Nampaknya sudah tidak lagi bertiga tapi berempat Perkhabaran gembira ini dikongsi Syatilla Sam menerusi Instagram Anak kedua pasangan ini dilahirkan pada 17 April...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya

Kalendar Akademik Usim 2024 2025 Tarikh Kuliah Exam Cuti