Sabar Antara 6 Sifat Orang Bertakwa


Assalamualaikum…
DALAM khutbah Jumaat, khatib mesti berpesan kepada jemaah agar menjadi orang bertakwa kepada Allah dengan sebenar-benarnya iaitu dengan mentaati segala perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya . Ia adalah antara rukun khutbah Jumaat.
Peringatan itu diberikan pada peringkat awal khutbah. Ia agar jemaah akan mendengar segala isi khutbah disampaikan . Kandungan isi khutbah tidak lain dan tidak bukan untuk melahirkan manusia bertakwa kepada Allah .
Islam amat menuntut umatnya menjadi orang bertakwa . Al-Quran menjelaskan sifat orang bertakwa dalam firman-Nya bermaksud : ” iaitu orang yang berdoa : Wahai Tuhan kami , sesungguhnya kami telah beriman, maka ampunilah segala dosa kami dan peliharalah kami daripada seksa neraka. Iaitu orang yang sabar , orang yang benar , orang yang taat , orang yang menginfaqkan ( ke jalan Allah ) dan orang yang memohon keampunan pada waktu sahur . ” ( Surah Ali Imran , ayat 16-17 ) .
Berdasarkan ayat di atas , ada enam sifat orang bertakwa iaitu orang berdoa , bersifat sabar , benar , taat , suka menafkahkan hartanya dan mereka yang sentiasa memohon keampunan pada waktu sahur .
Dalam sifat di atas , wujud ciri amat bernilai dalam kehidupan manusia sebagai hamba-Nya dan bermasyarakat.
Ungkapan doa seseorang hamba yang dimohon kepada Pencipta-Nya membuktikan ketakwaan mereka . Hal ini kerana di sana wujud konsep manusia memerlukan pertolongan Allah . Ia adalah pengumuman iman , satu permohonan syafaat di sisi Allah . Begitu juga permohonan keampunan dan pemeliharaan daripada azab neraka .
Dengan keimanan kepada Allah , manusia akan memohon keampunan kepada-Nya. Hal ini kerana setiap perbuatan manusia akan mendapat balasannya sama ada baik atau sebaliknya .
Memohon keampunan menunjukkan manusia percaya akan balasan daripada Allah dan beriman kepada-Nya .
Bersifat sabar dalam melakukan ketaatan yang diperintahkan Allah. Sabar menjauhkan diri daripada larangan Allah serta menghadapi ujian-Nya yang berupa kesenangan dan kesusahan .
Bersifat benar pula terhadap perkara yang dikhabarkan kepada mereka daripada pengakuan keimanan dengan kesungguhan menjalankan amal perbuatan di dunia ini .
Mereka bersikap benar dalam pekerjaan , percakapan dan pergaulan kerana bimbangkan balasan buruk daripada Allah . Pekerjaan itu dilakukan dengan kejujuran dan dilimpahi sikap amanah . Percakapan pula tiada unsur penipuan dan pergaulannya dalam batas keizinan syarak .
Bersifat taat adalah tunduk dan patuh dalam segala amal perbuatan kerana meletakkan keesaan Allah sebagai teras dalam kehidupan.
Dalam sifat ini ada ciri menunaikan hak uluhiyyah dan kewajipan ubudiyyah serta menegakkan kehormatan diri dengan menunjukkan ketaatan kepada Allah .
Menafkahkan harta pula adalah mengeluarkan sebahagian daripada harta kekayaan ke jalan ketaatan yang diperintahkan oleh Allah . Begitu juga membantu kaum kerabat dan orang lain yang memerlukan serta mengeratkan silaturahim sesama manusia .
Dalam sifat infaq wujud ciri pembebasan diri daripada menjadi hamba harta . Ia juga bebas daripada belenggu kebakhilan dan menegakkan persaudaraan insaniah di atas kenikmatan peribadi . Mewujudkan hubungan saling bantu membantu antara mereka yang layak dalam sesebuah kawasan atau negara .
Memohon ampun pada waktu sahur menunjukkan keutamaan beristighfar pada waktu sahur . Ibn Mardawaih meriwayatkan daripada Anas bin Malik , dia berkata : “ Kami diperintahkan jika kami solat malam , agar kami beristighfar pada waktu akhir sahur sebanyak 70 kali . ”
Dalam kitab Sahih Bukhari dan Sahih Muslim, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “ Allah turun ke langit dunia pada setiap malam , iaitu ketika masih berbaki sepertiga malam terakhir . Dia berfirman : Adakah orang yang meminta, sehingga akan Aku beri ? Adakah orang yang berdoa sehingga Aku mengabulkannya ? Dan adakah orang yang memohon ampun sehingga Aku memberikan keampunan kepadanya ? ” .
Memohon keampunan pada waktu sahur memberi bayangan yang lemah-lembut dan mendalam . Kalimah bil ashar dalam ayat 17 Surah Ali Imran menggambarkan bayangan masa akhir malam sebelum fajar iaitu masa di mana suasana kelihatan begitu jerni h, lembut dan tenang . Masa ketika hati melepaskan bisikannya yang terpendam . Apabila memohon keampunan pada masa itu , maka ia akan memantulkan bayangan yang menyerap ke dalam jiwa dan hati .
Di sinilah akan timbul rasa keinsafan yang akhirnya menyebabkan sesalan yang tidak terhingga . Ia akan menyebabkan manusia menyedari kedudukan mereka hanyalah sebagai hamba Allah .
The post Sabar Antara 6 Sifat Orang Bertakwa appeared first on wanzawawi[dot]net.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wanzawawi.net/2021/01/sabar-antara-6-sifat-orang-bertakwa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pasar Raya Dan Bank Di Kawasan Pkp Antara Dibenar Beroperasi Namun Pada Tahap Berjaga Jaga Pm

Pasar Raya Dan Bank Di Kawasan Pkp Antara Dibenar Beroperasi Namun Pada Tahap Berjaga Jaga Pm

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 240 hits
69 total views 69 views today Bank dan pasaraya akan dibenarkan beroperasi pada tahap berjaga jaga sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan ini ujar Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Selain itu perkhidmatan kesihatan seperti klinik hosp...
Seolah Olah Tahu Semua Yang Terjadi Antara Saya Syamsul Puteri Sarah

Seolah Olah Tahu Semua Yang Terjadi Antara Saya Syamsul Puteri Sarah

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 268 hits
Nama akaun berbeza beza cara dia komen dan gaya bahasa digunakan sama Malah seolah olah tahu semua perkara yang terjadi antara saya dan Syamsul Sedangkan saya tidak pernah kongsi kepada umum isu dalaman kami Kami sekarang sudah tutup buku l...
Keputusan Saringan Covid 19 Gelang Kuarantin Antara Syarat Tambahan Ke Kelantan

Keputusan Saringan Covid 19 Gelang Kuarantin Antara Syarat Tambahan Ke Kelantan

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 154 hits
Kelantan mengenakan dua syarat tambahan selain surat kebenaran pihak berkuasa bagi membendung penularan Covid 19 di negeri itu KOTA BHARU Mulai tengah malam ini mana mana individu yang memasuki Kelantan untuk tujuan khusus mesti menyertakan...
Nurul 039 Izzah Zaini Antara 3 Pelajar Terbaik Gce O Di Madrasah Wak Tanjong Al Islamiah

Nurul 039 Izzah Zaini Antara 3 Pelajar Terbaik Gce O Di Madrasah Wak Tanjong Al Islamiah

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 209 hits
BERITAmediacorp Sebanyak 240 calon dari lima madrasah sepenuh masa menduduki peperiksaan GCE O tahun lalu menurut MUIS Persiapan menjelang peperiksaan GCE O di tengah tengah pandemik COVID 19 memang amat mencabar Suasana pembelajaran yang t...
Youtuber Faisal Rahman Antara Penumpang Pesawat Sriwijaya Air Status Terakhir Jadi Perhatian

Youtuber Faisal Rahman Antara Penumpang Pesawat Sriwijaya Air Status Terakhir Jadi Perhatian

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 309 hits
Seorang Youtuber Indonesia Faisal Rahman menjadi salah satu korban Sriwijaya Air SJ182 Apa yang menarik perhatian netizen adalah kalimat terakhir yang dituliskan lelaki itu dalam IG Story miliknya Goodbye dan thankyou Ayub Batogi dan Dewiyn
Rantaian Bekalan Antara Ireland Utara Dan Uk Boleh Berhenti

Rantaian Bekalan Antara Ireland Utara Dan Uk Boleh Berhenti

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 290 hits
Persatuan Pengangkutan Jalan UK telah memberi amaran bahawa rantaian bekalan antara Ireland Utara dan UK dapat terhenti di tengah peraturan baru mengenai Brexit Lebih dari seminggu setelah Inggeris meninggalkan Kesatuan Eropah beberapa sekt...
Hadapi Alergi Teruk Antara Kesan Selepas Suntikan Vaksin Covid 19

Hadapi Alergi Teruk Antara Kesan Selepas Suntikan Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 324 hits
Hadapi Alergi Teruk Antara Kesan Selepas Suntikan Vaksin COVID 19Isu Covic19 ni kita tidak tahu lagi bila akan berakhir dan kelihatan semua orang pun dah seperti terbiasa dengan hidup dalam suasana norma baru Namun ada juga yang masih menga...
Rentasan 803 Negara Didaruratkan Antara Kepentingan Politik Dan Rakyat

Rentasan 803 Negara Didaruratkan Antara Kepentingan Politik Dan Rakyat

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 238 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 8021 PAS KEKAL MAIN DUA KOLAM 2 PROKLAMASI DARURAT TIADA PRU 3 PEMBANGKANG PERLU DIPANGGIL TUBUH JAWATANKUASA BEBAS
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja