Rocky Si Kucing American Curl


Kucing American Curl
Kucing jenias American Curl boleh dikenalpasti dengan melihat pada telinganya. Pengendalian semasa membersihkan telinganya memerlukan ekstra perhatian kerana sebarang kesilapan boleh menyebabkan kerosakan pada tisu dalam telinga.




Kenapa entri kali ni bertajuk kucing??
Saya baru sahaja adopt seekor kucing American Curl jantan berusia 2 tahun dan saya fikir untuk dedikasikan entri khas buatnya di blog ni. Jadi apa-apa pengalaman, pengetahuan dan skill yang diperolehi hasil memelihara beliau akan dikongsi bersama.


Rocky
Kucing ni diberi nama Rocky oleh pemilik asalnya. Mungkin juga diinspirasikan dari watak Rocky Balboa (Sylvester Stallone) dalam filem Rocky. Hahaa..


Menurut cerita pemilik kedua Rocky, beliau ni telah dibela dan sebelum ini aktif menghasilkan baka kucing American Curl. Kerana kasihnya pemilik asalnya, sebelum meninggal dunia Rocky telah diwasiatkan agar tidak boleh dijual dan hanya diserahkan kepada sesiapa tanpa mengambil bayaran.


Maka mengembaralah si Rocky yang ketika itu berumur satu tahun setengah ke pemilik seterusnya. Ekoran komitmen kerja dan masa terhad, maka Rocky seterusnya bertukar tangan ke pemilik terakhir lebih kurang setengah tahun kemudian. Pemilik terakhir itu adalah saya. Hahaa...

Setelah diambil dari pemilik kedua pada hujung minggu lepas dan 2 hari bersama dengannya, saya boleh agak kenapa namanya Rocky. Huhuu..



Update 18/02/2020 : Mungkin telahan saya salah sebab pemilik kedua bagitau beliau sangat jinak dan tak pernah mencakar sepanjang di bawah jagaannya.
Pantang kucing
Rocky cenderung untuk mencakar sesiapa sahaja apabila rasa terancam, takut dan marah.
Bukti keesokan harinya pada sebelah paginya anak saya, Harraz telah dicakar pada lengannya bila mengarahkan Rocky turun dari amrest sofa. Tak pasal2 menangis budak tu sebelum ke sekolah. Iye, kuku si Rocky belum dipotong lagi, maka dalam la kesan cakarannya.

Pada sebelah petangnya giliran saya pula dicakar Rocky pada bahagian betis dan peha, macam pengusti dia belasah saya. Alasannya sangat mudah, saya depakan tangan suh dia masuk ke sangkar. Huhuu..

Belum berakhir di situ, sekali lagi saya dicakar pada bahagian muka dari dalam sangkar. Puncanya saya yang cari pasal provoke dia bila dia mengiau mintak dikeluarkan masa tengah bersihkan sangkar. Berhuhuu kali kedua..

Maka jelaslah kucing sangat pantang bila diprovoke, dimarah atau ditengking dan disuruh buat benda yang dia takmau buat. Mungkin juga sebab Si Rocky ni masih belum biasakan diri dengan rumah dan keluarga saya.


Kesukaan kucing
Lepas serik kena cakar, saya cuba ubah strategi. Kali ni saya cuba layan dia mengiau. Dia mengiau ja saya jawab, "Iye", "Ehmm","Oo" cam sesia luah perasaan dan kita ni pendengar setia la. Hahaa..

Bila dah nampak OK, saya keluarkan dia dari sangkar dan mengambil pendekatan biar dia cari saya, dah takmau pergi pegang dan tangkap dia. Kan tak pasal-pasal mendapat calar baru.

Alhamdulillah berjalan dengan baik, saya cuba usap badan dia, bawah tengkok, bahagian bawah badan dan dia lawan balik cam nak tanduk tangan. Sahlah budak ni manja betul kalau pandai ambil hati.


Memujuk kucing
Sebelum bagi pegang tu terlebih dahulu saya dah suap makanan tambahan kegemaran dia, Camane tak cair habes member. Hahaa..

Ruang yang secukupnya juga diberi untuk dia berlegar-legar sekitar dalam rumah. Sampai semua bilik dia nak masuk explore.

Semua kelengkapan dia dari segi makanan, minuman dan tempat litter pun disediakan dengan baik. Mungkin ni antara faktor yang menenangkan beliau.


Cukup untuk pengenalan, bahagian seterusnya akan disusuli dengan cerita dan tips berikutnya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2020/02/kucing-american-curl-bahagian-1.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kucing Gigit Leher Warga Emas Untuk Selamatkannya Dari Rumah Terbakar

Kucing Gigit Leher Warga Emas Untuk Selamatkannya Dari Rumah Terbakar

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 284 hits
RUSIA Seekor kucing berjaya menyelamatkan pemiliknya dari rumah yang terbakar selepas haiwan itu menggigit leher wanita itu dan mengiau untuk mengejutkannya dari tidur Lyosha menggigit leher Dina Nikolayevna 79 selepas menyedari peti ais da...
Teror Tujuh Kucing Liar Di Cakung

Teror Tujuh Kucing Liar Di Cakung

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 65 hits
Pabrik furnitur bernama PT Harfit International di Jalan Rawaterate II Kawasan Industri Pulo Gadung itu merasa risih dan resah dengan perilaku kucing yang kerap merugikan produksi perusahaan
Risau Dijangkiti Koronavirus Warga China Dilapor Pakaikan Kucing Anjing Dengan Topeng Muka

Risau Dijangkiti Koronavirus Warga China Dilapor Pakaikan Kucing Anjing Dengan Topeng Muka

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 479 hits
Kegusaran terhadap penularan wabak koronavirus masih menghantui warga China dan orang ramai di seluruh dunia Topeng muka kini menjadi barangan buruan berharga bagi melindungi pemakai dari wabak yang tersebar dengan titisan bendalir dari bad...
27 Ekor Kucing Dalam Bilik Anak Gadis

27 Ekor Kucing Dalam Bilik Anak Gadis

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 349 hits
Seorang lelaki terkejut besar apabila menemui 27 ekor kucing dalam bilik anak gadisnya Lelaki yang tinggal di Kent County Michigan itu sedia maklum ada beberapa ekor kucing di rumahnya tetapi dia menghormati hak anak gadisnya ketika tinggal...
Lagi Sedap Dari Ayam Gadis Kongsi Pengalaman Termakan Nasi Kukus Daging Kucing

Lagi Sedap Dari Ayam Gadis Kongsi Pengalaman Termakan Nasi Kukus Daging Kucing

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 461 hits
small Cover image via Google small Pernah tak kita termakan sesuatu makanan lepas tu kita rasa makanan tu sedap sangat Boleh jadi tukang masak tu memang i power i sampai bila kedai makan tu tukar tukang masak pun kita boleh cam rasa makanan...
Buat Muka Simpati Suka Acah Miskin Kepuraan Kucing Kaya Ini Sebiji Macam Drama Pukul 7

Buat Muka Simpati Suka Acah Miskin Kepuraan Kucing Kaya Ini Sebiji Macam Drama Pukul 7

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 313 hits
Ingatkan drama seperti ini hanya berlaku dalam kalangan manusia sahaja rupa rupanya haiwan pun boleh berdrama small Cover image via Twitter thekittycoach small Perasan bukan kebanyakan plot drama Melayu kita semuanya lebih kurang sama Antar...
Jangan Berkira Untuk Beli Makanan Kucing Rezekinya Memang Menakjubkan

Jangan Berkira Untuk Beli Makanan Kucing Rezekinya Memang Menakjubkan

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 407 hits
Ramai daripada kita yang membela kucing sebagai haiwan peliharaan kerana sifatnya yang manja dan comel Malah membela kucing juga sangat istimewa kerana ia bukan sahaja sebagai terapi malah dapat membentuk diri kita agar menjadi seorang yang...
Viral Kucing Piaraan Gus Sholah Bersedih Dan Tidur Di Makam

Viral Kucing Piaraan Gus Sholah Bersedih Dan Tidur Di Makam

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 335 hits
Beredar foto yang cukup menggelitik usai meninggalnya pengasuh pondok pesantren Tebuireng Jombang KH Salahuddin Wahid Kucing yang selama ini dipelihara oleh Gus Sholah seakan ikut bersedih ketika ditinggal sang majikan Kucing berwarna kombi...
Tadika Ini Hidang Makanan Macam Bagi Makan Kucing

Tadika Ini Hidang Makanan Macam Bagi Makan Kucing

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 450 hits
Sekali pandang gambar tersebut pasti ramai yang akan menyangkakan ianya seperti makanan kucing tetapi ianya bukanlah makanan kucing tetapi makanan yang disediakan oleh satu pusat jagaan untuk kanak kanak yang dihantar di tempat tersebut Fot...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping