Perkahwinan Berbangsa Asing


Hasrat Nur Afilah untuk sampai ke Makkah sudah dimakbulkan

TIDAK semua berpeluang merasai suasana berpuasa pada bulan Ramadan di Tanah Suci Makkah. Namun gadis kelahiran Jitra, Nur Afilah Amir Rusdi, 24, dan suaminya, Adama Mohamed antara yang bertuah apabila diberi peluang untuk ke sana selepas sebulan mendirikan rumah tangga.
Nur Afilah atau lebih mesra disapa Fila dan suaminya tiba di Makkah kira-kira pukul 4 pagi Ahad lalu. Fila ketika dihubungi mStar berkata dia bersyukur kepada Allah kerana niatnya dan suami untuk menunaikan umrah bersama-sama bukan sahaja dimakbulkan tetapi dipermudahkan.
“Kami plan dah lama tapi beli tiket seminggu sebelum datang ke sini. Alhamdulillah kata-kata itu satu doa. Semuanya dipermudahkan. Apa pun niat tu yang penting. Fila teruja pertama kali menjejakkan kaki ke Makkah. “Bila jejak sendiri kaki ke Masjidil Haram tengok Kaabah dengan mata sendiri, perasaan dia lain dari yang lain.

Perasaan terharu, teruja gembira semua ada,” katanya. Anak kedua daripada empat beradik itu berkata, walaupun tiba awal pagi, rasa penat dan mengantuk bagaikan tiba-tiba hilang ketika berada di sana. “Kami sampai pukul 4 pagi kemudian terus letak barang dekat hotel dan lepas tu pergi menunaikan umrah.

“Kami tak nak melengahkan masa sebab nak kongsi masa buat tawaf. Ajaibnya tak tidur tapi tenaga banyak, tak mengantuk pun. Bila dah selesai balik hotel kejap je dah rindu Kaabah,” katanya. Fila turut menceritakan pengalaman berharga apabila berpeluang mencium batu Hajar Aswad.
“Bila dah habis tujuh kali tawaf dan diizinkan sentuh Hajar Aswad, semua berebut nak sentuh. Nak dijadikan cerita, Allah mudahkan suami sebab dia tinggi.“Senang je dia dapat pergi sentuh Kaabah. Mudah je dia dapat pergi sentuh Hajar Aswad. Saya dalam berhimpit-himpit ni boleh terbayang telekung tercabut punya ramai jemaah tarik.

Suami Fila sewaktu menunaikan ibadah di Kota Suci itu. “Saya dahlah kurus. Tapi Alhamdulillah saya dapat juga cium Hajar Aswad. Masa tu memang rasa sebak, tak dapat digambarkan perasaan itu bersyukur sangat-sangat,” katanya. Biarpun waktu berpuasa di Makkah lebih panjang berbanding Malaysia ia langsung tidak bermasalah bagi Fila dan suaminya.
“Puasa kat sini lagi lama tapi tak rasa macam berpuasa pun dekat sini. Rasa penat tapi tak rasa letih macam berpuasa di Malaysia.“Mungkin sebab teruja dan saya hanya fokus pada tujuan datang ke sini sahaja,” katanya. Bila jejak sendiri kaki ke Masjidil Haram tengok Kaabah dengan mata sendiri, perasaan dia lain dari yang lain. Perasaan terharu, teruja. gembira semua ada.
NUR AFILAH AMIR RUSDI.
Walaupun sebenarnya tidak berhijab, Fila mengakui dia seronok dan selesa memakai tudung sepanjang berada di sana.“Bila berhijab dekat sini rasa macam seronok pula. Rasa selesa pun ada sebab tak payah bersolek… mudah. Insya-Allah niat untuk berhijab sepenuhnya itu ada… slow-slow.
“Di sini saya dapat lihat dan bertemu dengan pelbagai macam orang. Dari baby sampailah ke orang tua. Berbeza bangsa dan warna kulit tapi semua bertandang ke rumah Allah dengan satu matlamat untuk berdoa,” katanya yang akan kembali ke tanah air pada Jumaat ini.

kisah perkahwinan Fila yang bertemu jodoh dengan suaminya berusia 26 tahun selepas pertemuan secara tidak sengaja di sebuah pusat membeli-belah di ibu negara pada Disember lalu. Fila bertemu dengan suaminya ketika sedang menangis di sebuah kafe di Pavilion, Kuala Lumpur.
Kedua-duanya selamat disatukan di kediaman pengantin perempuan di Jitra, Kedah pada 26 April lalu. “Saya terjumpa suami dekat Pavilion. Waktu tu saya sedang menangis sebab ada masalah sikit dengan teman serumah. Saya ni jenis kurang berkawan dengan orang.
“Kemudian dia tiba-tiba datang dekati saya ketika saya bersendirian. Dia pujuk Fila. Mula-mula rasa takut sebab saya seorang dan takut orang ambil kesempatan. “Tapi bila tengok dia betul-betul ikhlas, saya terharu. Itulah kan kalau dah jodoh Allah akan hadirkan dia datang secara tiba-tiba,” katanya.
Sumber : mstar
Jodoh itu rahsia, lelaki Sudan menjadi pilihan hati jururawat.

JARAK beribu batu antara Malaysia dan Sudan nun di benua Afrika bukan penghalang buat pasangan ini untuk disatukan sebagai suami isteri.
Lebih manis, mereka sudah empat tahun bertugas di sebuah hospital di Madinah sebelum disatukan pada 20 April lalu.
Menurut Nor Arlinda Md Anizam, 34, dia dan suaminya, Sheikheldein Bushra Hussien, 38, tidak mempunyai apa-apa hubungan sebelum perasaan cinta itu berputik tahun lalu. “Suami beritahu dia suka saya tahun lepas. Kebetulan mak saya datang buat umrah. Saya kata kalau serius, pergilah jumpa emak.
“Bila jumpa, mak saya suka, keluarga pun suka. Saya terima sahaja. Kalau ikutkan tak bercinta pun dengan dia, tapi perasaan itu boleh dipupuk. “Lagipun dia baik, yang penting tahu bab agama. Jadi tak susah nak sayang dia, dia pun sangat ambil berat dan bersungguh-sungguh orangnya,” ujar Arlinda sewaktu dihubungi mStar pada Rabu.
Arlinda yang berasal dari Kelantan merupakan seorang jururawat, manakala suaminya bertugas sebagai doktor di National Guard Hospital, Madinah. Lebih mesra disapa sebagai Dr Sheikh, pertemuan lelaki itu dengan ibu Arlinda juga berjalan lancar tanpa sebarang kesulitan.
“Saya dah beritahu mak awal-awal, jangan terkejut kalau tengok dia. Saya ingatkan mak saya tak terima dia. “Lain pula jadinya, mak dan makcik saya suka sangat kat dia. Katanya sebab suami ni nampak ikhlas dan baik. “Jadi mereka nasihatkan supaya saya terima sebab bukan senang nak cari lelaki yang boleh bimbing kita bab agama,” katanya lagi.

Dr Sheikh meluahkan hasrat untuk menyunting Arlinda sebagai isteri pada tahun lalu. Mengulas persepsi masyarakat terhadap perkahwinan dengan lelaki berbangsa asing, Arlinda mengakui wujud komen negatif dan ia turut dijadikan bahan jenaka di media sosial. Malah, segelintir individu turut membuat komen lcah termasuklah mengenai saiz alat lelaki berkenaan.
“Sejak saya kenal dia, keluarga dan kawan semua positif. Saudara, orang kampung semua suka. “Ada juga yang negatif dan jadikan sebagai jenaka. Kebanyakannya yang tak kenal kami. Kawan ada muat naik gambar kami di Instagram. “Banyak juga komen yang tak sedap dibaca, tapi saya abaikan. Tahu masing-masing ‘tak ada kerja’ dan kutip dosa kering sahaja,” katanya lagi.

Arlinda tampil jelita dalam majlis yang berlangsung di Luxury Garden, Kota Bharu, Kelantan pada April lalu. Dalam pada itu, majlis perkahwinan mereka yang berlangsung meriah di Luxury Garden, Kota Bharu, Kelantan turut dihadiri 10 ahli keluarga Dr Sheikh.
Malah, beberapa rakan sekerja dari Madinah turut hadir ke majlis itu. Bercerita mengenai pengalaman pertama menjalani ibadah puasa sebagai suami isteri, pasangan yang menetap di Madinah itu mengakui semuanya baik-baik sahaja. Antara tetamu yang hadir dalam majlis meraikan mempelai itu baru-baru ini

”Alhamdulillah hari pertama kami berpuasa di Sudan. Hari ni baru balik ke Madinah. Pengalaman berbeza, makanan pun agak berbeza. “Kalau nak kira meriah tu, mestilah meriah kat tempat sendiri. Malaysia di hati. Kat sini, tak ada jumpa bazar Ramadan pun. Kebanyakannya masak sendiri. “Tapi disebabkan saya dah biasa jauh dari keluarga dan biasa dengan makanan Arab, jadi tak adalah kekok sangat dengan keluarga baharu,” ujarnya mengakhiri bicara.
Sumber : memorikini
Kredit : ApamPink


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://belogsjm.blogspot.com/2019/05/perkahwinan-berbangsa-asing.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cadangan Penyewa Warga Asing Dapat Kelulusan Jmb Perlu Kajian Lanjut

Cadangan Penyewa Warga Asing Dapat Kelulusan Jmb Perlu Kajian Lanjut

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 191 hits
Cadangan penyewa warga asing dapat kelulusan JMB perlu kajian lanjut Dikemas kini 39 minit yang lalu Diterbitkan pada 20 May
3 Maut Tercampak Ke Bawah Jambatan 11 Cedera Selepas Kereta Suv Seludup Warga Asing Terbabas

3 Maut Tercampak Ke Bawah Jambatan 11 Cedera Selepas Kereta Suv Seludup Warga Asing Terbabas

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 490 hits
Tiga lelaki maut manakala 11 lagi penumpang yang lain cedera termasuk tujuh parah selepas kenderaan Nissan X Trail yang dinaiki mereka terbabas di Kilometer 190 6 Lebuhraya Utara Selatan arah selatan di susur keluar Plaza Tol Bukit Merah Ba...
Pengamat Asing Soroti Akan Seperti Apa Periode Kedua Pemerintahan Jokowi

Pengamat Asing Soroti Akan Seperti Apa Periode Kedua Pemerintahan Jokowi

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 150 hits
Meski partai koalisi yang mendukung Jokowi meraih lebih dari separuh dari 560 kursi DPR pemerintahan Jokowi di periode kedua nanti 2019 2024 masih akan menghadapi tantangan yang tidak mudah
Modal Asing Yang Sempat Kabur Kini Kembali Membanjiri Ri

Modal Asing Yang Sempat Kabur Kini Kembali Membanjiri Ri

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 148 hits
Gubernur BI Perry Warjiyo menyebutkan dalam tiga terakhir ini saja sudah tercatat sebanyak Rp 3 6 triliun modal asing yang masuk Aliran modal asing terutama masuk ke Surat Berharga Negara SBN
Polis Laksana Operasi Besar Besaran Terhadap Pendatang Asing

Polis Laksana Operasi Besar Besaran Terhadap Pendatang Asing

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 192 hits
foto sumber internet Polis akan melaksanakan operasi besar besaran terhadap kebanjiran warga Afrika terutama Nigeria di negeri Selangor yang dilihat mengundang kebimbangan orang awam Ketua Polis Selangor Datuk Noor Azam Jamaludin berkata op...
Trump Jadi Pemimpin Asing Pertama Bertemu Kaisar Baru Jepang

Trump Jadi Pemimpin Asing Pertama Bertemu Kaisar Baru Jepang

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 222 hits
Dalam kunjungan kenegaraan empat hari ke Jepang yang dimulai hari ini Trump disambut oleh kaisar dan Permaisuri Masako di Istana Kekaisaran di Tokyo
Tanjungbungah Bot Nelayan Diusahakan Warga Asing Ditahan

Tanjungbungah Bot Nelayan Diusahakan Warga Asing Ditahan

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 294 hits
GEORGETOWN 17 Mei Sebuah bot nelayan jenis fiber ditahan pada jarak lebih kurang 1 3 batu nautika dari Timur Tanjung Bungah Pulau Pinang ditahan oleh bot peronda milik Maritim MalaysiaPulau Pinang pada jam 4 43 petang Pengarah Maritim Neger...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Filem Mustaqim



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah