Pekerjaan Hakiki


Sedikit nukilan,luahan, pencerahan dan pendapat dari insan yang bukan sempurna. pekerjaan hakiki. Mohon maaf jika ada sahabat, rakan, kenalan fb dan lain2 sekiranya kata2 ini mengguris hati atau sebagainya tetapi perlu difikirkan sedalam-dalam sebelum berkata-kata.
Orang kerja Government senang lah duduk rumah goyang kaki gaji masuk musim2 PKP ni.
Ayat ni yang kadang2 aku dengar terngiang-ngiang ketika kerajaan umumkan lockdown atau sambungnya tempoh kawalan pergerakan..Ye aku pun seorang penjawat awam. Aku tak salahkan atau marah sesiapa yang berkata begitu.. Tetapi anda ada fikir sebelum berkata-kata.
Persoalan dan hakikatnya pandimic covic19 bukan kehendak sesiapa pun yang ingin menda ini berlaku.. Dulu mak dan ayah aku berpesan cari lah kerja kerajaan inshaaAllah lebih terjamin. Alhamdulillah berkat doa mereka aku dapat juga kerja penjawat awam..sebenarnya kerja penjawat awam ni kelas bawahan seperti aku nak bagitau takkan kaya pun nak senang pun paras2 je, kalau tiba2 kaya pun mungkin engkau ada job lain selain pekerjaan hakiki kau..aku tak nak persoalkan atau memperkatakan gaji yang level2 kayangan tu, itu antara mereka dengan Allah dan tanggungjawab mereka masing-masing terhadap manusia..Jadi selama ini aku baru paham kata-kata kedua ibu bapa aku kerja penjawat awam takkan kaya tapi ia menjamin.
Berbalik pada ayat-ayat tadi Allah dah atur rezeki orang tu berbeza-beza.Allah beri rezeki pada kami penjawat awam di musim2 covic ni dengan rezeki yang kami dapat walaupun sedikit insyaallah kami akan bantu orang2 yang kurang berkemampuan tak kira lah dari segi pembelian, bantuan kewangan dan sebagainya kepada yang amat2 memerlukan di waktu2 kegawatan ni.aku percaya rakan2 sejawat yang sekapal dengan aku tidak akan lokek untuk sedekah dan menyumbangkan rezeki mereka pada orang2 yang memerlukan sebab mereka sentiasa ada sifat ingin membantu.
Korang boleh bayangkan kalau semua orang tak kira lah dia kerja kerajaan or swasta mahupun peniaga di musim2 lockdown ni mata pencarian mereka terjejas korang rasa ada yang akan ambil port untuk membantu, mungkin masing2 akan memikirkan periuk nasi sendiri dulu.
Jadi berhentilah memikirkan bahawa penjawat awam ni hanya goyang kaki dapat gaji di musim pkp ni..Bukan kami yang mahukan semua ini berlaku dan rezeki yang kami dapat ini Allah juga yang beri.mungkin Allah nak uji kami dengan rezeki gaji yang kami dapat adakah kami memperlakukannya dengan betul dan tepat. Tuhan dah atur segalanya dengan baik dan perancangannya adalah sebaik-baik perancangan..
Aku doakan mereka2 yang terjejas dari segi sumber pendapatan tu semoga Allah memperluaskan rezeki korang selepas ini..tak kira samada kerja penjawat awam, swasta or kerja sendiri kita sebagai manusia sentiasa melengkapi..
jika kerajaan umum untuk potong gaji penjawat Awam dengan khadar tertentu untuk Tabung Bantuan bagi yang memerlukan aku secara peribadi amat2 lah mengalu-alukan dan tiada masalah. persoalan aku adakah bantuan itu akan terus sepantas kilat untuk dapat?.. Tepuk dada tanya diri sendiri..
Orang senang Allah turunkan untuk membantu yang susah.
Penjawat Awan mahupun swasta yang tak terjejas Allah turunkan untuk membantu saudara2 yang kurang berkemampuan.
Peniaga-peniaga yang ada rezeki lebih Allah turunkan untuk terus juga membantu mereka2 yang kelaparan dan lain2.
Sekiranya Allah tarik semua nikmat ini untuk semua orang nescaya mungkin porak perandalah negara. Maka bersyukur lah wahai sahabat-sahabat..Cuma jangan pandang setitik hitam itu maka tiada yang putih di sebaliknya.
Akhir kata berhentilah berkata-kata yang kita sentiasa tidak puas hati dengan rezeki orang lain. Sedangkan Allah itu maha adil lagi saksama.. Hari ini mungkin dia senang dan membantu kau, esok lusa kemungkinan engkau pula yang akan membantu dia ketika susah..
Yang Benar,
Orang Bawahan Penjawat Awam
“Banyak duit cikbie, boleh pakai kete baru!”
Setiap KEMAHUAN kakbie samada kereta, skincare, makeup, baju, gajet dan lain lain , kakbie akan make sure kakbie tak kacau gaji pekerjaan hakiki . Sedari awal , kakbie train diri sendiri untuk tambah income dengan buat kerja sambilan untuk cater semua KEMAHUAN. Mungkin ada yang tak tahu, selain daripada seorang pegawai kerajaan ,kakbie juga adalah partimer Takaful Advisor dan Real Estate Negotiator.
Gaji pekerjaan hakiki takkan diusik untuk sempurnakan KEMAHUAN. Gaji hakiki adalah allocation untuk parent, bills, rumah , simpan,infaq.
Then Shopping? Gajet? Kereta? Skincare? Perlu kah kita menahan diri daripada keinginan ni? Tak perlu. Ada solution lain. TAMBAH INCOME!
Bermula sebagai Real Estate Negotiator and now tambah topi ketiga, Takaful Advisor.
Beza dua ni, gaji takaful dibayar setiap bulan. REN tak ada gaji bulan tapi komisyen dibayar selepas urusan jual beli selesai(3-6bulan).
Pilihla kerja tambahan apa pun, berniaga , agent produk atau dropship. Buat saja asal buleh duit. Kakbie sampai sekarang pun masih jual beberapa product yg pakai sendiri and jadi agent. Tak kisahlah, paling tidak, kita untung pakai.
Kita tak cuba kita tak tau.
Urus kewangan kita dengan baik.
Bakal isteri dia yg celik kewangan,
-kakbie-
Alhamdulillah…semalam genap umur mak uda 45 tahun..
Macam x percaya pulak di umur 44 mak uda baru mula berniaga. Bisness online pulak tu. Bermula dari 0. Setahun sebelum tu tiada Facebook, Tak tahu telegram, Instagram Dan Tak reti order melalui shopee pun..
Tapi alhamdulillah dengan pembelajaran yang berterusan Dari HQ Dan rakan seperjuangan. Mak uda masuk semua bisness online platform dan cuba semua platform.
Tapi akhirnya mak uda lebih selesa berniaga di shopee kerana dapat sesuaikan dengan waktu pekerjaan hakiki mak uda.
So adik2..kawan2, jangan sesekali pandang rendah pada diri sendiri Dan merasakan 40s dah terlalu lewat untuk bermula. Tak mengapa kalau lewat tapi mulakanla berniaga Dan carilah team yang dapat membimbing Kita.
Sekadar perkongsian sebagai menyuntik semangat buat semua. Ini sale mak uda bulan June 2021. Alhamdulillah…hanya dengan izin Allah.
Kalau Ada yg nak mula berniaga tapi Tak tau macam Mana nak bermula…meh boleh jadi team dropship mak uda di shopee. Nanti mak uda ajar Dari 0, pree jer…tapi kena Ada kesungguhan , sabar Dan istiqomah.
Pm la mak uda dengan nombor di bawah :
Wasap.my/60102355294/nakjddropship
The post Pekerjaan Hakiki appeared first on ANGGUR.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://anggur.uk/pekerjaan-hakiki/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aksi Nyata 8 Seleb Bantu Masyarakat Terdampak Pandemi Bagi Bagi Sembako Hingga Beri Pekerjaan

Aksi Nyata 8 Seleb Bantu Masyarakat Terdampak Pandemi Bagi Bagi Sembako Hingga Beri Pekerjaan

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 151 hits
Apalagi situasi PPKM saat ini makin banyak masyarakat yang makin terdampak Aksi sosial para artis ini patut diacungi jempol dan ditiru
65k Sektor Pks Hilang Pekerjaan Akibat Kelembapan Kerajaan Pn

65k Sektor Pks Hilang Pekerjaan Akibat Kelembapan Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 258 hits
Kelembapan kerajaan Perikatan Nasional memberi bantuan kepada sektor Perusahaan Kecil dan Sederhana menyebabkan pertumbuhan sektor itu merosot teruk pada tahun ini dan tahun lalu Menurut Bendahari Agung KEADILAN Lee Chean Chung Berdasarkan ...
Kerajaan Pn Lembab Beri Bantuan Kepada Pks 65 000 Hilang Pekerjaan Keadilan

Kerajaan Pn Lembab Beri Bantuan Kepada Pks 65 000 Hilang Pekerjaan Keadilan

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 207 hits
Kelembapan kerajaan Perikatan Nasional memberi bantuan kepada sektor Perusahaan Kecil dan Sederhana menyebabkan pertumbuhan sektor itu merosot teruk pada tahun ini dan tahun lalu Menurut Bendahari Agung KEADILAN Lee Chean Chung Berdasarkan ...
Saran Dari Pakar Sebelum Memutuskan Menerima Tawaran Pekerjaan Nggak Boleh Asal Meski Butuh

Saran Dari Pakar Sebelum Memutuskan Menerima Tawaran Pekerjaan Nggak Boleh Asal Meski Butuh

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 157 hits
Daripada menyesal di kemudian hari ada baiknya memerhatikan beberapa hal ini sebelum memutuskan menerima sebuah tawaran pekerjaan
Volatiliti Ke Tahap Minimum Untuk Menjangkakan Laporan Pekerjaan As Gambaran Keseluruhan Usd Cad Jpy

Volatiliti Ke Tahap Minimum Untuk Menjangkakan Laporan Pekerjaan As Gambaran Keseluruhan Usd Cad Jpy

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 206 hits
Volatiliti hasil bon AS dan Eropah akhirnya berhenti dan indeks saham AS memperbaharui rekod mereka pada hari Selasa Turun naik di pasaran mata wang menjadi minimum sekarang pelaku pasaran sedang menunggu data baru dalam laporan pekerjaan A...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan