Orang Yang Layak Dicemburui



Pada asalnya, sifat iri hati atau cemburu terhadap kelebihan orang lain dalam Islam tidak dibenarkan. Ini kerana sifat tersebut mempunyai prasangka buruk kepada Allah dan tidak redha dengan pemberian yang Allah rezekikan kepada makhluk-Nya. Akan tetapi, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam mengecualikan beberapa orang yang boleh dan layak untuk dicemburui kerana kelebihan yang mereka miliki. Siapakah mereka?

Dari Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

لاَ حَسَدَ إِلَّا فِي اثْنَتَيْنِ: رَجُلٌ عَلَّمَهُ اللَّهُ القُرْآنَ، فَهُوَ يَتْلُوهُ آنَاءَ اللَّيْلِ، وَآنَاءَ النَّهَارِ، فَسَمِعَهُ جَارٌ لَهُ، فَقَالَ: لَيْتَنِي أُوتِيتُ مِثْلَ مَا أُوتِيَ فُلاَنٌ، فَعَمِلْتُ مِثْلَ مَا يَعْمَلُ، وَرَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا فَهُوَ يُهْلِكُهُ فِي الحَقِّ، فَقَالَ رَجُلٌ: لَيْتَنِي أُوتِيتُ مِثْلَ مَا أُوتِيَ فُلاَنٌ، فَعَمِلْتُ مِثْلَ مَا يَعْمَلُ
“Tidak ada (sifat) iri hati (yang terpuji) kecuali pada dua orang; seorang yang difahamkan oleh Allah tentang al-Quran, kemudian dia membacanya di waktu malam dan siang hari, lalu salah seorang jirannya mendengarkan (bacaan)nya dan berkata: “Duhai kiranya aku diberi (pemahaman al-Quran) seperti yang diberikan kepada si Fulan, sehingga aku dapat mengamalkan seperti yang diamalkannya.” Dan seorang yang dilimpahkan oleh Allah baginya harta (yang berlimpah) kemudian dia membelanjakannya di (jalan) yang benar, lalu ada orang lain yang berkata: “Duhai kiranya aku diberi (kelebihan harta) seperti yang diberikan kepada si Fulan, sehingga aku dapat mengamalkan (bersedekah di jalan Allah) seperti yang diamalkannya.” (HR. Al-Bukhari)

Maksud “cemburu” dalam hadith ini adalah cemburu yang benar dan tidak tercela, iaitu al-gibthah, yang ertinya menginginkan nikmat yang Allah berikan kepada orang lain tanpa mengharapkan hilangnya nikmat itu dari orang tersebut. [Lihat: Siyaru alaamin nubalaa’ (8/437)]

Cuba perhatikan dan renungkan hadith ini dengan saksama. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menyebutkan dua golongan manusia yang layak untuk dicemburui, iaitu orang yang memahami al-Quran dan mengamalkannya serta orang yang memiliki harta dan menginfakkannya di jalan Allah.

Dalam hadith ini, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam juga menjelaskan sebab yang menjadikan mereka layak untuk dicemburui, bukan kerana kelebihan dunia semata yang mereka miliki, tapi kerana mereka mampu untuk menundukkan hawa nafsu yang mencintai dunia secara berlebihan, sehingga harta yang dimiliki tidak menghalangi mereka untuk meraih keutamaan tinggi di sisi Allah.

Inilah kelebihan sejati yang layak dicemburui, adapun kelebihan harta atau kedudukan duniawi semata maka ini sangat tidak layak untuk dicemburui, kerana hakikatnya bukan merupakan kelebihan tapi celaan dan fitnah bagi manusia, sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:

“Sesungguhnya pada setiap umat (kaum) ada fitnah (yang merusak/menyesatkan mereka) dan fitnah (pada) umatku adalah harta.” [HR. at-Tirmidzi (no. 2336), sahih, Ahmad (4/160)]

Oleh itu, cemburu hanya kerana kelebihan harta yang dimiliki seseorang tanpa melihat bagaimana penggunaan harta tersebut adalah sifat yang sangat tercela. Allah berfirman tentang orang-orang yang cemburu melihat harta kekayaan Qarun:

{فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ. وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِمَنْ آَمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ. فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِينَ. وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَوْلَا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ}
“Maka keluarlah dia (Qarun) kepada kaumnya dengan perhiasannya (harta bendanya). Orang-orang yang menginginkan kehidupan dunia berkata: “Duhai kiranya kami mempunyai harta kekayaan seperti yang diberikan kepada Qarun, sesungguhnya dia benar-benar memiliki keuntungan yang besar.” Tetapi orang-orang yang dianugerahi ilmu berkata: “Celakalah kalian! Ketahuilah, pahala dari Allah lebih baik bagi orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan (pahala yang besar) itu hanya diperoleh oleh orang-orang yang sabar.” Maka kami benamkan dia (Qarun) bersama rumahnya ke dalam bumi. Maka tidak ada baginya satu golongan pun yang (mampu) menolongnya selain Allah, dan dia tidak termasuk orang-orang yang dapat membela diri. Dan jadilah orang-orang yang dahulunya berangan-angan kedudukan (harta benda) Qarun itu berkata: “Aduhai, benarlah kiranya Allah yang melapangkan rezeki bagi siapa yang Dia kehendaki di antara hamba-hamba-Nya dan membatasi (bagi siapa yang Dia kehendaki di antara hamba-hamba-Nya). Sekiranya Allah tidak melimpahkan kurnia-Nya kepada kita, tentu Dia telah membenamkan kita pula. Aduhai, benarlah kiranya tidak akan beruntung orang-orang yang mengingkari (nikmat Allah).” (Al-Qasas: 79-92)

Adapun contoh sikap cemburu yang benar adalah sikap cemburu dalam kebaikan yang ditunjukkan oleh orang-orang yang sempurna iman mereka, para sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, sebagaimana yang disebutkan dalam hadith berikut, dari Abu Hurairah radhiallahu’anhu dia berkata:

“Orang-orang miskin (dari para sahabat Rasulullah) pernah datang menemui beliau shallallahu ‘alaihi wasallam, lalu mereka berkata: “Wahai Rasulullah, orang-orang (kaya) yang memiliki harta yang melimpah boleh mendapatkan pahala (dari harta mereka), kedudukan yang tinggi (di sisi Allah Taala) dan kenikmatan yang abadi (di syurga) kerana mereka melaksanakan solat seperti kami melaksanakan solat dan mereka juga berpuasa seperti kami berpuasa, tapi mereka memiliki kelebihan harta yang mereka gunakan untuk menunaikan ibadah Haji, Umrah, jihad dan sedekah, sedangkan kami tidak memiliki harta.”

Di akhir hadith ini Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

“Itu adalah kurnia (dari) Allah yang diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya.” [HR. al-Bukhari (no. 807 dan 5970) dan Muslim (no. 595)]

Imam Ibnu Hajar berkata: “Dalam hadith ini (terdapat dalil yang menunjukkan) lebih utamanya orang kaya yang menunaikan hak-hak (Allah Taala) pada (harta) kekayaannya dibandingkan orang miskin, kerana berinfak di jalan Allah (seperti yang disebutkan dalam hadith di atas) hanya dapat dilakukan oleh orang kaya.” [Lihat: Fathul Baari (3/298)]

Kesimpulannya, termasuk orang yang layak dicemburui, bahkan kecemburuan tersebut dipuji dalam Islam adalah orang yang memiliki kelebihan dalam harta tapi dia selalu menginfakkan hartanya di jalan Allah. Kerana kecemburuan ini dapat menjadi motivasi untuk berlumba-lumba dalam kebaikan yang diperintahkan dalam agama. Allah berfirman:

وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ
“Maka berlumba-lumbalah kamu dalam kebaikan.” (Al-Baqarah: 148)

Jadi cemburu kepada kelebihan harta yang dimiliki seseorang bukan kerana kelebihan harta yang dimilikinya semata-mata, akan tetapi kerana motivasi kebaikan besar yang dimilikinya dengan banyak membelanjakan hartanya di jalan Allah. Inilah sebaik-baik harta yang dimiliki oleh orang yang beriman, sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:

“Sebaik-baik harta yang soleh (penuh berkat) adalah untuk hamba yang soleh.”

Adapun sifat rakus dan bercita-cita secara berlebihan terhadap harta tanpa mempertimbangkan keberkatan dan manfaatnya dalam meraih keredhaan Allah maka ini perbuatan tercela dan sebab yang akan merosakkan keimanan seorang hamba, serta menjadikannya jauh dari segala kebaikan dunia dan akhirat. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

“Barangsiapa yang (menjadikan) dunia tujuan utamanya maka Allah akan mencerai-beraikan urusannya dan menjadikan kemiskinan/tidak pernah merasa cukup (selalu ada) di hadapannya, padahal dia tidak akan mendapatkan (harta benda) duniawi melebihi dari apa yang Allah tetapkan baginya. Dan barangsiapa yang (menjadikan) akhirat niat (tujuan utama)nya maka Allah akan menghimpunkan urusannya, menjadikan kekayaan/selalu merasa cukup (ada) dalam hatinya, dan (harta benda) duniawi datang kepadanya dalam keadaan rendah (tidak bernilai di hadapannya).” [HR. Ibnu Majah (no. 4105), Ahmad (5/183), ad-Darimi (no. 229), Ibnu Hibban (no. 680) dan lain-lain dengan sanad yang sahih]

Semoga Allah memudahkan kita untuk selalu berlumba-lumba dalam kebaikan dan ketaatan kepada-Nya.

Oleh: Abdullah bin Taslim al-Buthoni
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media

Oh! Youtube
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/11/orang-yang-layak-dicemburui.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sriwijaya Sebut Bus Yang Terbakar Dalam Kondisi Layak Beroperasi

Sriwijaya Sebut Bus Yang Terbakar Dalam Kondisi Layak Beroperasi

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 105 hits
General Manager Sriwijaya Airlines areal Bali dan Nusa Tenggara Hermawan membantah bus yang mengangkut penumpang berpelat nomor apron Sriwijaya 003 mengeluarkan percikan api Dia menuturkan bahwa bus hanya keluar asap
Skim Air Darul Ehsan Pemilik Akaun Yang Layak Diminta Segera Daftar

Skim Air Darul Ehsan Pemilik Akaun Yang Layak Diminta Segera Daftar

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 205 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Pekerja Diberhentikan Pada Januari Layak Tuntut Faedah Sip

Pekerja Diberhentikan Pada Januari Layak Tuntut Faedah Sip

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 143 hits
Pekerja diberhentikan pada Januari layak tuntut faedah SIP nbsp Dikemas kini 20 minit yang lalu Diterbitkan pada 30 Oct 2019
Muliakan Kematian Dia Ya Allah Pemergian Yang Dicemburui Pegawai Bomba Meninggal Dunia Ketika Bersalin

Muliakan Kematian Dia Ya Allah Pemergian Yang Dicemburui Pegawai Bomba Meninggal Dunia Ketika Bersalin

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 1093 hits
Seorang pegawai yang bertugas di Bahagian Operasi Kebombaan dan Penyelamat JBPM Negeri Melaka Nor Shuhada Binti Mohd Redzuan dilaporkan telah meninggal dunia akibat komplikasi selepas bersalin Difahamkan bahawa jenazah Allahyarhamah telah d...
Kematian Yang Dicemburui Sempat Ucap Syahadah Tiga Kali Pakcik Meninggal Dunia Masa Mengaji

Kematian Yang Dicemburui Sempat Ucap Syahadah Tiga Kali Pakcik Meninggal Dunia Masa Mengaji

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 420 hits
Seorang warga emas Mat Jusoh Harun meninggal dunia ketika bertadarus di sebuah masjid berhampiran rumahnya di Kampung Pauh Panji malam tadi Kematian bekas pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Kampung Laut Tumpat itu berada dalam khusnul kha...
Faizal Munafik Tak Layak Jadi Mb Pengerusi Pkr Perak

Faizal Munafik Tak Layak Jadi Mb Pengerusi Pkr Perak

papar berkaitan - pada 9/11/2019 - jumlah : 437 hits
BERITAPengerusi PKR Perak Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak menyifatkan kenyataan Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu berkenaan DAP sebagai sangat memalukan Malah Farhash berkata pemimpin Bersatu itu tidak layak menjadi menteri besar S...
Kelayakan Afc B 19 Apakah Yang Diperlukan Oleh Malaysia Untuk Layak Ke Uzbekistan

Kelayakan Afc B 19 Apakah Yang Diperlukan Oleh Malaysia Untuk Layak Ke Uzbekistan

papar berkaitan - pada 10/11/2019 - jumlah : 350 hits
8 November 2019 menyaksikan Malaysia menang 10 0 ke atas Kepulauan Mariana Utara manakala satu lagi aksi kumpulan sama berkesudahan Thailand tewas 1 2 kepada tuan rumah kumpulan iaitu Kemboja Ia menyaksikan skuad Bawah 19 negara memimpin ku...
11 Makanan Khas Kalimantan Timur Nama Unik Dan Layak Dicoba

11 Makanan Khas Kalimantan Timur Nama Unik Dan Layak Dicoba

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 246 hits
Sudah pasti yang Namanya pelesir ke tempat baru harus mencoba makanan khas di tempat tersebut Makanan khas daerah Kalimantan Timur ada banyak namun ada sebagian yang memiliki nama unik dan tidak ada di daerah lain
Azmin Layak Rasmi Kongres Pemuda Ketua Sayap Muda Pkr Dan Timbalan Berbalah

Azmin Layak Rasmi Kongres Pemuda Ketua Sayap Muda Pkr Dan Timbalan Berbalah

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 330 hits
Pimpinan Pemuda PKR hari ini dilihat berbalah sesama sendiri berhubung isu sama ada Timbalan Presiden PKR Azmin Ali wajar terus menjadi perasmi kongres nasional tahunan sayap parti itu pada 6 Dis ini atas kapasiti sebagai orang nombor dua p...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds