Mca Pernah Minta Ekuiti Bumiputra Dihapus


*MCA PERNAH MINTA EKUITI BUMIPUTRA DIHAPUS*

Tapi, ke hulu ke hilir UMNO sebar cerita kononnya PR nak gadai hak melayu dan islam. Rupanya, dalam rumahtangga dah mula nak gadai hak Melayu.
Tibalah masanya orang Melayu semua tolak Barisan Nasional. Tolak UMNO. Kalau kerja setakat tanam tebu di bibir, lebih baik kita buang UMNO dan BN ke Laut Cina Selatan.
Betul tak?
Tulang Besi

(Baca laporan FreeMalaysiaToday di bawah)
Peniaga Cina mahu ekuiti Bumi dimansuh

Sun, Aug 15, 2010
Dalam Negeri
chinese economic1_250_220 Oleh Syed Jaymal Zahiid
KUALA LUMPUR: Kongres Ekonomi Cina anjuran MCA, dalam deklarasinya semalam, menggesa dimansuhkan syarat ekuiti 30% Bumiputera secara perlahan-lahan.
Gesaan ini dibuat ditengah-tengah desakan golongan radikal Melayu yang mahu dasar pengagihan ekonomi berasaskan kaum dikekalkan.
Kongres itu berkata, "selari dengan promosi tadbir urus yang baik dan lebih telus" dan "pemansuhan secara perlahan-lahan" kuota berasaskan kaum ini mestilah sejajar dengan amalan sistem tender terbuka supaya semua pihak mempunyai peluang yang adil dan sama rata.
Kuota ekuiti Bumiputera menjadi dilema utama di tengah-tengah sistem ekonomi negara.
Di samping ada pihak yang percaya hak Bumiputera sebagai "kontrak sosial" telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, golongan lain berpendapat dasar ini menjadi penghalang kepada pertumbuhan ekonomi dan menggalakkan rasuah.
Kongres juga menyalahkan orang-orang Melayu kerana gagal bersaing dalam perniagaan dan perdagangan.
Terdahulu, Presiden MCA Dr Chua Soi Lek, menggesa supaya diperkenal dasar yang lebih inklusif berhubung penyertaan bukan Bumiputera dalam syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC).
Ini juga merupakan satu lagi isu yang sensitif di mana golongan radikal Melayu dalam arus perdana politik di mana ramai memikirkan bahawa GLC adalah hak eksklusif Bumiputera, dengan penyertaan yang kecil dari bukan Bumiputera.
Tetapi Chua, yang membaca deklarasi 12 perkara itu, berkata pendekatan yang radikal ini adalah penting untuk merealisasikan seruan Perdana Menteri Najib Tun Razak tentang konsep 1Malaysia.
"Kongres mendesak kerajaan mengamalkan dasar-dasar yang inklusif dengan meliberalisasi GLC supaya mengambil ahli lembaga pengarah dari berbilang kaum dan tenaga kerja dalam sistem-eko GLC.
"Ini termasuk memberi kontrak kepada syarikat-syarikat tempatan yang layak tanpa mengira komposisi ekuiti," kata bekas menteri kesihatan itu.
Titik perseimbangan
Tuntutan-tuntutan ini meletak Najib dalam keadaan serba salah dalam menghadapi proses membuat keputusan.
Beliau perlu mencari titik perseimbangan di antara mengekalkan sokongan orang-orang Melayu yang radikal atau menghadapi risiko hilang undi Cina. Masyarakat Cina merupakan golongan kedua terbesar para pengundi.
Chua, dalam ucapan penutupnya, secara berseloroh berkata, pertemuannya dengan Najib di kongres pagi semalam membuat Najib keluh, di mana perdana menteri berharap rumusan forum tidak membawa "lebih banyak masalah kepadanya."
"Saya telah bertemu beliau dan memberitahu beliau tentang tuntutan itu dan beliau menasihati supaya saya perlu faham bahawa dengan ekonomi, terdapat isu-isu yang rumit yang perlu kepada titik perseimbangan," kata Chua.
Bagaimanapun, kongres telah berikrar sokongan penuh dan taat setia terhadap pentadbiran Najib dan program-program reformasinya.
Banyak perkara yang ditimbulkan mempunyai persamaan dari segi kelemahan yang dikenalpasti oleh kerajaan, yang memerlukan perhatian segera seperti dasar gaji minima yang komprehensif dan pemotongan subsidi bagi mengurangkan defisit belanjawan yang sangat luas.
Kongres menggesa kerajaan menambah bantuan tunai kepada enterprais kecil dan sederhana (SME), yang disifatkan oleh kongres sebagai kritikal untuk mencapai status negara maju dalam tempuh 10 tahun sepertimana digariskan di bawah Model Baru Ekonomi.
Satu lagi perkara yang ditimbulkan ialah keperluan kepada langkah pro-aktif oleh pentadbiran Najib untuk mengukuhkan usahasama perniagaan Bumiputera-Cina yang tulen dengan mengambil peluang dari kekuatan dan pelbagaian etnik.
TULANG BESI*MCA PERNAH MINTA EKUITI BUMIPUTRA DIHAPUS*

Tapi, ke hulu ke hilir UMNO sebar cerita kononnya PR nak gadai hak melayu dan islam. Rupanya, dalam rumahtangga dah mula nak gadai hak Melayu.

Tibalah... https://t.co/V8riC2KeEb
— tulang besi (@malaysiawaves) December 22, 2019

www.malaysiawaves.net tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial dan halaman komen blog ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian blog iniAnd here is the rest of it.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysiawaves.net/2019/12/mca-pernah-minta-ekuiti-bumiputra.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+malaysiawaves%2FzpEb+%28Malaysia+Waves%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dihina Istri Tak Pernah Dapat Uang Besar Erik Kambuh Curi Sepeda Motor Lagi

Dihina Istri Tak Pernah Dapat Uang Besar Erik Kambuh Curi Sepeda Motor Lagi

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 136 hits
Erik Lukmana Putra S sudah tiga kali menjadi pelaku pencurian sepeda motor Tetapi aksi terakhirnya dilakukan sebagai pembuktian kepada sang istri yang selalu menghinanya tak pernah membawa uang besar ke rumah
Cikgu Memang Salah Saya Hukumlah Saya Jammed Kepala Cikgu Tak Pernah Anak Murid Mengaku Salah

Cikgu Memang Salah Saya Hukumlah Saya Jammed Kepala Cikgu Tak Pernah Anak Murid Mengaku Salah

papar berkaitan - pada 15/12/2019 - jumlah : 333 hits
Cikgu Memang Salah Saya Hukumlah Saya Jammed Kepala Cikgu Tak Pernah Anak Murid Mengaku Salah Ustaz Syamsul Debat Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT HR Imam Bu
Ashanty Bandingkan Tranformasi Dirinya Dan Sang Anak Aurel Semua Pernah Lewati Fase Jelek

Ashanty Bandingkan Tranformasi Dirinya Dan Sang Anak Aurel Semua Pernah Lewati Fase Jelek

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 302 hits
Pernah berada di fase yang dialami Aurel bahkan turut di bully Ashanty tekankan pentingnya kecantikan hati dibanding kecantikan fisik semata
6 Fakta Perjalanan Karier Prilly Latuconsina Akui Pernah Dibayar Rp500 Ribu

6 Fakta Perjalanan Karier Prilly Latuconsina Akui Pernah Dibayar Rp500 Ribu

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 495 hits
Prilly Latuconsina sudah memulai kariernya di dunia hiburan tanah air sejak remaja Lewat wawancaranya dengan Youtuber Arief Muhammad Prilly menceritakan bagaimana perjalanan kariernya selama ini
Nenek Tidur Di Pangkuan Kakek Saat Naik Prameks 57 Tahun Menikah Dan Tak Pernah Terpisahkan

Nenek Tidur Di Pangkuan Kakek Saat Naik Prameks 57 Tahun Menikah Dan Tak Pernah Terpisahkan

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 233 hits
Pada Senin salah seorang penumpang Kereta Api Prambanan Ekspres merekam video seorang nenek tidur di pangkuan kakek Dalam video tersebut terlihat nenek itu tidur di pangkuan suaminya Posisi tangan sang kakek merangkul nenek yang terlelap Vi...
Mata Pernah Kena Smash Masa Main Badminton Doktor Jumpa Kanta Lekaptersembunyi 28 Tahun

Mata Pernah Kena Smash Masa Main Badminton Doktor Jumpa Kanta Lekaptersembunyi 28 Tahun

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 289 hits
Mata merupakan anugerah yang tidak ternilai dan tidak akan terganti Disebabkan itu kita seharusnya menjaganya sebaik mungkin Sebelum ini anda pasti pernah mendengar mengenai penemuan 27 keping kanta lekap terlekat di dalam mata kanan seoran...
Pernah Tolak Tawaran Universiti Kerana Bapa Diserang Strok Kini Berjaya Peroleh Anugerah Pelajaran Diraja

Pernah Tolak Tawaran Universiti Kerana Bapa Diserang Strok Kini Berjaya Peroleh Anugerah Pelajaran Diraja

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 240 hits
Kejayaan tidak akan pernah dimiliki dengan mudah Setiap orang perlu menghadapi pelbagai jalan yang berliku dalam apa jua impian dan cita cita yang diinginkan Namun matlamat dan semangat yang utuh menjadi senjata penting yang akan memusnahka...
Jadi Perempuan Jangan Pernah Takut Jadi Janda

Jadi Perempuan Jangan Pernah Takut Jadi Janda

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 339 hits
WANITA JANGAN TAKUT JADI JANDAKebanyakan wanita yang bertanyakan kepada saya yang takut berpisah dengan suami yang bersikap teruk ni antara alasannya Takut anak anak tak dapat kasih sayang bapaBoleh kata majoriti kes yang berlaku kepada wan...
Jokowi Rahasiakan Anggota Dewan Pengawas Kpk Dpr Dulu Pernah Usul Seleksi Terbuka

Jokowi Rahasiakan Anggota Dewan Pengawas Kpk Dpr Dulu Pernah Usul Seleksi Terbuka

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 178 hits
Anggota Komisi III DPR RI Arteria Dahlan mengatakan sebelumnya dalam diskusi terkait UU KPK Komisi III sudah mengumpulkan agar proses pemilihan Dewan Pengawas KPK dilakukan secara transparan
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level