Kontroversi Dan Misteri Sprm


Oleh AB JALIL BACKER
PERDANA Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad memilih tarikh yang luar biasa untuk membuat pengumuman penting bagi satu jawatan yang penuh rahsia. Sehari sebelum sambutan hari raya Aidilfitri, kerajaan mengumumkan Latheefa Koya sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang baharu.
Pelantikan ini sangat luar biasa kerana Latheefa bukan penjawat awam seperti mana ketua-ketua SPRM sebelum ini. Walaupun terdapat ketua dari luar, namun mereka yang dilantik ke jawatan tersebut mempunyai pengalaman dalam pentadbiran kerajaan, siasatan jenayah dan undang-undang jenayah.
Sebaliknya Latheefa tidak mempunyai apa-apa merit tinggi untuk menguruskan sebuah suruhanjaya yang begitu penting dan kritikal kepada negara. Satu-satunya kebolehan Latheefa ialah beliau mempunyai suara lantang dan tidak takut bersuara sama ada di pihak yang benar atau tidak.
Ini kali pertama dalam sejarah SPRM mendapat ketua melalui lantikan politik. Adalah sangat misteri dalam sebuah negara yang telah matang demokrasi, kerajaan memilih ahli politik sebagai ketua agensi penyiasat dan penguat kuasa.
Kerajaan tidak boleh menafikan bahawa lantikan itu merupakan lantikan politik kerana tiada alasan pentadbiran langsung untuk pelantikan tersebut. Saya fikir ada beberapa sebab politik mengapa Dr Mahathir melantik Latheefa.
Walaupun kebanyakan media menyebut Latheefa sebagai Pengarah Eksekutif Lawyers for Liberty, namun beliau ialah bekas ahli Majlis Tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan masih merupakan aktivis politik parti tersebut sehingga dilantik
Latheefa diketahui sebagai aktivis politik pro-sosialis melalui Parti Rakyat Malaysia (PRM). Selepas penggabungan PRM dan PKR beliau memegang beberapa jawatan penting dalam PKR. Latheefa turut menjadi Ahli Majlis Bandaraya Petaling Jaya 2008-2012 sebelum meletak jawatan dan menuduh Menteri Besar Selangor ketika itu, Tan Sri Khalid Ibrahim merancang memecat beliau.
Sejak itu, Latheefa dilihat sebagai jurucakap dan penyokong kuat Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali. Beliau antara paling lantang menentang Langkah Kajang Rafizi Ramli untuk menjadikan Datuk Seri Anwar Ibrahim (kemudiannya Datuk Seri Wan Azizah) sebagai Menteri Besar Selangor.
Sejak setahun lalu, Latheefa juga lantang menyerang kem Anwar Ibrahim terutama ketika pemilihan PKR yang lalu dengan menuduh kem Rafizi terbabit rasuah. Beliau juga tidak segan silu mengkritik secara keras keputusan yang membabitkan kementerian di bawah Wan Azizah.
Latheefa juga merupakan peguam kepada Azmin Ali dalam saman Puncak Niaga ke atas Menteri Besar Selangor. Dengan kata lain, dalam politik atau profesion guaman Latheefa akan dilihat sebagai orang Azmin.
Latheefa juga merupakan bekas peguam di firma guaman Daim and Gamany yang berkaitan dengan supremo politik negara sekarang, Tun Daim Zainuddin.
Maka daripada bacaan politik parti kerajaan ada sesuatu yang sedang bergolak apabila Dr Mahathir memilih untuk melantik seorang individu tanpa merit jelas, tetapi penentang kuat kem Anwar Ibrahim, sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM yang baharu.
Latheefa dilahirkan di Kerala, India dan sepanjang kerjaya sebagai aktivis politik beliau mempunyai pendapat yang sering bercanggah dengan pihak berkuasa agama Islam.
Justeru, setelah melantik Menteri Kewangan, Peguam Negara dan Ketua Hakim Negara bukan Islam, Dr Mahathir memilih wanita Muslim yang dilihat sentiasa mempertikaikan pandangan pihak berkuasa agama Islam sebagai ketua sebuah agensi.
Apa pun kontroversi pelantikan ini, akhirnya tindakan dan kenyataan Latheefa semasa menjalankan tanggungjawab beliau sebagai ketua SPRM akan dinilai orang. Setiap keputusan dan kenyataan SPRM selepas ini akan mudah mengundang banyak prejudis.
Bukan sahaja pelantikan Latheefa yang kontroversi, pengunduran Mohd Shukri Abdull juga sangat misteri. Beliau dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM bagi tempoh dua tahun iaitu mulai 18 Mei 2018 sehingga 17 Mei 2020.
Namun, Mohd Shukri mengambil keputusan mengundur diri sebelum tamat kontrak. Daripada seorang yang berpendirian teguh dan mempunyai azam yang kuat, tiba-tiba Mohd Shukri menjadi tidak berdaya sehingga memohon berhenti awal.
Khabar angin sejak beberapa bulan lalu kononnya Mohd Shukri tidak lagi sependapat dengan kerajaan apabila beberapa kes yang disiasat oleh SPRM dan diperakui untuk pendakwaan telah disenyapkan begitu sahaja.
Khabar angin ini hanya sekadar desas-desus kecualilah jika tiba-tiba Mohd Shukri menemui semula keberanian seperti mana beliau menentang Perdana Menteri sebelum ini.
Sinar


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/06/10/kontroversi-dan-misteri-sprm/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kontroversi Pelantikan Latheefa Beebi Koya Sebagai Ketua Pesuruhjaya Sprm

Kontroversi Pelantikan Latheefa Beebi Koya Sebagai Ketua Pesuruhjaya Sprm

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 340 hits
Sudah lebih dari setahun Pakatan Harapan mengambil alih tampuk kepimpinan kerajaan dan berikutan itu pelbagai perubahan yang telah dilakukan bagi membina negara yang lebih berdaya saing dan bebas rasuah namun segala tindakan yang dilakukan ...
Apa Rahsia Latheefa Koya Diasak Pkr Berundur Dari Sprm

Apa Rahsia Latheefa Koya Diasak Pkr Berundur Dari Sprm

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 558 hits
LATHEEFA TAK BERSALAH YANG BERSALAH MUNGKIN YANG MELANTIKNYA LATHEEFA KOYA TIDAK BOLEH BERUNDUR ATAS DESAKAN PKR DAN SEGELINTIR RAKYAT KERANA ITU BERMAKNA MENCABAR KEPUTUSAN PERDANA MENTERI DAN YANG DIPERTUAN AGONG HANYA SEKALI NI SAHAJA TA...
Latheefa Koya Ketuai Sprm Satu Lantikan Politik Tidak Tepati Janji Ph Anwar

Latheefa Koya Ketuai Sprm Satu Lantikan Politik Tidak Tepati Janji Ph Anwar

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 667 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad perlu memberi penjelasan sewajarnya berhubung keputusan kerajaan melantik Latheefa Koya sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang baharu Menurut The Star Onlin...
Pelantikan Latheefa Ketuai Sprm Muktamad Tiada U Turn Pm

Pelantikan Latheefa Ketuai Sprm Muktamad Tiada U Turn Pm

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 248 hits
ALOR SETAR Pelantikan Latheefa Koya sebagai ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang baru adalah keputusan muktamad kata Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad hari ini Perdana menteri berkata lantikan itu dibuat seperti m...
Latheefa Ikrar Hentikan Rasuah Dalam Mesej Pertama Bos Sprm

Latheefa Ikrar Hentikan Rasuah Dalam Mesej Pertama Bos Sprm

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 512 hits
Latheefa Koya bergambar dengan pegawai tertinggi SPRM termasuk Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki sebelum memulakan tugas hari penuh pertama pagi tadi PETALING JAYA Latheefa Koya dalam mesej pertama sebagai ketua pesuruhjaya Suruhanj...
Tandatangai Kempen Menolak Lantikan Lateefa Koya Sebagai Kp Sprm

Tandatangai Kempen Menolak Lantikan Lateefa Koya Sebagai Kp Sprm

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 534 hits
Latheefa Koya Tidak layak Jadi KP SPRM baharu started this petition to PENGARAH Eksekutif Lawyers for Liberty Latheefa Beebi Koya dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia baharu berkuat kuasa 1 Jun lalu untu...
Pelantikan Sprm Pm Sedar Beliau Pimpin Malaysia Baru Kata Hanipa

Pelantikan Sprm Pm Sedar Beliau Pimpin Malaysia Baru Kata Hanipa

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 261 hits
Pelantikan SPRM PM sedar beliau pimpin Malaysia Baru kata Hanipa Timbalan menteri undang undang itu juga yakin kerajaan PH tidak akan perlecehkan pandangan yang diberikan berhubung pelantikan Latheefa
Sprm Buat Kerja Sabotaj Kerajaan Ph

Sprm Buat Kerja Sabotaj Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 519 hits
Sudah tampak jelas SPRM sedang berbuat kerja2 sabotaj kepada Kerajaan PH Apa yg dilakukan oleh SPRM skrg adalah membuat tangkapan kpd pegawai2 kerajaan peringkat bawahan secara borong Tujuannya utk menyemai perasaan tidak puas hati kpd pega...
Kp Sprm Perlu Segera Buktikan Komitmen Buka Semula Kes Rasuah Banglo Amp Terowong

Kp Sprm Perlu Segera Buktikan Komitmen Buka Semula Kes Rasuah Banglo Amp Terowong

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 375 hits
KUALA LUMPUR 8 Jun 8211 Timbalan Presiden Parti Cinta Malaysia Datuk Huan Cheng Guan berkata walaupun isu pelantikan Puan Latheefa Koya diperkatakan dan diakui oleh ramai pihak tidak mengikuti janji manifesto PH namun parti itu menerimanya ...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Filem Sheriff

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024