Keburukkan Lidah Buaya Yang Kita Tidak Tahu



Mungkin anda pernah mendengar tentang lidah buaya (Aloe vera). Lidah buaya juga sangat terkenal dengan khasiatnya dan boleh dimakan. Namun ia masih saja mempunyai kesan sampingan jika tidak diketahui dari awal jika anda terlepas pandang tentang hal sebegini. Walaupun lidah buaya merupakan satu tubuhan yang mempunyai banyak kebaikan untuk menjaga kesihatan dan kecantikan. Tapi anda harus tahu beberapa kesan sampingan yang harus anda utamakan bagi beberapa bahagian tubuh badan yang tertentu.Lidah buaya tumbuh seperti kaktus di kawasan iklim yang panas dan juga kering. Bahagian lidah buaya yang sering digunakan adalah gel atau lendirannya. Lendiran lidah buaya boleh didapati pada bahagian tengah-tengah daunnya. Manakala sapnya boleh didapati pada bahagian bawah kulit daun. Kedua-dua bahagian lidah buaya juga turut digunakan secara meluas di pasaran terutamanya pada produk kecantikan dan ubat-ubatan. Di samping itu, lidah buaya juga berkesan bagi merawat masalah jerawat, kulit terbakar, kulit yang kering akibat radiasi, kerak gigi, merawat ruam lampin, psoriasis, kudis, masalah kelemumur, radang dingin dan luka sakit selepas bersalin.
Berikut merupakan kesan sampingan yang harus anda ketahui dari penggunaan lidah buaya.Manfaat lidah buayaKebaikan lidah buaya juga boleh digunakan bagi kulit yang mengalami penyakit herpes pada alat kelamin, kulit yang bersisik akibat kegatalan, kesan kulit terbakar akibat terdedah pada sinaran matahari dan juga kulit kering. Gel yang ada pada lidah buaya juga mempunyai sebatian bioaktif termasuklah mineral, asid amino, vitamin dan juga antioksidan.Manakala getah dari lidah buaya juga mampu merawat masalah sembelit, asma, sawan, selesema, usus besar bengkak, kencing manis, pendarahan, glaukoma, buasir, urat sendi, urat varikos, osteoarthritis dan arthritis.Kesan sampingan lidah buayaWalaupun mempunyai banyak kebaikan, rupa-rupanya lidah buaya juga dkatakan mempunyai kesan bahayanya yang tersendiri. Oleh itu anda g=haruslah memulakan langkah berhati-hati ketika menggunakan lidah buaya dalam jangka masa pendek. Gel lidah buaya adalah selamat jika digunakan sebanyak 15 ml setiap hari selama 42 hari. Di samping itu, penyelesaian yang mengandungi 50 peratus lidah buaya adalah selamat digunakan sebanyak 2 kali dalam masa 4 minggu.
Tidak semua tubuh badan serasi dalam penggunaan lidah buaya dan sesetengah orang mempunyai keadaan badan yang tertentu. Kadangkala lidah buaya juga boleh memberikan kesan tidak baik seperti alahan, kekejangan dan sakit perut. Bukan itu saja, lidah buaya juga boleh menyebabkan seseorang mengalami masalah cirit-birit, pendarahan dalam pundi kencing, masalah pada buah pinggang, kalium rendah, otot menjadi lemah, berat badan mula berkurangan dan juga mengalami masalah jantung.


Makan sebanyak 1 gram lidah buaya pada setiap hari berturut-turut boleh mendatangkan maut pada mereka yang mempunyai masalah kesihatan seperti berikut:1. Kanak-kanak 12 tahun kebawahGel lidah buaya kemungkinan berkesan jika digunakan pada bahagian luaran kulit dengan cara yang betul. Pada masa yang sama, lidah buaya juga tidak selamat untuk digunakan oleh kanak-kanak. Bagi kanak-kanak bawah 12 tahun menggunakannya, mereka kemungkinan akan mengalami masalah kekejangan, sakit perut dan cirit-birit.2. Masalah buah pinggangLidah buaya mempunyai jumlah dos yang sangat tinggi dan selalunya ia dikaitkan dengan masalah buah pinggang menjadi semakin serius.3. Pembedahan terganggutribunnews.comLidah buaya juga mampu menjejaskan kandungan tahap gula dalam darah dan turut menganggu pengawalan gula semasa sedang menjalani pembedahan. Kesan dari itu juga mampu memberikan kesan burut dan mampu membawa maut semasa pembedahan dijalankan. Sebaik-baiknya, kurangkan pengambilan lidah buaya sekurang-kurangnya 2 minggu sebelum pembedahan dijalankan.



4. Kejang perutGetah yang ada pada lidah buaya mampu memberikan kesan kejang yang melampau seperti sakit perut dan kembung perut. Anda tidak disarankan sama sekali mengambil apa-apa jenis lidah buaya sekiranya mengalami masalah kekejangan perut.5. Wanita hamilWanita hamil tidak disyorkan untuk makan lidah buaya. Ini kerana lidah buaya mampu merangsang kontraksi rahim dan mampu menjadi penyebab keguguran serta meningkatkan risiko bayi lahir dalam keadaan yang cacat dan tidak normal.
Lebih-lebih lagi jika usia kandungan masih lagi baru. Jika masih berdegil dan makan lidah buaya semasa hamil, ia mampu mengurangkan tahap glukosa dalam darah serta keselamatan ibu dan bayi dalam bahaya. Setiap produk dan makanan yang mengandungi lidah buaya adalah sangat tidak bagus digunakan semasa tempoh kehamilan. Bayi akan mengalami cirit-birit dan muntah sekiranya si ibu makan lidah buaya.Jika perkara ini dibiarkan begitu sahaja, ia mungkin memberikan kesan buruk terhadap kesihatan bayi dan ia boleh menyebabkan dehidrasi dan kemungkinan mengalami kematian.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.adajew.net/2019/10/keburukkan-lidah-buaya-yang-kita-tidak.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+adajewnet+%28ADAJEW+DOT+NET%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lidah Buaya Sangat Efektif Merawat Masalah Kulit Dan Sesuai Di Gunakan Untuk Kecantikan Wajah

Lidah Buaya Sangat Efektif Merawat Masalah Kulit Dan Sesuai Di Gunakan Untuk Kecantikan Wajah

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 109 hits
Di waktu kecil aku dah kenal pokok lidah buaya Namun pada masa tu ingatkan pokok ini boleh membuatkan gatal jika terkena lendir dari dalam daunnya Ingatkan merbahaya lah sangat Rupanya lidah buaya sangat efektif merawat masalah kulit dan se...
Datuk Bandar Di Mexico Berkahwin Dengan Buaya

Datuk Bandar Di Mexico Berkahwin Dengan Buaya

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 74 hits
San Pedro Huamelula Berkahwin dengan haiwan dianggap sangat aneh bagi kebanyakan orang Namun di Mexico menikahi seekor buaya dianggap ritual yang sakral apalagi jika dilakukan oleh seorang datuk bandar Dilapor oleh Daily Mail Khamis 10 Jula...
Ladang Buaya Teluk Sengat Kota Tinggi

Ladang Buaya Teluk Sengat Kota Tinggi

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 108 hits
Ladang Buaya Teluk Sengat Kota Tinggi dimiliki oleh Mr Ng Pemburu Buaya Malaysia dan penternak buaya generasi ketiga keluarganya Ladang ini mempunya lebih 1000 ekor buaya daripada spesis buaya air tawar Buaya yang paling tua berusia 130 tah...
Gajah Keletihan Ditemui Mati Lenyek Seekor Buaya

Gajah Keletihan Ditemui Mati Lenyek Seekor Buaya

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 65 hits
Seekor gajah ditemui mati di Island Bush Camp yang bersebelahan dengan sungai Luangwa di Zambia Bangkai gajah itu ditemui oleh seorang penjaga safari Andrew Mwanza yang kebetulan melalui sungai tersebut Setelah memerhati gajah itu dengan le...
12 Kalimat Andalan Fuckboy Yang Terdengar Manis Tapi Ada Maunya Jangan Terperdaya Mulut Buaya

12 Kalimat Andalan Fuckboy Yang Terdengar Manis Tapi Ada Maunya Jangan Terperdaya Mulut Buaya

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 50 hits
Cowok cowok begini nggak mungkin punah mending kitanya sendiri yang hati hati dan nggak mudah terperdaya
Tas Istri Ma Ruf Amin Di Pelantikan Presiden Dari Kulit Buaya Papua Berapa Harganya

Tas Istri Ma Ruf Amin Di Pelantikan Presiden Dari Kulit Buaya Papua Berapa Harganya

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 26 hits
Tas yang dia gunakan pun menjadi sorotan publik dan publik bertanya tanya berapa harga tas yang dipakai istri Ma ruf Amin Wury Estu Handayani
Buaya Berendam Viral Dari Badak Berendam

Buaya Berendam Viral Dari Badak Berendam

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 239 hits
Buaya Berendam Viral Dari Badak Berendam Bagi pengemar kuih kuih tradisional memang sangat kenal akan kuih badak berendam Cara pembuatan adalah sangat mudah Bahan asas mengunakan tepung beras pulut Nak masak semudah ABC sahaja Namun nama ba...
Pm Sebut Pusat Akan Bayar Royalti Cuba Jelir Lidah

Pm Sebut Pusat Akan Bayar Royalti Cuba Jelir Lidah

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 45 hits
PM Sebut Pusat Akan Bayar RoyaltiKOTA BHARU Pada 7 Jun 2018 Tun Dr Mahathir Mohamad ada menyebut kerajaan pusat memasuhkan bantuan wang insan sebaliknya akan dibayar royalti petroleum kepada Kelantan dan Terengganu Perdana Menteri menyebut ...
Pokok Lidah Mertua Dah Berakar

Pokok Lidah Mertua Dah Berakar

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 125 hits
Entah hari keberapa entah mula berakar lepas letak dalam air tu Tahu tahu dah berakar Hari ni hari ke 25 sansevieria Golden Hahnii berakar banyak dah rupanya Tapi Sansevieria Trifasciata Prain dan Sansevieria Trifasciata Bantel s Sensation ...
Muka Ira Macam Cinta Laura

Bila Kau Kahwin Dengan Orang Luar Dialek Negeri Mana Di Pakai

2 Kali Kepala Melantun Kat Lantai Padan Muka Kau Netizen Puas Hati Tengok Mangsa Belasah Pembulinya

Cara Nak Dapatkan Free Internet Unifi Khabarbaik

Cerita Tahyul Azmin H2o Nak Bentuk Gomen Backdoor

Doakan Ustaz Fawwaz Md Jan

Dr Mahathir Mohamad Sedia Pertimbangkan Rombakan Kabinet

Doa Melembutkan Hati Anak



5 Kisah Asal Usul Laman Dan Aplikasi Popular Yang Mengejutkan

Bolehkah Seorang Muslim Berkahwin Dengan Individu Kembar Siam

Biodata Dan Latar Belakang Pelakon Fify Azmi

Mengapa Pulut Kuning Sering Dikaitkan Dengan Amalan Mistik

Buat Pertama Kali Erra Fazira Dedah Kisah Perkenalan Awal Dengan Awie


Anwar Jumpa Tun M Bincang Isu Peralihan Kuasa

Yazit Sufaat Bawah Pemerhatian Polis Kata Kpn

Bolivia Bentang Rang Undang Undang Pilihan Raya Baharu

Buli Rakan Enggan Buat Kerja Sekolah 10 Pelajar Ditahan

Xiaomi Mungkin Akan Melancarkan Model Mi Band Baharu

Realme Akan Melancarkan Tws Tersendiri Tidak Lama Lagi