Ini Sebab Mengapa Anda Selalu Berbelanja Lebih Dari Yang Anda Rancang




Sebelum keluar berbelanja barang dapur dah jadi kewajipan pada kita untuk senaraikan apa barangan yang akan dibeli. Saya sendiri pun macam tu la. Buat list dan simpan dalam phone supaya mudah nak beli barang nanti. Tak de la terlupa beli atau terlajak beli.

Tapi bila dah sampai ke pasaraya tu , macam-macam benda lain yang tak de dalam senarai yang kita nampak menarik dan perlu beli.Sudahnya dari bajet RM300 terus jadi RM500 .

Tapi itu dulu la..Sekarag dah makin bijak berbelanja dan makin faham cara nak kawal diri supaya tak membeli barang yang tidak ada dalam perancangan.

Perbelanjaan terbesar setiap bulan bagi kebanyakan keluarga ialah berlanja untuk groceries. Setiap hari kita kena makan jadi tak de sebab kenapa kita tak perlu beli groceries.

Lain la kalau orang bujang yang memang tak memasak kat rumah. Hari-hari makan di kedai , jadi bajet untuk barangan runcit tak ada. Tapi kalau difikir-fikirkan kos nya tetap sama macam beli barang runcit untuk satu keluarga.

Jadi apa punca sebenar kenapa bajet membeli jadi berlebihan dan bagaimana cara nak mengatasinya?"-




1. KURANG PERANCANGAN
Kita tak boleh masuk satu kedai tanpa membuat perancangan dan membeli dengan hanya mengagarkan saja berapa jumlah yang akan di bayar.

Penting untuk korang senaraikan apa menu yang akan korang masak dalam minggu tersebut. Kemudian mula buat kira-kira dan senarai groceries yang akan dibeli. Tapi tak ramai yang buat macam tu.Kebanyakan dari kita akan pergi ke pasaraya kemudian dia ambil barang-barang yang setiap bulan dia beli.

Contohnya : beras, minyak masak, bawang dan beberapa bahan asas. Lepas tu sampai masa nak masak baru la dapat idea nak masak apa. Bila check barang tengok-tengok ada bahan yang tak de. Terpaksa keluar berbelanja lagi.

Sedangkan belian yang sebelum nya kita dah habiskan sejumlah wang yang kita dah bajetkan untuk perbelanjaan dapur.

Kan dah rugi namanya tu...

So lepas ni kalau nak senaraikan barang dapur yang akan dibeli , kena fikirkan juga apa menu dan hidangan yang akan kita masak.



2. PETI SEJUK YANG BESAR
Bagi wanita yang dah bekeluarga , peti sejuk sangat penting. Kalau boleh nak peti sejuk yang besar dan ada banyak ruang. Boleh letak macam-makan dalam peti sejuk yang besar.

Memang bagus kalau ada peti sejuk r sebab makanan boleh tahan lama dan menjimatkan wang kita. Tak payah kerap makan di luar.

Tapi ada setengah orang tak tahu nak manfaat kan peti sejuk mereka. Mereka membeli semata-mata memikirkan ada banyak ruang kosong di dalam peti sejuk yang perlu di isi.

Bila dah terlalu banyak barang yang dibeli pasti ada bahan masakan yang sudah luput tarikh, sayur yang sudah tidak segar, dan bahan mentah yang sudah tidak boleh dimakan.

Sebaiknya beli barang yang mentah seperti sayuran, ayam, daging, udang atau makanan laut dalam kuantiti yang sedikit. Untuk makanan seperti nuget, kentang , sosej , mayonis dan makanan lain nya perlu lah di teliti tarikh luputnya.

Kalau korang yakin tidak mampu menghabiskan semuanya dalam masa 1-2 minggu, korangperlu menghadkan pembelian nya.

Peti sejuk juga tidak perlu di penuhi dengan barang kerana peti sejuk memerlukan ruang yang mencukupi untuk pengudaraan. Jika sarat dan terlalu banyak  susah untuk bahan makanan dalamnya menjadi sejuk malah kita juga akan menggunakan lebih banyak elektrik.


3. TERPENGARUH DENGAN MUSIM JUALAN MURAH
Ketika membeli belah pada musim jualan murah kita memang akan mudah terpengaruh untuk membeli barangan yang tidak penting dan yang kita tidak perlu.

Bila kita tengok harga barangan tu murah , terus kita beli sebab kita fikir "Bukan selalu dapat harga murah macam ni.." padahal barang tu korang tak perlukan pun. Tak guna kalau setakat harga nya murah tapi terbiar je dalam rumah kita tanpa disentuh.




Saya suka keluar membeli barang dapur dengan suami saya sebab bila saya nak ambil sesuatu barang , saya akan minta pendapat dia sama ada perlu atau tidak saya beli benda tu. Saya tanya dia "makan tak benda ni kalau saya masak.."

Anak-anak saya pula memilih makanan jadi kena bijak membeli dan tahu apa yang perlu dibeli atau tidak. Risau kalau dah beli tiba-tiba anak kata tak suka benda tu. membazir .Jadi bila nak beli barang dapur tanya juga pendapat ahli keluarga kita.

Bye..



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.dianarashid.com/2018/11/ini-sebab-mengapa-anda-selalu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ldr Bisa Bikin Kita Jadi Lebih Bijak 5 Hal Ini Membuatmu Berterimakasih Pada Jarak

Ldr Bisa Bikin Kita Jadi Lebih Bijak 5 Hal Ini Membuatmu Berterimakasih Pada Jarak

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 262 hits
Karena di balik kesulitanmu dan dia menahan rindu dan menghadapi jarak pasti ada hikmah yang bisa dipetik
Presiden Jokowi Stasiun Mrt Jakarta Lebih Bagus Dari Singapura

Presiden Jokowi Stasiun Mrt Jakarta Lebih Bagus Dari Singapura

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 211 hits
Presiden Joko Widodo meninjau Stasiun MRT Bundaran Hotel Indonesia sekaligus mencoba MRT dari Jakarta menuju Stasiun Lebak Bulus Dalam peninjauan tersebut Jokowi ditemani Gubernur DKI Jakarta Anies Baswedan
M Syariah Lebih Rendah Berbanding M Sesyen Majistret

M Syariah Lebih Rendah Berbanding M Sesyen Majistret

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 227 hits
Bawa Bindaan RUU355 Bukti Angkat Syiar Islam KENYATAAN bahawa Kerajaan Persekutuan ingin meningkatkan syiar Islam dengan peningkatan peruntukan kepada RM1 2 bilion dalam Bajet 2019 boleh dipersoalkan banyak pihak Kalau kerajaan serius hasra...
Surya Chlorophyll Untuk Kulit Yang Lebih Cantik Dan Sihat

Surya Chlorophyll Untuk Kulit Yang Lebih Cantik Dan Sihat

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 387 hits
Ada tak kat sini yang tak suka makan sayur Cik Sue bukan orangnya la sebab ai fanatik sayur tak boleh makan nasi kalau tak de sayur atau ulam dah jadi wajib dah kalau tiap kali makan kekadang tak de lauk pun tak pe asalkan ada sayur ngan sa...
Hanya Anwar Boleh Benarkan Dr M Jadi Pm Lebih 2 Tahun

Hanya Anwar Boleh Benarkan Dr M Jadi Pm Lebih 2 Tahun

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 217 hits
Zin Mahmud Free Malaysia Today Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan beliau akan menepati janji untuk melepaskan jawatan perdana menteri selepas 2 tahun Penegasan ini dibuat dalam sidang media selepas mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan ...
Tulang Retak Pulih Lebih Cepat Jika Amalkan Diet Ini

Tulang Retak Pulih Lebih Cepat Jika Amalkan Diet Ini

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 535 hits
Pasti dilema bila tulang retak bukan Yang pasti Tulang Retak Pulih Lebih Cepat Jika Amalkan Diet Ini Bila Proses Pemulihan Tulang Retak Bermula Tulang yang retak atau patah menjalani proses pemulihan yang sama Bezanya tempoh masa pemulihan ...
Pengeluaran Iphone Xr Dilaporkan Dikurangkan Kerana Sambutan Lebih Rendah Daripada Jangkaan

Pengeluaran Iphone Xr Dilaporkan Dikurangkan Kerana Sambutan Lebih Rendah Daripada Jangkaan

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 266 hits
Pasca pelancaran iPhone XS XS Max dan XR kami meramalkan iPhone XR akan menjadi peranti yang mendapat sambutan tertinggi terutamanya di Malaysia Ini adalah kerana harga jualannya yang lebih rendah walaupun mempunyai saiz skrin yang lebih be...
Asosiasi Fintech Batasi Tetapkan Bunga Maksimal Pendanaan Tak Lebih 100 Persen

Asosiasi Fintech Batasi Tetapkan Bunga Maksimal Pendanaan Tak Lebih 100 Persen

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 195 hits
Jika konsumen memiliki pinjaman senilai Rp 2 juta namun kemudian mengalami kesulitan dalam pengembalian maka maksimal nilai total pinjaman beserta biaya biaya keseluruhan tidak boleh melebihi 100 persen dari nilai pokok atau prinsipal
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api