In Defense Of Latheefah Koya Kenapa Mufti Kl Tidak Rujuk Ayat Aurat Dan Hijab Dalam Al Quran


NOTE :  This post is uploaded via one of those proxy / vpn links. Meaning it cannot be traced. But you should still be able to access it easily. 


Lately Latheefah Koya has been saying plenty right things about quite a few things. About Brader Anwar and the latest about the harassment of that forum on the tudung or hijab as they call it.  We have to support that which is right. Its as simple as that. 
Here is one such posting on her FB :


Hey, Latheefah can smile.

In return Latheefah has been getting quite a bit of flak. From Mujahid Yusuf Rawa, from some PAS fellow and the latest is from the Mufti of Kuala Lumpur. That will be this guy here:
DR ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI ialah mufti Wilayah Persekutuan.
The Mufti has written a mild mannered and polite reply to Latheefah which you can read here in Malaysiakini :  https://www.malaysiakini.com/news/473688
Well, I cannot agree with what the Dato Mufti has written.  
He has not written an official fatwa, it is just his personal opinion.

In Malaysia to agree and to obey a Mufti's fatwa are two different things. 
If a Mufti's official fatwa has been gazetted, then Muslims have no choice but they must obey that fatwa - even if they do not agree with the fatwa. 

Pertama sekali untuk perhatian Dato Mufti, Rasul kita telah mengajar kita - 'attiullaaha wa attiur rasul' yang maksudnya 'taatlah Allah dan taatlah Rasul'.
Imam-imam tafsir itu bukan rasul. 
Jadi jangan kita salah faham. 
The topic is undoubtedly HIJAB and AURAT WANITA. 

But as usual I noticed that the Dato Mufti has not referred EVEN ONE SINGLE AYAT QURAN that mentions either AURAT OR HIJAB.
WHY IS THAT?
KEPADA DATO MUFTI, topik perbincangannya adalah tudung kepala (aka hijab), tutup rambut wanita (aurat) dsbnya. 

KENAPA DATO MUFTI TIDAK MAHU MERUJUK SATU AYAT QURAN PUN YANG ADA MENYEBUT KALIMAH 'AURAT'  DAN 'HIJAB' ?
Apakah Dato Mufti:
1. tidak TAHU di mana ayat itu disebut dalam Al Quran?2. tidak MAHU merujuk ayat-ayat AURAT dan HIJAB ? Kenapa pula?


Sebagai orang Islam, kita perlukan maklumat, information, hadith yang lengkap daripada Al Quran.

Hadith itu maksudnya berita, khabar, perkataan, maklumat, information dsbnya. 

Allah swt dan RasulNya telah mengesahkan bahawa Al Quran itu adalah "ahsana al hadith" atau hadith yang paling baik bagi manusia. 
Sila lihat Surah 39:23 :



Surah 39:23  -   Allah telah menurunkan "sebaik-baik hadith" (ahsana al hadith) iaitu Kitab Suci Al-Quran yang bersamaan isi kandungannya antara satu dengan yang lain, yang berulang-ulang; yang kulit badan orang-orang yang takut kepada Tuhan mereka menjadi seram; kemudian kulit badan mereka menjadi lembut serta tenang tenteram hati mereka menerima ajaran dan rahmat Allah. Kitab Suci itulah hidayah petunjuk Allah; Allah memberi hidayah petunjuk dengan Al-Quran itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya; dan sesiapa yang disesatkan Allah, maka tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya. 
'Allahu nazzala ahsana al-hadith' maksudnya 'Allah telah menurunkan sebaik-baik hadith'.  Jadi Al Quran itu adalah hadith yang paling baik.

Kalau cakap biasa, Allah swt telah menurunkan hadith yang paling best lah. 
Tidak ada hadith lain yang lebih 'ahsana' daripada ayat Quran.

THE QURAN IS THE BEST HADITH. PLEASE REFER SURAH 39:23.

Seterusnya Allah dan RasulNya telah mencabar kita "maka dengan "hadith" yang mana lagi mereka hendak beriman, sesudah Allah dan ayat-ayatNya" ?



Surah 45:6 Itulah ayat-ayat Allah yang kami bacakan kepadamu dengan kebenaran; maka dengan "hadith" yang manakah lagi mereka ingin beriman, sesudah Allah dan ayat-ayatNya ? 
Tilka : Itulah 
ayaat  : ayat
ul-laahi : Allah
natluha : Kami bacakan 
alaika : atas / kepada kamu
bil : dengan
haqq : kebenaran / haq
fa : maka
bi : dengan 
aiyyi : mana lagi  
hadithin : hadith
ba'dha : sesudah
Allaahi : Allah
wa : dan
AYAATIHI : ayat-ayat Nya
yu'minoon : mereka ingin berimanAyat ini sebenarnya adalah cabaran yang bernada amaran. 
Maksudnya "Dont do it".   

Jika sesiapa berani menjawab 'cabaran' ini daripada Allah swt dan RasulNya, dipersilakan.
Anyway, here are the verses that mention AURAT in the Quran.  
The word AURAT appears only FOUR times in THREE verses.  

Aurat in the Quran refers to being exposed, private parts or nakedness.

33:13  Dan itulah masa segolongan di antara mereka berkata: "Wahai penduduk Yathrib, tempat ini bukan tempat bagi kamu, oleh itu baliklah". Dan sebahagian dari mereka pula meminta izin kepada Nabi sambil berkata: "Sesungguhnya rumah-rumah kami terdedah (buyoota-naa auratun), pada hal ia tidak terdedah (wa maa hiya bi auratin). Mereka hanya bertujuan hendak melarikan diri.

Jadi kalimah AURAT digunakan dua kali dalam ayat 33:13 dengan jelas membawa maksud "terdedah".  Tidak ada hubung kait dengan rambut di kepala wanita.


Perkataan AURAT muncul buat kali KETIGA dalam Surah 24:31 seperti berikut -

24:31 Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka, dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya  (wala yubdeena zeenatahunna illa ma zahara minha) dan hendaklah mereka menutup dada mereka dengan baju gamis mereka (wal yadribna bi khumuri hinna ala juyoobi hinna) ; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan,  atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang AURAT perempuan; (al tifli al lazeena lam yazharoo ala AURATI  nisaa)  janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. 

Sila lihat sekali lagi  bahawa pada ayat ini tidak tersebut pun kepala atau rambut wanita.   Atau kepala sesiapa pun.


Jadi wanita BOLEH memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kepada suami, kepada bapa etc etc termasuk kepada  kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang AURAT perempuan; (al tifli al lazeena lam yazharoo ala AURATI nisaa)

Jelas sekali aurat wanita  di sini bermaksud kemaluan atau private parts wanita.  Tidak tersebut  rambut di kepala termasuk aurat wanita. 

Contohnya seorang ibu boleh mandi bersama anak kecilnya dan menunjukkan tubuhnya  selagi anak kecil itu masih tidak faham apa itu aurat wanita. Aurat di sini merujuk kemaluan ibu.

Tetapi apabila anak itu sudah makin besar dan faham maksud kemaluan wanita, maka seorang ibu patut berhenti menunjuk atau memperlihatkan kesemua tubuh badannya kepada anak itu.

Ini adalah common sense. 

Jika AURAT wanita termasuk rambut di kepala wanita ia akan bermaksud  bahawa seorang ibu TIDAK boleh menunjukkan rambut kepalanya kepada anaknya yang sudah faham aurat wanita.  

Maksudnya seorang ibu tidak boleh menunjukkan rambut kepalanya kepada anak-anaknya yang telah besar  dewasa. Ini adalah tidak lojik dan tidak benar.

Tidak ada hubung kait dengan rambut di kepala wanita.  

Di dalam Al Quran tiada sebarang kaitan antara perkataan AURAT dan RAMBUT di kepala wanita.  


Perkataan AURAT disebut untuk kali KE EMPAT dan terakhir  pada ayat 24:58 seperti berikut :


24:58  Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah orang suruhan kamu dan orang-orang yang belum baligh dari kalangan kamu, meminta izin kepada kamu, dalam tiga masa; (iaitu) sebelum solat fajri,  ketika kamu membuka pakaian di tengah hari, dan sesudah solat isyak; itulah tiga masa (terdedah) aurat kamu (thalatha awratin lakum). Kamu dan mereka tidaklah bersalah kemudian daripada tiga masa yang tersebut, orang-orang yang selalu keluar masuk kepada kamu, dan kamu masing-masing sentiasa berhubung rapat antara satu dengan yang lain. Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya; dan Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Antara lainnya, ayat ini memberi pengajaran bahawa  dalam sebuah rumahtangga anak-anak dan penghuni rumah yang lain perlu hormati "privacy" orang dewasa dan meminta izin sebelum masuki bilik atau kamar mereka sekurangnya pada tiga waktu ia itu sebelum solat waktu fajri, waktu rehat tengah hari dan selepas solat waktu isyak kerana kemungkinan besar itu adalah tiga waktu aurat kita terdedah (thalatha awratin lakum). 

AWRATIN LAKUM (waktu AURAT bagi kamu) di sini di tujukan kepada kedua lelaki dan wanita, ayah dan ibu (contohnya). Anak-anak dan orang suruhan di rumah perlu minta izin sebelum memasuki kamar sebab ayah dan ibu mungkin dalam keadaan tanpa berpakaian kemas. Aurat mereka berdua (ayah dan ibu) mungkin terdedah.

Sekali lagi AURAT di sini merujuk kepada 'private parts' atau 'kemaluan' ayah dan ibu. Bukan rambut atas kepala ibu.  

Sekali lagi di dalam Al Quran tidak ada sebarang kaitan antara perkataan AURAT dan RAMBUT di kepala wanita. 

Itulah kesemua EMPAT rujukan kalimah AURAT dalam Al Quran.



Surah 7:26    Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu pakaian untuk menutup kemaluan kamu, dan sebagai perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda Allah supaya mereka mengenangnya. 
Jadi pakaian yang sebaik-baiknya bagi kita adalah untuk kita bertaqwa.Sebagai benteng mengatasi bencana dan kemaluan.   
Pakaian  kita tidak boleh jamin taqwa. Tetapi taqwa itu mesti dijadikan pakaian.
Juga sila perhatikan dalam EMPAT ayat di atas  tidak sekali pun disebut perkataan KEPALA (RAIS).



Rais maksudnya kepala. Ini Rais Yatim = Kepala Yatim.Bukan Kepala Aurat .



Sekarang mari melihat perkataan atau kalimah HIJAB dalam Al Quran.

Kalimah hijab disebut dalam TUJUH ayat Al Quran. 

i.  17:45  Dan apabila engkau membaca Al-Quran, Kami jadikan perasaan ingkar dan hasad dengki orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat itu sebagai hijab yang tidak dapat dilihat, yang menyekat mereka daripada memahami bacaanmu. 

Ada hijab di antara orang yang percaya Al Quran (seperti OSTB) dan orang yang menolak Al Quran. Bukan hijab sebagai tudung kepala wanita.

ii.  7:46  Dan di antara keduanya ada hijab . . .(antara penghuni jannah dan naar)

Bukan hijab sebagai  tudung kepala wanita

iii.  19:17  Kemudian Maryam membuat dinding (hijab) untuk melindungi dirinya dari mereka maka Kami hantarkan kepadanya: Roh dari kami lalu ia menyamar diri kepadanya sebagai seorang lelaki yang sempurna bentuk kejadiannya. 

Maryam memisahkan dirinya daripada mereka di belakang suatu dinding atau hijab pemisah.  Bukan hijab sebagai tudung kepala wanita.


iv.  33:53  " . . Dan apabila kamu meminta sesuatu dari isteri-isteri Nabi maka mintalah kepada mereka dari sebalik hijab. Cara yang demikian lebih suci bagi hati kamu dan hati mereka. . . 

Sahabat nabi  kena tanya isteri nabi daripada belakang HIJAB.  Hijab untuk lelaki?
Bukan hijab sebagai tudung kepala wanita.


v.  38:32  maka Sulaiman berkata: " Sesungguhnya aku telah mengutamakan kesukaanku kepada kebaikan lebih daripada mengingati Tuhanku, sehingga melindungi dirinya dengan HIJAB".

Kisah Nabi Sulaiman.  Bagaimana berkat kekayaan boleh hilang di belakang HIJAB. Bukan hijab sebagai tudung kepala wanita.

vi.  41:5    Dan mereka berkata: "Hati kami dalam tutupan yang berlapis-lapis daripada memahami apa yang engkau serukan kami kepadanya, dan pada telinga kami penyumbat, serta di antara kami denganmu ada HIJAB; oleh itu, berusahalah engkau, sesungguhnya kami juga tetap berusaha ! " 

Orang yang menolak Allah dan Rasul mengaku ada HIJAB pemisah antara mereka dan Rasul.  Bukan hijab sebagai tudung kepala wanita.

vii.   42: 51   Dan tidaklah layak bagi seseorang manusia bahawa Allah berkata-kata dengannya kecuali dengan jalan wahyu, atau dari sebalik HIJAB  . . . 

Ayat ini menceritakan proses komunikasi yang memberi petunjuk kepada manusia.  Bukan hijab sebagai tudung kepala wanita.

Maka itulah kesemua TUJUH kalimah HIJAB yang terjumpa dalam Al Quran. Tiada satu ayat pun merujuk hijab sebagai tudung kepala wanita.



The Quran advises women to dress decently, with decorum.

Surah 33:59  "O Nabiy, tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their garments around them. That is more suitable that they will be known and not be abused. And ever is Allah Forgiving and Merciful.

Some translators say 'lengthen their garments', draw their cloaks, cast their outer garments etc.  It means dress nicely, dress decently, observe decorum. 

No exact measurements are given for women's clothes. 
No dress code is prescribed.
No punishments are prescribed in the Quran either.  




[61:2]    Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! 
[61:3]     Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya. 
Maksudnya jangan cakap tak serupa bikin. Rasul tidak pernah cakap lain bikin lain.Please, jangan fitnah Rasul cakap tak serupa bikin.
I hope the readers will appreciate this information. 
If you want to say something, just say it. 
But please show some proof or good logic.
No need to get angry macam gila b_bi or use dirty language. 
Your comments will get deleted.

No need to become suicide bombers.
A suicide bombing career is very limited.
The end is very explosive.  

Lastly I have two soalan cepu mas for the readers as well as the Mufti.  This is a real question because it was asked before and no proper answer was given. Orang pernah tanya soalan ini dulu tapi jawapannya masih tidak ada.


Soalan 1. Apakah wanita yang botak (tidak berambut di kepala) perlu juga menutup "rambut yang tidak ada"?

Contohnya wanita seperti ini :


Tanpa "aurat" di kepala?

Soalan 2. Kenapa Dato Mufti TIDAK MERUJUK SATU PUN AYAT Al QURAN yang menyebut kalimah AURAT dan HIJAB yang di atas?

Kepada pembaca orang Islam :  Note down these very very few ayat Quran, go and look for your ustaz, your imam, your mufti and your guru.

Ask them WHY they do not refer to the Al Quran?
Ask them WHY they do not refer to these ayat which talk about AURAT and HIJAB?

Jangan suka menghukum orang lain tanpa tahu apa pun berkenaan ajaran Al Quran.
Jangan suka marah orang lain setelah "telan dengan botol" ajaran entah apa dan ajaran entah siapa. 

Awasilah. 
Mengada-adakan hukum sendiri, ikut puak dan suku sendiri, dan menjual nama Allah dan RasulNya untuk menegakkan hukum buatan boleh melibatkan dosa besar.  
Be careful in your responsibility towards Allah swt.Posted by Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2019/04/in-defense-of-latheefah-koya-kenapa.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peluk Anak Sambil Baca Ayat Al Quran Bukan Pukul Kalau Tantrum Elak Emosi Anak Cedera

Peluk Anak Sambil Baca Ayat Al Quran Bukan Pukul Kalau Tantrum Elak Emosi Anak Cedera

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 476 hits
Ibu bapa tentu sekali penat bila berhadapan dengan anak yang selalu tantrum Kalau anak bawah 3 tahun tantrum jangan dipukul Peluklah sekuat kuatnya sambil baca ayat Al Quran Itulah antara perkongsian dari Ibu Rose BILA ANAK BAWAH 3 TAHUN TA...
Guna Ayat Al Quran Sebagai Bahan Jenaka Ustaz Warning Budak2 Supaya Taubat

Guna Ayat Al Quran Sebagai Bahan Jenaka Ustaz Warning Budak2 Supaya Taubat

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 485 hits
Sesetengah perkara tidak boleh dijadikan bahan gelak ketawa seperti hal melibatkan agama kerana isu sensitif seperti ini tidak hanya melibatkan sesetengah pihak tetapi melibatkan seluruh penganutnya Ajaran Islam sendiri melarang umatnya mem...
Pakai Hijab Di London Prilly Latuconsina Curi Perhatian

Pakai Hijab Di London Prilly Latuconsina Curi Perhatian

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 232 hits
Prilly Latuconsina sukses mencuri perhatian Kekasih Maxime Bouttier tampil mengenakan hijab saat berada d London Ia terlihat begitu cantik dan anggun
Sharifah Shahirah Mahu Hijab Hati Mulut Dahulu

Sharifah Shahirah Mahu Hijab Hati Mulut Dahulu

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 265 hits
Sering ditebak soalan berkaitan aurat dan kesediaan untuk berhijab penyampai radio Suria FM Sharifah Shahirah tidak melenting tatkala diajukan soalan sedemikian Tambahan pula menerusi laman Instagramnya personaliti berusia 45 tahun yang mes...
Reveiling The Hijab

Reveiling The Hijab

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 176 hits
No need to search for this word reveiling There s no such word I just made that up pun intended just as I have only very recently learned that a new word has come into term Dehijabing What does it mean exactly Simply it means making the dec...
Sekutu Anning Hina Islam Al Quran

Sekutu Anning Hina Islam Al Quran

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 376 hits
SYDNEY 29 April Selepas Senator Fraser Anning membuat kenyataan untuk melarang kemasukan imigran Islam dan berkulit hitam ke Australia sekutunya yang di umumkan sebagai calon Parti Konservatif Kebangsaan bagi kerusi New South Wales atau Coo...
Mengulik 9 Ide Padu Padan Busana Hijab Manis Ala Wirda Mansur Nyaman Dan Sopan Sudah Pasti

Mengulik 9 Ide Padu Padan Busana Hijab Manis Ala Wirda Mansur Nyaman Dan Sopan Sudah Pasti

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 204 hits
Putri sulung Ustaz Yusuf Mansur yang kini mengenyam pendidikan di Oxford University ini gaya busananya pas banget nih buat kamu yang anti ribet ke kampus
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan