Faktor Istito Ah




ISTITO’AH atau kemampuan menunaikan ibadah haji bukan hanya tertumpu kepada kemampuan dari segi wang ringgit semata-mata.
Dalam al-Fiqh al-Manhaji (2/155) menyebut, kemampuan mempunyai dua jenis iaitu kemampuan secara langsung dan tidak langsung.
Kemampuan secara langsung bermaksud seseorang itu mampu melakukan sendiri ibadah haji dan umrah disebabkan masih berupaya iaitu badan yang sihat, sanggup menempuh perjalanan dan melakukan kerja ibadah berkenaan tanpa mengalami kemudaratan berat dan kesulitan tidak mampu ditanggungnya.
Kemampuan secara tidak langsung pula bermaksud seorang mukallaf yang memiliki harta mencukupi untuk mengupah orang lain mengerjakan haji bagi pihaknya sama ada semasa dia masih hidup atau selepas meninggal dunia.
Hal ini kerana dia sendiri tidak berupaya melakukannya disebabkan tua, berpenyakit dan seumpamanya.
Lajnah Tetap Fatwa Arab Saudi berkata, erti kemampuan dalam haji ialah sihat tubuh badan, mempunyai kenderaan untuk sampai ke Masjidil Haram, sama ada dengan kenderaan darat, udara mahupun laut.
Selain itu juga, seseorang jemaah itu mempunyai bekalan mencukupi sepanjang perjalanan bermula daripada awal perjalanannya ke Kota Makkah sehingga pulang.
Bekalan ini lebihan dari nafkah orang yang menjadi tanggungannya sehingga dia kembali dari melaksanakan ibadah haji.
Jika mereka yang menunaikan ibadah haji atau umrah adalah seorang perempuan, maka harus ada bersama mereka suami atau mahramnya.
Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata, dalam melaksanakan ibadah haji, salah satu perkara perlu diselesaikan dahulu yang menjadi kewajiban bagi haji ialah perlunya ada istito’ah.
“Berdasarkan kepada sebuah hadis, apabila Nabi SAW ditanya mengenai lima istito’ah lisabilillah, Rasulullah berkata, “Adanya bekalan yang mencukupi baginya menuju ke Makkah sehingga pulang, disamping bekalan kepada keluarganya di bawah tanggungannya di tanah watannya.
Kedua ialah istito’ah dengan makna adanya kenderaan yang menyampaikan seseorang menuju ke Makkah. Maksudnya seperti kapal terbang atau apa-apa kenderaan yang selesa saat yang sama termasuk perjalanan menuju ke sana penuh dengan aman, tidak ada rusuhan, tidak ada perkara yang membawa ke arah peperangan dan seumpamanya.
“Itu makna istito’ah iaitu adanya kemampuan kewangan, bekalan dan juga adanya kenderaan yang menyampaikan ke sana di samping aman dalam perjalanan,” katanya.
Pada masa sama, istito’ah menunaikan haji juga terbahagi kepada beberapa faktor termasuk kuota atau kebenaran haji daripada kerajaan Arab Saudi, mahram, kesihatan dan keselamatan.
Dr Zulkifli berkata, dalam Mazhab Syafie, konteks keperluan mahram dilebarkan lagi mengenai kebolehan wanita pergi ke Makkah apabila wujudnya nisak thiqah.
Ia bermaksud jika ketiadaan suami atau mahram maka dibolehkan pergi bersama dua perempuan yang thiqah (dipercayai, amanah dan taat) dan memadai juga kepadanya seorang wanita yang thiqah.
“Alhamdulillah, inisiatif dari Tabung Haji (TH) amat jelas apabila adanya pihak tertentu yang sama-sama membantu sebagai satu keluarga besar haji.
“Justeru, kita anggap mahram adalah penting bahkan wajib, tetapi bentuknya yang pertama adalah mahram seperti adik-beradik, bapa begitu juga suaminya. Sekiranya tidak ada, wanita thiqah sebagaimana dinaskan dalam Mazhab Syafie diperlukan,” katanya.
Mengenai istito’ah dalam konteks kemampuan kesihatan mengerjakan haji, Dr Zulkifli berkata, kajian dibentangkan dalam muzakarah haji membahagikan kesihatan kepada dua.
“Pertama kesihatan yang sukar, kronik dan terpaksa menggunakan sejumlah besar perbelanjaan andai dipilih menjadi jemaah. Kita mengambil keputusan mereka tidak termasuk dalam golongan istito’ah dan dia boleh dibadalkan hajinya kerana tidak mampu atau mempunyai kesukaran untuk menyelesai serta menyempurnakan ibadah haji.
“Kedua, sakit yang dianggap sebagai tidak kronik seperti asma, kencing manis, darah tinggi, gaot atau seumpamanya yang memungkinkan dengan menggunakan ubat-ubatan atau dengan bantuan Tabung Haji melalui pegawai kesihatan yang ditugaskan, maka di situ kemampuan kesihatan seperti itu dibolehkan.
“Tetapi, kita juga perlu mengambil inisiatif atau ikhtiar dengan mencukupkan sedikit kewangan khusus untuk ubat-ubatan kerana bimbang jika kehabisan ubat dan perlu membelinya di farmasi,” katanya.
Masalah kuota atau kebenaran mengerjakan haji dikeluarkan Kerajaan Arab Saudi juga termasuk dalam istito’ah bagi menghormati polisi sesebuah negara kerana asas dipegang dan dilaksanakan mereka.
Kata Dr Zulkifli, sekali pun kita bertubuh sihat, duit mencukupi bahkan melebihi serta memenuhi semua syarat, seseorang jemaah itu tidak dianggap istito’ah, bahkan perlu menunggu hingga sampai giliran sampai barulah dikira istito’ah.
“Kita kena faham, bukan kita sahaja, tetapi seluruh umat Islam dari pelusuk dunia mahu melaksanakan haji termasuk negara minoriti Islam seperti Amerika Syarikat, England, Perancis, Jerman atau Jepun. Itu belum lagi negara yang mempunyai jumlah orang islam ramai seperti Indonesia, Turki, Mesir juga Malaysia.
“Justeru, meraikan dan mematuhi isu mengenai kuota haji atau kebenaran haji yang dipanggil tashrih (kebenaran melaksanakan ibadat haji) adalah perkara yang juga termasuk dalam Istito’ah haji,” katanya.
Melakukan haji dalam hati tenang dan sempurna melayakkan seseorang mendapat haji mabrur.
Justeru, keselamatan dalam mengerjakan ibadah haji juga termasuk istito’ah.
Menurut Dr Zulkifli, keselamatan pertama harus dilihat sebaiknya adalah kepada diri sendiri dan kaum keluarganya.
“Isu keselamatan juga dilihat dalam bentuk lebih luas iaitu dari segi dasar dikemukakan atau pandangan negara seperti berlakunya pergolakan atau musibah yang membawa kepada ketidakamanan dan memberi risiko kepada jemaah haji seperti yang dikeluarkan Wisma Putra.
“Ketika itu, keselamatan hendaklah diambil kira kerana keamanan dalam perjalanan, di tempat tujuan dalam melaksanakan ibadah haji penting yang perlu kita fahami sebaiknya supaya ibadah haji dilakukan dalam keadaan hati tenang dan sempurna akhirnya dengan kesempurnaan melayakkan seseorang mendapat haji mabrur.
“Andai berlakunya sebarang ancaman dalam perjalanan, peperangan menuju ke Tanah Suci yang tidak mempunyai jaminan keselamatan atau wabak besar yang menyebabkan kepada kebinasaan, keselamatan tempat yang kita tuju itu dalam keadaan tidak memenuhi spesifikasi yang sebenarnya ia juga membawa kepada ketidakwajiban dalam menunaikan ibadah haji kerana tidak dianggap sebagai istito’ah,” katanya.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/11/18/faktor-istitoah-menunaikan-haji/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Faktor Ini Buat Ekonomi Indonesia Tak Terpengaruh Signifikan Resesi Dunia

Faktor Ini Buat Ekonomi Indonesia Tak Terpengaruh Signifikan Resesi Dunia

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 215 hits
Ketua Umum Kamar Dagang dan Industri Indonesia Rosan Roeslani mengatakan belum masuknya Indonesia dalam rantai nilai global di satu sisi memberi keuntungan Hal tersebut menjadi alasan kenapa perlambatan ekonomi global belum berdampak besar ...
4 Faktor Utama Penentu Warna Kulit Bayimu Maaf Tak Ada Hubungannya Sama Makanan Ibu

4 Faktor Utama Penentu Warna Kulit Bayimu Maaf Tak Ada Hubungannya Sama Makanan Ibu

papar berkaitan - pada 9/11/2019 - jumlah : 195 hits
Jadi tahu kan kenapa meski ibumu dulu gelonggongin air kelapa melulu kulitmu tetap kalah putih sama temanmu Baca dulu nih faktanya
Najib Juga Satu Faktor Lambatkan Proses Mahathir Anwar

Najib Juga Satu Faktor Lambatkan Proses Mahathir Anwar

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 202 hits
Without mentioning Najib Razak by name Anwar says legal process must be followed after court calls for Najib s defence to corruption charges
Fahami Faktor Kekalahan Bina Strategi Kemenangan

Fahami Faktor Kekalahan Bina Strategi Kemenangan

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 299 hits
Oleh Datuk Seri Utama Mohamad Hasan Intipati ucapan saya ketika menutup Konvensyen UMNO Negeri Sembilan tadi ialah kita mesti memahami bahawa kekalahan dalam PRU lepas adalah akibat pelbagai isu nasional dan tempatan Ada faktor luaran dan d...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say