Dr M Saya Tak Tahu Kenapa Singapura Enggan Tolak Ansur Buat Jambatan Baru


Dr Mahathir Mohamad hari ini melahirkan rasa hairan dengan keengganan Singapura berkompromi dengan cadangan Malaysia bagi pembinaan jambatan baru untuk mengatasi masalah kesesakan yang berlarutan di Tambak Johor.
Perdana menteri berkata Singapura mengambil pendirian itu meskipun negara itu menikmati ‘subsidi’ harga air dari Malaysia sejak 1962.

Loading… Beliau berkata pembinaan projek Sistem Transit Aliran (RTS) Johor Baharu-Singapura akan hanya meredakan sedikit kesesakan di Tambak Johor.
“Anda lihat, kami sanggup mengorbankan wang untuk menyokong Singapura supaya mereka boleh membeli air dengan harga murah tetapi apabila kita mahu membina sebuah jambatan untuk mengatasi masalah trafik, mereka enggan untuk mengadakan jambatan. Saya tidak tahu kenapa.Iklan
“Saya tidak ada pada tahun 3000. Pada masa itu, akan ada 100 juta penduduk di Johor yang ingin pergi ke Singapura…masih tidak akan ada jambatan baharu.
“Saya tidak dapat melihat bagaimana kita boleh begitu bertolak ansur kepada Singapura tanpa negara itu bertolak ansur dengan kita,” katanya kepada pemberita selepas melawat Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (ICQ), Bangunan Sultan iskandar (BSI) hari ini.
Dr Mahathir juga menjelaskan dengan bilangan rakyat Malaysia dari Johor Baharu yang ulang-alik dari Singapura dengan menaiki motosikal, maka sukar bagi mereka untuk menggunakan perkhidmatan RTS.
Selain itu, katanya, walaupun mempunyai perkhidmatan yang lebih cekap di BSI, ia tidak dapat menangani masalah sebenar kesesakan khusus semasa hujung minggu dan musim perayaan.
“Kita mempunyai beberapa idea untuk mengurangkan kesesakan di bangunan ini tetapi itu tidak mencukupi…jika sampai musim raya dan hujung minggu..kita akan hadapi kesesakan berterusan..
“Walaupun kita dapat tingkatkan tahap kecekapan..tetapi selagi tidak ada jambatan, kita tidak dapat selesaikan masalah di Tambak Johor,” kata beliau.
Mengikut laporan berita baru-baru ini, jumlah pelawat yang melalui BSI pada hari biasa adalah seramai 250,000 orang manakala untuk kereta antara 40,000 hingga 50,000 buah, motosikal melibatkan 70,000 buah manakala lori atau bas antara 3,000 hingga 5,000 buah.
Menyentuh mengenai isu semakan semula harga air, Malaysia berharap agar rundingan antara kedua-dua negara berhubung isu itu dapat diteruskan secepat mungkin.
“Kita tidak dapat berbincang perkara ini kerana tidak dapat menentukan tarikh perbincangan jadi ..satu hari kita tak bincang perkara ini..kita kerugian berjuta-juta malah meningkat kepada bilion ringgit.
Pada awal April lalu, kedua-dua negara bersetuju untuk mencari penyelesaian secara damai berhubung perjanjian air termasuk kemungkinan menyelesaikan pertikaian menerusi timbang tara atas dasar persetujuan bersama.
Melalui Perjanjian Air 1962, Singapura dibenarkan mengeluarkan 250 juta gelen sehari (mgd) air mentah dari Sungai Johor pada kadar tiga sen bagi setiap 1,000 gelen.
Sementara, Johor kemudiannya membeli semula air terawat daripada republik itu pada kadar 50 sen bagi setiap gelen. – Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.my/2019/11/dr-m-saya-tak-tahu-kenapa-singapura-enggan-tolak-ansur-buat-jambatan-baru/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Singapura Nak Air Murah Tapi Tak Mahu Bantu Malaysia Buat Jambatan Baharu Tun Mahathir

Singapura Nak Air Murah Tapi Tak Mahu Bantu Malaysia Buat Jambatan Baharu Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 377 hits
JOHOR BAHRU Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan walaupun Malaysia bersetuju meneruskan Projek Rapid Transit System Link ia tidak akan mampu menyelesaikan masalah kesesakan di Tambak Johor Beliau berkata Malaysia melihat penye...
Pertahan Status Kampung Baru Selagi Ada Hayat Orang Melayu

Pertahan Status Kampung Baru Selagi Ada Hayat Orang Melayu

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 441 hits
Rizab Melayu yang menjadi status Kampung Baru mesti dipertahankan sampai bila bila selagi ada hayat orang Melayu di negara ini Tegas Datuk Seri Johari Abdul Ghani ini kerana title tanah Kampung Baru semasa diberi oleh Sultan Selangor pada 1...
General Motors Indonesia Nyerah Tidak Jual Mobil Baru Per Maret 2020

General Motors Indonesia Nyerah Tidak Jual Mobil Baru Per Maret 2020

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 157 hits
General Motors berencana menghentikan penjualan kendaraan di pasar Indonesia mulai akhir Maret 2020 Namun pabrikan otomotif asal Detroit Amerika Serikat ini akan tetap memberikan pelayanan kepada pelanggan Chevrolet di Indonesia dalam bentu...
Kg Baru Tawaran Harga Baru Lahirkan Ramai Jutawan Melayu

Kg Baru Tawaran Harga Baru Lahirkan Ramai Jutawan Melayu

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 351 hits
1 BN belum putus calon PRK Tanjung Piai 2 Allahyarham Pitt Haniff selamat dikebumikan 3 Pemimpin Daesh Abu Bakr maut 4 Safawi mahu julang trofi Piala Malaysia
Tawaran Kampung Baru Hanya Wayang Kerajaan Datuk Jo

Tawaran Kampung Baru Hanya Wayang Kerajaan Datuk Jo

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 324 hits
Tawaran pembelian tanah dengan harga RM1 000 bagi setiap kaki persegi di Kampung Baru adalah bersifat paksaan kepada pemilik tanah Menurut bekas Menteri Kewangan Datuk Seri Johari Abdul Ghani pembangunan di Kampung Baru tidak boleh mempunya...
Keringat Dingin Saat Razia Polisi Dua Abk Tepergok Buang Sabu Yang Baru Dibeli

Keringat Dingin Saat Razia Polisi Dua Abk Tepergok Buang Sabu Yang Baru Dibeli

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 285 hits
Effendy dan Yunus dua anak buah kapal asal Sulawesi Selatan yang sedang bersandar di perairan Sangasanga Kutai Kartanegara Kalimantan Timur harus berurusan dengan polisi Gara garanya mereka tepergok membuang sabu saat razia Zebra Mahakam 20...
Baru Bangun Tido Ke Kalau Pasal Royalti Minyak Tganu Kelantan Ph Dah Menang Bro

Baru Bangun Tido Ke Kalau Pasal Royalti Minyak Tganu Kelantan Ph Dah Menang Bro

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 348 hits
BN sepatutnya melaksanakan pemberian royalti penuh kepada negeri pengeluar petroleum sewaktu sedang berkuasa kata Ketua Pemuda Parti Amanah Mohd Sany Hamzah Kenapa tidak dilakukan dulu masa BN memerintah negara lebih 60 tahun bila rakyat su...
Anda Fresh Grad Baru Bekerja Dan Masih Merancang Kewangan Nasihat Ini Baik Untuk Anda

Anda Fresh Grad Baru Bekerja Dan Masih Merancang Kewangan Nasihat Ini Baik Untuk Anda

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 242 hits
Suka untuk penulis kongsikan kata kata oleh seorang pengacara radio dan usahawan We buy things we don t need with money we don t have to impress people we don t like Jika diteliti ada benarnya kata kata Dave Berapa ramai dari kita yang sang...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan